Președintele InfoCons, Sorin Mierlea: Ar trebui să fim puțin mai atenţi și mai responsabili cînd cumpărăm
"Apel matinal" - Invitat: președintele InfoCons, Sorin Mierlea.
 
			Articol de Radio România Actualităţi, 31 Octombrie 2025, 09:35
Emisiunea: "Matinal" - Realizatori: Cătălin Cîrnu, Aurelian Temișan
Atenție însă la detalii, pentru că astăzi, 31 octombrie, știi ce zi este? Vineri, vineri, dar e "Black Friday", se intră pe...
Auzi, dar de ce n-avem voie să mai spunem black sau negru, și ei spun "Black Friday"?
Mi-e greu să-ți răspund.
A, bun! Atunci las-o așa.
Dar rămâne, totuși, unul dintre momentele așteptate ale anului pentru reducerile la cumpărături, dar românii au devenit ceva mai prudenți cu bugetul alocat. Potrivit unui recent sondaj realizat de o bancă, doar 15% dintre români spun că vor cheltui mai mult decât anul trecut, în timp ce 22% nu intenționează să cumpere nimic, întrucât contextul economic instabil și scăderea puterii de cumpărare îi determină pe mulți să limiteze cheltuielile. Comportamentul consumatorilor din acest an reflectă, totuși, o schimbare de atitudine față de cheltuielile impulsive și o orientare mai puternică spre responsabilitate financiară, spun specialiștii. Cele mai căutate produse rămân electrocasnicele, electronicele și produsele IT. Și dacă este "Black Friday" trebuie să rămânem atenți și cumpătați, iar invitatul "Apelului matinal" de astăzi este Sorin Mierlea, președintele organizației pentru protecția consumatorilor InfoCons România. Bună dimineața!
Bună dimineața!
Ne bucurăm de reîntâlnire. Cunoaștem deja ce se întâmplă, cu apariția sloganelor, nu, legate de Black Friday. Unele magazine au dat deja startul reducerilor. Vor fi probabil multe, multe oferte. La ce ar trebui să fim atenți înainte de toate?
Înainte de toate, cred că ceea ce este cel mai important este să înțelegem că nu avem reduceri și la drepturile pe care le avem. Iar din această perspectivă ar trebui să fim foarte responsabili și atenți, fiindcă, din păcate, sunt tot mai multe produse, mai ales în zona aceasta de reduceri, în sistemele de alerte europene. Asta înseamnă că sunt produse neconforme, produse periculoase, produse care ne pot face mai mult rău decât bine. Iar pentru acest lucru avem aplicația europeană de protecție a consumatorilor, InfoCons, unde putem vedea toate alertele în timp real. Și faptul că în zilele acestea este și Halloween, este și Black Friday, sunt tot felul de oferte pe tot felul de produse, iar numai pentru produsele tip Halloween, de costume, de tot felul de măști sau mai știu eu ce, s-au identificat peste 60 de produse în alerte de neconformitate gravă. Cred că este un semnal major de alarmă să fim mai atenți, mai responsabili când cumpărăm, iar dacă discutăm despre cumpărăturile online să înțelegem și să știm că putem să le returnăm pentru orice motiv în 14 zile, fără a avea neapărat și ambalajul original. Dacă cumpărăm însă la reducere sau nu direct din magazin, nu mai avem acest drept conferit de lege, ci doar dacă magazinul prin politica de marketing dorește să returneze produsul și să restituie banii respectivi, dar dacă îl cumpărăm direct din magazin, pentru a putea returna doar dacă produsul respectiv are un defect de fabricație care nu poate fi remediat în 15 zile. Sunt lucruri mici, sunt lucruri pe care trebuie să le cunoaștem. Sunt drepturile noastre, sunt obligațiile noastre, dar cred că trebuie mai ales în această perioadă să fim două ori mai responsabili, de două ori mai atenți și mai informați. Iar pentru cei care în această perioadă călătoresc ca să facă poate shopping la anumite oferte în alte localități, în alte țări, să știe că aplicația InfoCons îi ajută în limba română oriunde în lume, iar secțiunea de SOS ne ajută, pe de-o parte, să avem acces la toate numerele de urgență, și nu numai - putem să avem acces direct, nemijlocit și foarte simplu, la toate pensiunile, hotelurile și restaurantele - dacă sunt autorizate, pentru ce sunt autorizate, când au fost autorizate, să facem alegeri înțelepte, informate și mai ales în cunoștință de cauză.
Apropo de... Bună dimineața! Aurelian Temişan sunt. Apropo de produse, care credeți că sunt cele mai frecvente practici comerciale prin care pot fi păcăliți clienții?
Păi, în primul rând, le-aș spune că ceva este și înăuntru este altceva, "pe afară e vopsit gardu', înăuntru-i leopardul", să fim foarte atenți la orice tip de produs, de la produse de îmbrăcăminte până la produse agroalimentare, că și ele sunt la ofertă, de la tot felul de oferte care sunt pentru servicii turistice, și nu, în ultimul rând, celebrele gadgeturi care, din păcate, în ultima perioadă au devenit, să spunem, capul de afiș a tot ceea ce înseamnă produse cu o incidentă majoră de neconformitate și periculozitate, care n-ar trebui să se regăsească în vânzări. Şi nu în ultimul rând, produsele de eficiență energetică scăzută sunt în general oferite ca și reducere, produse cu eficiență energetică care nu este chiar așa scăzută, ceea ce înseamnă că s-ar putea să cumpărăm un televizor, să cumpărăm un frigider, să cumpărăm o mașină de spălat și după aceea să ne trezim că ne costă, din punct de vedere al costurilor pentru energie electrică, mult prea mult. Așa că ar trebui să fim puțin mai atenţi și mai responsabili cînd cumpărăm și nu cred că este vreun produs care să nu aibă, să spunem, pe gama lui de produse, și probleme majore.
Din păţaniile anilor anteriori era acea formulă pe care mulți comercianți o foloseau, o schemă, prețul era ridicat forțat înainte de Black Friday pentru ca apoi să apară cu o falsă reducere. S-ar mai putea întâlni schema?
Avem acea legislație, exact din acest motiv, ca prețul din care face reducere trebuie să fie cel mai mic preț din ultimele 30 de zile. Și dacă cumva avem vreo suspiciune să facem o sesizare, Consiliul Concurenţei, autoritățile din domeniu sunt foarte atente pe acest mecanism. Și și noi ca consumatori, mai ales dacă de ceva timp am stat și ne-am tot uitat la prețuri, am monitorizat și ni se pare că ceva nu este în regulă, putem face o reclamație. Şi cred că cel mai important lucru este să înțelegem că nu avem reduceri la drepturi. Avem aplicația gratuită InfoCons pe care o putem descărca din orice tip de telefon. Este în limba română, oriunde în lume. Scanăm codul de bare și aflăm dacă produsul este sau nu este într-o alertă. Iar într-o produsele electrocasnice putem afla şi cât ne costă curentul pe care îl plătim pentru un an, pentru doi, pentru trei, ca prețul de achiziție cu prețul de utilizare să fie la decizia și la alegerea noastră.
Şi dacă descoperim o alertă ce ar trebui să mai facem după?
021 95 51, numărul unic de protecție a consumatorilor, facem o reclamație, fiindcă acel produs nu trebuia să fie în raft, și reclamația nu e ceva rău, ci facem un bine celui care vine după noi.
Am luat aminte cu mulțumiri adresate invitatului de astăzi al "Apelului matinal", zi frumoasă!
Doamne ajută!
Sorin Mierlea, președintele Organizației pentru Protecția Consumatorilor InfoCons România, pentru că, știm bine, Black Friday, sloganuri multe, multe, tocmai pentru că reducerile uneori sunt semnificative, alteori, doar așa, cât să te păcălească./editor Florin Lepadatu/












