Probă de Drum: sedanul care te cucerește - Mazda 6e
Sedanul Mazda 6e, este un model prin care filosofia de condus a construcoturlui nipon – Jinba Ittai, a intrat într-o nouă eră, transferând conexiunea perfectă dintre mașină și șofer în era mobilității electrice. Fiecare detaliu al vehiculului a fost dezvoltat pentru a oferi o manevrabilitate precisă, un răspuns intuitiv și un sentiment natural de control, realizând astfel sentimentul de unitate între mașină și șofer, un element de bază a acestei filosofi denumită de ei Jinba Ittai.
Articol de Bogdan Predescu, 08 Noiembrie 2025, 21:12
Ca toate modelele Mazda pentru piața europeană, și electricul 6e a fost rafinat de inginerii constructorului nipon din Hiroshima (Japonia) și Oberursel (Germania) pentru a satisface așteptările clienților europeni. Exteriorul noului electric 6e de la Mazda, a fost proiectat conform conceptului „Authentic Modern”, ceea ce înseamnă că mașina își propune să adapteze esența frumuseții inerente, iar acest lucru este și tendința de implementare către toate modelele mărcii. Ne-au atras privirile, liniile paralele care se desfășoară pe lateralele modelului, care sporesc eleganța siluetei sale.

În același timp, mașina păstrează partea din spate puternică, tipică și pentru alte modele care au primit limbajul de design consacrat de Mazda, respectiv Sufletul Mișcării. O nouă aripă „strălucitoare” luminează partea din față a modelului Mazda 6e, iar pachetul este completat de o iluminare dinamică, ceea ce face ca aripa să pară că flutură, iluminarea indicând totodată și și starea de încărcare a bateriei.

Muchiile ascuțite ale elementelor frontale contrastează cu formele rotunde din spate, inclusiv cu cei patru cilindri distincti – câte doi în fiecare stop – care sunt inconfundabili pentru producătorul japonez. Este însă o mașină mare, sau mai precis, un sedan hatchback cu cinci uși, cu o deschidere a portbagajului mult mai mare decât a unui sedan convențional. Capacitatea portbagajului este de 337 litrii dar poate ajunge până la 1.074 litri cu scaunele din al doilea rând rabatate, iar în față, sub capotă avem un portbagaj convenabil de 72 de litri, care poate depozita o geantă suplimentară sau cablul de încărcare. Iar ca dimensiuni generale avem 4.92 m lungime, 1.89 lățime, 1.48 înălțime și un ampatament de 2.89.

Extrem de interesant este și spoilerul din spate, extensibil electric, un element care adaugă o notă atletică mașinii, reușind totodată să îmbunătățească și stabilitatea la drum. Acesta este acționat electric, și se desfășoară automat la 90 km/h și se retrage la 50 km/h. De asemenea, poate rămâne permanent în exterior în modul sport și poate fi acționat și manual. Mai ajută la impresia artistică și jantele din aluminiu de 19 inch, care au o aerodinamică care sporește autonomia, dar și cu un design sportiv, cu cinci spițe și suprafețele negre plate, care atrag și mai mult admirația pe stradă.

La interior, volanul are o formă nouă, teșită în partea de jos, iar butoanele nu mai sunt la fel de multe. În centru avem instrumentarul digital de bord, pe un ecran de 10,2 inchi, completat de un sistem head-up display cu realitate augmentată care proiectează informația la 7,5 metri în fața șoferului, pentru a păstra privirea la drum. Mai adăugăm aici că pasagerii din spate au și ei acces la un mini-display cu ajutorul căruia vor controla temperatura, vor putea acționa plafonul panoramic și vor putea controla scaunul pasagerului din dreapta (doar atunci când mașina este parcată).

Ajungem și la motorul electric, acolo unde avem o unitate de 258 de cai-putere și un cuplul motor de 320 Nm. Bateria este de 68,8 kWh, și are o autonomie maximă ideală de 479 de kilometri, iar în cazul testului nostru putem confirma că mașina se poate încărca cu 11 kW, dar durează o vesnicie, în timp ce la stațiile fast-charge bateria s-a încărcat în aproximativ 30 de minute de la 20 la peste 85%.

Noul electric Mazda 6e este disponibilă în opt culori metalice, inclusiv Soul Red Crystal, culoarea semnătură a mărcii, alături de nuanța Melting Copper, care a debutat pe Mazda CX-80 în 2024, sau de Aero Grey, cunoscut de la Mazda MX-5. Alte opțiuni de culoare sunt Crystal White Pearl, Machine Grey, Polymetal Grey, Deep Crystal Blue și Jet Black.

Direcția, suspensia și calibrarea pedalelor au fost ajustate cu precizie pentru a crea o senzație de condus armonioasă și liniștitoare. Tracțiunea spate, suspensia spate multi-link și o distribuție echilibrată a greutății de 47:53 permit o manevrabilitate sigură și un feedback direct. Un sistem integrat de control al frânelor permite tranziții fluide între accelerație, frânare și viraje, sporind atât stabilitatea, cât și confortul la rulare. Mașina se simte foarte bine la drum, iar eleronul spate chiar crește forța de apăsare și optimizează stabilitatea la viteze mari. Noul electric Mazda 6e oferă trei moduri de condus – Normal, Sport și Individual – permițând șoferilor să folosească setări standard, sau să își adapteze experiența de condus la stilul lor.

În final merită amintit că sedanul electric al japonezilor – Mazda 6e, intră în concurență directă cu alte electrice precum Tesla Model 3, BYD Seal, Polestar 2, Volkswagen ID.7, sau BMW i4.












