Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Călători prin istorie - cu trenul de 1 decembrie

Pentru ceferişti, Marele Război a însemnat un moment plin de jertfe umane, de muncă şi stăruinţă pentru a menţine comunicaţiile feroviare.

Călători prin istorie - cu trenul de 1 decembrie

Articol de Mirela Băzăvan, 01 Decembrie 2017, 14:01

Pentru ceferişti, Marele Război a însemnat un moment plin de jertfe umane, de muncă şi stăruinţă pentru a menţine comunicaţiile feroviare, pentru a duce alimente şi muniţie soldaţilor, pentru a transporta răniții de pe front.

În secolul al IX-lea, trenul, căile ferate erau reprezentări palpabile ale progresului economic și ale dezvoltării comunităților urbane. Iar gara devenea martora a unor destine, oameni , momente istorice. Pe întregul parcurs al Primului Război Mondial calea ferată era, în acei ani, un drum cu multe sensuri: plecarea sau reîntoarcerea de pe front ori fuga disperată spre Iași, capitala din timpul refugiului. Aşa cum nota omul politic Constantin Argetoianu, într-o săptămână,în 11-20 noiembrie 1916, „Iaşii s-au umplut încât nu-şi mai putea trage omul sufletul“ , s-a transformat rapid, dintr-un oraş cu vreo 80.000 de locuitori, în mare centru urban cu peste 400.000 de locuitori. Acolo voiau să ajungă si sutele de oameni care fugeau din calea războiului și s-au urcat în trenul militar care a plecat din Galaţi spre Iaşi în ziua de vineri, 30 decembrie 1916/11 ianuarie 1917. Catastrofa feroviară petrecută în localitatea ieşeană Ciurea a fost clasificată în top 3 cele mai grave accidente de tren petrecute vreodată în lume.

Istoria feroviară este strâns legată de soarta războiului, după formarea României Mari ceferiștii fiind direct implicați în dificilul proces al refacerii căilor ferate și al unificării cu rețelele feroviare din Transilvania, Banat, Basarabia şi Bucovina.

În interviul realizat cu inginerul Mircea Dorobanțu, directorul Muzeului CFR , cu sprijinul Centrului Național de Calificare și Instruire Feroviară– CENAFER, povestea ne poartă și pe câteva dintre cele mai spectaculoase rute din țară, prilej de cinstire a memoriei eroilor care au murit luptând pentru întregirea neamului şi a teritoriului naţional, dar și pentru a sublinia izbânda constructorilor feroviari în realizarea unor drumuri pe care le privim astăzi ca pe minuni ale tehnicii și ingineriei românești.

AUDIO: Interviu cu inginerul Mircea Dorobanțu, directorul Muzeului CFR.

Înainte de-a porni la drum, să nu uităm în 1869, mulți dintre cei invitați să urce în primul tren care inaugura ruta București- Giurgiu, pe 19 octombrie , aveau să refuze de teamă că acesta ar putea deraia. ”S-au temut să se suie în năzdrăvana aceea de trăsură cu aburi, nemaivăzută până atunci în ţară. S-au prefăcut că sunt bolnavi şi nu pot veni”, nota presa vremii.

Bănățenii trecuseră prin experiența dării în folosință a primei căi ferate cu 15 ani mai devreme. După un plan aprobat de Cancelaria de la Viena, avea să fie inaugurată linia Oraviţa-Baziaş, utilizată pentru transportul cărbunelui. Pe regiuni, trenurile au apărut pentru prima dată în Banat (1854), apoi în Dobrogea (1860), Transilvania (1868), Muntenia (1869), Moldova şi Bucovina (1869) şi Oltenia (1875). Prin adăugarea a noi linii care uneau toate zonele importante din punct de vedere economic și strategic, România s-a schimbat ireversibil.

Ministrul mediului, Tanczos Barna, despre modificarea directivei pentru emisiile din industrie
Interviuri 16 Martie 2023, 15:29

Ministrul mediului, Tanczos Barna, despre modificarea directivei pentru emisiile din industrie

Interviu acordat corespondentului RRA la Bruxelles de Tanczos Barna, ministrul mediului.

Ministrul mediului, Tanczos Barna, despre modificarea directivei pentru emisiile din industrie
Dan Suciu, BNR: Avem cea mai mică dobândă de politică monetară din zonă
Interviuri 06 Octombrie 2022, 09:39

Dan Suciu, BNR: Avem cea mai mică dobândă de politică monetară din zonă

"Apel matinal" - Invitat: Dan Suciu, purtător de cuvânt al Băncii Naţionale a României.

Dan Suciu, BNR: Avem cea mai mică dobândă de politică monetară din zonă
De ce pleacă tinerii din România
Interviuri 05 Octombrie 2022, 09:35

De ce pleacă tinerii din România

Apel matinal" - Invitat: Cătălin Zamfir, sociolog și director al Institutului de Cercetare a Calității Vieții al Academiei...

De ce pleacă tinerii din România
Ministrul Tánczos Barna despre Strategia forestieră națională
Interviuri 29 Septembrie 2022, 09:05

Ministrul Tánczos Barna despre Strategia forestieră națională

Apel matinal - Invitat: Tánczos Barna, ministrul mediului, apelor şi pădurilor.

Ministrul Tánczos Barna despre Strategia forestieră națională
Medicul Gindrovel Dumitra: Va fi un sezon gripal destul de intens
Interviuri 28 Septembrie 2022, 09:48

Medicul Gindrovel Dumitra: Va fi un sezon gripal destul de intens

Apel matinal - Invitat: medicul Gindrovel Dumitra, vicepreședintele Societății Naționale de Medicină a Familiei.

Medicul Gindrovel Dumitra: Va fi un sezon gripal destul de intens
Reformă teritorială și unificarea localităților
Interviuri 22 Septembrie 2022, 09:22

Reformă teritorială și unificarea localităților

„Apel matinal” - Invitat: Emil Drăghici, președintele Asociației Comunelor din România.

Reformă teritorială și unificarea localităților
"E necesară o majorare a pensiilor de cel puțin 10% începând cu 1 ianuarie"
Interviuri 20 Septembrie 2022, 09:00

"E necesară o majorare a pensiilor de cel puțin 10% începând cu 1 ianuarie"

"Apel matinal" - Invitat: Ministrul muncii și solidarității sociale, Marius Budăi.

"E necesară o majorare a pensiilor de cel puțin 10% începând cu 1 ianuarie"
Dîncu: România vrea să dezvolte cooperarea în domeniul apărării cu Israelul
Interviuri 17 Septembrie 2022, 09:03

Dîncu: România vrea să dezvolte cooperarea în domeniul apărării cu Israelul

Interviul integral cu ministrul apărării, Vasile Dîncu, aflat în vizită în Israel.

Dîncu: România vrea să dezvolte cooperarea în domeniul apărării cu Israelul