Pe scurt:
Ascultă Radio Romania ActualităţiAscultă Live Acum: 100% MUZICĂ Miercuri, 06 Iulie

Cele mai citite

Articole recente

Ştiri

Autor

Daniela Petrican

6 Ianuarie 2021
Vizualizari: 442
Comentează add

Piața de energie electrică a fost complet liberalizată de la 1 ianuarie, motiv pentru care consumatorii casnici trebuie să încheie noi contracte.

Apel matinal - Invitat, Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedinte ANRE

daniela-petrican

  Foto: anre.ro.

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (6 ianuarie, ora 08:30) - Matinal - Realizator: Daniela Petrican - Piața de energie electrică a fost complet liberalizată de la 1 ianuarie, motiv pentru care consumatorii casnici trebuie să încheie noi contracte. Până acum termenul final era 1 februarie, însă, având în vedere situația curentă, autoritățile au decis că trebuie să dea mai mult timp consumatorilor să ia o decizie, asta în condițiile în care consumatorii care erau până acum în regim reglementat ar putea plăti prețuri mai mari cu până la 26% dacă păstrează actualul contract, așa după cum spun reprezentanții Asociației 'Energia Inteligentă'. Ce a decis ANRE aflăm acum de la invitatul de astăzi al 'Apelului matinal', Zoltan Nagy-Bege, vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în Energie. Bună dimineața!

Zoltan Nagy-Bege: Bună dimineaţa!
Realizator: Bănuiesc că există o evidență în acest moment? Ce ne puteți spune, câte persoane au semnat noi contracte?
Zoltan Nagy-Bege: La sfârşitul anului 2020, din cei peste aproape 8,5 milioane de clienţi casnici de energie electrică aproximativ 6 milioane erau în regim reglementat, restul, de peste 2 milioane deja erau în piaţa cocnurenţială. Deci aproximativ o treime din consumatorii casnici deja au luat decizia de a semna un contract concurenţial în piaţa de energie electrică. Deci aceste măsuri care au venit începând cu 1 ianuarie cu liberalizarea pieţei de energie îi vizează pe cei 6 milioane care au rămas în piaţa reglementată la sfârşitul anului 2020.
Realizator: Ce a decis în acest context Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie? Ce trebuie să ştie consumatorii?
Zoltan Nagy-Bege: /.../ stă în felul următor: cei care până la sfârşitul anului 2020 nu au semnat un contract în piaţa concurenţială, deci cei 6 milioane, dacă nu fac nimic şi nu semnează un contract concurenţial cu unul din furnizorii din piaţă sau chiar cu furnizorul lor actual, ei îşi continuă relaţia contractuală cu furnizorul cu care avut contract în baza aceluiaşi contract pe care îl au, care este un contract cadru, contract reglementat aprobat de ANRE, diferenţa este că dispărând preţul reglementat, ei, începând cu 1 ianuarie, sunt încadraţi la preţ de serviciu universal, care, aşa cum aţi spus foarte bine la început, înseamnă o creştere de preţ. Creşterea aceasta diferă în funcţie şi de zonă, şi de distribuţie, şi de tarifele de distribuţie din fiecare zonă, poate să fie între 15 sau chiar 20%./amirea
Noi, încă din luna decembrie, am dat o facilitate, am obligat furnizorii de ultimă instanţă, cei care au în portofolii aceşti clienţi reglementaţi, cei şase milioane, să permită clienţilor care optează pentru o ofertă concurenţială până la sfârşitul lunii ianuarie, să aplice acel preţ din oferta concurenţială de la 1 ianuarie. Deci, momentan, cei care până la sfârşitul lunii ianuarie optează pentru o ofertă concurenţială vor beneficia de acest preţ de la 1 ianuarie, practic nu li se va aplica serviciul standard sau, dacă li se va aplica, în timp diferenţa se va returna. În urmă cu două zile, având în vedere că am văzut că interesul este destul de mare şi majoritatea clienţilor doresc să facă această nouă contractare, să semneze noile contracte personal la centre de relaţii cu clienţii, şi poate revenim puţin mai târziu la acest subiect, vorbind de acest interes mare şi dorind să evităm aglomeraţiile la aceste centre de relaţii cu clienţii, discutând şi cu furnizorii, bineînţeles, am făcut o propunere, deci nu este decisă aceasta, noi am făcut o propunere de a extinde acest termen de 31 ianuarie până la 31 martie. Momentan, acest proiect de modificare a termenului este în dezbatere publică, aşteptăm propuneri până la 14 ianuarie, urmând ca pe 15 ianuarie, adică vinerea viitoare, să fie discutată această propunere de modificare în Comitetul de reglementare, care cred că este o măsură care vine în sprijinul consumatorilor. Dacă se va lua această decizie sau nu, încă nu pot să vă spun, deocamdată este o propunere şi văd, din păcate, că sunt destul de multe voci critice care contestă această măsură, deşi evident că este în favoarea celor şase milioane de consumatori.
Realizator: Apropo de aceste voci care contestă toate aceste lucruri, termenul este prelungit pentru a încheia contracte doar cu furnizorul actual?
Zoltan Nagy-Bege: Aşa cum este propunerea, evident că clientul poate să aleagă o ofertă concurenţială a actualului furnizor, în cazul în care acel furnizor îi returnează diferenţa facturată în lunile precedente şi dacă se face opţiunea în martie, de exemplu, ianuarie, februarie s-au facturat, acel furnizor returnează banii. Vorbim de furnizorii de ultimă instanţă. Eu, ANRE, nu pot să intervin prin măsuri, obligaţii în piaţa concurenţială./dstanesc
Singura măsură, singurul meu instrument este să oblig pe furnizorii de ultimă instanţă care au avut clienţi în regim reglementat, dar asta nu înseamnă că orice alt furnizor din piaţa concurenţială nu poate să ofere aceleaşi facilităţi, aceleaşi discounturi. Deci, este permis acest lucru şi cu termenul 31 ianuarie şi nu se va schimba nici dacă acest termen se va modifica.
Realizator: Dar, spunteţi-ne un lucru, dacă până când se încheie un nou contract cu oricare furnizor, factura consumatorului nu este mai mare, pentru că preţul este raportat la serviciul universal?
Zoltan Nagy: Deci, dacă după 1 ianuarie cine va... Înainte să semneze un nou contract primeşte o factură, evident că acea factură va fi cu preţ de serviciu universal, care este mai mare decât ofertele din piaţa concurenţială şi acest lucru trebuie să dea de gândit consumatorilor, având în vedere că fără nicio excepţie, la toţi furnizorii, preţurile din piaţa concurenţială sunt mai mici decât preţul de serviciu universal, evident că este un stimul în plus pentru clienţi să ia această decizie, de a schimba furnizorul sau de a semna un nou contract cu acelaşi furnizor.
Realizator: Nu se încalcă, astfel, Legea concurenţei? Adică, sunt favorizaţi furnizorii mari?
Zoltan Nagy: După părerea mea, nu, pentru că şi ceilalţi furnizori au exact aceeaşi opţiune, dar acest lucru, evident, că va fi discutat şi cu Consiliul Concurenţei. ANRE-ul are un consiliu consultativ, consiliu consultativ care examinează absolut toate propunerile de reglementări care sunt după aceea aprobate de Comitetul de Reglementare al Autorităţii. Acest consiliu consultativ, Consiliul Concurenţei, are un membru, un reprezentant şi, evident, că toate aceste documente, sunt toate reglementările ANRE-ului, sunt analizate şi primim opinie de la Consiliul Concurenţei în privinţa legalităţilor din punctul dânşilor de vedere. Şi exact la acelaşi lucru ne aşteptăm şi acuma, în cursul acestei zile vom trimite Consiliului Consultativ acest proiect şi aşteptăm opinii, inclusiv de la Consiliul Concurenţei, evident,că dacă dânşii vor spune că această măsură este anticoncurenţială, vom discuta împreună cu juriştii noştri şi, evident, că va fi luat în calcul această opinie în şedinţa Comitetului de Reglementare./eendrefy
Zoltana Nagy: Dar pentru mine este important şi este de o evidenţă cât se poate de clară că această măsură, în primul rând, este în sprijinul celor şase milioane de consumatori, cărora le mai acordăm un răgaz să semneze contracte în condiții mai avantajoase în piața concurenţială.
Realizator: Ministrul energiei, Virgil Popescu, a declarat aseară că după data de 15 ianuarie are în vedere modificare a Legii energiei electrice și a gazelor. Dacă citim printre rânduri este un fel de ultimatum dat Autorității de Reglementare a Energiei. Cum comentați această declarație? Pot să vă și citez din ceea ce a spus ministrul energiei: dacă vedem că lucrurile astea se împotmolesc și vedem că ANRE-ul spune că nu poate să ia această decizie, care mie mi se pare de bun simț, să oferi tuturor clienților din regim reglementat prețul furnizorului cu care au contract, cel mai bun preț al furnizorului pe care legea îl permite, modificăm legea.
Zoltana Nagy: ANRE-ul a respectat legea și până acum și legea nu a fost făcută de ANRE. Legea prin care s-a prevăzut acest termen de liberalizare de 1 ianuarie 2021 sau ordonanţa de urgenţă a fost dată de Guvern. Guvernul a stabilit acest termen şi evident că Guvernul are posibilitatea de a modifica în continuare termenele prevăzute în lege. Şi, evident că suntem deschişi în a discuta şi cu ministerul şi, aşa cum a declarat şi domnul ministru, ne-am văzut şi ieri cu dânşii şi sunt convins că vom gasi o soluţie care să rezolve problemele și să fie în sprijinul şi în beneficiul consumatorilor.
Realizator: În încheiere, foarte pe scurt, am să vă rog să spun să ne spuneți ce ar trebui să facă acum consumatorii casnici? Ce îi sfătuiți dumneavoastră?Ccum se pot informa mai bine şi cum să aleagă furnizorul?
Zoltana Nagy: Cel mai important este că în cazul în care consumatorii casnici decid să încheie un contract concurențial, din punct de vedere financiar, este în avantajul lor. Evident că schimbarea furnizorului sau semnarea unui contract înseamnă... administrativ, birocrat înseamnă o neplăcere pentru pentru oricine. Dar, ceea ce este de reținut este că sunt cel puțin trei modalități de a face această contractare cu oricare dintre furnizori. Prima, și cred că cea mai neplăcută, este deplasarea personală la  centrele de relaţii cu clienţi, unde deja am văzut în știri că se formează cozi și unde, e de reținut, absolut toţi furnizorii de ultimă instanţă... trebuie făcute programări prin telefon în prealabil, altfel nu primesc pe nimeni care nu are programare./ilixandru
A doua modalitate este online, pentru cei care îşi permit şi au posibilitatea să acceseze site-urile furnizorilor şi să caute oferte acolo şi să contracteze online. Absolut toţi furnizorii acordă această facilitate de a contracta online, fără a se deplasa la birourile lor. Şi a treia variantă este telefonic, sunând la call centerul furnizorului, acolo se pot informa şi cu privire la întreaga gamă de oferte ale furnizorilor, pot opta, după ce se identifică, bineînţeles, cu codul de client sau alte modalităţi, pot opta pentru una dintre oferte, urmând ca în acest caz să primească prin poştă contractul pentru care au optat, care după ce va fi semnat, trebuie trimis tot prin poştă înapoi. Şi ce aş mai sfătui consumatorii, cei care, bineînţeles, au posibilitatea să utilizeze comparatorul de preţ de pe site-ul Autorităţii - site-ul Autorităţii este anre.ro, unde avem un comparator de preţ atât pentrru energie electrică, cât şi pentru gaze naturale - care poate să fie un mijloc de pornire în acest proces foarte util. Şi încă un lucru: de mâine încercăm să pornim un call center special dedicat pentru liberalizare, vom comunica în cursul zilei de azi sau cel târziu mâine numerele la care putem fi sunaţi, unde colegii mei sunt pregătiţi să dea sfaturi şi îndrumări în privinţa acestui proces de schimbare a furnizorului.
Realizator: Vă mulţumim pentru toate aceste precizări. Invitatul de astăzi al "Apelului matinal" a fost Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie.
 
(PH)

Etichete Apel matinal - InvitatenergieZoltan Nagy-Begevicepreşedinte ANRE(PH)

Articole cu teme similare:

Recomandarile editorului:

X

Candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene participã la o dezbatere Eurovision, la Parlamentul European - Video Live