Ascultă Radio România Actualitaţi Live

La 29 iunie e celebrată Ziua internațională a Dunării

„Apel matinal” - Invitat: comisarul regional și președintele executiv al Asociației Comunităților Locale Riverane Dunării, Sever Avram.

La 29 iunie e celebrată Ziua internațională a Dunării
Foto: Arhivă.

Articol de Daniela Petrican, 29 Iunie 2023, 09:39

La 29 iunie, cele 14 țări din bazinul dunărean celebrează anual împreună unul dintre cele mai mari ecosisme fluviale din Europa, cu ocazia Zilei Internaționale a Dunării. Manifestări au loc în toate cele 14 state dunărene, având ca scop adoptarea unor măsuri și strategii comune pentru protejarea fluviului în fața unor amenințări precum poluarea, exploatarea intensivă, seceta sau inundațiile. Ziua internațională a Dunării a fost instituită în 1994, după semnarea convenției privind cooperarea pentru protecția și utilizarea durabilă a fluviului de către Comisia Internațională pentru Protecția Dunării. Manifestări sunt organizate și în România astăzi, despre care vorbim cu invitatul „Apelului matinal”, profesor Sever Avram, comisar regional și președinte executiv al Asociației Comunităților Locale Riverane Dunării, coordonator general al catedrei naționale în sprijinul Strategiei regiunii Uniunii Europene a Dunării. Bună dimineața!

Sever Avram: Bună dimineața!

Realizator: Așadar, despre ce evenimente vorbim astăzi?

Sever Avram: Noi suntem din partea societății civile, ca și catedră internațională onorifică „Jean Bart”, proiect de platformă de internaționalizare a educației, lansat cu amabilul sprijin al Academiei Române în anul 2012, o mică parte, o mică verigă a celor care încearcă, chiar în aceste vremuri zbuciumate sau împrejurări dramatice în care ne aflăm, să nu lase să treacă neobservată această zi, chiar dacă este război în proximitatea României; și aceasta este posibil, fără a da un caracter festivist, totuși să ne permită, considerăm noi, o evaluare a stadiului actual în care se află procesul demarat prin tratatul strategiei UE pentru regiunea Dunării în 2011. Mai concret, astăzi este marcată în România și Ziua Europeană Maritimă, care are diverse date de desfășurare în statele membre UE, pentru că, de fapt, interconectarea între fluviile și râurile interioare, din punct de vedere geoeconomic și al biodiversității, turismului culturii a devenit mai importantă decât oricând. Miza pe care România și-o fixase printr-un proiect flagship a rămas deocamdată un vis relativ utopic, adică interconectarea cerută de partenerii germani între regiunea Rinului și Canal Dunăre - Marea Neagră - Portul Constanța. Dar aceasta nu înseamnă că probabil ar trebui să renunțăm, pentru că protecția biodiversității de poluare, mai ales în raport cu plasticul, așa-numita restaurare a oceanelor și a râurilor, sunt tema principală a Comisiei Europene în cadrul celor cinci misiuni charter, denumite astfel, în cadrul programului Orizont Europa - „Horizon Europe”.

Realizator: Sunt acestea poate și urgențele pentru toate comunitățile dunărene sau mai există și altele?

Sever Avram: Evident că, dacă îi veți întreba probabil pe edilii locali, au de multe ori poate priorități mult mai dureroase și mai presante, atâta vreme cât suntem pe un loc destul de puțin onorant în multe privințe la nivelul confortului domestic sau pe ultimul loc în ierarhia educației, dacă luăm testele PISA ale organizației OCDE, unde dorim să aderăm. Dar dacă ne gândim că, de fapt, cauzele sunt mai importante decât efectele, cred că fără apă curată, fără ape, fără o nutriție bună, nu putem vorbi, în general, despre o viață sănătoasă și, cu atât mai puțin, în sens global, despre un „wellbeingness”, o stare de bine pentru toate comunitățile și toți plătitorii taxe și impozite, pentru toți cetățenii români, în ultimă instanță.

Realizator: Care sunt principalele riscuri și provocări de mediu cu care se confruntă statele dunărene în acest moment, inclusiv privind diverse lucrări de amenajare? Sunt necesare măsuri de protecție a ecosistemului, inclusiv în Delta Dunării?

Sever Avram: Nu sunt un specialist tehnic în domeniu. Privirea noastră panoramică și atunci când am scris cursurile de tip postuniversitar pe care le organizăm atât online, cât și hibrid, împreună cu alte universități și centre de cercetare-inovare, arată totuși că multe dintre deciziile luate sunt fără o întemeiere foarte bazată pe argumente faptice și, în mare parte, în prezent, noi ne confruntăm cu o blocare, de exemplu, a proiectului de un miliard de euro ITI - Delta Dunării. Este prevăzută o reluare a acestuia, dar până acum 900 de milioane de euro nu au fost folosite de autoritățile române. O investigație judiciară este în curs, dar asta nu ne încălzește când vedem că, de fapt, sume fabuloase se risipesc, adică nu ajung să fie cheltuite, în mare parte prin tergiversări birocratice, așa cum este cazul, după cum știți, și în multe dintre jaloanele PNRR.

Realizator: Vom putea vedea în viitor noi proiecte comune economice de amploare, așa cum există acum, fie la Porțile de Fier sau chiar Canalul Dunăre-Marea Neagră?

Sever Avram: Acelea au fost niște vremuri pe care nu le privesc acum nostalgic sau romantic, chiar dacă insula Ada Kaleh a fost scufundată în mod brutal, fără soluții alternative reale, și e o mare pagubă pentru memoria colectivă acest lucru. În prezent, ceea ce discutăm și astăzi în foaia de parcurs road map, pe care îl propunem în dezbatere, este de fapt crearea unui așa-numit bulevard albastru sau, cum i se spunea în anii '80, o magistrală albastră reală, care se reconecteze coridoarele interioare ale râurilor cu partea superioară a Dunării și să ajungă până la Dunărea inferioară, adică, să spunem, până la Sulina, unde Jean Bart, care dă numele catedrei noastre, a înființat, în mare parte la inițiativa sa, împreună cu parteneri europeni, Comisia Europeană a Dunării. În momentul acesta, potențialul cel mai puțin valorizat în mod eficient și rațional este al portului Constanța, care are în realitate o capacitate mult mai iradiantă, mai energetică, dar, din cauza nemodernizării intermodale, nu poate să implementeze înfrățirea, twinningul pe care îl are cu portul Rotterdam, iar România este evitată de cursele navale, în mare măsură, din păcate, deviată prin Georgia, când e vorba de conectarea cu Oceanul Indian și Oceanul Pacific. Deci, este foarte mult de lucru la reabilitarea canalului Dunăre-Marea Neagră, de pildă, dar, dacă drenajul acela al șenalului navigabil ar fi realizat de ambele părți și română și bulgară ș.a.m.d. Cred că Inițiativa Celor Trei Mări, din ultimii ani, care este mare parte o operă ca și Strategia Dunării inițiată de statul român, ar putea integra, după sfârșitul războiul din Ucraina, mai ales în perioada de refacere, și ar conferi României nu doar rolul unei simple frontiere a NATO și UE, ci un rol de pivot mult mai palpabil și mai captivant, în special pentru investitorii străini, care se uită cu ochi foarte atenți la România.

Realizator: Ați amintit și dvs. că regiunea Dunării, dar și cea extinsă a Mării Negre, am putea spune, are acum o importanță strategică, nu doar pentru statele dunărene, dar și pentru întreaga comunitate internațională. Domnule profesor, cum credeți că sunt influențate statele riverane, în context?

Sever Avram: Există, evident, o doză de antagonisme acumulate și de interese care sunt destul de egocentrice, de meschine, în multe cazuri ale statelor din zonă, complicate de situația actuală internă, de pildă din Turcia, de războiul care nu afectează doar Ucraina și Republica Moldova, ci întreaga zonă. Inteligent ar fi tocmai ca, făcând din această criză actuală o oportunitate, cum se obișnuiește să se spună, să redăm șansa de reziliență, șansa la dezvoltare durabilă, pentru că, în fond, în joc este viitorul mai ales al nepoților și strănepoţilor, nu al generației actuale. Cred că, totuși, fără o acțiune mult mai energică din partea ministerelor de resort din România, societatea civilă, de una singură, nu poate ameliora situația privind, de pildă, elemente pe care le-ați amintit în treacăt, despăduririle, absența valorificării canalelor de irigații, deşertificarea din Oltenia și Banat. Deci acestea ar presupune, evident, în primul rând din partea Comisiei Europene, ca executiv al Uniunii, o coordonare mult mai unitară și coerentă, iar din partea autorităților române - să transforme Strategia Dunării și viitoarea Strategie a Mării Negre, care este în pregătire să le transforme nu într-o cenușăreasă sau în bifarea simbolică a unor cerințe de la Bruxelles, ci în șanse reale de redresare care să-și producă efectele pe fondul unui autoresponsabilizări a tuturor factorilor de decizie și, aș zice eu, în primul rând a primarilor și a lor care conduc consilii județene și care au o anemică, deocamdată, coordonare atât cu centrii de decizie de la Viena și Bruxelles, dar, din păcate, și cu deciziile luat la nivel foarte înalt la București.

Realizator: Vă mulțumim pentru toate aceste precizări și pentru prezența la Radio România Actualități. Invitatul "Apelului matinal" a fost profesor Sever Avram, comisar regional și președinte executiv al Asociației Comunităților Locale Riverane Dunării, coordonator general al catedrei internaționale în sprijinul Strategiei Regiunii Uniunii Europene a Dunării.

Pesta oilor şi caprelor se extinde în Dobrogea
România 26 Iulie 2024, 23:13

Pesta oilor şi caprelor se extinde în Dobrogea

Pesta micilor rumegătoare nu se transmite la om, însă are impact la nivel social şi din punct de vedere economic.

Pesta oilor şi caprelor se extinde în Dobrogea
Via Transilvanica a fost inclusă în topul "destinațiilor extraordinare de vacanță" de revista Time
România 26 Iulie 2024, 21:59

Via Transilvanica a fost inclusă în topul "destinațiilor extraordinare de vacanță" de revista Time

Traseul din România leagă pe diagonală Putna de Drobeta - Turnu Severin și este destinat drumețiilor pe jos, cu bicicleta sau...

Via Transilvanica a fost inclusă în topul "destinațiilor extraordinare de vacanță" de revista Time
România „trebuie să depăşească 2,7 milioane de hectare de teren agricol irigat”
România 26 Iulie 2024, 19:55

România „trebuie să depăşească 2,7 milioane de hectare de teren agricol irigat”

Premierul Marcel Ciolacu a vizitat vineri sistemul de irigaţii Nămoloasa.

România „trebuie să depăşească 2,7 milioane de hectare de teren agricol irigat”
Explozie într-un bloc de garsoniere din Drobeta-Turnu Severin
România 26 Iulie 2024, 19:09

Explozie într-un bloc de garsoniere din Drobeta-Turnu Severin

O explozie s-a produs în această după-amiază într-un bloc de garsoniere din Drobeta-Turnu Severin. În urma...

Explozie într-un bloc de garsoniere din Drobeta-Turnu Severin
Prima serie de piloţi de avioane F-16 a absolvit cursul de instruire organizat în România
România 26 Iulie 2024, 18:58

Prima serie de piloţi de avioane F-16 a absolvit cursul de instruire organizat în România

Centrul de instruire F-16 de la Borcea - primul de acest fel din Europa - a fost înfiinţat cu participarea României, Olandei...

Prima serie de piloţi de avioane F-16 a absolvit cursul de instruire organizat în România
Aproape trei sute de absolvenți ai Academiei Navale "Mircea cel Bătrân"
România 26 Iulie 2024, 16:49

Aproape trei sute de absolvenți ai Academiei Navale "Mircea cel Bătrân"

Începând cu anul universitar următor, la Academia Navală din Constanţa se vor pregăti şi ofiţeri pentru Serviciul de...

Aproape trei sute de absolvenți ai Academiei Navale "Mircea cel Bătrân"
UE a lansat procedurile legate de un deficit bugetar excesiv la adresa României
România 26 Iulie 2024, 16:44

UE a lansat procedurile legate de un deficit bugetar excesiv la adresa României

Consiliul European precizează că autorităţile de la Bucureşti nu au luat până acum măsuri de corectare a problemelor.

UE a lansat procedurile legate de un deficit bugetar excesiv la adresa României
Obezitatea, o boală care dă „peste 200 de complicaţii de sănătate”
România 26 Iulie 2024, 16:38

Obezitatea, o boală care dă „peste 200 de complicaţii de sănătate”

În România mai bine de o cincime dintre locuitori suferă de obezitate.

Obezitatea, o boală care dă „peste 200 de complicaţii de sănătate”