Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Festivalul Wagner de la Bayreuth (2)

Strănepoata compozitorului, tânăra Katharina Wagner, a repetat cuvintele pe care cândva marele compozitor le-a rostit: "Kinder! Macht Neues!" - "Copii, faceţi ceva nou!"

Foto: Festivalul WAGNER Bayreuth.

31 August 2009, 14:41

Tristan şi Isolda de Richard Wagner este imnul iubirii, muzica cea mai senzuală pe care mi-a fost dat să o ascult, expresia supremă a pasiunii ce se împlineşte prin moarte. Puţin din toate acestea a mai rămas în spectacolul pus în scenă de regizorul Christoph Marthaler cu decorurile si costumele Annei Viebrock şi condus de dirijorul Peter Schneider. Primul act se petrece într-o anostă cabină de vapor cu un cer înstelat deasupra scenei. Actul al II-lea are loc într-o banală sală de aşteptare iar cei doi îndrăgostiţi cântă cea mai pare parte a duetului lor stând alături pe o bancuţă de lemn, cu faţa spre public, fără să se atingă. Iar ultimul act il urmărim într-un oribil salon de spital unde Isolda îşi cântă minunata şi sfâşietoarea moarte întinsă pe un pat de metal din care trupul lui Tristan tocmai s-a prăbuşit zăcând, fără viaţă, pe podea. Viziunea regizorala este anti-romantică şi impersonală, direcţionată parcă împotriva muzicii care are numai de suferit. Căci ternul şi banalul ce se oferă ochilor ajunge din păcate şi la urechile celor sosiţi la Bayreuth să asculte în templul muzicii wagneriene o bogăţie de culori, expresivitate, sugestie, pasiune devastatoare, suferinţă fără de margini, voluptate carnală…..a muzicii scrisă de genialul compozitor pentru această tragică poveste de dragoste. În viziunea dirijorului Peter Schneider, partitura lui Wagner sună corect şi…atât.

Aş spune din nou, sună anti-romantic şi impersonal. Partitura pare a-l lega pe dirijor de pămanteanul şi concretul pupitru din faţa orchestrei nelăsandu-l să viseze, să-şi ia liber zborul, să uite de tot şi de toate dăruindu-se actului interpretativ mai mult cu sufletul şi cu inima decât cu mintea. Mai ales in ultimul act, orchestra prea puternică a acoperit de prea multe ori scena. În rolul titular, soprana suedeză Irene Theorin se mişcă lejer dând o atenţie deosebită detaliilor de limbaj corporal. Vocea este frumoasă, uşor forţată în registrul acut, cu o gamă expresivă şi coloristică destul de limitată, fără explozii dramatice dar şi fără momente de exaltare. Sunt convinsă că Irene Theorin poate întrupa mai mult decât o Isoldă corectă şi credibilă, cu punctaj uşor peste medie. Marile probleme de dicţie privează muzica de aportul expresiv al textului. Din rolul Tristan interpretat de Robert Dean Smith fiecare cuvant pleacă spre public într-o dicţie impecabilă. Tenorul american cântă inteligent, îşi dozează perfect resursele până la ultima notă din spectacol. Este dramatic şi liric, după cum o cere partitura. Cronicarii au scris că dă glas unui tenor wagnerian fără să aibă o adevărată voce de… tenor wagnerian. Se refereau probabil mai ales la forţa extraordinară a unei astfel de voci! Pe mine însă Tristan-ul lui Robert Dean Smith m-a multumit, şi vocal şi scenic. Distribuţia spectacolului a fost completată de Michelle Breedt ( Brangäne), Robert Holl( Regele Marke), Jukka Rasilainen (Kurwenal) toţi cu frumoase evoluţii vocale şi scenice.



Am fost foarte curioasă să citesc cronici făcute de colegii germani la spectacolul cu Maeştrii cântăreţi din Nürenberg în viziunea Katharinei Wagner pentru a-mi verifica propriile păreri. În mai toate titlurile sunt menţionate huiduielile şi protestul publicului faţă de o producţie cu care nimeni nu vrea să se obişnuiască.


Nici nu se putea altfel. Acord acestui comentariu doar puţine cuvinte:celebrii maeştrii cânăreţi nu mai sunt… maeştrii cântăreţi ci… pictori de stradă; tânărul Walther von Stolzing nu doreşte nici el să cânte – e doar pictor rebel ! - ci pictează adică vopseşte cu o pensulă uriaşă tot ce îi iese în cale – un pian, un violoncel, trupul Evei – trântind histeric găleata lui cu var oriunde şi oricând şi, desigur, stropind şi murdărind totul în jur; în actul al II-lea înainte, în timpul şi după serenada lui Sixtus Beckmesser mulţimea de pe scenă aruncă şi se bate cu pantofi iar în final o ploaie de adidaşi inundă scena.

Strănepoata compozitoruzlui, tânăra Katharina Wagner a citit atent şi a interpretat în manieră proprie cuvintele pe care cândva, marele compozitor se pare că le-a rostit „Kinder! Macht Neues!“ Copii, faceţi ceva nou ! Noul Katharinei Wagner este însă contra naturii, obraznic, distructiv, fără conţinut şi idei clare, spectacol respingător şi cu totul lipsit de bun simţ, o provocare cu rezultat uşor previzibil, un refuz total şi furios scontat, aşteptat şi chiar… savurat cu voluptate. Nici interpretarea muzicală nu se poate ridica în aceste condiţii, la cotele artistice uriaşe cu care ne-au obişnuit spectacolele de până acum – aceasta este cea de a 12-ea versiune scenică de pe scena teatrului de la Bayreuth – căci nici cântăreţii nu se simt prea bine în contextul dat. Totuşi! Marele câştigător al serii a fost corul excepţional pregătit de Eberhard Friedrich. Pe locul doi s-a plasat Norbert Ernst în rolul lui David, convingător, colorat şi decent atât în cânt cât şi în mişscare. Alan Titus în rolul lui Hans Sachs a avut mari probleme cu textul dar vocea lui de bariton a sunat plin şi cald. Michaela Kaune nu a fost nici vocal nici scenic Eva aşteptată şi dorită de publicul cunoscător. Adrian Eröds şi-a marcat debutul pe scena de la Festspielhaus în rolul Beckmesser, pe care l-a abordat sensibil şi tragic în ciuda imaginii-caricatură grotescă pe care i-a rezervat-o regia. Parcă cerându-şi scuze, dirijorul Sebastian Weigle a eliminat din interpretarea sa orice urmă de exaltare, patetism sau sublimare concentrându-se pe detaliile care, prea explicit evidenţiate, taie din avântul şi măreţia muzicii.

Tot din presă am aflat un amănunt şocant: această producţie cu Maeştrii cântareţi strică pur şi simplu…piaţa neagră a festivalului de la Bayreuth. Unul dintre vânzătorii de bilete la negru declară că dacă ar fi să-şi câştige pâinea speculând bilete la Tristan si Isolda şi mai ales la Maeştrii cântareţi în viziunea Katharinei Wagner … ar muri de foame. Supravieţuiesc însă şi în acest sezon 2009 mai ales datorită imensei cereri de bilete pentru Parsifal !

De ce, veţi afla în episodul următor.

Maria Machado, laureata Premiului Nobel pentru Pace, a ajuns la Oslo după ceremonie
Cultură 11 Decembrie 2025, 07:41

Maria Machado, laureata Premiului Nobel pentru Pace, a ajuns la Oslo după ceremonie

Liderul Opoziţiei din Venezuela, Maria Corina Machado, a apărut la Oslo, în Norvegia, în miez de noapte, pentru a-şi saluta...

Maria Machado, laureata Premiului Nobel pentru Pace, a ajuns la Oslo după ceremonie
Radio România Actualităţi a primit "Diploma Distincţia Culturală" din partea Academiei Române
Cultură 11 Decembrie 2025, 07:29

Radio România Actualităţi a primit "Diploma Distincţia Culturală" din partea Academiei Române

Academia recompensează - prin această distincţie - modul în care postul nostru de radio promovează cultura, reflectă...

Radio România Actualităţi a primit "Diploma Distincţia Culturală" din partea Academiei Române
La Stockholm are loc Săptămâna Nobel
Cultură 08 Decembrie 2025, 08:37

La Stockholm are loc Săptămâna Nobel

8 decembrie este ziua în care Aula Magna a Universității din Stockholm găzduiește conferințele publice ale celor nouă laureați.

La Stockholm are loc Săptămâna Nobel
S-a încheiat cea de-a 32-a ediţie a Târgului de Carte Gaudeamus Radio România
Cultură 08 Decembrie 2025, 07:56

S-a încheiat cea de-a 32-a ediţie a Târgului de Carte Gaudeamus Radio România

Cartea "Fericirea e în actul următor", semnată de Marius Manole şi publicată de Editura Bookzone a fost desemnată cea mai...

S-a încheiat cea de-a 32-a ediţie a Târgului de Carte Gaudeamus Radio România
Topul editurilor la Gaudeamus Radio România 2025: Humanitas, Corint și Bookzone
Cultură 07 Decembrie 2025, 18:41

Topul editurilor la Gaudeamus Radio România 2025: Humanitas, Corint și Bookzone

Au fost anunţate premiile ediţiei de anul acesta a Târgului de Carte Gaudeamus Radio România.

Topul editurilor la Gaudeamus Radio România 2025: Humanitas, Corint și Bookzone
Traduceri ale celor mai recente bestseller-uri internaționale, la Gaudeamus Radio România 2025
Cultură 07 Decembrie 2025, 13:39

Traduceri ale celor mai recente bestseller-uri internaționale, la Gaudeamus Radio România 2025

Târgul Gaudamus Radio România este deschis la Romexpo în Capitală până la ora 20:00.

Traduceri ale celor mai recente bestseller-uri internaționale, la Gaudeamus Radio România 2025
Mircea Cărtărescu: Slavă Domnului că mai există astfel de manifestări culturale
Cultură 07 Decembrie 2025, 08:49

Mircea Cărtărescu: Slavă Domnului că mai există astfel de manifestări culturale

Ultima zi a Târgului de Carte Gaudeamus Radio România, de la Romexpo din Capitală, este una plină de evenimente, atât la...

Mircea Cărtărescu: Slavă Domnului că mai există astfel de manifestări culturale
Evenimente pentru copii şi lansări de carte la Târgul Gadeamus Radio România
Cultură 06 Decembrie 2025, 13:33

Evenimente pentru copii şi lansări de carte la Târgul Gadeamus Radio România

Sâmbătă și duminică sunt programate cele mai multe dintre lansări, orele și spațiile în care vor avea loc regăsindu-se pe...

Evenimente pentru copii şi lansări de carte la Târgul Gadeamus Radio România

Radio România

Muntenegru a închis alte cinci capitole din procesul de negociere de aderare la UE

Muntenegru a închis alte cinci capitole din procesul de negociere de aderare la UE

Muntenegru a închis alte cinci capitole din procesul de negociere de aderare la UE
Studiu: Românii care nu fac diferența între conținutul creat cu AI și cel real, de peste cinci ori mai expuși fraudei

Studiu: Românii care nu fac diferența între conținutul creat cu AI și cel real, de peste cinci ori mai expuși fraudei

Studiu: Românii care nu fac diferența între conținutul creat cu AI și cel real, de peste cinci ori mai expuși fraudei
Revoluţionarii din Decembrie 1989 de la Timişoara, dezamăgiţi că aspiraţiile de atunci nu s-au realizat complet

Revoluţionarii din Decembrie 1989 de la Timişoara, dezamăgiţi că aspiraţiile de atunci nu s-au realizat complet

Revoluţionarii din Decembrie 1989 de la Timişoara, dezamăgiţi că aspiraţiile de atunci nu s-au realizat complet
BUZĂU: Restricții de circulație pe DN 2B, în zona trecerii la nivel cu cale ferată din Bâlhacu

BUZĂU: Restricții de circulație pe DN 2B, în zona trecerii la nivel cu cale ferată din Bâlhacu

BUZĂU: Restricții de circulație pe DN 2B, în zona trecerii la nivel cu cale ferată din Bâlhacu