Pe scurt:
Ascultă Radio Romania ActualităţiAscultă Live Acum: EUROATLANTICA Joi, 27 Februarie

Cele mai citite

Articole recente

Emisiuni

Autor

Maria Țoghină

21 Ianuarie 2020
Vizualizari: 303
Comentează add

Adolescenții nu sunt interesați de media tradițională și de news, potrivit unui studiu realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent.

STUDIU: Adolescenții nu sunt interesați de media tradițională și de news

maria-toghina

Foto: Ioana Avădani la Conferința "Presa din România în era digitală". Fotografie de Maria Țoghină.

Adolescenții nu sunt interesați de media tradițională și de news, potrivit unui studiu realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent.

Ioana Avădani, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent, afirmă că nu există diferențe majore în obiceiurile de consum informațional și de utilizare a tehnologiei între tinerii din urban și cei din rural.

“Deși condițiile de trai, dotările și acoperirea cu personal didactic poate diferi între cele două medii, tinerii sunt la fel de conectați la tehnologia informației, în special prin intermediul telefonului mobil. Diferă însă competențele lor digitale și încrederea în propriile competențe (care poate modela comportamentul online), dar și gradul de satisfacție cu timpul petrecut online – tinerii din mediul rural dorindu-și mai mult timp“.

Internetul - vehicul social pentru adolescentii din mediul rural

Remarcabil este, în opinia directorului CJI, sprijinul părinților din mediul rural pentru utilizarea internetului, care este mai mare decât al celor din mediul urban.

Mai mulți părinți din rural și-ar dori ca fiii și fiicele lor să petreacă mai mult timp online.

“Putem vedea în această atitudine favorabilă față de internet un indiciu al percepției că acesta poate funcționa ca vehicul social, asigurând o mai bună conectivitate a mediului rural cu restul țării. Pe de altă parte, părinții din mediul urban și-ar dori ca adolescenții să petreacă mai puțin timp în mediul online”,  arartă Ioana Avădani, director CJI.

Internetul - mediul în care trăiesc copiii noștri

Utilizarea internetului este văzută în mod diferit de  cadrele didactice și părinți, pe de o parte,  și de copii, pe de altă parte.

Pentru copii, internetul e mediul în care trăiesc, în timp ce pentru cadrele didactice și părinți acesta este vazut ca un factor disturbator.

În ce privește dispozitivele utilizate pentru a accesa internetul, exista diferențe de gen: băieții utilizează mai mult desktop-ul, iar fetele mai mult dispozitivele mobile.

La capitolul competențe, fetele se evaluează mai modest în raport cu colegele și colegii lor, ceea ce nu înseamnă neapărat că performanțele lor sunt mai modeste.

De asemenea, fetele utilizează tehnologia mai ales pentru comunicări interpersonale și cu aport de creativitate mai mic.

Fetele par mai preocupate de siguranța pe internet, optând mai degrabă pentru protecție proprie decât pentru acțiuni proactive de reclamare a autorilor abuzurilor.

Tinerii nu sunt interesați de news

Principalele interese ale adolescenților în materie de info  sunt temele pentru școală și divertismentul - filme, muzică, vedete - orice altceva, inclusiv știrea, fiind la periferie.

În acest context, atrage atenția Ioana Avădani, "încercăm să facem o reglementare pentru news, dar publicul nostru viitor nu e interesat de acest domeniu (...)”.

Ea adaugă că există zeci și sute de copii care n-au cumpărat un ziar în viața lor.

“Există, totodată, un grad redus de discernământ privind evaluarea credibilității surselor (de obicei principalul criteriu e “am văzut la cineva în care am încredere”). Tinerii nu mai ajung la sursă, primesc o informație deja procesată de altcineva".

Din această perspectivă, crede Ioana Avădani,  apar două probleme: (1) cum mai putem asigura agenda publică - pentru că acești tineri nu au obișnuința discuției pe teme care îi privesc și nu mai sunt pe platformele pe care știm noi, adulții, să le utilizăm, și (2) cum putem să reglementăm, să satisfacem interesele și modul de a funcționa ale acestor copii - o lege care va transpune Directiva Copyright trebuie să răspundă și intereselor acestor copii, altel își va pierde sensul.

Educația media - parte a soluției

Promovarea educației media în școli, care să pună accentul pe dezvoltarea gândirii critice, pe capacitatea de a discerne informarea de dezinformare, stimulând totodată participarea la “conversația publică”, inclusiv prin intermediul rețelelor sociale poate fi o soluție la problemele relevate de studiul realizat de CJI.


Etichete studiumedia tradiționalăconsum informaționalCentrul pentru Jurnalism Independentadolscențiinterneteducația media

Articole cu teme similare:

Recomandarile editorului:

X

Candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene participã la o dezbatere Eurovision, la Parlamentul European - Video Live