Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Trebuie crescută viteza de circulație pe calea ferată

"Apel matinal" - Invitat, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane, Grigore Mare. Realizatori: Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu.

Trebuie crescută viteza de circulație pe calea ferată
Foto: https://arf.gov.ro/web/.

Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 20 Noiembrie 2024, 09:48

Primul tren nou cumpărat de România în ultimii 20 de ani va intra oficial în circulație, pe ruta București-Brașov - anunță CFR Călători. Garnitura va avea șase vagoane și dispune de o capacitate totală de 351 de locuri pentru pasageri. Conform reprezentanților CFR, trenul are o podea joasă, ceea ce asigură și accesul facil mai ales pentru persoanele cu mobilitate redusă și poate circula cu o viteză maximă de aproximativ 160 de kilometri pe oră.
Da, vor mai veni și alte trenuri la fel de noi, dar care sunt urgențele pentru calea ferată în România, aflăm în continuare de la invitatul "Apelului matinal", Grigore Mare - președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane. Bună dimineața!

Bună dimineața dumneavoastră și ascultătorilor dumneavoastră!
Bun! Un tren nou, Coradia Stream. Ne bucurăm, evident! Abia așteptăm să-l vedem pe șine. Primul pas să zicem că a fost făcut. Ce urmează? Pentru că ne interesează să știm cât putem moderniza din materialul rulant de pe calea ferată.
Să știți, e fericire la noi, mare de tot! 30 de ani de zile nu s-a făcut absolut nimic.
Asta știm!
De doi ani de zile s-a început ceva și se mișcă ceva, dar, groapa e așa de adâncă, încât e greu de astupat.
Sau tunelul atât de lung încât luminița... dar important e să se vadă luminița.
Da, da, da. Important e că a început să facem. Noi trebuie să fim cât mai serioși, să înaintăm, nu să ne oprim, să depunem eforturi ca să, în special infrastructura, viteza, să creștem viteza de circulație, că aici avem problema cea mai mare. Dacă viteza de circulație va fi cu mult mai mare, atunci vom atrage spre noi alți beneficiari, și atât pentru transportul de marfă, cât și pentru transportul de călători.
Dar pentru a avea această viteză trebuie să avem și...Să ne mișcăm și noi măcar cu 160, nu cu 300, ca TGV-urile.
Doamne, dacă ne-am putea deplasa cu 100 de kilometri pe oră ar fi ceva nemaipomenit. Asta se întâmpla pe vremea cealaltă. Acum nu vreau să mă duc înainte de 1990, dar chiar ne deplasam cu peste 100 de kilometri la oră, și era destul de bine. Veneam de la Cluj la București în cinci ore, acum facem 12 ore. Deci vă dați seama ce am înaintat.
Păi, și cum stăm, până la urmă, la capitolul cale ferată?
Da, au început destul de multe investiții, de-aia acum și suferim un pic, datorită multor lucrări care se desfășoară la infrastructura feroviară. Avem foarte multe restricții de viteză, trenuri anulate și așa mai departe. Și suferim, suferim, e o perioadă de suferință, dar eu sper ca să treacă această perioadă și să se vadă luminița de la capătul tunelului.
Da, haideți să facem o paralelă, chiar vă invit, apropo de Master Planul Autostrăzilor, pe care îl știam de vreo 30 de ani. În ultimul timp, de fapt, s-a accelerat. Cred că recunoaștem cu toții asta. La nivelul infrastructurii feroviare, nu știu, lucrurile cum le simțiți? Ne mișcăm măcar mai bine? Vrem să facem, ne dorim?
Ne mișcăm, ne mișcăm un pic mai bine, dar tot nu-i suficient de mult. Trebuie să ne mișcăm mult, mult, mult mai bine, fiindcă, iar mă repet, 30 de ani nu am făcut. Și, atunci, au rămas foarte, foarte multe în urmă. La ora actuală, vă spuneam, avem parte de infrastructură care e deteriorată rău de tot. Dumneavoastră vedeți ce se întâmplă în fiecare zi. Avem accidente, avem deraieri, avem multe și multe altele care produc foarte, foarte bun mari cheltuieli în întreținerea infrastructurii și efort suplimentar al feroviarilor pentru a întreține această infrastructură și a o ține cât de cât în parametrii de siguranță a circulației.
Dar care ar fi prioritățile, în opinia dumneavoastră, a Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane?
Infrastructura, infrastructura, lucrări de infrastructură... s-au început și anumite... și de reînnoire a infrastructurii pe anumite coridoare, dar și de întreținere a celei vechi, adică de înlocuire a planșeului de rulare a trenului. Eu sper să continuăm tot așa și în maxim doi ani de zile să avem mulți, mulți kilometri în care să circulăm cu o viteză corespunzătoare și într-o deplină siguranță a circulației.
Dar vorbind de infrastructura feroviară, ce se va schimba în zona gărilor, a peroanelor, inclusiv la nivelul dotărilor și modernizării?
Sunt destul de multe proiecte avansate, dar știți că dintotdeauna ne îngropăm în multe, multe semnături, multe avize...
Hârtii.
..hârtii, da, da. Și unele din multele multe proiecte, vorbesc doar de Gara de Nord, care e poarta de intrare în țara asta pe calea ferată, e îngropată, /.../ în proiecte și tot felul de minuni și de avize ș.a.m.d. Și stăm, stăm, avem banii și nu putem să începem lucrările.
Și la nivelul gărilor din țară? Bine, unele s-au mai reparat...
Sunt destul de multe care sunt în programul de investiție.
Și acum, ca o curiozitate, tocmai ne-am uitat pe camera web din Gara de Nord, în acest moment, trenul care trebuia să ajungă în București de la Arad, la ora 7:45, are deja o întârziere de peste un ceas, mai exact 65 minute. Operatorul nu este CFR, dar cred că nu contează, nu?
Nu contează, că infrastructura la fel pentru toți. Această infrastructură, vă spuneam, trebuie să creștem viteza de circulație pe infrastructură, să o aducem la parametri cât de cât normali, măcar de 100km/h să circulăm pe ea, dar din păcate avem foarte multe restricții de viteză, foarte multe lucrări care se desfășoară și se întâmplă. Toți, toți operatorii, nu contează că e stat, că e privat, tot au același mers, toți merg la fel.
Dar din ce observați dumneavoastră, că bănuiesc că supravegheați aceste lucrări, avansează sau stagnează?
În unele locuri avansează, în unele locuri stagnează. Sunt anumite firme care au câștigat licitația care merg destul de greu, nu știu ce se întâmplă. Eu cred că trebuie să înăsprim și un pic legislația în domeniu, să nu mai poată accede oricine la aceste licitații. El trebuie să vină să demonstreze că are capacitatea de a lucra asemenea lucrări, că sunt lucrări de anvergură, lucrări mari, nu poate veni o firmă de apartament să facă aceste lucrări.
Bun, acum estimați că la 9:30 fix va pleca noul tren cu Coradia Stream spre Brașov?
Da, da, eu așa am informațiile, că va pleca. Acum...
Două ore și jumătate, nu? În 2024...
Da, da...
Cred că în urmă cu 35 de ani făceai mai puțin, nu? Dura mai puțin călătoria, aveți idee, să sunteți...?
Până până Predeal se merge foarte bine, dar din păcate noi avem zona aia Predeal-Brașov în care avem foarte multe restricții de viteză...
Dar e și frumoasă zona, treci pe la Timișude Sus, pe la Timișu de Jos și ajungi la Brașov și te bucuri.
Da. Eu cred că vedem fiecare weekend, în special, ce se întâmplă pe zona auto pe această zonă Valea Prahovei.
Da, cine călătorește cu trenul, călătorii le fac cu mâna celor din mașină.
Da, da. Deci e o zonă în care ne putem îndrepta spre calea ferată și cu multe, multe alte zone, și ar trebui să beneficiem de aceste servicii, care totuși sunt destul de confortabile și de sigure.
Așteptăm vești, vești bune legate de infrastructura feroviară. Cu mulțumiri pentru discuție...
Mulțumesc și eu.
Grigore Mare, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane.

Nivelul de pregătire al studenţilor la Medicină creşte constant de la un an la altul, apreciază ministrul sănătății
România 19 Noiembrie 2025, 21:36

Nivelul de pregătire al studenţilor la Medicină creşte constant de la un an la altul, apreciază ministrul sănătății

Ministrul a mai menţionat că anul acesta sunt cu aproape 10% mai multe locuri şi posturi decât anul trecut, în total peste...

Nivelul de pregătire al studenţilor la Medicină creşte constant de la un an la altul, apreciază ministrul sănătății
Grup infracţional acuzat, printre altele, de proxenetism şi trafic de copii 
România 19 Noiembrie 2025, 19:37

Grup infracţional acuzat, printre altele, de proxenetism şi trafic de copii 

Poliția a efectuat zeci de percheziţii domiciliare în două judeţe şi în Bucureşti.

Grup infracţional acuzat, printre altele, de proxenetism şi trafic de copii 
Pachetul privind reforma administrației trebuie adoptat înaintea bugetului pe 2026, susține premierul Ilie Bolojan
România 19 Noiembrie 2025, 18:15

Pachetul privind reforma administrației trebuie adoptat înaintea bugetului pe 2026, susține premierul Ilie Bolojan

El a mai spus că proiectul include recomandarea ca toate ministerele să își micșoreze cheltuielile cu zece la sută, ceea ce...

Pachetul privind reforma administrației trebuie adoptat înaintea bugetului pe 2026, susține premierul Ilie Bolojan
Proiect: Secție de neurochirurgie pediatrică la Spitalul de Urgență Timișoara
România 19 Noiembrie 2025, 17:22

Proiect: Secție de neurochirurgie pediatrică la Spitalul de Urgență Timișoara

În prezent, niciun spital public din vestul țării nu oferă astfel de servicii.

Proiect: Secție de neurochirurgie pediatrică la Spitalul de Urgență Timișoara
Vineri este ultima zi în care persoanele vulnerabile mai pot depune cererile pentru ajutorul de încălzire
România 19 Noiembrie 2025, 17:11

Vineri este ultima zi în care persoanele vulnerabile mai pot depune cererile pentru ajutorul de încălzire

Acesta se acordă în perioada noiembrie-martie, în timp ce suplimentul pentru energie este plătit în fiecare lună, pe tot...

Vineri este ultima zi în care persoanele vulnerabile mai pot depune cererile pentru ajutorul de încălzire
Autorităţile veterinare recomandă examinarea trichineloscopică a cărnii de porc înainte de consum
România 19 Noiembrie 2025, 16:55

Autorităţile veterinare recomandă examinarea trichineloscopică a cărnii de porc înainte de consum

Fiind o perioadă aglomerată, autorităţile şi comisarii de la Protecţia Consumatorilor ne recomandă să cumpărăm cele necesare...

Autorităţile veterinare recomandă examinarea trichineloscopică a cărnii de porc înainte de consum
CSM nu este de acord nici cu noua variantă privind pensiile magistraţilor
România 19 Noiembrie 2025, 16:44

CSM nu este de acord nici cu noua variantă privind pensiile magistraţilor

CSM nu este de acord nici cu noua variantă privind pensiile magistraţilor, care prevede ca acestea să rămână la procentul de...

CSM nu este de acord nici cu noua variantă privind pensiile magistraţilor
Proiectul de lege privind pensiile magistraţilor a fost definitivat şi se află deja pe circuitul de avizare
România 19 Noiembrie 2025, 16:31

Proiectul de lege privind pensiile magistraţilor a fost definitivat şi se află deja pe circuitul de avizare

Premierul Ilie Bolojan a declarat miercuri, la ProTV, că documentul va fi transmis CSM spre avizare, iar apoi executivul îşi...

Proiectul de lege privind pensiile magistraţilor a fost definitivat şi se află deja pe circuitul de avizare

Radio România

CNSAS, la 25 de ani de existență instituțională

CNSAS, la 25 de ani de existență instituțională

CNSAS, la 25 de ani de existență instituțională
Israelul bolmbardează clădiri în sudul Libanului, pe fondul creşterii tensiunilor cu Hezbollah

Israelul bolmbardează clădiri în sudul Libanului, pe fondul creşterii tensiunilor cu Hezbollah

Israelul bolmbardează clădiri în sudul Libanului, pe fondul creşterii tensiunilor cu Hezbollah
Monseniorul Mihăiță Blaj, numit adjunct al șefului diplomației Vaticanului

Monseniorul Mihăiță Blaj, numit adjunct al șefului diplomației Vaticanului

Monseniorul Mihăiță Blaj, numit adjunct al șefului diplomației Vaticanului
BRAȘOV: Strada Sforii, închisă pentru lucrări în regim de urgenţă | VIDEO

BRAȘOV: Strada Sforii, închisă pentru lucrări în regim de urgenţă | VIDEO

BRAȘOV: Strada Sforii, închisă pentru lucrări în regim de urgenţă | VIDEO