Probă de Drum Mazda MX-5 RF Kazari
Când vine vorba de mașini care atrag priviri și fură inimi, decapotabilele sportive sunt cele mai seducătoare. Dintre acestea, se remarcă Mazda MX-5, alintată Miata, cel mai premiat si mai bine vândut roadster din lume care, ajuns la a 4-a generație, continuă să cucerească noi și noi adepți.
Articol de Dan Creța, 16 Septembrie 2025, 20:54
Ah, Miata! Doar rostirea acestui nume poate trezi o emoție caldă, ca și cum ai retrăi primele momente ale unei iubiri adolescentine – acel fior de libertate pură, vânt în păr și drumuri șerpuite care par să nu se mai termine. Iar varianta RF în ediția Kazari de culoare roșie nu face decât să amplifice această magie. Miata e mai mult decât o mașină: e un companion loial care te face să uiți de grijile cotidiene.
La designul exterior, Mazda arată că știe să combine tradiția cu modernismul fără să exagereze. MX-5 RF păstrează silueta clasică a roadster-ului, dar adaugă un hardtop retractabil electric care se deschide sau închide în doar 13 secunde, adică suficient de rapid cât să nu ratezi niciun răsărit de soare. Cu această mașină ușoară care are doar 1000 kg și o siluetă ca o pană de șoim alunecând pe drum pare că Mazda ar spune: "Nu ești doar un șofer, ești un artist care desenează pe asfalt."
În varianta Kazari, care evocă eleganța japoneză, mașina vine cu accente premium. Scaunele din piele Nappa Terracotta, cu cusături fine și cu un design ergonomic, te îmbrățișează ca o pereche de mănuși de calitate. Volanul îmbrăcat în piele și inserțiile din aluminiu creează o atmosferă luxoasă, dar intimă, perfectă pentru doi pasageri care vor să se simtă conectați cu drumul. Sistemul de infotainment cu ecran tactil de 8,8 inci, compatibil cu Apple CarPlay și Android Auto wireless, este intuitiv și include un sistem audio Bose cu subwoofer integrat în spatele scaunelor, ideal pentru a reda muzica preferată cu o calitate acustică de top care amplifică emoțiile și senzațiile din timpul deplasării. Și da, cu acoperișul închis, izolarea fonică e destul de bună, transformând-o dintr-un roadster zburdalnic într-un coupe rafinat. Portbagajul e simbolic, are doar 130 de litri, suficienți însă pentru un weekend romantic. Și uite așa Miata te învață să călătorești ușor, fără balast inutil.
Mazda MX-5 nu dezamăgește nici la capitolul dotări de siguranță standard cu sisteme avansate care monitorizează permanent călătoria și te avertizează sau chiar frânează în caz de urgență, plus airbag-uri laterale și cortină. Iar pentru o mașină sport, dotările de confort sunt destul de impresionante: scaunele încălzite, climatizarea automată și cruise control-ul adaptiv fac ca drumurile lungi să nu fie o corvoadă. Totuși, spațiul e limitat, iar confortul în Miata este un subiect interesant, pentru că această mașină e proiectată să ofere o experiență de condus intimă și sportivă, dar spațiul interior este, să spunem, optimizat pentru agilitate, nu pentru statură de baschetbalist. Ca atare, persoanele mai înalte de 1.85 m s-ar putea simți ca într-un costum cam strâmt.
Sub capotă, motorul de 1.5 litri și 132CP este o minune de eficiență și vivacitate. Iar cutia manuală cu 6 trepte este una dintre cele mai precise și plăcute pe care le-am încercat vreodată. Dar ceea e îți pune un zâmbet pe față este manevrabilitatea mașinii datorate suspensiei independente, distribuției perfecte a greutății și direcției precise care fac ca mașina să danseze pe viraje ca un balerin experimentat. Emoțional vorbind, e ca și cum mașina îți șoptește: "Hai, lasă grijile și simte vântul!" Iar un alt zâmbet apare când vezi consumul mic de benzină. Miata e prietenoasă cu buzunarul fără să sacrifice distracția.
În concluzie, Mazda MX-5 e un vis pe roți și o declarație de dragoste pentru condusul pur. Te face să te simți viu mai ales cu acoperișul coborât, cu o notă de emoție care te cuprinde la fiecare viraj și un farmec anume în simplitatea ei: Miata nu pretinde să fie altceva decât o sursă de bucurie.