Digital News Report 2025: Roboții de chat AI devin o sursă alternativă de știri
Fenomenul de evitare selectivă a știrilor a ajunt la un nivel record.
Articol de Maria Țoghină, 29 Iunie 2025, 15:09
La emisiunea "Serviciul de noapte", Maria Țoghină a analizat rezultatele celui mai mare studiu global referitor la consumul de știri cu invitatele ediției: prof. univ. dr. Raluca Radu și lect. univ. dr. Antonia Matei, FJSC - Universitatea București.
Mediul informațional actual este dominat de dezinformare, dezinteres și neîncredere, iar mass media încă mai caută soluții pentru a recâștiga publicul.
Digital News Report confirmă că încrederea în știri stagnează la nivel global, cu diferențe regionale majore, și că fenomenul de evitare a știrilor a atins un nivel record.
Deși platformele sociale au devenit dominante în peisajul informațional, în România mass media tradiționale continuă să fie relevante, chiar dacă pierd teren în rândul tinerilor.
Radio România Actualități - singurul post de radio aflat în clasamentul încrederii publicului de pe internet în instituțiile de presă din țara noastră, conform Digital News Report, 2025.
RRA este pe locul doi al încrederii în brandurile de presă într-un top în care mai sunt prezente alte 14 instituții media.
Procentul încrederii românilor în postul public de radio este de 55%, cu doar patru puncte mai puțin decât PRO TV, ocupantul primului loc.
La nivel internațional, audiențele urmăresc știrile video și influencerii online, provocând îngrijorări legate de informarea greșită și dileme noi pentru editorii tradiționali.
Conform opiniilor exprimate de publicul digital, pentru organizațiile de știri cel mai bun mod de a spori încrederea îl reprezintă creșterea acurateței, a transparenței și generarea de articole de presă originale, reducând în același timp ceea ce mulți consideră a fi "o prezentare părtinitoare a realității".
Roboții de chat AI devin o sursă alternativă de știri, iar influența organizațiilor media tradiționale scade
Digital News Report analizează și modul în care trecerea accelerată către consumul de știri prin intermediul rețelelor de socializare și al platformelor video diminuează și mai mult influența organizațiilor de știri tradiționale și supraalimentează un mediu alternativ fragmentat care conține o serie foarte diversă de podcasteri, YouTuber-i și TikToker-i.
Chatbot-urile alimentate de inteligența artificială (AI) generativă apar ca o nouă modalitate de a accesa informațiile, în special pentru persoanele sub 35 de ani.
La nivel global, 12% din publicul tânăr global folosește deja AI pentru a obține informații despre evenimentele actuale.
Totuși, publicul rămâne în mare parte sceptic cu privire la știrile pe care le găsește atât pe platformele sociale, cât și pe cele de inteligență artificială, parțial din cauza îngrijorărilor legate de accesul la conținut de încredere.
Influencerii online și politicienii sunt văzuți ca cele mai mari amenințări în această privință, în timp ce majoritatea se așteaptă ca AI generativă să facă știrile mai accesibile financiar, dar mai puțin precise și mai puțin demne de încredere.
Atunci când doresc informații de încredere, oamenii urmăresc în continuare brandurile de presă
Nivelurile de încredere în informația de presă rămân stabile pentru al treilea an consecutiv, în timp ce evitarea selectivă a știrilor atinge un nivel record, pe fondul conflictelor din Gaza și Ucraina.
Pe toate piețele, patru persoane din zece (40%) spun că evită uneori sau adesea știrile.
Mulți dintre cei care evită informațiile de presă (39%) spun că știrile au un efect negativ asupra stării lor de spirit, în timp ce alții (31%) spun că sunt epuizați de cantitatea de informație sau cred că există prea multă informație despre războaie și conflicte (30%) sau despre politica națională (29%).
Raportul este disponibil online: www.digitalnewsreport.org/2025.