András Demeter : "Muzica lui Enescu e o punte între generații"
Ministrul Culturii, András Demeter, a vorbit la Radio România Actualități despre Festivalul Enescu, rolul generațiilor tinere și soluțiile pentru protejarea sectorului cultural în fața crizelor economice și legislative.

Articol de Radio România Actualităţi, 25 August 2025, 07:46
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂȚI - "Perspective" - Realizator: Sorin Bejan - Avem legătura cu ministrul culturii, András Demeter, care participă, a fost prezent la seara inaugurală a Festivalului Internațional George Enescu din capitală. Așadar, bună seara, domnule ministru!
András Demeter: Bună seara, bine ne reauzim!
Emoție și bucurie a unui astfel de eveniment în această seară, la care ați luat parte, chiar și astfel de manifestări sunt parte a diplomației românești, cei drept, culturale. În această a 27-a ediție a Festivalului Enescu cuvântul cheie este aniversare. Sub acest semn, generația tânără, cum este reprezentată?
András Demeter: Este reprezentată în toată opera enesciană și în toate opţiunile repertoriale ale acestui festival, ale acestei ediții, dar nu în ultimul rând este reprezentată, sau este prezentă prin grija pe care festivalul și la această ediție o poartă pentru ascultătorii zilelor de mâine, poimâine, generațiile viitoare, cărora le sunt dedicate programe speciale în această ediție. Acum, dacă ne gândim un pic la testamentul enescian, atunci putem vedea că nu doar opera în sine, ci și /.../ tuturor care interpretează Enescu în prezent pe întregul mapamond, constată un singur lucru, că este o punte această muzică, pe de o parte între continente, pe de o altă parte între generații. Ce poate fi mai frumos?
În această perioadă în care capitolul financiar este des amintit în societate, din poziția pe care o aveți, ministru al culturii, dar și de persoană implicată direct în fenomenul cultural, ce soluții și mecanisme aveți în vedere pentru ca sectorul să nu fie periclitat?
Riscurile economice și soluțiile pentru cultură
András Demeter: Sectorul este periclitat. Toată lumea este periclitată de situația, pe deoparte reală, economică în care ne aflăm, dar pe de o altă parte, de tensiunile sociale, socio-politice, geopolitice, în care e posibil ca nu doar partea aceasta a continentului nostru, ci și întreaga lume să se antreneze din ce în ce mai mult. Deci, riscuri există, probleme avem, singurul lucru ce îmi rămâne mie, atât ca persoană, cât și ca responsabil, ca oficial ce mă aflu, este ca afectarea domeniilor culturii, a diverselor sale sectoare să fie din ce în ce mai atenuată prin mecanisme, prin soluții, prin discuții, prin analize și printr-un singur lucru care, cred eu, este cel mai important în astfel de situații decisive. Atunci când iei o decizie, când trebuie să o iei, nu trebuie să o faci în pripă, trebuie să găsești cumva resursele pentru a te documenta, pentru a analiza cu atenție, pentru că, mai ales în momente de restriște, deciziile pripite, deciziile nefundamentate, vor avea consecințe foarte sau aproape foarte greu de reparat sau aproape imposibil de reparat. Deci asta este preocuparea mea primordială. Suntem atinși și vom fi atinși, dar încerc să atenuez efectele acestor măsuri, încerc ca, până la urmă, produsul finit, hai să zicem, produsul editorial, că vorbim acum pe undele Radio România, sau un produs cultural, un produs artistic, acel produs, întâlnirea dintre acel produs și beneficiarul, destinatarul său, să fie cât se poate de puțin afectat.
Și cât de la îndemână vă este legislația, și făcând referire la o altă problemă cu care vă confruntați, colectarea timbrului cultural? În 30 de secunde, dacă se poate.
Timbrul cultural, o lege depășită
András Demeter: Colectarea timbrului cultural, de când este această lege, din 94, a fost și rămâne o problemă. Probleme mai sunt şi cu multitudinea /.../, pentru că dumneavoastră aţi folosit un eufemism când aţi spus un singur timbrul cultural. Noi vorbim de șapte, opt timbre, colectate în fel și chip de către mai multe uniuni, toți având aceleași probleme de colectare, dar având și niște probleme, pentru că legislația a rămas mult în urmă, la nivelul anului '94, și se adresează doar acelor tipuri, acelor vehicule, care la epoca respectivă, perioada respectivă existau. Între timp, tehnologia, societatea au evoluat și rămân netimbrate multe domenii, care ar putea, până la urmă, odată și ele timbrate, să diminueze presiunea pe toată lumea.
Vă mulțumim pentru prezența dumneavoastră în cadrul acestei ediții.