Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Trebuie crescută viteza de circulație pe calea ferată

"Apel matinal" - Invitat, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane, Grigore Mare. Realizatori: Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu.

Trebuie crescută viteza de circulație pe calea ferată
Foto: https://arf.gov.ro/web/.

Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 20 Noiembrie 2024, 09:48

Primul tren nou cumpărat de România în ultimii 20 de ani va intra oficial în circulație, pe ruta București-Brașov - anunță CFR Călători. Garnitura va avea șase vagoane și dispune de o capacitate totală de 351 de locuri pentru pasageri. Conform reprezentanților CFR, trenul are o podea joasă, ceea ce asigură și accesul facil mai ales pentru persoanele cu mobilitate redusă și poate circula cu o viteză maximă de aproximativ 160 de kilometri pe oră.
Da, vor mai veni și alte trenuri la fel de noi, dar care sunt urgențele pentru calea ferată în România, aflăm în continuare de la invitatul "Apelului matinal", Grigore Mare - președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane. Bună dimineața!

Bună dimineața dumneavoastră și ascultătorilor dumneavoastră!
Bun! Un tren nou, Coradia Stream. Ne bucurăm, evident! Abia așteptăm să-l vedem pe șine. Primul pas să zicem că a fost făcut. Ce urmează? Pentru că ne interesează să știm cât putem moderniza din materialul rulant de pe calea ferată.
Să știți, e fericire la noi, mare de tot! 30 de ani de zile nu s-a făcut absolut nimic.
Asta știm!
De doi ani de zile s-a început ceva și se mișcă ceva, dar, groapa e așa de adâncă, încât e greu de astupat.
Sau tunelul atât de lung încât luminița... dar important e să se vadă luminița.
Da, da, da. Important e că a început să facem. Noi trebuie să fim cât mai serioși, să înaintăm, nu să ne oprim, să depunem eforturi ca să, în special infrastructura, viteza, să creștem viteza de circulație, că aici avem problema cea mai mare. Dacă viteza de circulație va fi cu mult mai mare, atunci vom atrage spre noi alți beneficiari, și atât pentru transportul de marfă, cât și pentru transportul de călători.
Dar pentru a avea această viteză trebuie să avem și...Să ne mișcăm și noi măcar cu 160, nu cu 300, ca TGV-urile.
Doamne, dacă ne-am putea deplasa cu 100 de kilometri pe oră ar fi ceva nemaipomenit. Asta se întâmpla pe vremea cealaltă. Acum nu vreau să mă duc înainte de 1990, dar chiar ne deplasam cu peste 100 de kilometri la oră, și era destul de bine. Veneam de la Cluj la București în cinci ore, acum facem 12 ore. Deci vă dați seama ce am înaintat.
Păi, și cum stăm, până la urmă, la capitolul cale ferată?
Da, au început destul de multe investiții, de-aia acum și suferim un pic, datorită multor lucrări care se desfășoară la infrastructura feroviară. Avem foarte multe restricții de viteză, trenuri anulate și așa mai departe. Și suferim, suferim, e o perioadă de suferință, dar eu sper ca să treacă această perioadă și să se vadă luminița de la capătul tunelului.
Da, haideți să facem o paralelă, chiar vă invit, apropo de Master Planul Autostrăzilor, pe care îl știam de vreo 30 de ani. În ultimul timp, de fapt, s-a accelerat. Cred că recunoaștem cu toții asta. La nivelul infrastructurii feroviare, nu știu, lucrurile cum le simțiți? Ne mișcăm măcar mai bine? Vrem să facem, ne dorim?
Ne mișcăm, ne mișcăm un pic mai bine, dar tot nu-i suficient de mult. Trebuie să ne mișcăm mult, mult, mult mai bine, fiindcă, iar mă repet, 30 de ani nu am făcut. Și, atunci, au rămas foarte, foarte multe în urmă. La ora actuală, vă spuneam, avem parte de infrastructură care e deteriorată rău de tot. Dumneavoastră vedeți ce se întâmplă în fiecare zi. Avem accidente, avem deraieri, avem multe și multe altele care produc foarte, foarte bun mari cheltuieli în întreținerea infrastructurii și efort suplimentar al feroviarilor pentru a întreține această infrastructură și a o ține cât de cât în parametrii de siguranță a circulației.
Dar care ar fi prioritățile, în opinia dumneavoastră, a Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane?
Infrastructura, infrastructura, lucrări de infrastructură... s-au început și anumite... și de reînnoire a infrastructurii pe anumite coridoare, dar și de întreținere a celei vechi, adică de înlocuire a planșeului de rulare a trenului. Eu sper să continuăm tot așa și în maxim doi ani de zile să avem mulți, mulți kilometri în care să circulăm cu o viteză corespunzătoare și într-o deplină siguranță a circulației.
Dar vorbind de infrastructura feroviară, ce se va schimba în zona gărilor, a peroanelor, inclusiv la nivelul dotărilor și modernizării?
Sunt destul de multe proiecte avansate, dar știți că dintotdeauna ne îngropăm în multe, multe semnături, multe avize...
Hârtii.
..hârtii, da, da. Și unele din multele multe proiecte, vorbesc doar de Gara de Nord, care e poarta de intrare în țara asta pe calea ferată, e îngropată, /.../ în proiecte și tot felul de minuni și de avize ș.a.m.d. Și stăm, stăm, avem banii și nu putem să începem lucrările.
Și la nivelul gărilor din țară? Bine, unele s-au mai reparat...
Sunt destul de multe care sunt în programul de investiție.
Și acum, ca o curiozitate, tocmai ne-am uitat pe camera web din Gara de Nord, în acest moment, trenul care trebuia să ajungă în București de la Arad, la ora 7:45, are deja o întârziere de peste un ceas, mai exact 65 minute. Operatorul nu este CFR, dar cred că nu contează, nu?
Nu contează, că infrastructura la fel pentru toți. Această infrastructură, vă spuneam, trebuie să creștem viteza de circulație pe infrastructură, să o aducem la parametri cât de cât normali, măcar de 100km/h să circulăm pe ea, dar din păcate avem foarte multe restricții de viteză, foarte multe lucrări care se desfășoară și se întâmplă. Toți, toți operatorii, nu contează că e stat, că e privat, tot au același mers, toți merg la fel.
Dar din ce observați dumneavoastră, că bănuiesc că supravegheați aceste lucrări, avansează sau stagnează?
În unele locuri avansează, în unele locuri stagnează. Sunt anumite firme care au câștigat licitația care merg destul de greu, nu știu ce se întâmplă. Eu cred că trebuie să înăsprim și un pic legislația în domeniu, să nu mai poată accede oricine la aceste licitații. El trebuie să vină să demonstreze că are capacitatea de a lucra asemenea lucrări, că sunt lucrări de anvergură, lucrări mari, nu poate veni o firmă de apartament să facă aceste lucrări.
Bun, acum estimați că la 9:30 fix va pleca noul tren cu Coradia Stream spre Brașov?
Da, da, eu așa am informațiile, că va pleca. Acum...
Două ore și jumătate, nu? În 2024...
Da, da...
Cred că în urmă cu 35 de ani făceai mai puțin, nu? Dura mai puțin călătoria, aveți idee, să sunteți...?
Până până Predeal se merge foarte bine, dar din păcate noi avem zona aia Predeal-Brașov în care avem foarte multe restricții de viteză...
Dar e și frumoasă zona, treci pe la Timișude Sus, pe la Timișu de Jos și ajungi la Brașov și te bucuri.
Da. Eu cred că vedem fiecare weekend, în special, ce se întâmplă pe zona auto pe această zonă Valea Prahovei.
Da, cine călătorește cu trenul, călătorii le fac cu mâna celor din mașină.
Da, da. Deci e o zonă în care ne putem îndrepta spre calea ferată și cu multe, multe alte zone, și ar trebui să beneficiem de aceste servicii, care totuși sunt destul de confortabile și de sigure.
Așteptăm vești, vești bune legate de infrastructura feroviară. Cu mulțumiri pentru discuție...
Mulțumesc și eu.
Grigore Mare, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane.

Toate blocurile de trei sau patru etaje construite înainte de 1990 “ar urma să fie dotate cu lifturi”
România 27 Decembrie 2025, 14:02

Toate blocurile de trei sau patru etaje construite înainte de 1990 “ar urma să fie dotate cu lifturi”

Aproape patru milioane de oameni locuiesc în astfel de blocuri.

Toate blocurile de trei sau patru etaje construite înainte de 1990 “ar urma să fie dotate cu lifturi”
Termen până la finalul anului de stabilire a impozitelor și taxelor locale pe 2026
România 27 Decembrie 2025, 13:56

Termen până la finalul anului de stabilire a impozitelor și taxelor locale pe 2026

În capitală, majorarea ar putea ajunge la aproximativ 80%.

Termen până la finalul anului de stabilire a impozitelor și taxelor locale pe 2026
Incendiu în municipiul Giurgiu
România 27 Decembrie 2025, 11:24

Incendiu în municipiul Giurgiu

Incendiul a izbucnit intr-un bloc de locuințe.

Incendiu în municipiul Giurgiu
Judecătorii CCR, pronunțare pe cel de-al doilea proiect privind pensiile magistraților
România 27 Decembrie 2025, 09:42

Judecătorii CCR, pronunțare pe cel de-al doilea proiect privind pensiile magistraților

Prin acest proiect, magistrații consideră că ar fi discriminați față de alte categorii de beneficiari de pensii de serviciu.

Judecătorii CCR, pronunțare pe cel de-al doilea proiect privind pensiile magistraților
Cetățenii Republicii Moldova vor putea călători în continuare fără vize în Spațiul Schengen
România 26 Decembrie 2025, 17:37

Cetățenii Republicii Moldova vor putea călători în continuare fără vize în Spațiul Schengen

Comisia Europeană a adoptat recent al optulea raport privind mecanismul Uniunii de suspendare a regimului de vize.

Cetățenii Republicii Moldova vor putea călători în continuare fără vize în Spațiul Schengen
Ultimele zile în care mai pot fi vizitate unele dintre târgurile de Crăciun din București
România 26 Decembrie 2025, 16:52

Ultimele zile în care mai pot fi vizitate unele dintre târgurile de Crăciun din București

Până la finalul acestei săptămâni mai sunt deschise cele din Piața Constituției, Universitate,Opera Națională și cel din...

Ultimele zile în care mai pot fi vizitate unele dintre târgurile de Crăciun din București
Atenționare de călătorie pentru Bulgaria
România 26 Decembrie 2025, 16:48

Atenționare de călătorie pentru Bulgaria

Sunt restricții temporare pentru traficul greu, peste 12 tone, pe trei autostrăzi.

Atenționare de călătorie pentru Bulgaria
Valori mari de trafic de marfă la două vămi către Republica Moldova și Ucraina
România 26 Decembrie 2025, 15:39

Valori mari de trafic de marfă la două vămi către Republica Moldova și Ucraina

La Siret, pe frontiera de nord a României cu Ucraina, se așteaptă aproximativ două ore.

Valori mari de trafic de marfă la două vămi către Republica Moldova și Ucraina

Radio România

Republica Moldova: Fostul premier Vlad Filat a fost dat în urmărire internaţională  

Republica Moldova: Fostul premier Vlad Filat a fost dat în urmărire internaţională  

Republica Moldova: Fostul premier Vlad Filat a fost dat în urmărire internaţională  
Ministrul Mediului a convocat Comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţă, ca urmare a avertizărilor emise de ANM

Ministrul Mediului a convocat Comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţă, ca urmare a avertizărilor emise de ANM

Ministrul Mediului a convocat Comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţă, ca urmare a avertizărilor emise de ANM
Prahova: Angajatul Şcolii de Poliţie Câmpina cercetat pentru tentativă de viol asupra unui elev a fost arestat preventiv

Prahova: Angajatul Şcolii de Poliţie Câmpina cercetat pentru tentativă de viol asupra unui elev a fost arestat preventiv

Prahova: Angajatul Şcolii de Poliţie Câmpina cercetat pentru tentativă de viol asupra unui elev a fost arestat preventiv
Complexul Energetic Oltenia, ținta unui atac cibernetic

Complexul Energetic Oltenia, ținta unui atac cibernetic

Complexul Energetic Oltenia, ținta unui atac cibernetic