Pe scurt:
Ascultă Radio Romania ActualităţiAscultă Live Acum: MARI CONCERTE Luni, 12 Aprilie

Cele mai citite

Articole recente

Emisiuni

Autor

Luminiţa Voinea

6 Octombrie 2020
Vizualizari: 812
Comentează add

Ascultătorii Serviciului de noapte cu Maria Țoghină au descoperit istoria și secretele metroului bucureștean, spuse de profesioniștii care lucrează în compania Metrorex.

Metroul bucureștean, între tradiție și inovație Metroul bucureștean, între tradiție și inovație - Conține video

luminita-voinea

 

Povestea metroului bucureștean începe în 1979, atunci când din Depoul Ciurel pleca spre statia Semănătoarea (în prezent Petrache Poenaru ) primul tren de metrou.

Evenimentul, care a marcat punerea în exploatare a metroului - “experimental cu public” - avea loc dupa cinci ani de lucrări anevoioase și alte zeci de decenii în care problema construirii unui metrou în București a fost ridicată de specialiști în repetate rânduri.

De fapt, primele idei pentru a realiza o legătură subterană feroviară datează din perioada interbelică, iar primele  studii au demarat în 1971.

Patru ani mai tărziu, în 1975 s-a înființat întreprinderea de proiectare a metroului, iar în 1977 cea de  de exploatare, actualul METROREX.

La 41 de ani de la inaugurare, metroul este mijlocul de transport în comun preferat de bucureșteni, dar este și un simbol pentru capitala României.

Serviciul de noapte, în direct de la dispeceratul metroului

Ascultătorii Serviciului de noapte cu Maria Țoghină au putut urmări o emisiune inedită, transmisă în format audio/video, on-air și on-line simultan, din unul dintre cele trei dispecerate ale metroului, care supraveghează și coordonează întreaga activitate.

Acolo, în subteran, am aflat că metroul nu este închis niciodată, pentru că activitatea continuă și peste noapte în dispecerate și în tuneluri, chiar dacă trenurile nu circulă pentru public.

1500 de oameni, angajați ai Metrorex, asigură în fiecare noapte mentenanța liniilor de metrou, curățarea și  reparațiile  la instalațiile de ventilație electrice, a spus directorul general al Metrorex, Gabriel Mocanu, un profesionist care a parcurs toate etapele necesare, până la momentul în care a devenit director general pentru prima oară,  în urmă cu mai bine de 10 ani.

Provocările Magistralei 5 Drumul Taberei - Eroilor

După nouă ani de muncă, speranțe, finanțări amânate și reluate, disconfort pentru bucureșteni și termene depășite, magistrala de metrou Drumul Taberei - Eroilor s-a deschis la 15 septembrie.

Noua magistrală care conectează  cartierul Drumul Taberei de reţeaua de metrou are 10 stații şi un depou: Râul Doamnei, Constantin Brâncuşi, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor 2.

Secţiunea Râul Doamnei - Eroilor, inclusiv staţia şi Depoul Valea Ialomiţei, este finanţată integral din fonduri externe nerambursabile în cadrul POS-T 2007 - 2013, POIM 2014 - 2020 (85%) şi de la bugetul de stat (15%). Valoarea proiectului aprobat prin HG nr. 374/2019 este de aproape 3,224 miliarde de lei.

“Au fost rețineri și anumite impedimente de ordin tehnic, pentru că nu e atât de simplu să subtraversezi un râu cum este Dâmbovița și este vorba și despre structura biologică a terenului din albia acestuia, dar au fost și probleme de ordin financiar. Au intervenit multe schimbări în planul economic la nivelul țării. A pornit cu finanțare din partea Băncii Europene de Investiții,  prin contractarea unui credit și fonduri de la bugetul de stat.  Ulterior, în 2013, am intrat pe programul de finanțare din fonduri europene nerambursabile și așa s-a finanțat o bună parte din această magistrală, dar nu în totalitate”, a explicat Gabriel Mocanu.

Design, accesibilitate și siguranță sporită

Magistrala 5 este una dintre cele mai spectaculoase linii de metrou, din punct de vedere al arhitecturii și al tehnologiei.

“Este inedit faptul că, plecând de la designul stațiilor,  s-a căutat o personalizare a lor, astfel încât ele să fie integrate zonelor de care aparțin. Emblematice sunt stațiile de la Eroilor 2, Academia Militară și Parc Drumul Taberei, care sunt integrate din punct de vedere arhitectural și al finisajelor cu zona în care sunt situate”, a punctat directorul general al Metrorex.

De altfel, a adăugat Mocanu,  cei care au proiectat și construit magistrala s-au gândit la un nivel sporit de siguranță pentru călători, dar și la o mai mare accesibilitate pentru toate categoriile de cetățeni.

“Sunt importante facilitățile pentru călători. Ei beneficiază de un număr sporit de scări rulante și lifturi, astfel încât toată activitatea acestui sistem de transport să fie cât mai bună. Există un număr mare de camere de luat vederi și de detectoare de incendiu și de efracție în anumite zone, automate de vândut cartele la toate gurile de acces, în toate stațiile și pasaj tactil pentru nevăzători“.

Această magistrală beneficiază și de noi tehnologii, menite să asigure confortul călătorilor și deplasarea mai ușoară prin tunel.

“Sistemul de prindere al căii de rulare este un sistem nou, pentru prima dată sunt folosite elemente de prindere individuală a șinei de cale ferată. Aceasta permite o deplasare mai ușoară pe tunel, inclusiv pentru efectuarea reviziilor, dar este eficientă și in situații de evacuare în caz de urgență, pe care nu ni le dorim,  dar are și un element elastic care conferă confort sporit călătorilor“.

În ceea ce privește siguranța călătorilor, directorul general al Metrorex dă asigurări că nu există probleme, dat fiind că echipamentele sunt noi, verificate și recepționate ca atare.

“Pot apărea și nesincronizări, cum au fost săptămâna trecută, dar nu s-a pus și nu se pune problema siguranței călătorilor”.

Magistrala 5 de metrou are o medie zilnică de 11 mii de călători, dar este de așteptat creșterea numărului acestora după o lună de la inaugurare, în ideea în care o parte dintre aceștia  nu și-au schimbat încă traseele.

Directorul Metrorex spune că până acum s-au primit și mesaje de apreciere, dar și critici, cum ar fi cele legate de panourile de semnalistică, în sensul că nu sunt finalizate în interiorul trenurilor, dar susține că problemele vor fi rezolvate în câteva săptămâni.

Trenuri noi și automatizarea traficului

Noua magistrală de metrou va avea și trenuri noi, care vor veni peste doi ani, atunci când vor fi puse la punct și toate elemente de informare a călătorilor, a anunțat Mocanu.

“Sistemul de informare a călătorilor face parte din etapa a II-a a sistemului de automatizare a traficului și va fi gata odată cu introducerea noilor trenuri de metrou. Săptămâna trecută, Cutea de Apel a dat o hotărâre definitivă, astfel încât suntem în pregătirea contractului pentru cele 13 trenuri noi de metrou. Conform caietului de sarcini și al ofertei, primul tren ar trebui să fie livrat în 20 – 24 de luni. Este necesară întâi proiectarea. Nu sunt produse de raft, ele se proiectează în funcție și de cerințele din caietul de sarcini. Ele vor avea camere video la interior pentru supraveghere, sisteme electronice de afișaj, inclusiv în interiorul trenului”.

Legătura cu Centura Bucureștiului

Cele 10 stații de metrou inaugurate recent fac parte din prima parte a Magistralei 5, care va continua cu un al doilea tronson Eroilor – Piața Iancului.

Al treilea tronson urmează să ajungă la Depoul Pantelimon, unde vor fi prevăzure legături cu linia de centură.

“Și în zona Vale Ialomiței, dar și ulterior, de la Depoul Pantelimon, noi avem prevăzute legături către linia de centură, pentru a asigura intermodalitatea cu celelalte tipuri de transport – inelul feroviar și centura Bucureștiului. De la Valea Ialomiței către Domnești, iar în partea cealaltă către orașul Pantelimon”, a anunțat directorul general al Metrorex, Gabriel Mocanu, la Serviciul de noapte cu Maria Țoghină.

Pentru partea a doua a Magistralei 5 este deja lansată procedura de actualizate a studiului de fezabilitate.

“Comisia de evaluare a stabilit un câștigător în acest an, dar ne aflăm în faza în care procedura este contestată de un alt competitor la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, încă nu avem un  rezultat. Se stă mai mai mult în instanță decât pe șantier“, spune cu regret Mocanu.

Program de dezvoltare a tuturor magistralelor

Pe zona de investiții și dezvoltare, Gabriel Mocanu anunță mai multe schimbări.

“Avem proiecte de extensie. Toate magistralele au pregătită o zonă de dezvoltare: și de la Străulești către Mogoșoaia, și la Domnesti, în zona Berceni - Primăria Sectorului 4 a accesat fonduri europene pentru încă o stație la linia de centură“.

Actualizarea hărții metroului, modernizarea unor stații,  dezvoltarea  sistemului de ticketing și noi spații de acces pentru unele stații sunt zone în care se va investi în perioada următoare.

“Regândirea hărții metroului – ultima refacere a marcajelor și a indicatoarelor în stații a fost realizată în 2009 – 2010, iar în ultimii ani au mai fost  puse în funcțiune stații noi. Am o listă de 15 proiecte în valoare de 40 de milioane de lei, printre care este și acest proiect privind semnalistica. Mai este un proiect pentru completarea sistemului de ticketing. Avem 10 stații care nu sunt modernizate și două care sunt la un nivel hibrid în ceea ce priveșe compatibilizarea cu celelalte stații, inclusiv cu Magistrala 5. Avem un proiect de realizare de noi spații de acces la metrou la stațiile aflate deja în funcțiune, cum s-a realizat la Tineretului. Situații similare sunt la Brâncoveanu, Apărătorii Patriei, Pipera și Aurel Vlaicu. Inclusiv extensiile. Există o preocupare la nivelul Ministerului Transporturilor și chiar acum, cu noile programe de finanțare de la nivel European și cu planul national de reziliență și reformă, încercăm să acesăm fondurile necesare“, a punctat Gabriel Mocanu, directorul general al Metrorex.

Începută în 1979, povestea metroului bucureștean continuă, chiar și în condiții de pandemie.

La 41 de ani de la inaugurare, metroul bucureștean rămâne unic, chiar dacă la Cluj se fac pași serioși pentru dezvoltarea unui proiect similar.

Emisiunea Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, poate fi urmărită VIDEO în linkul de mai jos:

www.facebook.com/romaniaactualitati


Etichete metrouistoria metrouluimagistrala 5METROREX

Articole cu teme similare:

Recomandarile editorului:

X

Candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene participã la o dezbatere Eurovision, la Parlamentul European - Video Live