Scepticismul publicului față de vaccinare „este în creștere”
O nouă rețea internațională de cercetători din domeniul științelor sociale, Forumul pentru Științele Sociale ale Vaccinării (FoVaS), solicită o regândire fundamentală a modului în care vaccinurile și vaccinarea sunt studiate în societate.
Articol de Ruxandra Săraru, 11 Decembrie 2025, 18:09
Grupul FoVaS susține că cercetarea academică s-a concentrat prea mult pe „ezitarea față de vaccinuri”, neglijând contextele sociale, mediile politice și condițiile cotidiene care influențează modul în care sunt utilizate vaccinurile, în special în țările din Sudul global.
Acoperirea vaccinală a stagnat sau a scăzut la nivel mondial, cel mai frapant exemplu fiind cei peste 14 milioane de copii „fără nicio doză”, care nu au fost vaccinați deloc.
Accesul la vaccinuri în întreaga lume este profund inegal, dar scepticismul public a crescut mult și după pandemie.
Reapariția focarelor de boli care pot fi prevenite prin vaccinare, cum ar fi rujeola, arată care sunt riscurile.

FoVaS a fost fondat de prof. Stuart Blume în 2024, cu 17 cercetători din 16 țări (inclusiv România), pentru a explora modul în care științele sociale pot contribui mai bine la abordarea problemelor actuale și anticipate legate de eforturile de vaccinare.
Prof. Blume descrie modul în care „FoVaS a petrecut ultimul an în grupuri de lucru mici și mari, elaborând o agendă viitoare pentru științele sociale în domeniul vaccinurilor, cu scopul de a contesta status quo-ul actual în domeniul academic”.
În perioada 24-25 noiembrie 2025, rețeaua a organizat primul său atelier de două zile la Universitatea din Oxford, găzduit de Unitatea Vaccinuri și Societate.

România a fost reprezentată de Dr. Valentin-Veron Toma, antropolog medical, șeful Departamentului de Antropologie Culturală și Socială din cadrul Institutului de Antropologie „Francisc I. Rainer” al Academiei Române.
Membrii și invitații la acest eveniment au împărtășit rezultatele discuțiilor din acest an și au planificat pașii următori, inclusiv viitoare ateliere, publicarea unor articole de cercetare colaborative, implicarea și angajamentul comunității precum și alte provocări menite să redefiniească acest domeniu.












