Segregarea elevilor pe criterii etnice continuă să afecteze performanța școlară
Efectele segregării școlare sunt stima scăzută de sine a elevilor, abandonul școlar și slaba performanță școlară.

Articol de Felicia Mocanu, 16 Septembrie 2025, 15:15
Elevii cu abilități socio-emoționale bine dezvoltate tind să aibă performanțe școlare mai bune, atitudini și comportamente echilibrate, plus un stres emoțional redus, arată un studiu recent. Segregarea elevilor pe criterii etnice este interzisă în România de 15 ani, dar încă mai are un impact negativ asupra copiilor și influențează calitatea actului educațional. Acestea sunt principalele concluzii prezentate astăzi de Ministerul Educației, după realizarea unui raport care analizează înfățarea socio-emoțională și starea de bine a elevilor de gimnaziu.
Reporter: Segregarea școlară este o formă de discriminare în care elevii sunt separați fizic sau în alte moduri în cadrul unităților de învățământ pe criterii precum etnia, dizabilitățile, statutul socio-economic, performanțele școlare sau mediul de rezidență.
Marian Daragiu, subsecretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării: Raportul "Program for International Student Assessment" - PISA 2018, a identificat segregarea școlară drept un factor structural care influențează negativ performanțele școlare ale elevilor români. PISA 2022 a identificat că statutul socio-economic explică 26% din variația performanței la matematică, iar doar 7% dintre elevii dezavantajați au obținut rezultate ridicate. 51% dintre elevii rromi învață în clase în care toți sau majoritatea colegilor sunt de etnie romă, o formă de segregare etnică, care afectează calitatea educației și șansele de reușită.
Efectele segregării școlare sunt stima scăzută de sine a elevilor, abandonul școlar și slaba performanță școlară.
Pentru a combate, segregarea școlară trebuie să existe unități de învățământ unde copiii din diverse medii să poată învăța împreună.