Proba de Drum cu Suzuki Jimny
Universul mașinilor este unul deosebit de variat și conține o mare diversitate de modele. Mici, medii și mari. Rapide sau lente. Economice sau puternice. Banale sau strălucitoare. Modele de oraș, automobile de familie și de drum lung sau mașini 4x4 pentru off-road. Ei, și când vine vorba de mașini pentru off-road, există unele de-a dreptul legendare: Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser, Jeep Wrangler, Ford Ranger sau micuțul, dar extrem de capabilul, Suzuki Jimny.
Articol de Dan Creța, 05 Noiembrie 2023, 22:08
Suzuki Jimny este una dintre cele mai simpatice mașini construite vreodată și una dintre cele mai performante în mediul ei natural: teren accidentat, plin de gropi, șleauri, noroi, bolovani, pante înclinate și alte obstacole greu de depășit chiar și de SUV-uri cu pretenții. Pentru că nu doar tracțiunea integrală contează. Japonezii de la Suzuki au demonstrat-o cu primul Jimny lansat în 1970 și apoi cu mai evoluatul Samurai, modele care marcau o nouă eră în lumea mașinilor 4x4. În 1998 apare un nou Jimny cu suspensia independentă cu amortizoare și arcuri elicoidale pentru puntea față care îi confereau capacități off-road mult mai bune. Puntea spate cu bară de torsiune și arcuri elicoidale adăuga o stabilitate mai bună pe teren accidentat și o tracțiune mai eficientă ceea ce a crescut entuziasmul utilizatorilor. O premieră era sistemul care permitea schimbarea de la tracțiune 4x2 la 4x4 în timpul deplasării.
Anul acesta, a patra generație Jimny aduce și mai multe senzații tari pentru cei pasionați de zbenguială, zgâlțîială și hurducăială pe trasee greu accesibile. Aspectul este tot cel clasic, pătrățos și robust cu detalii de design tipice pentru Jimny care îl fac atât de atractiv. E aproape imposibil să nu zâmbești când îl vezi, mai ales în culoarea galbenă ca lămâia a exemplarului de drivetest, culoare numită de Suzuki galben cinetic. Este mic, dar are o tonă de farmec. Roata de rezervă prinsă pe portbagaj și lămpile din spate montate pe bara de protecție îl fac să arate de modă veche, un concept care poate de fapt să atragă toate vârstele.
În interior, aspectul este la fel de robust, cu o abordare de design tehnică, în stil lego, cu piese parcă îmbinate în joacă de un copil talentat. Fixările și îmbinările, cadranele, butoanele și comutatoarele, instrumentele și mânerele, toate arată ca scoase dintr-un catalog de efecte militare și sporesc senzația de ceva simplu, practic și funcțional. Spațiul din habitaclu nu este însă generos cu persoanele mai înalte sau mai masive. Un șofer de peste 1,85m s-ar putea simți cam înghesuit în spatele volanului, chiar dacă își împinge scaunul până la ultima poziție. Iar volanul este reglabil doar pe înălțime, nu și pe adâncime. Locurile de depozitare sunt destul de limitate, în portiere nu încap sticle, alimentarea și conectivitatea se realizează la un singur port USB în față, cu prize de 12 volți în bord, dar și portbagaj.
Sunt lucruri care ne reamintesc că cea mai mare parte din prețul de achiziție al lui Jimny se justifică prin capacitățile off-road de excepție, adică prin ceea ce poate face după ce iese din oraș și intră în munți, acolo unde e în stare să facă de rușine mașini de teren mult mai scumpe și mai puternice. Are sub capotă un motor pe benzină de 1,5 litri și doar 105 CP, cuplat la o cutie de viteze manuală cu cinci trepte și la sistemul 4WD part-time AllGrip Pro de la Suzuki. Configurația este construită în jurul unei casete de transfer între axele față și spate, care permite trecerea de la tracțiunea față la cea integrală, în modurile de gamă înaltă și joasă, în funcție de dificultatea traseului. Nu avem cel mai rafinat propulsor, dar schimbarea vitezelor se face lin, iar ambreiajul e ușor. Direcția precisă și frânele ferme suplinesc parțial lipsa sistemelor de siguranță activă. Computerul de bord al mașinii a indicat un consum mediu de 7 litri/100 km în regim mixt, însă punctual, pe teren accidentat, cu escaladări de coline și traversări de ape, acesta a sărit la 13 litri. Totuși, când simți cum iese din aproape orice impas și cum trece de piedici aparent imposibile, consumul de energie nu mai pare mare.
Am făcut niște cercetări și am realizat că e greu să pui acest mic monstru off-road în contextul pieței și să-l compari cu alte mașini, deoarece nu există nimic asemănător cu Suzuki Jimny. Fie nu-ți place, fie îl iubești la nebunie și ai vrea să-l ai. E cazul clasic în care mintea s-ar putea să spună nu, dar inima strigă tare da. Pentru că micul Jimny ar face-o să bată cu putere, de la răsărit până la apus, din jungla urbană până în sălbăticia naturii.