Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Radio România Actualități, o sursă de informare echilibrată

Consumatorul de media digitală din România caută surse de informare echilibrate, Radio România Actualități fiind una dintre acestea.

Radio România Actualități, o sursă de informare echilibrată
Raluca Radu, raportor pentru România în Digital News Report. Foto: Maria Țoghină

Articol de Maria Țoghină, 13 Iunie 2019, 11:52

Consumatorul de media digitală din România caută surse de informare echilibrate, Radio România Actualități fiind una dintre acestea.

Acoperirea echilibrată a temelor aflate pe agenda publică a ajutat anumite branduri media să își păstreze audiența.

Primele două branduri de media, atât online cât și offline, sunt ProTV și Digi 24, care își mențin pozițiile din ultimii ani.

Acestora li se adaugă Europa FM, Radio România Actualități, și trei branduri puternice online: HotNews, Adevărul sau Ziarul Financiar.

Brandurile media care au avut în ultimii trei ani o acoperire media polarizată în susținerea sau criticarea Guvernului au înregistrat o scădere declarată a utilizării ca sursă de informare de până la 10 puncte procentuale.

“Nu este neapărat vorba despre cum funcționează aceste redacții, ci mai degrabă despre modul în care sunt realizate și conduse emisiunile de analiză și talk-show-urile politice. De asemenea, este foarte important cine este invitat în emisiunile posturilor de știri”, afirmă Raluca Radu, raportor pentru România în Digital News Report.

Varianta Podcast:

În mediul digital, consumatorul de media tânăr și educat a devenit din ce în ce mai atent la conținutul pe care îl postează online, fiind îngrijorat de fenomenul propagării informațiilor greșite și al dezinformării.

Publicul din România utilizează pentru informare cel puțin șapte surse săptămânal, procentul celor care se întreabă dacă o știre este falsă sau reală fiind de 62%, peste media de 55% la nivel global.

Presa rămâne câinele de pază al democrației, chiar dacă încrederea publicului digital este în scădere

Declinul de șapte puncte procentuale pentru încrederea în știri, în ansamblu, de la 44% în 2018 la 37% în 2019, nu se datorează lipsei unui sprijin public pentru jurnaliști, din partea consumatorilor de media.

Poate fi efectul unei furtuni perfecte de condiții adverse. Raluca Radu vine cu o posibilă explicație a acestei scăderi: „Politicienii au atacat jurnaliștii în mod constant, în timp ce coaliția de la guvernare a adoptat modificări legislative care dăunează sistemului judiciar, dar care sunt greu de explicat publicului larg. Au scăzut demonstrațiile și protestele de stradă care au existat în ultimii doi ani, ceea ce a dus la o scădere a senzației de presiune pe care o simțeau oamenii, în a urmări știrile în mod constant. Nu în ultimul rând, redacțiile românești și-au menținut tradiția de a se ataca reciproc pentru a se poziționa. Ca de obicei, aceste atacuri devin mai intense înainte de alegeri și, astfel, afectează încrederea în jurnalism, în general.”

49% dintre români cred că mass media de știri își îndeplinește rolul de câine de pază al democrației, monitorizând și analizând persoanele și afacerile puternice.

România se situează astfel pe locul cinci, alături de Canada și Suedia, pe primul loc fiind Brazilia cu 56%.

DE CE? O întrebare la care jurnaliștii nu reușesc întodeauna să ofere răspunsuri

O altă concluzie a Digital News Report este aceea conform căreia jurnaliștii par că se descurcă mai bine să anunțe știri de ultimă oră, decât să le explice.

Astfel, în toate țările, aproape două treimi cred că mass-media sunt eficiente în a oferi oamenilor informație (62%), dar este mai puțin eficientă în a-i ajuta să înțeleagă știrile (51%).

Mai mult, la nivel global se constată o creștere a numărului celor care evită în mod constant știrile deoarece le consideră depresive sau pentru că se simt neputincioși, incapabili să schimbe cursul evenimentelor.

50% dintre români cred că adeseori mass media prezintă o viziune prea negativă despre evenimente.

Deși și-ar dori să fie consultați cu privire la deciziile importante (69% din eșantionul chestionat în România), oamenii cred că pentru majoritatea celor aleși în funcții publice nu contează ceea ce cred ei.

Facebook - principala poartă de acces pentru informație. Tânăra generație, atrasă de podcast

Raportul prezentat ieri la nivel global arată, de asemenea, că utilizatorii online, din mai multe țări, petrec mai mult timp pe WhatsApp, Instagram și YouTube, comparativ cu anul trecut, totuși puțini utilizatori renunță definitiv la Facebook.

În aceste condiții, această platformă rămâne, de departe, cea mai importantă rețea de socializare pentru știri. În ce privește modul de accesare a știrilor în mediul digital, smarthphone-urile continuă să crească: două treimi din eșantionul global (66%) au declarat că folosesc acest dispozitiv pentru a accesa știri săptămânal (+4pp).

Podcasturile par să atingă masa critică, urmare a îmbunătățirii conținutului și distribuției simplificate. Aproape o treime din eșantionul global (36%) spun că au ascultat unul sau mai multe podcasturi în ultima lună, și aproape unul din șase (15%) spun că au consumat un podcast despre știri, politică sau evenimente internaționale.

Studiul a fost realizat în 38 de țări: Statele Unite, Marea Britanie, Germania, Franța, Italia, Spania, Portugalia, Irlanda, Norvegia, Suedia, Finlanda, Danemarca, Belgia, Olanda, Elveția, Austria, Ungaria, Slovacia, Cehia, Polonia, Croația, România, Bulgaria, Grecia, Turcia, Coreea de Sud, Japonia, Hong Kong, Malaysia, Taiwan, Singapore, Australia, Canada, Brazilia, Argentina, Chile și Mexic și Africa de Sud.

Dimensiunea totală a eșantionului a fost de 75.749 de adulți, aproximativ 2.000 pe țară.

Datele au fost adunate în finalul lunii ianuarie / începutul lunii februarie 2019.

Cercetarea și raportul pot fi accesate aici: http://www.digitalnewsreport.org

România, între depopulare și scăderea natalității. Cum îi aducem acasă pe românii din diaspora
Serviciul de noapte 11 Noiembrie 2025, 16:00

România, între depopulare și scăderea natalității. Cum îi aducem acasă pe românii din diaspora

Între fenomenul de depopulare și scăderea natalității, România este nevoită să găsească soluții viabile pentru întoarcerea...

România, între depopulare și scăderea natalității. Cum îi aducem acasă pe românii din diaspora
Migrația -  criză sau șansă pentru România?
Serviciul de noapte 10 Noiembrie 2025, 10:07

Migrația - criză sau șansă pentru România?

Un dialog care schimbă perspectiva despre fenomenul care a modelat lumea modernă – migrația, cu Cristian David, fondator al...

Migrația - criză sau șansă pentru România?
Olimpicii României, ambasadori ai inteligenței la Parlamentul European
Serviciul de noapte 07 Noiembrie 2025, 10:05

Olimpicii României, ambasadori ai inteligenței la Parlamentul European

Pe parcursul vizsitei la Parlamentul European de la Bruxelles, tinerii olimpici au descoperit din interior modul de...

Olimpicii României, ambasadori ai inteligenței la Parlamentul European
Vin roboții! Cum conștientizăm momentul când vorbim cu inteligența artificială
Serviciul de noapte 07 Noiembrie 2025, 09:37

Vin roboții! Cum conștientizăm momentul când vorbim cu inteligența artificială

Tehnologiile bazate pe inteligență artificială capătă o amploare tot mai mare, apar aplicații din ce în ce mai variate, dar...

Vin roboții! Cum conștientizăm momentul când vorbim cu inteligența artificială
VIDEO Interacțiunea dintre om și inteligența artificială, într-un studio Radio România Actualități
Serviciul de noapte 04 Noiembrie 2025, 13:47

VIDEO Interacțiunea dintre om și inteligența artificială, într-un studio Radio România Actualități

În timpul emisiunii "Serviciul de noapte" cu Maria Țoghină, Ana-Maria Stancu, CEO al Bucharest Robots și fondatoare Robohub a...

VIDEO Interacțiunea dintre om și inteligența artificială, într-un studio Radio România Actualități
"Vin roboții",  dar cu ei vin și soluțiile! 
Serviciul de noapte 03 Noiembrie 2025, 09:50

"Vin roboții", dar cu ei vin și soluțiile! 

În ediția de luni a Serviciului de noapte, Maria Țoghină vă propune un dialog cu Ana-Maria Stancu, fondatoarea Bucharest Robots.

"Vin roboții", dar cu ei vin și soluțiile! 
EXCLUSIV: Radio România, între tradiție și transformare
Serviciul de noapte 28 Octombrie 2025, 12:25

EXCLUSIV: Radio România, între tradiție și transformare

Răzvan Ioan Dincă: Radioul nu poate fi condus, ci slujit.

EXCLUSIV: Radio România, între tradiție și transformare
Radio România – o #poveste care continuă pentru toți românii
Serviciul de noapte 27 Octombrie 2025, 09:23

Radio România – o #poveste care continuă pentru toți românii

În ediția de luni a Serviciului de noapte, un #dialog incitant cu Răzvan Ioan Dincă, președinte-director general Radio România.

Radio România – o #poveste care continuă pentru toți românii

Radio România

CSM, după întâlnirea de la Cotroceni: Discuţiile nu au condus la o soluţie agreată de toţi

CSM, după întâlnirea de la Cotroceni: Discuţiile nu au condus la o soluţie agreată de toţi

CSM, după întâlnirea de la Cotroceni: Discuţiile nu au condus la o soluţie agreată de toţi
Vâlcea investește în energie verde: Panouri fotovoltaice pe 16 clădiri publice, printr-un proiect de peste un milion de euro | VIDEO

Vâlcea investește în energie verde: Panouri fotovoltaice pe 16 clădiri publice, printr-un proiect de peste un milion de euro | VIDEO

Vâlcea investește în energie verde: Panouri fotovoltaice pe 16 clădiri publice, printr-un proiect de peste un milion de euro | VIDEO
SUA: Un proiect muzical generat de inteligență artificială, în fruntea clasamentului country

SUA: Un proiect muzical generat de inteligență artificială, în fruntea clasamentului country

SUA: Un proiect muzical generat de inteligență artificială, în fruntea clasamentului country
Dezbatere publică pe tema Strategiei de Dezvoltare Urbană a Capitalei, organizată joi

Dezbatere publică pe tema Strategiei de Dezvoltare Urbană a Capitalei, organizată joi

Dezbatere publică pe tema Strategiei de Dezvoltare Urbană a Capitalei, organizată joi