Probabil din noiembrie, „trenurile nu vor mai circula”
"Apel matinal" - Invitat: Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România.
Articol de Cătălin Cîrnu, 03 Octombrie 2025, 10:02
CFR a semnat cu Electrificare CFR.SA o convenție de eșalonare a plăților restante, ceea ce înseamnă că circulația trenurilor nu este, cel puțin pentru moment, afectată. Conform unei notificări a companiei Electrificare CFR.SA, locomotivele electrice ale CFR Călători nu ar mai fi avut acces în rețeaua CFR și numai cele Diesel ar fi putut circula în urma datoriilor mari acumulate de CFR Călători, asta pentru că locomotivele cu aburi au fost retrase în muzee. Liderii Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România spun că soluția e temporară și acoperă doar luna octombrie. Pe această temă stăm de vorbă cu invitatul "Apelului matinal", Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România. Există în continuare riscul ca circulația trenurilor CFR Călători să fie afectată?
Rodrigo Maxim: Da, precizez că la rectificarea bugetară din octombrie 2025, Guvernul României doar a amânat blocarea sistemului feroviar pentru o lună. Și în luna noiembrie avem că statul a reușit să blocheze statul.
Realizator: Cum adică, e un paradox?
Rodrigo Maxim: E un paradox, ca să fiu mai clar, vorbim acum de fapt de două blocaje în lanț a mai multor companii feroviare de stat. Un blocaj pe salarizare, s-a întâmplat ceva nemaiîntâlnit, banii de la Ministerul Transporturilor - care trebuiau dați la rectificarea bugetară pentru CFR Călători, și o să explic în direct, ajungeau la celelalte companii de stat - s-au dat pentru salariile la alții și au rămas feroviarii fără salarii.
Mai mult de atât, vorbim și de un blocaj al companiilor feroviare de stat între ele și o să explic toate acestea. În fine, toate acestea deoarece, la rectificarea bugetară din octombrie 2025, așa cum am arătat, Guvernul România a lăsat fără salarii pe perioada sărbătorilor de iarnă, în noiembrie și decembrie 2025, circa 36.000 de salariați, și asta pentru că, în loc ca MTI să dea lui CFR Călători banii datorați pentru prestația din obligația de serviciu public prin Autoritatea de Reformă Feroviară și, deci, în loc ca, la rectificarea bugetară, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii să-i dea lui CFR Călători diferența de compensație ce era bugetată, dar nefolosită de Autoritatea de Reformă Feroviară pentru CFR Călători, și în loc să-i plătească cele 270 de milioane restanţe de la facilitățile de călătorie pentru care CFR Călători a pus trenuri în circulație, fără să fie plătit până acum, Guvernul Bolojan, la rectificarea bugetară de luna aceasta, a luat banii de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, de salarii de la CFR Călători, direct și indirect, de la CNCF CFR.SA, adică de la CFR Infrastructură, prin taxa de utilizare infrastructură ce trebuia plătită de CFR Călători la CFR-Infrastructură și, indirect, la S.C. Electrificare S.A, unde e vorba de curentul electric ce trebuia plătit de CFR Călători la S.C. Electrificare CFR. S.A.
Realizator: Știţi ce mi-aș dori? Să ne luminaţi totuși un pic. Aţi spus CFR...
Rodrigo Maxim: A dat banii de salarii la alte ministere și i-a luat de la...
Realizator: Dar, CFR, CFR, CFR. Sunt mai multe structuri CFR, adică vin banii pentru cei care circulă, CFR Călători. CFR Călători, dacă pune trenul pe șine, trebuie să plătească pentru electrificare, dacă ajunge în gară, plătește unei alte companii?
Rodrigo Maxim: Trebuie să plătească pentru electrificare, trebuie să plătească la CFR Infrastructură, astea sunt taxe de utilizare infrastructură; fiecare tren care trece, plătește taxa de utilizare infrastructură, cum e rovineta la rutiere. Numai că rovineta la rutiere e pe tot anul, la calea ferată e în fiecare zi cum circulă trenul.
Realizator: Dar nu era mai simplu să fie o companie cu mai multe direcții? Mă gândesc, nu știu...
Rodrigo Maxim: Era mai simplu, numai că, pe timpul domnului președinte Băsescu, președintele României de atunci, așa a vrut el să împartă că...
Realizator: Ce treabă avea președintele cu companiile de stat?
Rodrigo Maxim: Păi, direcția de acolo venea!
Infrastructura feroviară „este permanent subfinanțată”
Realizator: Da, în fine. Să aflăm dacă... În acest moment aveți idee, sunt probleme cu trenurile prin țară? Tocmai ce am primit un mesaj de la Dan, că se află încă în trenul care a plecat din Cluj-Napoca ieri, la 19:40 și încă nu a ajuns la București. Sunt probleme legate evident și de vreme, mai ales? Aveți idee?
Rodrigo Maxim: Acum, probleme în general, sunt pe calea ferată, asta și spuneam. Această lipsă de fonduri, mereu subfinanțată infrastructura feroviară și subcompensat CFR Călători, face ca această infrastructură feroviară din România, din 10.600 de km să aibă /.../ 600 de km modernizați, iar 10.000 plini cu restricții de viteză și limitări de viteză. Adică, când ia mecanicul de locomotivă BAR-ul - Buletinul de Avizare a Restricțiilor de Viteză /.../ - ia o carte. Peste 150 de pagini de restricții de viteză și astea. Deci, ca să înțelegem. Se întârzie datorită faptului că statul român, în loc să finanțeze și infrastructura feroviară, finanțează numai infrastructura rutieră și asta, feroviară, e plină de restricții de viteză și limitări de viteză. Iar, la rândul lui, statul în loc să aducă trenuri noi, când i-a dat în 2016, Uniunea Europeană le-a solicitat să dea subcompensarea lui CFR Călători pe ultimii ani și ei veneau cu diferența, și aveam numai trenuri noi și confort pe calea ferată, au refuzat și au înființat această Autoritate de Reformă Feroviară, care a reușit să aducă două trenuri în circulație de-abia în 2025, la opt ani după ce s-a înființat, și care nu vrea să-i dea banii lui CFR Călători - că anul trecut a ieșit pe profit, acum începea să facă confort la călători, să funcționeze tot sistemul ferroviar, că depinde unul de altul și, deși, au banii bugetați, ei nu-i dau. Și aici, cineva trebuie să explice de ce...
Realizator: E o situație extrem de ciudată, vă contrazic un pic, pentru că sunt mai multe trenuri noi care au venit, nu de alta, dar am un prieten care lucrează pe acolo.
Rodrigo Maxim: Stați puțin, au venit patru trenuri noi, vine și al cincilea, dar două sunt în circulație. Anul ăsta, după 8 ani de zile!
Realizator: Da, dar ceea ce ne miră pe noi, toți, este că o companie de stat poate bloca activitatea altei firme de stat în condițiile în care amândouă au și titulatura CFR. În afara...
Rodrigo Maxim: Trei companii. Deci sunt două companii, una Electrificare, una CNCF CFR S.A, care poate bloca CFR Călători, care, la rândul ei, le blochează pe celelalte două, pentru că nu mai au încasări și nici fonduri să le plătească taxa de utilitare infrastructură și curentul electric, și ca atare se blochează una pe alta...
Realizator: Și ce va fi din noiembrie, atunci?
Rodrigo Maxim: Și probabil toate trenurile, din noiembrie, vor sta.
Realizator: Vor sta?
Rodrigo Maxim: Vor sta blocate de statul român, nu de altcineva. Probabil le vor bloca și ceferiștii care nu-și vor lua salariile, că nu vrea nimeni să muncească fără să fie plătit.












