Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Trebuie crescută viteza de circulație pe calea ferată

"Apel matinal" - Invitat, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane, Grigore Mare. Realizatori: Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu.

Trebuie crescută viteza de circulație pe calea ferată
Foto: https://arf.gov.ro/web/.

Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 20 Noiembrie 2024, 09:48

Primul tren nou cumpărat de România în ultimii 20 de ani va intra oficial în circulație, pe ruta București-Brașov - anunță CFR Călători. Garnitura va avea șase vagoane și dispune de o capacitate totală de 351 de locuri pentru pasageri. Conform reprezentanților CFR, trenul are o podea joasă, ceea ce asigură și accesul facil mai ales pentru persoanele cu mobilitate redusă și poate circula cu o viteză maximă de aproximativ 160 de kilometri pe oră.
Da, vor mai veni și alte trenuri la fel de noi, dar care sunt urgențele pentru calea ferată în România, aflăm în continuare de la invitatul "Apelului matinal", Grigore Mare - președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane. Bună dimineața!

Bună dimineața dumneavoastră și ascultătorilor dumneavoastră!
Bun! Un tren nou, Coradia Stream. Ne bucurăm, evident! Abia așteptăm să-l vedem pe șine. Primul pas să zicem că a fost făcut. Ce urmează? Pentru că ne interesează să știm cât putem moderniza din materialul rulant de pe calea ferată.
Să știți, e fericire la noi, mare de tot! 30 de ani de zile nu s-a făcut absolut nimic.
Asta știm!
De doi ani de zile s-a început ceva și se mișcă ceva, dar, groapa e așa de adâncă, încât e greu de astupat.
Sau tunelul atât de lung încât luminița... dar important e să se vadă luminița.
Da, da, da. Important e că a început să facem. Noi trebuie să fim cât mai serioși, să înaintăm, nu să ne oprim, să depunem eforturi ca să, în special infrastructura, viteza, să creștem viteza de circulație, că aici avem problema cea mai mare. Dacă viteza de circulație va fi cu mult mai mare, atunci vom atrage spre noi alți beneficiari, și atât pentru transportul de marfă, cât și pentru transportul de călători.
Dar pentru a avea această viteză trebuie să avem și...Să ne mișcăm și noi măcar cu 160, nu cu 300, ca TGV-urile.
Doamne, dacă ne-am putea deplasa cu 100 de kilometri pe oră ar fi ceva nemaipomenit. Asta se întâmpla pe vremea cealaltă. Acum nu vreau să mă duc înainte de 1990, dar chiar ne deplasam cu peste 100 de kilometri la oră, și era destul de bine. Veneam de la Cluj la București în cinci ore, acum facem 12 ore. Deci vă dați seama ce am înaintat.
Păi, și cum stăm, până la urmă, la capitolul cale ferată?
Da, au început destul de multe investiții, de-aia acum și suferim un pic, datorită multor lucrări care se desfășoară la infrastructura feroviară. Avem foarte multe restricții de viteză, trenuri anulate și așa mai departe. Și suferim, suferim, e o perioadă de suferință, dar eu sper ca să treacă această perioadă și să se vadă luminița de la capătul tunelului.
Da, haideți să facem o paralelă, chiar vă invit, apropo de Master Planul Autostrăzilor, pe care îl știam de vreo 30 de ani. În ultimul timp, de fapt, s-a accelerat. Cred că recunoaștem cu toții asta. La nivelul infrastructurii feroviare, nu știu, lucrurile cum le simțiți? Ne mișcăm măcar mai bine? Vrem să facem, ne dorim?
Ne mișcăm, ne mișcăm un pic mai bine, dar tot nu-i suficient de mult. Trebuie să ne mișcăm mult, mult, mult mai bine, fiindcă, iar mă repet, 30 de ani nu am făcut. Și, atunci, au rămas foarte, foarte multe în urmă. La ora actuală, vă spuneam, avem parte de infrastructură care e deteriorată rău de tot. Dumneavoastră vedeți ce se întâmplă în fiecare zi. Avem accidente, avem deraieri, avem multe și multe altele care produc foarte, foarte bun mari cheltuieli în întreținerea infrastructurii și efort suplimentar al feroviarilor pentru a întreține această infrastructură și a o ține cât de cât în parametrii de siguranță a circulației.
Dar care ar fi prioritățile, în opinia dumneavoastră, a Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane?
Infrastructura, infrastructura, lucrări de infrastructură... s-au început și anumite... și de reînnoire a infrastructurii pe anumite coridoare, dar și de întreținere a celei vechi, adică de înlocuire a planșeului de rulare a trenului. Eu sper să continuăm tot așa și în maxim doi ani de zile să avem mulți, mulți kilometri în care să circulăm cu o viteză corespunzătoare și într-o deplină siguranță a circulației.
Dar vorbind de infrastructura feroviară, ce se va schimba în zona gărilor, a peroanelor, inclusiv la nivelul dotărilor și modernizării?
Sunt destul de multe proiecte avansate, dar știți că dintotdeauna ne îngropăm în multe, multe semnături, multe avize...
Hârtii.
..hârtii, da, da. Și unele din multele multe proiecte, vorbesc doar de Gara de Nord, care e poarta de intrare în țara asta pe calea ferată, e îngropată, /.../ în proiecte și tot felul de minuni și de avize ș.a.m.d. Și stăm, stăm, avem banii și nu putem să începem lucrările.
Și la nivelul gărilor din țară? Bine, unele s-au mai reparat...
Sunt destul de multe care sunt în programul de investiție.
Și acum, ca o curiozitate, tocmai ne-am uitat pe camera web din Gara de Nord, în acest moment, trenul care trebuia să ajungă în București de la Arad, la ora 7:45, are deja o întârziere de peste un ceas, mai exact 65 minute. Operatorul nu este CFR, dar cred că nu contează, nu?
Nu contează, că infrastructura la fel pentru toți. Această infrastructură, vă spuneam, trebuie să creștem viteza de circulație pe infrastructură, să o aducem la parametri cât de cât normali, măcar de 100km/h să circulăm pe ea, dar din păcate avem foarte multe restricții de viteză, foarte multe lucrări care se desfășoară și se întâmplă. Toți, toți operatorii, nu contează că e stat, că e privat, tot au același mers, toți merg la fel.
Dar din ce observați dumneavoastră, că bănuiesc că supravegheați aceste lucrări, avansează sau stagnează?
În unele locuri avansează, în unele locuri stagnează. Sunt anumite firme care au câștigat licitația care merg destul de greu, nu știu ce se întâmplă. Eu cred că trebuie să înăsprim și un pic legislația în domeniu, să nu mai poată accede oricine la aceste licitații. El trebuie să vină să demonstreze că are capacitatea de a lucra asemenea lucrări, că sunt lucrări de anvergură, lucrări mari, nu poate veni o firmă de apartament să facă aceste lucrări.
Bun, acum estimați că la 9:30 fix va pleca noul tren cu Coradia Stream spre Brașov?
Da, da, eu așa am informațiile, că va pleca. Acum...
Două ore și jumătate, nu? În 2024...
Da, da...
Cred că în urmă cu 35 de ani făceai mai puțin, nu? Dura mai puțin călătoria, aveți idee, să sunteți...?
Până până Predeal se merge foarte bine, dar din păcate noi avem zona aia Predeal-Brașov în care avem foarte multe restricții de viteză...
Dar e și frumoasă zona, treci pe la Timișude Sus, pe la Timișu de Jos și ajungi la Brașov și te bucuri.
Da. Eu cred că vedem fiecare weekend, în special, ce se întâmplă pe zona auto pe această zonă Valea Prahovei.
Da, cine călătorește cu trenul, călătorii le fac cu mâna celor din mașină.
Da, da. Deci e o zonă în care ne putem îndrepta spre calea ferată și cu multe, multe alte zone, și ar trebui să beneficiem de aceste servicii, care totuși sunt destul de confortabile și de sigure.
Așteptăm vești, vești bune legate de infrastructura feroviară. Cu mulțumiri pentru discuție...
Mulțumesc și eu.
Grigore Mare, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane.

Anunţ al Autorităţii Electorale Permanente
România 21 Noiembrie 2025, 21:49

Anunţ al Autorităţii Electorale Permanente

Autoritatea Electorală Permanentă anunță că vineri au fost aleși prin tragere la sorți operatorii de calculator ai birourilor...

Anunţ al Autorităţii Electorale Permanente
Candidatul AUR la Consiliul Județean Buzău acuză partidele din coaliția de guvernare
România 21 Noiembrie 2025, 20:19

Candidatul AUR la Consiliul Județean Buzău acuză partidele din coaliția de guvernare

Majorarea taxelor și impozitelor locale lovește direct în românii cu venituri mici, susține Ștefan Avrămescu.

Candidatul AUR la Consiliul Județean Buzău acuză partidele din coaliția de guvernare
Candidatul PNL la funcția de primar general al Capitalei, Ciprian Ciucu, și-a lansat programul electoral
România 21 Noiembrie 2025, 20:15

Candidatul PNL la funcția de primar general al Capitalei, Ciprian Ciucu, și-a lansat programul electoral

Ciprian Ciucu propune o dezvoltare structurată a orașului.

Candidatul PNL la funcția de primar general al Capitalei, Ciprian Ciucu, și-a lansat programul electoral
Roxana Mînzatu spune că universitățile ar trebui să se implice mai activ în promovarea unor proiecte
România 21 Noiembrie 2025, 19:20

Roxana Mînzatu spune că universitățile ar trebui să se implice mai activ în promovarea unor proiecte

Universitățile din România ar trebui să se implice mai activ în promovarea unor proiecte cum ar fi introducerea diplomei...

Roxana Mînzatu spune că universitățile ar trebui să se implice mai activ în promovarea unor proiecte
Focar de pestă porcină africană confirmat la o fermă cu peste 32.000 de porci din judeţul Satu Mare
România 21 Noiembrie 2025, 19:08

Focar de pestă porcină africană confirmat la o fermă cu peste 32.000 de porci din judeţul Satu Mare

A fost instituită o zonă de protecţie în jurul focarului, iar sacrificarea animalelor se va face gradual.

Focar de pestă porcină africană confirmat la o fermă cu peste 32.000 de porci din judeţul Satu Mare
Preşedintele Nicuşor Dan a salutat decizia CSM de a aviza la timp proiectul de lege privind pensiile magistraţilor
România 21 Noiembrie 2025, 18:45

Preşedintele Nicuşor Dan a salutat decizia CSM de a aviza la timp proiectul de lege privind pensiile magistraţilor

Consiliul Superior al Magistraturii face un gest responsabil dând la timp avizul pe noul proiect de lege privind pensiile...

Preşedintele Nicuşor Dan a salutat decizia CSM de a aviza la timp proiectul de lege privind pensiile magistraţilor
Guvernul și-ar putea angaja răspunderea asupra legii care modifică vârsta de pensionare a magistraților, la finalul săptămânii viitoare
România 21 Noiembrie 2025, 18:36

Guvernul și-ar putea angaja răspunderea asupra legii care modifică vârsta de pensionare a magistraților, la finalul săptămânii viitoare

Există premise bune, spune premierul Ilie Bolojan, ca pachetul privind pensiile magistraților să primească mai repede aviz...

Guvernul și-ar putea angaja răspunderea asupra legii care modifică vârsta de pensionare a magistraților, la finalul săptămânii viitoare
Campania electorală pentru desemnarea noului primar general al Bucureștiului începe sâmbătă, 22 noiembrie
România 21 Noiembrie 2025, 18:26

Campania electorală pentru desemnarea noului primar general al Bucureștiului începe sâmbătă, 22 noiembrie

Potrivit legii, sunt permise doar anumite tipuri de activități și materiale de propagandă, a transmis Autoritatea Electorală...

Campania electorală pentru desemnarea noului primar general al Bucureștiului începe sâmbătă, 22 noiembrie

Radio România

Ziua Recunoștinței, termenul până la care Ucraina trebuie să răspundă planului american de pace

Ziua Recunoștinței, termenul până la care Ucraina trebuie să răspundă planului american de pace

Ziua Recunoștinței, termenul până la care Ucraina trebuie să răspundă planului american de pace
Înmulțire a infecțiilor respiratorii în România: Peste 72.000 de cazuri, într-o singură săptămână

Înmulțire a infecțiilor respiratorii în România: Peste 72.000 de cazuri, într-o singură săptămână

Înmulțire a infecțiilor respiratorii în România: Peste 72.000 de cazuri, într-o singură săptămână
CLUJ: Piaţa Unirii găzduiește Târgul „Planeta Crăciun”, între 22 noiembrie și 1 ianuarie

CLUJ: Piaţa Unirii găzduiește Târgul „Planeta Crăciun”, între 22 noiembrie și 1 ianuarie

CLUJ: Piaţa Unirii găzduiește Târgul „Planeta Crăciun”, între 22 noiembrie și 1 ianuarie
Ilie Bolojan: Aplicaţia de finanţare pentru programul SAFE, pe ordinea zi de a şedinţei CSAT de luni

Ilie Bolojan: Aplicaţia de finanţare pentru programul SAFE, pe ordinea zi de a şedinţei CSAT de luni

Ilie Bolojan: Aplicaţia de finanţare pentru programul SAFE, pe ordinea zi de a şedinţei CSAT de luni