Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Jeep Wrangler Rubicon 2023

Mulți oameni și-ar dori să aibă un jeep pentru mai mare siguranță în condiții grele de drum, pe vreme rea sau pe teren accidentat. Jeep-urile vin în toate formele și cu diverse opțiuni de propulsie, dar când vine vorba de aventuri off-road există câteva mașini recunoscute pentru capabilitățile lor: Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser, Ford Ranger Raptor, Mercedes-Benz G-Class și, bineînțeles, regele terenurilor accidentate: Jeep Wrangler Rubicon. Pasionații de incursiuni off-road apreciază la Jeep Wrangler legendarul sistem 4x4, iar acum modelul ajuns la a patra generație este și mai puternic datorită propulsiei asigurate de un sistem plug-in hibrid care, alături de motorul turbo pe benzină, folosește și două motoare electrice pentru a crește forța de accelerare și pentru a reduce consumul de combustibil.

Foto: Dan Creța

Articol de Dan Creța, 19 Noiembrie 2023, 21:58

Pentru cine vrea să ajungă cu o mașină mai departe decât mulți alții și pe drum să aibă parte de adrenalină pură, o aventură off-road cu Jeep Wrangler Rubicon poate fi varianta perfectă. Este primul Wrangler Plug-in Hybrid, extrem de performant și eficient, bine conectat și foarte avansat tehnic. Propulsat de un motor pe benzină de 2 litri și încă două motoare electrice, acesta dispune de o putere totală de 380 CP și un cuplu imens de 637 Nm, o transmisie automată cu 8 trepte, o autonomie de până la 53 km în regim complet electric și un consum de combustibil de numai 3,5 l/100 km, în condiții ideale, pe drumuri bune și libere.

Dar mașina aceasta e făcută să meargă pe teren accidentat în condiții extreme. Pe lângă sistemul 4x4 excelent, m-a surprins plăcut și ajutorul dat de sistemul ESP care s-a asigurat că atunci când mașina era suspendată în două sau trei roți, puterea se ducea la roțile care aveau aderență pentru a ieși dintr-o situație dificilă. Creatura mecanică este dotată cu sistem de tracțiune integrală cu factor de multiplicare cvadruplu, deconectare a barei stabilizatoare anterioare pentru a crește cursa suspensiei, blocare a diferențialelor față și spate, punte față cu diferențial deschis și punte spate cu diferențial cu alunecare limitata și cu raport 4.1. Cu alte cuvinte, are cam tot ce trebuie pentru orice tip de teren și de situație. Servodirecția face ca manevrele să fie controlate foarte ușor, sistemele și setările sunt calibrate special pentru off-road, iar mașina este bine protejată la șocuri, cu scut pentru motor și pentru rezervorul de combustibil, parbriz ultrarezistent Gorilla Glass și cameră off road integrată. Plus anvelope 4x4 Mud Terrain proeminente care te ajută să ieși din noroi și să parcurgi cele mai sălbatice zone. Singurul inconvenient e că aceste cauciucuri speciale sunt mai mari și mai tari, iar la viteze de autostradă zgomotul roților și consumul de carburant cresc simțitor. Avantajul e că denivelările sunt mai ușor de trecut, așa că stabilitatea, confortul și siguranța sunt mai bune. Iar după ce părăsești asfaltul și ajungi pe teren accidentat simți că mașina face toți banii.

Drumul Strategic Transalpina este un traseu de off-road extraordinar, lung de aproape 50 de km și plin de gropi, șleauri, noroi, bolovani, pante pronunțate și alte obstacole greu de trecut, pe care Jeep Wrangler Rubicon le-a depășit cu ușurință, mai ales datorită tracțiunii integrale în modul de gamă joasă care a scos mașina din situații îngreunate serios de ploaia torențială și acumulările de apă și noroi. Totuși mașina poate traversa ape adânci de până la 80 de cm fără probleme. Ceea ce mi-a plăcut mult a fost senzația irezistibilă de putere brută oferită de sistemul hibrid care combina propulsia termică și electrică atunci când era nevoie. Monstrul off-road m-a dus la peste 2000 m altitudine, într-un adevărat colț de rai unde, în toate cele patru puncte cardinale, ochii nu se mai pot opri din savurat peisaje fermecătoare, cu lacul Vidra și crestele Masivului Parâng. Drumul de culme a fost amenajat de germani în Primul Război Mondial și avea rolul strategic de trecerea din Transilvania în Muntenia. Pitoresc, dar pe alocuri foarte dificil, traseul este însă floare la ureche pentru Jeep Wrangler Rubicon care, dacă se dorește, poate folosi doar energia electrică pentru a evita emisiile de noxe în natură.

Deși este o mașină utilitară, nu e chiar spartană la interior, scaunele îmbrăcate în piele sunt confortabile, găsim suficiente locuri de depozitare și mânere de prindere peste tot pentru susținere în aventurile off-road, spațiul este generos și în habitaclu și în zona de încărcare din spate, iar ecranul cu informații este ușor de citit și utilizat datorită sistemului UConnect și butoanelor mari de volum și de reglare. Parasolarele și alte suprafețe sunt din plastic foarte dur, însă rezistent, și, per ansamblu, cu aspectul pătrățos și cu alura militară mașina denotă robustețe și masculinitate. Clădit pe 80 de ani de istorie legendară și excelență în domeniul ingineriei 4x4, noul Wrangler rămâne Jeep-ul autentic cu capabilități off-road de neegalat, iar acum oferă mai mult rafinament la interior și dotări de înaltă tehnologie pentru experiențe de condus încântătoare și călătorii extraordinare.

Securizarea telefoanelor prin amprentă digitală nu mai este atât de sigură
Ştiinţă & Tehnologie 22 Februarie 2024, 11:44

Securizarea telefoanelor prin amprentă digitală nu mai este atât de sigură

Descoperirea cercetătorilor va putea fi folosită pentru îmbunătăţirea securităţii autentificării cu amprente, care era...

Securizarea telefoanelor prin amprentă digitală nu mai este atât de sigură
Cinci procente dintre pacienţii cu boli rare au tratament care poate duce la vindecare
Ştiinţă & Tehnologie 17 Februarie 2024, 17:34

Cinci procente dintre pacienţii cu boli rare au tratament care poate duce la vindecare

În acest moment, aproximativ șapte mii de boli sunt catalogate ca fiind rare.

Cinci procente dintre pacienţii cu boli rare au tratament care poate duce la vindecare
Probă de Drum cu Honda CR-V
Ştiinţă & Tehnologie 14 Februarie 2024, 16:38

Probă de Drum cu Honda CR-V

Pe măsură ce omenirea se îndreaptă către un viitor ecologic și complet electrificat în zona transporturilor, mașinile cu...

Probă de Drum cu Honda CR-V
Generaţiile noastre „vor folosi din plin inteligenţa artificială în viaţa de zi”
Ştiinţă & Tehnologie 12 Februarie 2024, 09:02

Generaţiile noastre „vor folosi din plin inteligenţa artificială în viaţa de zi”

"Apel Matinal" - Invitat: Mihnea Costoiu, rector la Universitatea Politehnică din Bucureşti

Generaţiile noastre „vor folosi din plin inteligenţa artificială în viaţa de zi”
Ministrul Cercetării şi Digitalizării: Legea pentru combaterea fenomenului "deep fake" va intra în vigoare până în aprilie
Ştiinţă & Tehnologie 10 Februarie 2024, 11:00

Ministrul Cercetării şi Digitalizării: Legea pentru combaterea fenomenului "deep fake" va intra în vigoare până în aprilie

Viitoarea lege va veni cu amenzi pentru cei care produc astfel de conţinut deep fake, cuprinse între 600 şi 90.000 lei, a...

Ministrul Cercetării şi Digitalizării: Legea pentru combaterea fenomenului "deep fake" va intra în vigoare până în aprilie
România "va avea până la sfîrşitul anului viitor o unitate de reciclare a bateriilor litiu-ion"
Ştiinţă & Tehnologie 02 Februarie 2024, 11:35

România "va avea până la sfîrşitul anului viitor o unitate de reciclare a bateriilor litiu-ion"

Va fi rezultatul unui parteneriat româno-australian ce va dezvolta o astfel de unitate dedicată în cadrul unei companii care...

România "va avea până la sfîrşitul anului viitor o unitate de reciclare a bateriilor litiu-ion"
Dacia Sandrider concurează în Raliul Dakar 2025
Ştiinţă & Tehnologie 30 Ianuarie 2024, 13:13

Dacia Sandrider concurează în Raliul Dakar 2025

Dacia Sandrider va înfrunta dunele de nisip în raliul Dakar 2025 și va participa la Campionatul mondial de Rally-Raid , un...

Dacia Sandrider concurează în Raliul Dakar 2025
România a preluat preşedinţia Subcomitetului Ştiinţific şi Tehnic al Comitetului ONU pentru utilizarea paşnică a spaţiului cosmic
Ştiinţă & Tehnologie 29 Ianuarie 2024, 20:37

România a preluat preşedinţia Subcomitetului Ştiinţific şi Tehnic al Comitetului ONU pentru utilizarea paşnică a spaţiului cosmic

La Viena au început astăzi lucrările celei de a 61-a sesiune a acestui subcomitet, prezidat de Ulpia-Elena Botezatu,...

România a preluat preşedinţia Subcomitetului Ştiinţific şi Tehnic al Comitetului ONU pentru utilizarea paşnică a spaţiului cosmic