Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Proba de drum cu Jeep Avenger

În ultimii ani, pentru a promova electrificarea auto și reducerea poluării, juriile competițiilor Mașina Anului în lume, în Europa sau în România au desemnat drept câștigătoare modele cu zero emisii. La fel s-a întâmplat și la începutul acestui an când Jeep Avenger electric a primit mult râvnitul titlu de Mașina Anului 2023 în Europa. De la lansarea sa la Salonul Auto de la Paris de anul trecut, primul model complet electric al mărcii Jeep a înregistrat un succes comercial important și, alături de fratele de segment Renegade, a îmbunătățit considerabil vânzările producătorului american pe continentul european.

Foto: Dan Creța

Articol de Dan Creța, 15 Octombrie 2023, 15:26

Jeep Avenger, o surpriză plăcută pentru fanii universului Marvel, ar putea fi considerat un mic supererou datorită eficienței energetice care îl face ideal pentru utilizarea în mediul urban. Este grozav pentru manevrele în oraș și pentru că e mai scurt decât alte SUV-uri compacte ca Ford Puma, Renault Captur, Volkswagen T-Cross, Nissan Juke sau Toyota Yaris Cross. La bord Avenger este însă surprinzător de încăpător, mai puțin în portbagaj care, deși e bine configurat, are un volum de doar 380 de litri.

Modelul complet electric pe care l-am testat mi s-a părut special din mai multe puncte de vedere, este atractiv și în același timp distractiv, confortabil, extrem de practic și plin de caracter. Stilul rămâne inconfundabil Jeep, mai ales datorită aripilor, grilei și luminilor din spate cu semnătura încrucișată. Construit pe platforma care stă și la baza Peugeot e-2008 și Opel Mokka-e, frați rivali pentru Avenger, Jeep-ul mi se pare cumva mai reușit decât ambele modele electrice din portofoliul grupului Stellantis.

O autonomie oficială de 400 km îl recomandă și pentru călătorii mai lungi, după cum am constatat într-o plimbare pe Valea Prahovei unde kilometrii pierduți la urcare au fost parțial recuperați la coborâre în modul de conducere Normal, cu opțiunea B selectată pentru mai multă frânare regenerativă. Pe străduțe înguste, prin sensuri giratorii sau în parcări strâmte, direcția devine parcă mai precisă în modul Sport, singura setare care dezlănțuie toți cei 156 CP ai motorului. Altfel, modul Normal oferă 110 CP, iar Eco se limitează la 80 CP. Chiar dacă îi lipsește o parte din puterea pe care o aștepți de la o mașină electrică, Jeep-ul se simte suficient de rapid în majoritatea situațiilor fără a consuma prea multă energie din bateria de 54kwh, iar încărcarea de la 10 la 80% se face în doar 30 de minute la stații de 100KW.

La bord, există o mulțime de locuri de depozitare și o inovație ingenioasă: capacul magnetic care acoperă consola centrală se rabatează frumos în secțiuni pentru a dezvălui o zonă de depozitare adâncă și o zonă de încărcare wireless pentru telefon. Sistemul merge foarte bine și are o interfață logică, o grafică decentă și un buton fizic pentru a putea sări imediat înapoi la meniul principal, iar ecranul de pornire poate fi personalizat pentru a facilita accesul la funcțiile utilizate în mod regulat. Sub ecranul tactil central există un rând simplu de butoane pentru climatizare, un mare pas înainte față de Jeep-urile anterioare. Avem deasemenea Apple CarPlay și Android Auto wireless, plus navigație prin satelit, actualizări de software de la distanță și multe alte funcții MyJeep.

Un aspect neobișnuit este sunetul făcut de semnalizare, un fel de ritm în două tonuri ca o piesă hip-hop. Dacă la început mi s-a părut bizar, mai târziu m-a cucerit și l-am găsit simpatic. De apreciat că Jeep nu și-a uitat nici moștenirea off-road și Avenger primește un selector pentru a alege suprafața pe care rulează, astfel încât sistemele electronice ale mașinii să poată fi ajustate pentru a profita la maximum de tracțiunea disponibilă. Per total, Jeep Avenger e una dintre cele mai bune și mai practice mașini electrice mici când vine vorba de echilibrul între confort, robustețe și manevrabilitate. Și, în plus, arată foarte bine din orice unghi și în orice decor.

„Eco-insule” pentru colectarea selectivă a gunoiului
Ştiinţă & Tehnologie 13 Aprilie 2024, 13:54

„Eco-insule” pentru colectarea selectivă a gunoiului

Green Energy Expo & Romenvirotec, târgul pentru energii regenerabile şi protecţia mediului, s-a deschis la București.

„Eco-insule” pentru colectarea selectivă a gunoiului
Proba de Drum cu Honda ZR-V
Ştiinţă & Tehnologie 07 Aprilie 2024, 06:45

Proba de Drum cu Honda ZR-V

Când vine vorba de mașini, tendința la nivel global este de reducere a poluării generate de motorizările clasice, cu ardere...

Proba de Drum cu Honda ZR-V
Ghid pentru identificarea Deepfake
Ştiinţă & Tehnologie 01 Aprilie 2024, 18:54

Ghid pentru identificarea Deepfake

Ghidul are ca obiectiv principal protejarea şi educarea publicului cu privire la conştientizarea riscurilor de securitate...

Ghid pentru identificarea Deepfake
Bucureștiul, „hub al tehnologiei pentru marile companii”
Ştiinţă & Tehnologie 21 Martie 2024, 10:23

Bucureștiul, „hub al tehnologiei pentru marile companii”

Prysmian a inaugurat în Capitală Centrul de Excelența în IT în prezența Excelenței Sale, Ambasadorul Italiei în România,...

Bucureștiul, „hub al tehnologiei pentru marile companii”
Atacuri cibernetice îndreptate împotriva unor bănci și unor instituții publice
Ştiinţă & Tehnologie 16 Martie 2024, 13:46

Atacuri cibernetice îndreptate împotriva unor bănci și unor instituții publice

Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică semnalează că în ultimele două zile s-au înregistrat mai multe atacuri...

Atacuri cibernetice îndreptate împotriva unor bănci și unor instituții publice
Sute de site-uri de internet folosesc în prezent inteligenţa artificială pentru a crea articole fără intervenţie umană
Ştiinţă & Tehnologie 12 Martie 2024, 10:24

Sute de site-uri de internet folosesc în prezent inteligenţa artificială pentru a crea articole fără intervenţie umană

O instituţie specializată în acest domeniu a identificat până acum 739 de site-uri care funcţionează fără sau cu foarte...

Sute de site-uri de internet folosesc în prezent inteligenţa artificială pentru a crea articole fără intervenţie umană
Numeroși utilizatori nu pot accesa Facebook
Ştiinţă & Tehnologie 05 Martie 2024, 17:56

Numeroși utilizatori nu pot accesa Facebook

UPDATE: Funcționarea Facebook a revenit la normal.

Numeroși utilizatori nu pot accesa Facebook
Proba de drum cu Suzuki Across
Ştiinţă & Tehnologie 03 Martie 2024, 14:09

Proba de drum cu Suzuki Across

În 2020 Suzuki a încheiat un parteneriat cu Toyota pentru utilizarea în comun de tehnologii și producerea unor modele mai...

Proba de drum cu Suzuki Across