Pe scurt:
Ascultă Radio Romania ActualităţiAscultă Live Acum: RADIOJURNAL Miercuri, 21 Octombrie

Cele mai citite

Articole recente

Emisiuni

Autor

Luminiţa Voinea

18 Octombrie 2020
Vizualizari: 323
Comentează add

Interviu cu comandantul navei COSCO Malaysia, Bogdan Rusu, care a salvat patru persoane aflate pe un velier în Golful Mexic.

Mărturiile comandantului român care a salvat 4 vieți în mijlocul uraganului

luminita-voinea

În urmă cu o lună, o ştire care ne-a făcut mândri că suntem români făcea înconjurul planetei.

Nava COSCO Malaysia, la comanda căreia se afla comandantul de cursă lungă român Bogdan Rusu, a salvat patru persoane aflate pe un velier în Golful Mexic.

Cele patru persoane erau în mare pericol după ce nava lor a luat apă, iar Garda de Coastă a Statelor Unite a abandonat salvarea din cauza vremii nefavorabile.

Nava COSCO Malaysia, înregistrată în Hong Kong sub conducerea comandantului Bogdan Rusu, a înfruntat uraganul şi a lansat o acţiune de salvare a celor patru marinari, debarcându-i apoi în siguranţă în portul Tampa Bay.

Despre această operaţiune de salvare ne vorbeşte acum în exclusivitate chiar eroul operaţiunii, comandantul român Bogdan Rusu, aflat cu nava într-un port din China, într-un interviu acordat Mariei Ţoghină.

Reporter (Maria Țoghină): Domnule comandat Bogdan Rusu, puteţi rememora pentru ascultătorii Radio România Actualităţi acele momente?

Bogdan Rusu: În data de 13 septembrie am primit un semnal distress din partea Gărzii de Coastă cum că un velier ar fi fost în pericol şi necesitau ajutorul nostru. Am procedat direct către ultima poziţie dată de Garda de Coastă, pe la ora 8:00 şi am procedat la salvarea echipajului.

Reporter: Ce a fost cel mai dificil în acele momente?

Bogdan Rusu: Nimeni nu te pregăteşte pentru o astfel de acţiune, cu toate că noi studiem şi suntem, să zicem, oarecum pregătiţi pentru a salva vieţi pe mare. Totul s-a întâmplat extraordinar de rapid, adică la 8:00 dimineaţa am primit mesajul, la 11:00 eram lângă velierul respectiv. Nu am avut foarte mult timp de gândit, a trebuit să acţionăm fizic.

Reporter: Cum aţi acţionat? Cum v-aţi organizat?

Bogdan Rusu: Am chemat /.../ pe comandă, împreună cu nostromul, am stabilit un plan. Noi iniţial am crezut că Coast Guard-ul va salva situaţia, însă ei au încercat să lanseze un scafandru cu o pompă portabilă pentru a scoate apa din velier. Datorită faptului că vântul bătea foarte puternic şi valurile erau foarte mari şi elicopterul rămânea fără combustibil au trebuit să renunţe la această acţiune şi să atenţioneze toate navele din jur care pot asista. Noi eram sigura navă, eram la 17 mile de ei. Am procedat cu o viteză destul de mare către ei, cu aproximativ 17 noduri. Pentru o navă ca a noastră inerţia este extraordinar de mare. Trebuia avut foarte mare grijă cum ne apropiem de ei. Datorită valurilor şi vizibilităţii reduse, ploaie plus spuma care era generată de valuri, am reperat velierul foarte, foarte greu, cam la o milă depărtare, sub o milă, de fapt.

Reporter: Ce au spus marinarii când i-aţi salvat, marinarii americani, cei patru membri ai echipajului de pe velier?

Bogdan Rusu: Nu era marinari, erau simpli cetăţeni americani.

Reporter: Dar curajoşi.

Bogdan Rusu: Da, oarecum. Îşi cam vedeau sfârşitul cu ochii, pentru că valurile erau foarte mari, nu mai mâncaseră de foarte mult timp. Toată lumea era pe o covertă. În interiorul velierului era plin de apă, deci apa era până la genunchi, după spusele lor. Mai avea puţin şi ajungea la baterii. Dacă ajungea apa la baterii, motorul se oprea, producea un blackout, cum spunem noi, şi rămâneau fără propulsie. Rămânând fără propulsie, velierul intră între valuri şi poate să fie...

Reporter: Există riscul să fie răsturnat.

Bogdan Rusu: Da.

Reporter: Când v-au văzut ce au spus, când s-au văzut salvaţi?

Bogdan Rusu: Erau foarte panicaţi. Primul salvat era un tânăr, fiul unuia dintre pasagerii velierului. A zbughit-o pe scara noastră de pilot, iar /eu i-am făcut atenţi/. În momentul salvării ne-am asigurat să nu avem incidente, pentru că dacă vreunul dintre ei aluneca pe scară, şansele de a-l recupera erau foarte, foarte mici. Nava deriva deasupra lor cu aproximativ patru noduri.

Reporter: Vă confruntaţi des cu astfel de momente la limita dintre viaţă şi moarte? Operaţiuni de salvare?

Bogdan Rusu: Nu, nu, absolut. Pot să vă spun că aceste acţiuni intervin poate o dată în carieră. Am colegi care nu au avut parte de salvări niciodată. Şi sunt foarte mulţi colegi care au avut parte de salvare, dar nu au fost mediatizaţi aşa de mult cum am fost eu. Încă o dată vă spun că nu mă consider nici un erou, mi-am făcut datoria împreună cu echipajul, adică, spre exemplu, puteam să fiu eu cel mai bun comandant din lume, fără echipaj nu puteam să fac nimic şi invers.

Imagini din timpul operațiunii de salvare puteti vedea în link-ul de mai jos:

https://www.facebook.com/RbogdanDr/videos

Reporter: Străbateţi lumea în lung şi în lat şi vă întâlniţi cu oameni de naţionalităţi, de culturi diferite. Care este imaginea marinarilor români? Vorbesc generic, având aici în vedere şi simplii marinari, dar şi cei aflaţi în poziţii de comandă, de ofiţeri.

Bogdan Rusu: Din ce am observat eu, marinarii români sunt căutaţi datorită profesionalismului lor, suntem căutaţi pentru că putem rezolva problema, cum s-ar spune, găsim calea să împăcăm şi capra şi varza.

Reporter: Cât este de dificil să fii român şi să ajungi comandant pe o navă sub pavilion străin?

Bogdan Rusu: Nu este foarte dificil. Atât timp cât îţi faci meseria, încerci să rezolvi problemele. Ca să punem în perspectivă, niciodată şi nimeni, oricât de mult ai învăţa, nu te va pregăti pentru prima comandă pe care o iei. Primul contract a fost extraordinar de dificil.

Reporter: Imediat după această operaţiune de salvare, preşedintele României, Klaus Iohannis, v-a acordat o decoraţie pentru curajul dovedit. A fost o surpriză pentru dumneavoastră?

Bogdan Rusu: Da, chiar este o surpriză. Nu consider că meritam, v-am spus, este un lucru pe care trebuia să îl fac, eram obligat să îl fac, de fapt, eram obligat să acord asistenţă. A fost o întâmplare fericită că am putut să salvez aceşti oameni. Da, mă bucur că este apreciat. Au fost şi alţi colegi de-ai mei care au participat la salvări şi au avut chiar mai mulţi salvaţi decât mine. Probabil, din cauza faptului că a fost mediatizată şi în America această problemă, am avut parte de mai multă, cum să zic, imagine.

Reporter: Ce mesaj aveţi pentru cei care ne ascultă, din România şi din întreaga lume? Pentru că avem români peste tot în lume.

Bogdan Rusu: Un mesaj foarte simplu: oricine poate să fie erou, nu trebuie neapărat să salvezi vieţi pe mare, poţi să acorzi ajutorul celui de lângă tine atunci când are nevoie de acel ajutor şi asta te face un erou.

Reporter: Vă mulţumesc şi, cum să spun, vânt bun din pupa? E corect?

 

Bogdan Rusu: Da, vânt din pupa.

Preşedintele Klaus Iohannis a conferit ordinul "Virtutea Maritimă" în grad de cavaler, cu însemn pentru civili, domnului Rusu Bogdan, comandant de navă, în semn de apreciere pentru profesionalismul şi curajul manifestate în cadrul operaţiunii solitare de salvare a patru marinari aflaţi pe un velier în Golful Mexic în timpul furtunii tropicale Sally, precum şi pentru înalta sa ţinută morală.


Etichete Exclusiv radiooperațiune de salvarecomandant românBogdan RusuGolful MexicNava COSCO Malaysia

Articole cu teme similare:

Recomandarile editorului:

X

Candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene participã la o dezbatere Eurovision, la Parlamentul European - Video Live