Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Ministerul Transporturilor: O să vedem din în ce mai multe vagoane și locomotive modernizate în sistemul feroviar românesc

"Apel matinal" - Invitat: Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

Ministerul Transporturilor: O să vedem din în ce mai multe vagoane și locomotive modernizate în sistemul feroviar românesc
Foto: facebook.com/SoftronicRomania

Articol de Radio România Actualităţi, 17 Aprilie 2025, 09:26

Realizator: Daniela Petrican

Primul tren format integral din material rulant modernizat prin Planul Național de Redresare și Reziliență circulă pe ruta București Nord - Constanța și retur. Trenul este programat să plece din București Nord la ora 11:30, cu sosire în Constanţa la ora 13:47, iar returul va avea plecarea din Constanța, la ora 15:25, cu sosire în București Nord la ora 17:49. CFR Călători menționează că cele patru trenuri, două dus și două retur, vor circula zilnic pe această rută, inclusiv de sărbătorile de Paște și în minivacanța de 1 mai. Mai multe aflăm de la invitatul "Apelului matinal", Ionuț Săvoiu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor. Bună dimineața!

Bună dimineața și mulțumesc pentru invitație!

Mulțumim că ați acceptat invitația noastră. Trebuie să știm, până la urmă, ce reprezintă această premieră îndelung așteptată pentru Căile Ferate Române.

În primul rând, este un proiect finanțat din Programul Național de Redresare şi Rezilienţă. Valoarea... Sunt, practic, 12 contact semnate pentru modernizarea materialului rulant, în valoare de 482 de milioane de euro, din care reprezintă, practic, modernizarea unui număr de 139 de vagoane și 55 de locomotive, precum şi conversia a 20 de locomotive de manevră în locomotive electrice cu acumulatori. Acest proiect trebuie să termine până în 2026 și evident, livrările modernizărilor vor surveni în perioada următoare şi o să avem din ce în mai multe vagoane modernizate și locomotive modernizate pe sistemul feroviar românesc. În acest moment au fost livrate primele cinci vagoane din cele 139 și până la finalul acestei luni înţeleg că vor veni 10 vagoane. De asemenea, avem și trei locomotive livrate în momentul de față, care funcționează. Deci o să vedem din în ce mai multe vagoane modernizate și locomotive modernizate în sistemul feroviar românesc. Asta se adaugă proiectelor care vor aduce rame electrice de lung parcurs și de rame care vor funcționa pe rutele regionale în perioada următoare. Deja știți că pe ruta Brașov circulă o ramă electrică nouă și, conform graficului de livrare, și în aceste proiecte de livrări de material rulant nou vom avea din ce în ce mai multe în lunile următoare, care vor deservi operatorii feroviari români pe direcțiile cu prioritate: direcția Brașov și Constanța, în prima etapă. De asemeni, ce este important de spus: aceste vagoane modernizate vor putea circula și în Ungaria, /.../ care va scurta timpul de parcurs pe rutele internaționale.

Ați amintit de trenul pe relația Brașov - București Nord. Acest tren, Alstom Coradia Stream, a fost urmărit de incidente și chiar, din câte știm, retras luna trecută din circulație, după ce a fost atacat cu pietre și avariat. Care este acum situația și ce se poate face în continuare?

Cred că, din câte am înțeles, a fost un teribilism al unor copii într-o anumită zonă de la noi, din nordul Capitalei. Cred că trebuie insistat de acum să comunicăm că, tot mai mult, că distrugerea unor obiecte din patrimoniul public se pedepsește și cred că trebuie insistat pe partea educativă sub acest aspect și înțeleg că acest lucru este în derulare și zic eu că nu o să se mai întâmple, cu toate că este ceva impredictibil.

România încă are resursele și potențialul tehnologic necesare modernizării întregului material rulant al căilor ferate?

România, în momentul /.../ rulare şi sunt, în momentul de faţă, în curs de achiziție 66 de trenuri electrice noi de lung parcurs, 62 de trenuri electrice de scurt parcurs, 16 locomotive electrice apte să tracteze trenuri la viteza de 200 de kilometri pe oră. De asemenea, valoarea totală a contractelor semnate este de aproximativ două miliarde de euro. Și toate aceste proiecte sunt finanțate din diverse surse: programul, așa cum am spus, Programul Național de Redresare și Reziliență, Programul Transport și Fondul de modernizare. Aceste trenuri electrice noi, de lung parcurs și de scurt parcurs, vor fi puse la dispoziția operatorilor feroviari români prin intermediul contractelor cu Autoritatea de Reformă Feroviară, derulate într-o logică a contractelor de servicii publice care sunt de trei ani în funcțiune în România și sunt finanțate de Ministerul de Finanțe și prin Ministerul Transporturilor.

Pe hârtie lucrurile stau foarte bine, dar care sunt problemele, pentru că durează foarte mult această modernizare despre care vorbiți?

Nu este... Fabricația și modernizarea, pentru că avem atât achiziții noi, cât și modernizări. Practic, suntem concentrați pe achiziții noi mai degrabă decât pe modernizări. Necesită un timp de contractare, în primul rând. După aceea, de derulare a contractelor de testare. În toate etapele pot exista provocări în partea de contractare, pot apărea probleme cu licitațiile, pot apărea contestații. După aceea, în partea de execuție. Nu orice contract imediat intră în fabricație. Acolo trebuie să existe niște sloturi în cadrul celor care furnizează, neștiind în momentul când se semnează contractul. Nici sloturile de producție nu pot fi foarte bine programate și de aici apar primele întârzieri specifice acestui tip de exercițiu. După care urmează partea de testare, mai ales când e vorba de trenuri total noi. Ele trebuie să obțină certificări și omologări ca în sistemul european, din experiența altor țări și inclusiv a noastră, acest lucru poate să dureze un an, doi ani de zile. Evident, sunt lucruri care pot fi îmbunătățite, pot fi optimizate, pot fi standardizate și să reducem acești timpi de testare, omologare, certificare. Evident, ele intră în graficul de execuție. Industria românească participă și ea la acest efort de modernizare, deocamdată. Deci, toate modernizările se realizează în fabricile românești și contractele sunt încredințate mai multor contractori. Practic, toată industria românească reparatoare contribuie la acest efort de modernizare cu ajutorul fondurilor europene derulate prin CFR Călători, în momentul de față, în cazul acestor contracte de modernizare.

Așadar, vom mai avea mult de așteptat până vom putea călători civilizat pe toate rutele din țară. În altă ordine de idei, pentru că s-a discutat în ultimele zile: cum se pregătește Ministerul Transporturilor și implicit CFR pentru a asigura continuitatea circulației trenurilor în perioada sărbătorilor pascale, având în vedere și posibilele dezechilibre din sistemul energetic?

În momentul de față, din câte știu eu, nu există probleme, nu au fost semnalate probleme și problema, în mod cert, este în sarcina administratorului de infrastructură CFR SA, Compania Națională CFR SA și Compania de Electrificare, care este filială a Companiei de Administrare a Infrastructurii Feroviare și CFR Călători, care este operatorul național de... inclusiv ceilalți operatori care participă la piața de servicii de transport.

Mulțumim pentru toate aceste precizări. Invitatul "Apelului matinal" a fost Ionuț Săvoiu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor./editor Florin Lepadatu/

Lucrările la Via Carpatia ar putea începe în această toamnă
Economie 30 Aprilie 2025, 07:37

Lucrările la Via Carpatia ar putea începe în această toamnă

Autorităţile române se află în etapa de licitaţie pentru unele tronsoane ale Via Carpatia.

Lucrările la Via Carpatia ar putea începe în această toamnă
Construcția lotului Pipirig - Vânători-Neamț din autostrada A8
Economie 29 Aprilie 2025, 13:21

Construcția lotului Pipirig - Vânători-Neamț din autostrada A8

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a semnat marți contractul pentru construcția lotului Pipirig -...

Construcția lotului Pipirig - Vânători-Neamț din autostrada A8
ANOFM: Cei mai mulţi şomeri au între 40 şi 49 de ani
Economie 28 Aprilie 2025, 11:59

ANOFM: Cei mai mulţi şomeri au între 40 şi 49 de ani

Potrivit ANOFM, rata şomajului la sfârşitul lunii martie a fost de 3,33 la sută, mai mică faţă de luna anterioară.

ANOFM: Cei mai mulţi şomeri au între 40 şi 49 de ani
Mircea Fechet: Am alocat un buget istoric, 1,42 miliarde de lei
Economie 28 Aprilie 2025, 09:16

Mircea Fechet: Am alocat un buget istoric, 1,42 miliarde de lei

"Apel matinal" - Invitat: ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet.

Mircea Fechet: Am alocat un buget istoric, 1,42 miliarde de lei
Românii pot investi până la începutul lunii mai în titlurile de stat Tezaur
Economie 28 Aprilie 2025, 08:15

Românii pot investi până la începutul lunii mai în titlurile de stat Tezaur

Persoanele fizice care sunt înregistrate în Spațiul Privat Virtual le pot cumpăra online până pe 8 mai, iar de la sediul...

Românii pot investi până la începutul lunii mai în titlurile de stat Tezaur
Săptămâna aceasta începe înscrierea în Programul Rabla
Economie 28 Aprilie 2025, 08:11

Săptămâna aceasta începe înscrierea în Programul Rabla

Producătorii auto se pot înregistra de miercuri, 30 aprilie, și pot depune dosarul de validare la Administrația Fondului...

Săptămâna aceasta începe înscrierea în Programul Rabla
Date publicate de Ministerul de Finanțe privind deficitul bugetar
Economie 25 Aprilie 2025, 22:20

Date publicate de Ministerul de Finanțe privind deficitul bugetar

Deficitul bugetar s-a situat la 2,28% din PIB după primele trei luni ale acestui an, comparativ cu 2,04% în perioada similară...

Date publicate de Ministerul de Finanțe privind deficitul bugetar
În capitală se desfăşoară Salonul Imobiliar
Economie 25 Aprilie 2025, 16:28

În capitală se desfăşoară Salonul Imobiliar

Cei interesaţi de cererea şi oferta de pe piaţa imobiliară din capitală pot afla informaţii de la specialiştii prezenţi la...

În capitală se desfăşoară Salonul Imobiliar