Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Trebuie crescută viteza de circulație pe calea ferată

"Apel matinal" - Invitat, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane, Grigore Mare. Realizatori: Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu.

Trebuie crescută viteza de circulație pe calea ferată
Foto: https://arf.gov.ro/web/.

Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 20 Noiembrie 2024, 09:48

Primul tren nou cumpărat de România în ultimii 20 de ani va intra oficial în circulație, pe ruta București-Brașov - anunță CFR Călători. Garnitura va avea șase vagoane și dispune de o capacitate totală de 351 de locuri pentru pasageri. Conform reprezentanților CFR, trenul are o podea joasă, ceea ce asigură și accesul facil mai ales pentru persoanele cu mobilitate redusă și poate circula cu o viteză maximă de aproximativ 160 de kilometri pe oră.
Da, vor mai veni și alte trenuri la fel de noi, dar care sunt urgențele pentru calea ferată în România, aflăm în continuare de la invitatul "Apelului matinal", Grigore Mare - președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane. Bună dimineața!

Bună dimineața dumneavoastră și ascultătorilor dumneavoastră!
Bun! Un tren nou, Coradia Stream. Ne bucurăm, evident! Abia așteptăm să-l vedem pe șine. Primul pas să zicem că a fost făcut. Ce urmează? Pentru că ne interesează să știm cât putem moderniza din materialul rulant de pe calea ferată.
Să știți, e fericire la noi, mare de tot! 30 de ani de zile nu s-a făcut absolut nimic.
Asta știm!
De doi ani de zile s-a început ceva și se mișcă ceva, dar, groapa e așa de adâncă, încât e greu de astupat.
Sau tunelul atât de lung încât luminița... dar important e să se vadă luminița.
Da, da, da. Important e că a început să facem. Noi trebuie să fim cât mai serioși, să înaintăm, nu să ne oprim, să depunem eforturi ca să, în special infrastructura, viteza, să creștem viteza de circulație, că aici avem problema cea mai mare. Dacă viteza de circulație va fi cu mult mai mare, atunci vom atrage spre noi alți beneficiari, și atât pentru transportul de marfă, cât și pentru transportul de călători.
Dar pentru a avea această viteză trebuie să avem și...Să ne mișcăm și noi măcar cu 160, nu cu 300, ca TGV-urile.
Doamne, dacă ne-am putea deplasa cu 100 de kilometri pe oră ar fi ceva nemaipomenit. Asta se întâmpla pe vremea cealaltă. Acum nu vreau să mă duc înainte de 1990, dar chiar ne deplasam cu peste 100 de kilometri la oră, și era destul de bine. Veneam de la Cluj la București în cinci ore, acum facem 12 ore. Deci vă dați seama ce am înaintat.
Păi, și cum stăm, până la urmă, la capitolul cale ferată?
Da, au început destul de multe investiții, de-aia acum și suferim un pic, datorită multor lucrări care se desfășoară la infrastructura feroviară. Avem foarte multe restricții de viteză, trenuri anulate și așa mai departe. Și suferim, suferim, e o perioadă de suferință, dar eu sper ca să treacă această perioadă și să se vadă luminița de la capătul tunelului.
Da, haideți să facem o paralelă, chiar vă invit, apropo de Master Planul Autostrăzilor, pe care îl știam de vreo 30 de ani. În ultimul timp, de fapt, s-a accelerat. Cred că recunoaștem cu toții asta. La nivelul infrastructurii feroviare, nu știu, lucrurile cum le simțiți? Ne mișcăm măcar mai bine? Vrem să facem, ne dorim?
Ne mișcăm, ne mișcăm un pic mai bine, dar tot nu-i suficient de mult. Trebuie să ne mișcăm mult, mult, mult mai bine, fiindcă, iar mă repet, 30 de ani nu am făcut. Și, atunci, au rămas foarte, foarte multe în urmă. La ora actuală, vă spuneam, avem parte de infrastructură care e deteriorată rău de tot. Dumneavoastră vedeți ce se întâmplă în fiecare zi. Avem accidente, avem deraieri, avem multe și multe altele care produc foarte, foarte bun mari cheltuieli în întreținerea infrastructurii și efort suplimentar al feroviarilor pentru a întreține această infrastructură și a o ține cât de cât în parametrii de siguranță a circulației.
Dar care ar fi prioritățile, în opinia dumneavoastră, a Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane?
Infrastructura, infrastructura, lucrări de infrastructură... s-au început și anumite... și de reînnoire a infrastructurii pe anumite coridoare, dar și de întreținere a celei vechi, adică de înlocuire a planșeului de rulare a trenului. Eu sper să continuăm tot așa și în maxim doi ani de zile să avem mulți, mulți kilometri în care să circulăm cu o viteză corespunzătoare și într-o deplină siguranță a circulației.
Dar vorbind de infrastructura feroviară, ce se va schimba în zona gărilor, a peroanelor, inclusiv la nivelul dotărilor și modernizării?
Sunt destul de multe proiecte avansate, dar știți că dintotdeauna ne îngropăm în multe, multe semnături, multe avize...
Hârtii.
..hârtii, da, da. Și unele din multele multe proiecte, vorbesc doar de Gara de Nord, care e poarta de intrare în țara asta pe calea ferată, e îngropată, /.../ în proiecte și tot felul de minuni și de avize ș.a.m.d. Și stăm, stăm, avem banii și nu putem să începem lucrările.
Și la nivelul gărilor din țară? Bine, unele s-au mai reparat...
Sunt destul de multe care sunt în programul de investiție.
Și acum, ca o curiozitate, tocmai ne-am uitat pe camera web din Gara de Nord, în acest moment, trenul care trebuia să ajungă în București de la Arad, la ora 7:45, are deja o întârziere de peste un ceas, mai exact 65 minute. Operatorul nu este CFR, dar cred că nu contează, nu?
Nu contează, că infrastructura la fel pentru toți. Această infrastructură, vă spuneam, trebuie să creștem viteza de circulație pe infrastructură, să o aducem la parametri cât de cât normali, măcar de 100km/h să circulăm pe ea, dar din păcate avem foarte multe restricții de viteză, foarte multe lucrări care se desfășoară și se întâmplă. Toți, toți operatorii, nu contează că e stat, că e privat, tot au același mers, toți merg la fel.
Dar din ce observați dumneavoastră, că bănuiesc că supravegheați aceste lucrări, avansează sau stagnează?
În unele locuri avansează, în unele locuri stagnează. Sunt anumite firme care au câștigat licitația care merg destul de greu, nu știu ce se întâmplă. Eu cred că trebuie să înăsprim și un pic legislația în domeniu, să nu mai poată accede oricine la aceste licitații. El trebuie să vină să demonstreze că are capacitatea de a lucra asemenea lucrări, că sunt lucrări de anvergură, lucrări mari, nu poate veni o firmă de apartament să facă aceste lucrări.
Bun, acum estimați că la 9:30 fix va pleca noul tren cu Coradia Stream spre Brașov?
Da, da, eu așa am informațiile, că va pleca. Acum...
Două ore și jumătate, nu? În 2024...
Da, da...
Cred că în urmă cu 35 de ani făceai mai puțin, nu? Dura mai puțin călătoria, aveți idee, să sunteți...?
Până până Predeal se merge foarte bine, dar din păcate noi avem zona aia Predeal-Brașov în care avem foarte multe restricții de viteză...
Dar e și frumoasă zona, treci pe la Timișude Sus, pe la Timișu de Jos și ajungi la Brașov și te bucuri.
Da. Eu cred că vedem fiecare weekend, în special, ce se întâmplă pe zona auto pe această zonă Valea Prahovei.
Da, cine călătorește cu trenul, călătorii le fac cu mâna celor din mașină.
Da, da. Deci e o zonă în care ne putem îndrepta spre calea ferată și cu multe, multe alte zone, și ar trebui să beneficiem de aceste servicii, care totuși sunt destul de confortabile și de sigure.
Așteptăm vești, vești bune legate de infrastructura feroviară. Cu mulțumiri pentru discuție...
Mulțumesc și eu.
Grigore Mare, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane.

Parada Militară de 1 Decembrie va avea loc la Arcul de Triumf din București
România 30 Noiembrie 2025, 13:42

Parada Militară de 1 Decembrie va avea loc la Arcul de Triumf din București

După încheierea ceremoniei oficiale, cei care se vor afla în Piața Arcului de Triumf vor putea vizita standuri expoziționale...

Parada Militară de 1 Decembrie va avea loc la Arcul de Triumf din București
Zeci de mii de persoane nu au apă la robinete în județele Prahova și Dâmbovița
România 30 Noiembrie 2025, 13:15

Zeci de mii de persoane nu au apă la robinete în județele Prahova și Dâmbovița

Creșterile de debite și aluviunile nu mai permit tratarea apei și transformarea ei în apă potabilă.

Zeci de mii de persoane nu au apă la robinete în județele Prahova și Dâmbovița
Numărul donatorilor de organe, în creştere
România 30 Noiembrie 2025, 13:11

Numărul donatorilor de organe, în creştere

România se apropie de cel mai bun an din ultimul deceniu în privinţa donării de organe, spun medicii. 82 de donatori au fost...

Numărul donatorilor de organe, în creştere
Va ploua abundent în judeţul Tulcea
România 30 Noiembrie 2025, 13:08

Va ploua abundent în judeţul Tulcea

Cantităţile de apă căzută pot ajunge prin acumulare la 25-40 de litri pe metrul pătrat.

Va ploua abundent în judeţul Tulcea
Salvamontiştii continuă căutările adolescentului dispărut în Bucegi
România 30 Noiembrie 2025, 10:58

Salvamontiştii continuă căutările adolescentului dispărut în Bucegi

Duminica trecută, adolescentul a cerut ajutor la numărul de urgenţă 112. El ar fi plecat de dimineaţă din Poiana Braşov spre...

Salvamontiştii continuă căutările adolescentului dispărut în Bucegi
Prahova și Dâmbovița, afectate de ploile abundente din ultimele zile
România 30 Noiembrie 2025, 08:19

Prahova și Dâmbovița, afectate de ploile abundente din ultimele zile

Un drum judeţean a fost complet blocat de o alunecare de teren, în timp ce zeci de mii de oameni din douăsprezece localităţi...

Prahova și Dâmbovița, afectate de ploile abundente din ultimele zile
Câmpina și alte localități din Prahova, fără apă potabilă
România 29 Noiembrie 2025, 16:10

Câmpina și alte localități din Prahova, fără apă potabilă

Cauza ar fi nivelul ridicat de turbiditate a apei din lacul de baraj Paltinu.

Câmpina și alte localități din Prahova, fără apă potabilă
Un medic cercetat pentru luare de mită şi-a recunoscut vinovăţia
România 29 Noiembrie 2025, 10:57

Un medic cercetat pentru luare de mită şi-a recunoscut vinovăţia

Timp de un an și jumătate, doctorița ar fi luat mită în valoare totală de aproximativ 8.000 de lei.

Un medic cercetat pentru luare de mită şi-a recunoscut vinovăţia

Radio România

Bilanțul incendiului devastator din Hong Kong urcă la aproape 150 de morți

Bilanțul incendiului devastator din Hong Kong urcă la aproape 150 de morți

Bilanțul incendiului devastator din Hong Kong urcă la aproape 150 de morți
Criza apei din județul Prahova: Cursuri școlare online, săptămâna viitoare

Criza apei din județul Prahova: Cursuri școlare online, săptămâna viitoare

Criza apei din județul Prahova: Cursuri școlare online, săptămâna viitoare
ISRAEL: Premierul Netanyahu cere grațierea președintelui Herzog

ISRAEL: Premierul Netanyahu cere grațierea președintelui Herzog

ISRAEL: Premierul Netanyahu cere grațierea președintelui Herzog
CARAȘ-SEVERIN: Anchetă a poliției după ce un tren de călători a lovit o osie aflată pe șine la Crușovăț

CARAȘ-SEVERIN: Anchetă a poliției după ce un tren de călători a lovit o osie aflată pe șine la Crușovăț

CARAȘ-SEVERIN: Anchetă a poliției după ce un tren de călători a lovit o osie aflată pe șine la Crușovăț