Telescopul spaţial James Webb a observat o populaţie de galaxii foarte masive din Universul primordial

Telescopul spaţial James Webb a observat o populaţie de galaxii foarte masive în epocile îndepărtate ale Universului.

Foto: AFP/ NASA TV

Articol de Florin Lepădatu, 23 Februarie 2023, 15:42

Telescopul spaţial James Webb a observat o populaţie de galaxii foarte masive în epocile îndepărtate ale Universului, care par să se fi format într-un ritm mult mai rapid decât cel estimat de astronomi, potrivit unui studiu publicat miercuri în revista Nature, relatează France Presse şi Reuters.

Acest scenariu, pe care analize ulterioare vor trebui să-l confirme, a avut loc între 500 şi 700 de milioane de ani, abia după Big Bang survenit în urmă cu 13,8 miliarde de ani.

Telescopul James-Webb , operaţional din iulie 2022, a putut explora această regiune puţin cunoscută datorită instrumentului său NIRCam şi viziunii sale puternice în infraroşu, o lungime de unde invizibilă pentru ochiul uman şi care permite cercetări cu mult timp în trecut.

Instrumentul a descoperit şase galaxii mult mai masive decât se estima în acest Univers primordial, potrivit studiului. Două dintre ele fuseseră deja indicate de telescopul Hubble, dar trecuseră neobservate, deoarece lumina emisă era slabă.

Conform interpretării noilor imagini ale telescopului, aceste şase galaxii - numite "candidate" în acest stadiu deoarece descoperirea va trebui confirmată prin măsurători spectroscopice - conţin mult mai multe stele decât se estima. Una dintre ele ar conţine până la 100 de miliarde de stele.

"Este cam de dimensiunea Căii Lactee, ceea ce este o nebunie", a declarat pentru AFP Ivo Labbé, autor al studiului.

Galaxia noastră a avut nevoie de 13,8 miliarde de ani pentru a forma acest număr de stele, când această galaxie tânără ar fi avut la fel de mult în doar 700 de milioane de ani "de 20 de ori mai repede", a remarcat acest cercătator de la Universitatea de Tehnologie din Swinburne, în Australia.

Astfel de galaxii îndepărtate de această dimensiune nu îşi au locul în modelul cosmologic actual care încearcă să înţeleagă structurarea Universului. "Teoria ne spune că în acele epoci timpurii galaxiile erau foarte mici şi creşteau foarte lent. De obicei, te-ai putea aştepta să fie de 10 până la 100 de ori mai mici în ceea ce priveşte numărul de stele", a explicat astrofizicianul.

Care este problema? Suspectul ar putea fi materia întunecată, materia invizibilă misterioasă care populează Universul. Deşi oamenii de ştiinţă nu o pot detecta, ei îi cunosc destul de bine comportamentul şi ştiu că are un rol cheie în formarea galaxiilor.

"Materia întunecată trebuie 'să se potrivească' pentru a forma un halou care să atragă spre ea gazul din care se vor naşte stelele", afirmă profesorul Labbé. Cu toate acestea, acest proces de "coagulare" se presupune ca va dura mult timp.

S-ar părea deci că "lucrurile s-au accelerat în mod deosebit" în acest Univers primordial, care ar fi fost "mai eficient decât am crezut" pentru a crea stele, comentează David Elbaz, astrofizician la Comisia pentru Energie Atomică (CEA).

Acest lucru s-ar putea explica prin procesul de expansiune a Universului care se accelerează mai repede decât se credea, notează cercetătorul implicat în programul de observare a telescopului dezvoltat de NASA.

Telescopul spaţial european Euclid, care urmează să fie lansat pe orbită în această vară în încercarea de a dezvălui secretele materiei întunecate ar trebui să contribuie la dezlegarea misterului, a conchis David Elbaz, potrivit Agerpres.

România a trimis în Fâșia Gaza un nou transport umanitar în valoare de 8,2 milioane de lei
În lume 29 Aprilie 2024, 12:42

Este vorba despre produse alimentare și articole de cazarmament - corturi, saci de dormit și paturi.

Cel puţin 13 palestinieni au fost ucişi într-o lovitură aeriană israeliană în oraşul Rafah
În lume 29 Aprilie 2024, 07:49

În Rafah s-a adăpostit circa o jumătate din populaţia Fâşiei Gaza.

În lume 28 Aprilie 2024, 10:22

Hamas a publicat înregistrări video cu alţi doi ostatici reţinuţi în Gaza

Noile înregistrări apar în timp ce Hamas a anunţat că studiază cea mai recentă propunere a Israelului de încetare a focului...

Hamas a publicat înregistrări video cu alţi doi ostatici reţinuţi în Gaza
Infrastructura energetică a Ucrainei, vizată de un nou bombardament masiv lansat de Rusia în timpul nopţii
În lume 27 Aprilie 2024, 14:03

Potrivit BBC, companiile de electricitate au comunicat că patru centrale electrice au fost grav avariate.

Hamas a spus că "va studia" răspunsul Israelului la ultima sa propunere privind o încetare a focului în Gaza
În lume 27 Aprilie 2024, 08:22

Negocierile dintre părţi, mediate de Egipt, Qatar şi Statele Unite, sunt în impas.

Etnicii români din Ucraina se pregătesc să petreacă al treilea Paşte în vreme de război
În lume 26 Aprilie 2024, 19:11

Etnicii români din Ucraina se pregătesc să petreacă al treilea Paşte în condiţii de război.

”Vom continua sprijinul acordat de instituţiile româneşti pentru consolidarea cadrului legal şi instituţional al Republicii Moldova”