Elaborarea unei strategii globale de apărare şi de securitate.
Stategia de apărare: demersul francez.
 
			13 Iunie 2010, 17:38
Elaborarea unei  strategii globale de apărare şi de securitate: demersul francez.
  Realizator Radu Dobriţoiu
  Bun găsit la o nouă ediţie a emisiunii   "Euroatlantica" vă spune Radu Dobriţoiu. "Elaborarea unei  strategii  globale de apărare şi de securitate, demersul francez" - este  titlul  prelegerii pe care a susţinut-o astăzi, la Universitatea Naţională de   Apărare, secretarul general pentru apărare şi securitate naţională a  Republicii  Franceze, dl Francis Delon. Printre participanţii la  eveniment s-au numărat  ambasadorul Franţei, Henri Paul, şi consilierul  prezidenţial pentru probleme de  securitate, Iulian Fota. Aşadar, o temă  de actualitate pentru emisiunea din  această seară, temă pe care o voi  dezbate cu doi invitaţi speciali. În studio,  alături de mine, este dl  Dorin Matei, redactor şef al prestigioasei reviste  "Magazin istoric",  specialist în istorie contemporană. Bună seara,  dle Dorin Matei şi vă  mulţumesc pentru că aţi acceptat să participaţi în  această seară la  emisiunea "Euroatlantica".
Dorin Matei: Bună seara. Eu vă mulţumesc pentru invitaţie.
Realizator: Colegii din regia de emisie, Loredana Pasi şi Victor  Mihăescu, îmi  confirmă că avem legătura telefonică şi cu rectorul  Universităţii Naţionale de  Apărare, dl general locotenent Teodor  Frunzeti. Bună seara, dle general!
Teodor Frunzeti: Bună seara, dle Radu Dobriţoiu şi dumneavoastră  şi  ascultătorilor dumneavoastră şi ai noştri!
Realizator: Vă mulţumesc că aţi acceptat să participaţi la  "Euroatlantica".  Dle general, vă adresez dumneavoastră prima întrebare,  pentru că sunteţi şi  co-organizator al conferinţei de astăzi. Cine a  avut ideea organizării acestei  conferinţe la Bucureşti şi care au fost  principalele subiecte prezentate în  alocuţiunea sa de dl Francis Delon?
Teodor Frunzeti: Ideea a aparţinut Ambasadei Franţei şi dl Francis  Delon s-a  aflat pentru o vizită foarte scurtă la Bucureşti. A avut  două puncte  importante, a avut o întâlnire cu dl consilier prezidenţial  Iulian Fota, şeful  Departamentului pentru Securitate Naţională şi apoi  a avut această prelegere la  noi la Universitate, o prelegere care a  durat aproximativ 45 de minute, în urma  căreia a răspuns şi la un număr  destul de consistent de întrebări puse din  partea auditoriului. 
Realizator: Principalele subiecte care au fost? Am fost acolo, dar  aş dori să  le enumeraţi dumneavoastră, pentru că aţi fost în prezidiu.
Teodor Frunzeti: A fost vorba de o prezentare destul de amănunţită  a unui  document important pe care Franţa l-a lansat în urmă cu doi  ani, este vorba de  o Carte albă a securităţii naţionale, în care Franţa  îşi propune nişte  obiective de politică externă şi de securitate  naţională şi pe care dl Francis  Delon, care este omul cel mai în măsură  să le prezinte, fiindcă a şi fost implicat  activ în redactarea acestui  document, le-a prezentat auditoriului compus din  cursanţi şi  masteranzi ai Universităţii, din cadre didactice, din Colegiul  Naţional  de Apărare, din reprezentanţi ai categoriilor de forţă şi bineînţeles,   ai Statului Major General şi ai Ministerului de Externe. Deci a fost o  audienţă  calificată şi întrebările, de asemenea, au fost de un înalt  nivel profesional.  Este important că această expunere s-a ţinut într-un  moment în care, iată, NATO  se află într-un proces de redactare a unui  nou concept strategic, iar în  România se află în proces de elaborare o  nouă versiune, o variantă updatată şi  adusă la zi, sau poate chiar una  nouă, a Strategiei Naţionale de Apărare,  document pe care Administraţia  Prezidenţială îl elaborează în momentul de faţă.  Deci este un proces, o  adevărată efervescenţă creatoare, aş putea să spun, şi  la nivelul  NATO, şi la nivel naţional şi din acest punct de vedere, cred că   prelegerea susţinută de dl Francis Delon a fost foarte  binevenită.
Realizator: Domnule Dorin Matei, Franţa şi-a retras pentru o  perioadă  îndelungată participarea militară la Alianţă, cu toate că,  dacă-mi amintesc,  cartierul general al NATO avea şanse să fie stabilit  în Franţa. Doar din era  Sarkozy, mai precis din 2008, Franţa şi-a  reafirmat dorinţa de a participa din  nou cu trupe în Alianţă. Ce ne  puteţi spune de această evoluţie îndelungată în  istorie?
  Dorin Matei: Cred că nu putem discuta despre această evoluţie fără  să luăm în  calcul personalitatea generalului de Gaulle şi, mai ales,  experienţele lui nu  tocmai plăcute în relaţiile cu aliaţii în timpul  celui de-al doilea Război  Mondial. Cred că avem de-a face cu una din  situaţiile în care personalitatea  unui lider a jucat un rol foarte  important în luarea unei decizii. Franţa s-a  retras în 1966 din  structurile militare ale NATO. A rămas în continuare în  cadrul NATO, a  rămas în structurile politice, a participat în continuare la  exerciţii  comune de apărare, în toată această perioadă, pentru că, totuşi,  Franţa  a rămas un aliat serios şi solid al alianţei occidentale, dar generalul   de Gaulle a vrut foarte mult să afirme independenţa Franţei în cadrul  acestei  alianţe. Spuneam de experienţele lui nu tocmai plăcute cu cei  doi lideri  occidentali în timpul celui de-al doilea Război Mondial, cu  preşedintele  Roosevelt şi cu Winston Churchill. Churchill îl dispreţuia  chiar pe de Gaulle,  nici Roosevelt nu-l aprecia foarte mult. Şi tot  timpul de Gaulle s-a zbătut să  repună Franţa pe acelaşi picior în  cadrul alianţei occidentale, în condiţiile  în care Franţa capitulase şi  la Vichy se instalase un guvern care conlucrase cu  Hitler. De aceste  dispute a profitat foarte bine Stalin, care a ştiut să-i  gâdile  orgoliul lui de Gaulle şi, în 1944, de Gaulle încheia chiar un tratat de   alianţă la Moscova cu URSS-ul. Numai izbucnirea Războiului Rece şi  îndepărtarea  lui de Gaulle de la putere a făcut ca Franţa să intre în  cursul pe care l-au  luat toate ţările occidentale în timpul Războiului  Rece. În 1958, la trei luni  după ce de Gaulle revenise la putere, a  adresat o scrisoare premierului  britanic de atunci, Harold Macmillan,  şi preşedintelui american Eisenhower,  solicitându-le o reconsiderare a  modului în care e concepută conducerea în  Alianţă şi solicitând direct  ca Franţa să fie pusă pe acelaşi plan cu Marea Britanie  şi cu Statele  Unite. Evident că nu s-a întâmplat nimic. Şi în continuare  asistăm la  momentul acesta din 1966. În 7 martie, îi trimite o scrisoare   preşedintelui american Johnson, în care îl anunţă că Franţa vrea să-şi  recapete  independenţa, controlul aasupra teritoriului naţional şi  somează trupele NATO  să părăsească Franţa. A fost o mişcare importantă,  vreo 27 de mii de militari  NATO au trebuit să plece din Franţa,  comandamentul a fost relocat la Mons, în  Belgia şi Franţa; de atunci,  aşa cum aţi spus, până în 2009, n-a mai făcut  parte din structurile  militare. Dar trebuie să spunem pentru cei care ne  ascultă acum că  imediat după ce generalul de Gaulle, în 1968, a părăsit  puterea, Franţa  a început să renegocieze reintegrarea, pentru că ceea ce s-a  întâmplat  în 2009 n-a venit pe nepregătite. Mitterand a mai încercat în 1990   acelaşi lucru, fără succes; şi preşedintele Chirac, în 1996, a trimis un   reprezentant militar să ia parte la Comitetul Militar de Planificare.
  Realizator: Domnule general Frunzeti, vorbea domnul Francis Delon  despre  dorinţa Franţei ca UE să devină un actor major pentru rezolvarea  crizelor la  nivel global. Până acum, statele membre nu au considerat  necesar ca UE să aibă  o forţă proprie de proporţii, cu toate că după  Tratatul de la Lisabona a apărut  această dimensiune a securităţii  comune, instituţionalizată şi reprezentată în  prezent de Lady Catherine  Ashton. Ce părere au analiştii, profesorii,  cercetătorii de la  Universitatea Naţională de Apărare despre această intenţie,  despre  această dorinţă a Franţei de a implica UE, de a se forma un cartier   militar şi o forţă militară europeană?
Teodor Frunzeti: Fără îndoială că în momentul de faţă UE are o  capabilitate  militară. Este capabilitatea militară pe care o oferă  aşa-numitul  "headline goal to 2010", adică "obiectivul global 2010" şi   care are în vedere formarea aşa-numitelor "battle" grupări, adică   nişte unităţi de luptă întrunite care, prin rotaţie, câte două pe an,  asigură  posibilitatea de intervenţie /.../ într-o zonă destul de largă,  în afara  teritoriilor statelor membre. Deci, nu suntem noi, UE -  fiindcă noi, România,  suntem în UE - nu suntem chiar aşa lipsiţi de  putere./ipescaru/dsirbu/ Problema  este însă de voinţă politică pentru a  utiliza această forţă pe care Uniunea  Europeană o are la dispoziţie.  Uniunea Europeană poate să utilizeze şi  capabilităţile de comandă şi  control ale NATO, în baza unor acorduri care se  numesc "Berlin Plus",  încheiate cu NATO de Uniunea Europei  Occidentale, ale cărei atribuţii  Uniunea Europeană le-a preluat din anul 2000,  în aşa fel încât,  practic, există o conlucrare foarte activă în plan  operaţional între  NATO şi Uniunea Europenă, lucru care s-a şi pus în practică,  de  exemplu, în cadrul Operaţiunii Althea, în Bosnia-Herţegovina. Deci  lucrurile  nu sunt pe un tărâm, pe o tabula rasa. Există nişte premise  foarte  încurajatoare. Este adevărat că se pot produce nişte dezvoltări  instituţionale  aici.
Realizator: Diminuate şi lipsite de trupe, un fel de teorie a formelor  fără fond,  forţe foarte puţine, dar se doreşte foarte mult.
Teodor Frunzeti: Nu este o discrepanţă între ceea ce vrea NATO şi  ceea ce vrea  Uniunea Europeană. Problema este că în momentul de faţă,  ele sunt complementare  şi probabil aşa şi trebuie să rămână, fiindcă  Uniunea Europeană nu va putea,  cel puţin în momentul de faţă, să-şi  asume orice tip de acţiune militară, ci  numai aşa-numitele acţiuni tip  /.../, adică orice acţiune militară, mai puţin  cele de luptă de mare  intensitate.
Dorin Matei: Domnule general, mă bucură evaluarea dumneavoastră  extrem de  pozitivă, pentru că informaţiile mele culese din presă  vorbeau despre un  dezinteres aproape total al ţărilor europene faţă de  această iniţiativă.  Oamenii politici din Franţa care au susţinut  reintrarea în structurile militare  NATO aduceau ca argument pentru  reintrare tocmai faptul că în felul acesta  Franţa va putea milita mai  puternic pentru o iniţiativă de apărare europeană, o  iniţiativă pe  care, spun ziarele franceze, numai Franţa şi Marea Britanie o mai   susţin financiar şi de care statele euroepene par tot mai puţin  interesate.
Teodor Frunzeti: Nu cred că este vorba de o lipsă de interes, ci  în momentul de  faţă este vorba pur şi simplu  de această criză  financiară şi economică  care, de fapt, ne afectează pe toţi, fiindcă  ştiţi foarte bine că din ţările  NATO, de exemplu, numai cinci au în  momentul de faţă bugetul peste pragul  recomandat cu tărie de NATO şi  anume de minim 2% din produsul intern brut. Noi  suntem mult sub acest  prag, deci este vorba nu numai de o dorinţă, ci şi de  putinţa pe care  statele europene o au în momentul de fată de a face faţă  acestor  necesităţi.
Realizator: Domnule general Frunzeti, ştiu că sunteţi prins într-o  activitate.  O ultimă întrebare pentru emisiunea "Euroatlantica" din  această  seară. Franţa are o viziune oarecum diferită faţă de Alianţă,  pentru că are  zone de interes în afara sferei actuale de apărare NATO,  cum ar fi, de exemplu,  Guyana Franceză - îl citez pe domnul Francis  Delon: "Regiuni în care  Franţa este istoric şi cultural prezentă". De  ce o dezbatere la Bucureşti  pe tema viziunii franceze asupra unei  strategii globale de apărare?
Teodor Frunzeti: În primul rând, Franţa are interese majore şi în  alte regiuni  ale lumii, precum în Africa, unde în mod istoric şi în mod  tradiţional, Franţa  este implicată dinainte de cel de-al doilea război  mondial şi unde are interese  de securitate de apărat, în baza unor  acorduri bilaterale. De ce la Bucureşti?  Fiindcă, în mod istoric, noi  avem cu Franţa o relaţie foarte bună şi acest  proces este bine să  continue, fiindcă Franţa este un actor european major, este  un prieten  al României. Franţa ne-a susţinut şi pentru accederea noastră în  NATO,  şi pentru accederea în Uniunea Europeană şi cred că această relaţie va   continua cu succes în continuare. Mai avem multe lucruri în comun şi  viziunile  noastre în ceea ce priveşte securitatea europeană,  securitatea globală sunt  foarte apropiate.
Realizator: Vă mulţumesc foarte mult că aţi fost în direct la  emisiunea  naostră, domnule general Frunzeti. Vă reamintim că ne puteţi  asculta şi online,  pe Internet, la adresa România Actualităţi. ro.  Acolo puteti găsi şi o arhivă  cu ediţiile din acest an ale emisiunii  "Euroatlantica". Invitati în  această seară, în prima parte a emisiunii,  au fost domnul general locotenent  Teodor Frunzeti, rectorul  Universităţii Nationale de Apărare şi, alături de  mine, în studio,  domnul Dorin Matei, redactor şef al revistei "Magazin  istoric". Domnule  Dorin Matei, la un moment dat, Francis Delon s-a referit  şi la  exportul de tehnologie militară către Rusia./aionescu/dsirbu/ Este vorba   de navele militare de tip Mistral. Adevărat, nu au o capacitate mare  de luptă;  sunt mai degrabă nave de desant, nave de transport. Ce ne  puteţi spune despre  această relaţie dintre Franţa şi Rusia - şi poate o  pornim din 1944?
Dorin Matei: Da, nu sunt un specialist în armament naval, însă nu  aş considera  că navele acestea Mistral sunt chiar atât de inofensive.  Sunt totuşi nave de  asalt, de desant. Importantă este capacitatea lor -  şi tocmai asta le lipsea  ruşilor şi de asta le importă din Franţa -,  capacitatea de a transporta trupe  şi a le desanta. Faptul că ruşii le  aduc în Marea Neagră arată dorinţa lor de a  juca un rol mult mai activ  aici, mai ales după conflictul din Georgia. Navele  acestea au ambarcate  şi elicoptere la bord, deci au putere de foc destul de  mare pentru a  susţine trupele debarcate. Şi au existat destul de multe  comentarii în  presa occidentală atunci când Franţa a anunţat intenţia de a vinde   Rusiei astfel de nave de debarcare, nave de asalt. Bănuiesc că, totuşi,  ţinând  cont de relaţia foarte caldă dintre preşedintele Sarkozy şi  preşedintele Obama,  Franţa nu a încălcat chiar toate convenţiile şi  toate principiile Alianţei  atunci când le-a vândut. Sigur că Franţa,  aşa cum anunţa generalul de Gaulle  atunci, în martie 1966, intenţiona,  ieşind din structurile militare ale  Alianţei, intenţiona să-şi dezvolte  o armată şi capacităţi de producţie  militară proprii. Şi, spunea  generalul de Gaulle atunci, pentru acele domenii  în care Franţa nu  poate asigura singură producţia de armament, colaborare la  nivel  european. Deci Franţa să nu mai depindă de armament american. Şi,   într-adevăr, Franţa nu depinde la ora actuală, începând cu puştile de  asalt şi  terminând cu avioanele, nu depinde de industria de armament  americană.  Dezvoltându-ţi astfel de capacităţi, nu le poţi păstra numai  pentru înzestrarea  propriei armate, pentru că producţia aceasta de  armament trebuie şi exportată.  Şi Franţa exportă arme, este unul dintre  marii exportatori de armament, şi  sigur că a ajuns să exporte, iată,  şi în Rusia. Avem acea politică pe care tot  de Gaulle o inaugura: în  1944 încheia o alianţă cu URSS-ul; în 1966 de Gaulle  se ducea la  Moscova şi făcea o declaraţie care a stârnit destule comentarii  atunci,  o declaraţie în care spunea că francezii şi sovieticii trebuie să îşi   dea mâna pentru a reface unitatea continentului. Făcea parte tot din  politica  lui de a-i zgândări pe americani. Franţa a avut relaţii bune  cu URSS şi are în  continuare relaţii bune cu Rusia. Nu vreau să fiu  răutăcios, dar Franţa a avut  şi nişte poveşti, nişte scandaluri cu  afaceri de spionaj la nivel destul de  înalt, penetrarea KGB-ului....  Deci, există nişte legături pe mai multe planuri  între Franţa şi Rusia.  Şi întrebarea pe care mi-o pun eu e cum contribuie acest  export de  nave Mistral la securitatea Alianţei şi la politica europeană de   apărare. Dar probabil că un specialist ar putea să ne dea un răspuns la   întrebarea asta.
Realizator: Şi ca să fie foarte clar, iată, aşadar, nave franceze,  Mistral, în  Marea Neagră, însă în dotarea flotei ruseşti. Revin la  întrebarea pe care i-am  pus-o şi domnului general Frunzeti, dorinţa  Franţei ca Uniunea Europeană să  aibă o forţă de 60 de mii de oameni -  cifră exprimată astăzi - care să fie  desfăşurată foarte repede şi să  poate acţiona în anumite zone pe perioade de  câte un an. Nici NATO nu  are la dispoziţie în acest moment o astfel de forţă de  intervenţie  rapidă, de o asemenea dimensiune. Uniunea Europeană are forţe reduse,   şi s-a văzut în Bosnia-Herţegovina, a fost singura şi principala  operaţiune  desfăşurată sub egida Uniunii Europene. Recent, când s-a  schimbat şeful de stat  major al forţelor europene, Lady Catherine  Ashton a spus că în acest moment nu  se justifică înfiinţarea unui  comandament militar şi a unei forţe de o  capacitate foarte mare, o  forţă militară a Alianţei foarte mare la nivelul  Uniunii Europene. Iată  însă că Franţa doreşte 60 de mii de oameni ca forţă a  Uniunii Europene  - este ceea ce a declarat, tot astăzi, domnul Francis   Delon. Iată însă că Franţa doreşte 60.000 de oameni  ca  forţă a UE - este ceea ce a declarat tot astăzi domnul Francis  Delon. Cum  apreciaţi această dorinţă a Franţei?  
Dorin Matei: Eu cred că e foarte bine că Franţa îşi doreşte acest  lucru,  întotdeauna trebuie să-şi doreşti mai mult ca să poţi realiza  ceva. Evident că  e nevoie de o astfel de forţă de reacţie rapidă. De  altfel, Franţa a susţinut  tot timpul constituirea la nivelul NATO a  unei forţe de reacţie rapidă şi în  lumea în care trăim, cu atâtea  conflicte care apar peste noapte, greu de  anticipat, e nevoie de astfel  de forţe de reacţie rapidă. Acum, între ceea ce  îţi doreşti şi cea ce  poţi sigur că e o cale destul de lungă şi ne-a explicat  domnul general  Frunzeti mai devreme că a intervenit şi această criză economică,  care  n-are cum să ajute foarte mult la realizarea acestor proiecte. De  altfel,  remarcam că domnul general ne-a făcut o analiză extrem de  optimistă a  capacităţilor militare ale UE. După ştiinţa mea, UE dispune  de trei avioane  capabile să transporte trupe în teatre de operaţiuni.  Iarăşi, nu ştiu dacă are  un sistemul de sateliţi care să permită  coordonarea trupelor în teatre de  operaţiuni îndepărtate.
Realizator: N-au nici măcar pentru navele comerciale, darmite  pentru cele  militare, bine pus la punct.
Dorin Matei: Deci, repet, e foarte bine că Franţa îşi propune  acest lucru, e  foarte bine că militează, e foarte bine că a revenit în  structurile militare  ale NATO şi aşa cum au justificat oamenii politici  francezi, au făcut acest  lucru tocmai pentru a lupta mai bine pentru  această componentă europeană a  NATO. Sper că au şi soluţii oamenii  politici francezi şi militarii francezi  pentru realizarea acestui  proiect.
Realizator: La ora actuală, să precizez totuşi că UE nu are o  forţă militară de  anvergură la dispoziţie, se bazează în primul rând  tot pe statele membre NATO.  Să precizez şi faptul...
Dorin Matei: Iar statele membre NATO se bazează pe SUA.
Realizator: Da, din toate punctele de vedere, atât din punctul de  vedere al  tehnologiei, cât şi al efectivelor, şi al cheltuielilor, se  ştie foarte bine...
Dorin Matei: Capacităţii de proiecţie a trupelor în teatre de  operaţiuni, de  asigurare a securităţii trupelor în teatrele de  operaţiunii, de culegere a  informaţiilor în teatrele de operaţiuni, de  evacuare şi asistenţă sanitară  ş.a.m.d..
  Realizator: Chiar şi procedurile care sunt aplicate şi m odul de  gândire este  adaptat foarte mult la experienţa şi este o urmare a  experienţei americane şi  trebuie spus că NATO, care totuşi, este o  alianţă politico-militară, dar are o  componentă militară foarte clară  şi foarte bine conturată, NATO intervine în  sprijinul unui stat în 30  de zile la nivel de brigadă - asta înseamnă  aproapximativ 3.000 de  oameni. Separat, ce poate fiecare stat membru...
Dorin Matei: Până la 60.000 cred că mai avem...
Realizator: Foarte mult. E o ambiţie foarte mare, dar nici măcar  de ordinul a  10.000 nu cred că se va contura în următoarea perioadă. În  ce priveşte dorinţa  NATO de a include scutul antirachetă între  misiunile Alianţei, domnul Francis  Delon mi-a declarat astăzi că  trebuie să existe complementaritate între  apărarea antirachetă şi  neprol9ferarea nucleară. Explic pentru ascultători că  după anunţul  făcut de preşedintele Obama despre amplasarea de elemente ale  scutului  antirachetă pe teritoriul României, aliaţii europeni din NATO, prin   vocea secretarului general, dar şi prin cea a comandantului militar,  şi-au  anunţat intenţia de a crea propriul program antirachetă care să  fie  interconectat cu cele american. Vă rog să analizăm foarte repede  aceste  aspecte, să le explicăm într-un fel ascultătorilor. Avem  viziunea americană, ce  vine cu o soluţie, putem spune la cheie, cea  dorită de Alianţă, la fază de  proiect şi în interiorul acestui proiect  al aliaţilor europeni, dorinţa  Franţei.
Dorin Matei: Mai întâi haideţi să explicăm altceva foarte pe  scurt:  neproliferare. Eu nu sunt specialist, dar mă întreb în ce măsură  mai putem  discuta despre neproliferare în condiţiile în care un  absolvent de facultate  poate să fabrice o bombă de tăria celei de la  Hiroshima cu materiale luate din  comerţ. Deci, din punctul acesta de  vedere, eu am îndoieli în privinţa  neproliferării. În ceea ce priveşte  proiectul unui scut antirachetă europeană,  noi am mai discutat altă  dată, Europa probabil că îşi doreşte foarte mult să  participe la  comenzile militare; în ceea ce priveşte investiţiile pe care e  dispusă  să le facă, cred că e mai reţinută.
Realizator: Vă mulţumesc foarte mult. "Euroatlantica" la final. Au   fost invitaţi în această ediţie domnul general locotenent Teodor  Frunzeti,  rectorul Universităţii Naţionale de Apărare, şi domnul Dorin  Matei,  redactor-şef la "Magazin istoric", la revista prestigioasă de  istorie  "Magazin istoric". Alături de producătorul emisiunii, Nicu  Popescu,  realizatorul emisiunii "Euroatlantica" Radu Dobriţoiu vă  mulţumeşte  pentru atenţie. La revedere.
  Realizator Radu Dobritoiu.
  Producator Nicu Popescu.
  Transcriere RADOR.












