Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Șoferii români nu știu să circule nici pe autostradă, nici pe drum național, nici în localitate

"Apel matinal" - Invitat: Titi Aur, expert în conducere defensivă. Realizatori: Daniela Petrican şi Cătălin Cîrnu

Șoferii români nu știu să circule nici pe autostradă, nici pe drum național, nici în localitate
Foto: Arhivă / pixabay.com.

Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 18 Noiembrie 2024, 09:33

Am avut, din păcate, un nou val de accidente rutiere grave săptămâna trecută, dar și în weekend. 26 de persoane au fost tratate medical în urma unui accident rutier în lanț care s-a produs pe autostrada A3, în coliziune fiind implicate 12 autoturisme. A fost activat, de asemenea, planul roșu și în cazul unui accident rutier produs între un autoturism și un microbuz școlar pe DN24.
Au fost și alte tragedii rutiere, în orașul Panciu, unde un tânăr de 21 de ani şi o fată de 17 ani au murit carbonizați în noaptea de sâmbătă spre duminică, după ce autoturismul în care se aflau a intrat pe contrasens, a lovit un altul și mai apoi a luat foc, iar o altă mașină a fost lovită de tren pentru că șoferul nu s-a asigurat. Sunt doar câteva exemple. Tocmai de aceea discutăm astăzi, la "Apel matinal", pe tema riscurilor, dar și a comportamentului nostru la volan cu multiplul campion național Titi Aur, expert în conducere defensivă. Bună dimineața!

Bună dimineața!
Ne reîntâlnim și pentru că a venit iarna sau se apropie iarna, ceață pe șosele, dar înainte de toate, de ce ne menținem în continuare statutul de lider european în cazul accidentelor rutiere mortale?
Păi, în primul rând, o să încerc să vă aduc, să zic, la lucrurile de zilele acestea sau, în fine, la această perioadă. Suntem în campanie electorală. Toată lumea și toate partidele, pe toate posturile de televiziune și mass-media, în general, încearcă să ne transmită ce minunat și ce frumos va fi atunci când vor fi la putere. Niciun partid, în niciun program, de la niciun partid nu există acest capitol - siguranța rutieră. Pur și simplu n-a fost abordat. Eu am transmis public în mai multe emisiuni și dezbateri politice această întrebare către candidații care vor sau sau care sunt acum la putere sau care vor să devină, să ne conducă. Nici măcar nu înțeleg despre ce este vorba. Și să vă dau un exemplu foarte scurt, fără să dau nume. Când a fost întrebat un candidat: bine, bine, dar cu siguranța rutieră ce veți face, că uite ce rău stă România și nu știu ce, răspunsul a fost ceva de genul: de la Odesa până în Vest, drogurile și în școli, sunt importanți și copiii noștri au o problemă și gata. Pur și simplu acest capitol nu există pe ordinea de zi la niciunul din cei care ne conduc sau care vor să ne conducă. Și atunci vom asista în continuare, cel puțin următorii patru ani, pentru că așa înțeleg că nimeni nu are această problemă pe ordinea de zi, vom asista la același fel de accidente, de sânge pe șosea. De exemplu acum, ca să intrăm și la subiectul /.../ - a apărut gheața neagră, poleiul, a apărut ceața, a apărut aglomerația, pentru că toată lumea merge cu mașina, că e frig, că plouă, își duc copiii la școală, se duc la adus murături de la țară ș.a.m.d. Dar oamenii, sau șoferii, nu sunt pregătiți. Și nu numai șoferii. Când vorbim de circulație, vorbim de pietoni, de bicicliști, de trotinetiști, de conducători auto și nu în ultimul rând, de pasageri, de călători sau călătorii în autobuz, liniștiti, când șoferul numără banii sau se uită la filme, sau merge cu viteză și pasagerii nu înțeleg că sunt puși în pericol, să-l ia de urechi, să sune la 112, să spună: "Nene, ne omori!" Pentru că avem zilnic, în fiecare zi, accidente cu profesioniști, microbuz cu autobuz, cu camion, cu nu mai știu ce, șoferii care ar trebui să fie regii șoselelor, să facă ordine pe șosea, în sensul să transmită disciplină. Dar atâta timp cât nu-i pregătim, nu-i atenționăm, nu facem protecția muncii, nu transmitem informații și atâta timp cât Ministerul Transporturilor, punctual, se opune categoric formelor de pregătire cu conducătorii auto, începând de la școala de șoferi, pentru că este gestionată de Ministerul Transporturilor, de Direcția de Transport rutier și ei nu vor să facă nimic, să îmbunătățească acest sistem.../voci suprapuse/
Dar ce nu se învață suficient în școlile de șoferi din România? Pe ce ar trebui insistat mai mult?
Nu se învață nimic legat de prevenție și de conducere defensivă. La școala de șoferi și la examen te întreabă doar dacă știi să pleci de pe loc, să semnalizezi, să te încadrezi pe dreapta și dacă ai oprit și roata la stop, ești bun de șofer. Nu te întreabă nimeni de regula celor două secunde. Nu te întreabă nimeni de regula fermoarului. Nu te întreabă nimeni de cercul de siguranță. Nu te întreabă nimeni de pericole efective, pericole potențiale. Nu te întreabă nimeni și nu te învață nimeni cum să conduci preventiv, defensiv, anticipativ, cum vreți să spunem, în siguranță, nu contează denumirea neapărat, conducere defensivă. Și atunci, dacă nu te întreabă nimeni, cursantul vine la școala de șoferi și vă spun așa, intră în loc să spună: "Bună ziua! Vreau să învăț să conduc!" Spune: "Bună ziua! Vreau permis de conducere". Următoarele două întrebări sunt așa: "Stau la tine, la școala ta, dacă nu mă obligi să vin la teorie, că n-am timp!" și întrebarea imediat următoare este: "Pot să-mi aranjez examenul? Dacă tu poți să-mi aranjezi examenul, vin la tine. Dacă nu, mă duc la ăla care îmi sugerează că poate să-l aranjeze". Nu neapărat că face sau nu, dar asta este dorința cursantului. De ce? Pentru că educația lui, felul lui de a înțelege deplasarea pe stradă, este că are nevoie de acel carton numit permis de conducere. Nu este interesat de siguranța lui. Și atunci asistăm la cel mai mult sânge pe șosea din toate țările, acei patru morți, cei 10 răniți grav și cei 70-80 de răniți zilnic. Cheltuim 2% din timp, gândiți-vă că noi cheltuim pe Ministerul Siguranței Rutiere, imaginar, are buget, fără să își dorească, dar are buget. La Apărare avem 2%, dar am cheltuit 1,65% pe acolo. La sânge pe şosea, într-adevăr, cheltuim 2%. Aproape cât cheltuim pe educație, dar îi cheltuim după accident, în loc să-i cheltuim înainte de accident, o parte din ei să facem prevenție, să facem educație. Nu se face educație deloc și atâta timp cât politica noastră...
Şi de aici tragem ponoasele, da, vin repercursiuni.
Şi de aici tragem ponoasele, da. Iar /.../ trebuie să vorbim de: păstrați distanța de două secunde, când e polei, când e ceaţă, ce s-a întâmplat pe autostradă, Autostrada A3, acele 26 de persoane, nu știu, 12 mașini.
Da.
De fapt e vorba de efectul de turmă. Eu tot spun mereu, dar dacă spun doar eu, în loc să spună 200 de oameni, 300 de oameni în țară, în diferite locuri, dacă spun doar eu, e normal că mă aud puțin. Efectul de turmă înseamnă că îți vine să mergi în ce mă în ce mai aproape și din ce în ce mai tare, pentru că îi vezi și pe ceilalți de lângă tine. Pe autostradă, pe ceață, pe polei, se întâmplă acest fenomen. Îți dă încredere cel de lângă tine, mergi din ce în ce mai aproape, din ce în ce mai mai tare...
Să nu care cumva să ți-o ia unu în față. Mulți dintre șoferi gândesc așa.
Da, în afară. Nu vorbesc de cei care sunt obsedaţi să nu fie depășiți, vorbesc de cei corecți, doar sunt împinşi să meargă mai repede, mai repede. Se numește efectul de turmă. Și când se întâmplă ceva cum a fost acolo, puțin polei, o mașină care a derapat și s-a oprit în parapet sau nu, au venit toți ceilalți ca nălucile, ca turma și au intrat unul în altul. Se întâmplă în multe țări. Diferența între noi și alte țări este ce în alte țări se vorbește despre asta în tot ce înseamnă prevenție, educație, în școală de software, cursuri de conducere defensivă, campanii, ș.a.m.d. La noi nimeni nu vorbește de asta şi atunci... Vă rog!
Oricum, cert este că s-a schimbat legislația și ce nu pricepem mulți din noi, deși s-a înăsprit în cazul celor care urcă băuți sau chiar beți la volan și fac accidente mortale, intră direct în închisoare şi cu toate acestea, constatăm că în continuare sunt încă mulți care fac aceleași greșeli. Tot de la educație, de la civilizație pleacă?
Doar 15% din accidentele din România, accidentele grave, sunt produse de către teribiliști. La teribilişti intră alcool, droguri, viteză excesivă, liniuțe, sinucideri ș.a.m.d. 85% din accidente sunt produse de oameni normali, unii începători, încă 15%, 70% oameni normali care fac asta pentru că... nu știu. Doar înăsprirea legii va atinge sau îi va limita la un moment dat, dar și acolo destul de greu, pe cei care-și asumă, pe teribiliști. Cei care fac greșeli pur și simplu, uitați-vă pe la accidentul de pe A3, 12 mașini lovite, niciunul nu era băut, niciunul nu era drogat, niciunul nu făcea liniuțe și nu făcea nu știu ce extravaganțe. Pur și simplu erau oameni normali. Mergeau dimineață la serviciu, în mod special, poate și unul la soacră, dar majoritatea se duceau la serviciu sau să-și ducă copiii la școală sau unde se duceau la interesul zilnic și au intrat în capcana asta pentru că ei n-au știut. Poți să-i faci amenda un milion de euro pentru orice, el n-a făcut asta pentru că era amenda mică dacă lovește alte mașini pe autostradă. Nu, el a făcut-o pentru că n-a știut că se pune în pericol. Și societatea noastră, și conducătorii noștri nu înțeleg că sistemul de educație, de transmis mesajul: "Vezi că ți se poate întâmpla și uite așa ți se poate întâmpla, și uite așa trebuie să faci ca să nu ți se întâmple, să nu fii prins în capcană" - sistemul nostru nu acceptă să facem asta. Toată lumea se gândește: amenzi mai mari. Și este această... A fost foarte mult timp mentalitatea: dacă facem autostrăzi, scăpăm de accidente. Greșit. Dacă facem autostrăzi vor fi accidente mai grave, că e viteza mai mare. Pe autostrăzile din România avem la fiecare 20 de km... avem un mort. Pe autostrăzile din Franța avem la fiecare 95 de km un mort, tot autostradă. Dar noi nu știm să circulăm nici pe autostradă, nici pe drum național, nici în localitate, nici în centrul Bucureștiului. Ne încurcăm unul pe altul, ne tensionăm unul pe altul. În loc să fie condusul mașinii, deplasarea mașinii, o relaxare, că plec obosit de la birou, să mă relaxez până acasă, nu, eu plec relaxat de la birou, că nu prea muncesc... /voci suprapuse/
Și mă enervez. Da, esența... /voci suprapuse/
E vorba de mentalitate, de educație și statul român nu este atent. Eu am vorbit cu prim-miniștri, cu miniștri, cu secretari de stat și în spațiul public și în conferințe, unii spun da, dar nu fac nimic, alții nici nu înțelegi. Vezi răspunsuri de care v-am spus: siguranța rutieră, de la Odesa peste România, o să facem cu drogurile să fie bine.
Dar poate fi schimbată legislația, adaptată la noile realități rutiere?
Păi, vă mai spun încă un lucru din casă: există lege, Legea 20/2022 - deci de acum trei ani deja, practic, din ianuarie 2022, atunci are trei ani - care înseamnă facilități fiscale pentru cei care vor să facă conducere defensivă. Și o doamnă, Adriana Kalapis, de la Ministerul Transporturilor, spune: "Nu, eu nu vreau". Și nu se fac norme de trei ani de zile, pur și simplu că nu vrea o doamnă de acolo. Și atunci când avem o poziție în interiorul celor care răspund de siguranța rutieră, practic, nu mai e nimic de făcut. Trebuie să mergem în continuare să suportăm aceste accidente.
Nu prea mai e nimic de spus, dar rămâne să ne interesăm și noi, la Ministerul Transporturilor. Până la urmă, esența este aceeași: că circulăm în oraș cu 50 km/h sau pe autostradă, trebuie să fim atenți, prudenți și să respectăm, evident, codul rutier. Cu mulțumiri și ne mai întâlnim, cu siguranță.
Cu plăcere! La revedere!
Titi Aur, multiplul nostru campion național la raliu, expert în conducere defensivă. Un of care ne apasă pe toți, deși zilnic, în România, mor oameni pe șosele.

Etichete : titi aur
Informaţii din trafic
România 10 Decembrie 2024, 08:23

Informaţii din trafic

În toată ţara se circulă în condiţii de carosabil umed şi ceaţă, iar în apropierea marilor oraşe este aglomeraţie.

Informaţii din trafic
Internările la patru secţii şi două compartimente ale Spitalului Colentina din capitală sunt sistate temporar
România 10 Decembrie 2024, 07:54

Internările la patru secţii şi două compartimente ale Spitalului Colentina din capitală sunt sistate temporar

De marţi sunt sistate temporar internările la patru secţii şi două compartimente ale Spitalului Colentina din capitală.

Internările la patru secţii şi două compartimente ale Spitalului Colentina din capitală sunt sistate temporar
Risc însemnat de producere de avalanşe în Munţii Făgăraş, Bucegi şi Ceahlău
România 10 Decembrie 2024, 07:52

Risc însemnat de producere de avalanşe în Munţii Făgăraş, Bucegi şi Ceahlău

Stratul de zăpadă a crescut în toate masivele montane, mai accentuat în Carpaţii Orientali şi estul celor Meridionali, unde...

Risc însemnat de producere de avalanşe în Munţii Făgăraş, Bucegi şi Ceahlău
USR solicită conducerii Camerei Deputaţilor şi Senatului revocarea lui Toni Greblă din funcţia de preşedinte al AEP
România 10 Decembrie 2024, 07:50

USR solicită conducerii Camerei Deputaţilor şi Senatului revocarea lui Toni Greblă din funcţia de preşedinte al AEP

Uniunea Salvaţi România solicită conducerii Camerei Deputaţilor şi Senatului convocarea unei şedinţe comune a Parlamentului...

USR solicită conducerii Camerei Deputaţilor şi Senatului revocarea lui Toni Greblă din funcţia de preşedinte al AEP
Compania Electrica a fost atacată cibernetic
România 10 Decembrie 2024, 07:49

Compania Electrica a fost atacată cibernetic

Ministerul Energiei dă asigurări că niciun atac cibernetic nu va lăsa țara fără energie, deoarece infrastructura critică este...

Compania Electrica a fost atacată cibernetic
Horaţiu Potra, unul dintre susţinătorii fostului candidat la preşedinţie, Călin Georgescu, propunere de arestare preventivă
România 10 Decembrie 2024, 07:43

Horaţiu Potra, unul dintre susţinătorii fostului candidat la preşedinţie, Călin Georgescu, propunere de arestare preventivă

Horaţiu Potra, unul dintre susţinătorii fostului candidat la preşedinţie, Călin Georgescu, va fi prezentat marţi instanţei de...

Horaţiu Potra, unul dintre susţinătorii fostului candidat la preşedinţie, Călin Georgescu, propunere de arestare preventivă
România 09 Decembrie 2024, 23:57

DNSC avertizează cu privire la un nou tip de fraudă

Este vorba despre apeluri telefonice în care se promit locuri de muncă online bine plătite.

DNSC avertizează cu privire la un nou tip de fraudă
România este pe ultimul loc în UE în ceea ce priveşte continuarea muncii după pensionare
România 09 Decembrie 2024, 23:50

România este pe ultimul loc în UE în ceea ce priveşte continuarea muncii după pensionare

Dintre românii care rămân în activitate, majoritatea spun că au luat această decizie din motive financiare.

România este pe ultimul loc în UE în ceea ce priveşte continuarea muncii după pensionare