Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Trebuie crescută viteza de circulație pe calea ferată

"Apel matinal" - Invitat, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane, Grigore Mare. Realizatori: Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu.

Trebuie crescută viteza de circulație pe calea ferată
Foto: https://arf.gov.ro/web/.

Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 20 Noiembrie 2024, 09:48

Primul tren nou cumpărat de România în ultimii 20 de ani va intra oficial în circulație, pe ruta București-Brașov - anunță CFR Călători. Garnitura va avea șase vagoane și dispune de o capacitate totală de 351 de locuri pentru pasageri. Conform reprezentanților CFR, trenul are o podea joasă, ceea ce asigură și accesul facil mai ales pentru persoanele cu mobilitate redusă și poate circula cu o viteză maximă de aproximativ 160 de kilometri pe oră.
Da, vor mai veni și alte trenuri la fel de noi, dar care sunt urgențele pentru calea ferată în România, aflăm în continuare de la invitatul "Apelului matinal", Grigore Mare - președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane. Bună dimineața!

Bună dimineața dumneavoastră și ascultătorilor dumneavoastră!
Bun! Un tren nou, Coradia Stream. Ne bucurăm, evident! Abia așteptăm să-l vedem pe șine. Primul pas să zicem că a fost făcut. Ce urmează? Pentru că ne interesează să știm cât putem moderniza din materialul rulant de pe calea ferată.
Să știți, e fericire la noi, mare de tot! 30 de ani de zile nu s-a făcut absolut nimic.
Asta știm!
De doi ani de zile s-a început ceva și se mișcă ceva, dar, groapa e așa de adâncă, încât e greu de astupat.
Sau tunelul atât de lung încât luminița... dar important e să se vadă luminița.
Da, da, da. Important e că a început să facem. Noi trebuie să fim cât mai serioși, să înaintăm, nu să ne oprim, să depunem eforturi ca să, în special infrastructura, viteza, să creștem viteza de circulație, că aici avem problema cea mai mare. Dacă viteza de circulație va fi cu mult mai mare, atunci vom atrage spre noi alți beneficiari, și atât pentru transportul de marfă, cât și pentru transportul de călători.
Dar pentru a avea această viteză trebuie să avem și...Să ne mișcăm și noi măcar cu 160, nu cu 300, ca TGV-urile.
Doamne, dacă ne-am putea deplasa cu 100 de kilometri pe oră ar fi ceva nemaipomenit. Asta se întâmpla pe vremea cealaltă. Acum nu vreau să mă duc înainte de 1990, dar chiar ne deplasam cu peste 100 de kilometri la oră, și era destul de bine. Veneam de la Cluj la București în cinci ore, acum facem 12 ore. Deci vă dați seama ce am înaintat.
Păi, și cum stăm, până la urmă, la capitolul cale ferată?
Da, au început destul de multe investiții, de-aia acum și suferim un pic, datorită multor lucrări care se desfășoară la infrastructura feroviară. Avem foarte multe restricții de viteză, trenuri anulate și așa mai departe. Și suferim, suferim, e o perioadă de suferință, dar eu sper ca să treacă această perioadă și să se vadă luminița de la capătul tunelului.
Da, haideți să facem o paralelă, chiar vă invit, apropo de Master Planul Autostrăzilor, pe care îl știam de vreo 30 de ani. În ultimul timp, de fapt, s-a accelerat. Cred că recunoaștem cu toții asta. La nivelul infrastructurii feroviare, nu știu, lucrurile cum le simțiți? Ne mișcăm măcar mai bine? Vrem să facem, ne dorim?
Ne mișcăm, ne mișcăm un pic mai bine, dar tot nu-i suficient de mult. Trebuie să ne mișcăm mult, mult, mult mai bine, fiindcă, iar mă repet, 30 de ani nu am făcut. Și, atunci, au rămas foarte, foarte multe în urmă. La ora actuală, vă spuneam, avem parte de infrastructură care e deteriorată rău de tot. Dumneavoastră vedeți ce se întâmplă în fiecare zi. Avem accidente, avem deraieri, avem multe și multe altele care produc foarte, foarte bun mari cheltuieli în întreținerea infrastructurii și efort suplimentar al feroviarilor pentru a întreține această infrastructură și a o ține cât de cât în parametrii de siguranță a circulației.
Dar care ar fi prioritățile, în opinia dumneavoastră, a Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane?
Infrastructura, infrastructura, lucrări de infrastructură... s-au început și anumite... și de reînnoire a infrastructurii pe anumite coridoare, dar și de întreținere a celei vechi, adică de înlocuire a planșeului de rulare a trenului. Eu sper să continuăm tot așa și în maxim doi ani de zile să avem mulți, mulți kilometri în care să circulăm cu o viteză corespunzătoare și într-o deplină siguranță a circulației.
Dar vorbind de infrastructura feroviară, ce se va schimba în zona gărilor, a peroanelor, inclusiv la nivelul dotărilor și modernizării?
Sunt destul de multe proiecte avansate, dar știți că dintotdeauna ne îngropăm în multe, multe semnături, multe avize...
Hârtii.
..hârtii, da, da. Și unele din multele multe proiecte, vorbesc doar de Gara de Nord, care e poarta de intrare în țara asta pe calea ferată, e îngropată, /.../ în proiecte și tot felul de minuni și de avize ș.a.m.d. Și stăm, stăm, avem banii și nu putem să începem lucrările.
Și la nivelul gărilor din țară? Bine, unele s-au mai reparat...
Sunt destul de multe care sunt în programul de investiție.
Și acum, ca o curiozitate, tocmai ne-am uitat pe camera web din Gara de Nord, în acest moment, trenul care trebuia să ajungă în București de la Arad, la ora 7:45, are deja o întârziere de peste un ceas, mai exact 65 minute. Operatorul nu este CFR, dar cred că nu contează, nu?
Nu contează, că infrastructura la fel pentru toți. Această infrastructură, vă spuneam, trebuie să creștem viteza de circulație pe infrastructură, să o aducem la parametri cât de cât normali, măcar de 100km/h să circulăm pe ea, dar din păcate avem foarte multe restricții de viteză, foarte multe lucrări care se desfășoară și se întâmplă. Toți, toți operatorii, nu contează că e stat, că e privat, tot au același mers, toți merg la fel.
Dar din ce observați dumneavoastră, că bănuiesc că supravegheați aceste lucrări, avansează sau stagnează?
În unele locuri avansează, în unele locuri stagnează. Sunt anumite firme care au câștigat licitația care merg destul de greu, nu știu ce se întâmplă. Eu cred că trebuie să înăsprim și un pic legislația în domeniu, să nu mai poată accede oricine la aceste licitații. El trebuie să vină să demonstreze că are capacitatea de a lucra asemenea lucrări, că sunt lucrări de anvergură, lucrări mari, nu poate veni o firmă de apartament să facă aceste lucrări.
Bun, acum estimați că la 9:30 fix va pleca noul tren cu Coradia Stream spre Brașov?
Da, da, eu așa am informațiile, că va pleca. Acum...
Două ore și jumătate, nu? În 2024...
Da, da...
Cred că în urmă cu 35 de ani făceai mai puțin, nu? Dura mai puțin călătoria, aveți idee, să sunteți...?
Până până Predeal se merge foarte bine, dar din păcate noi avem zona aia Predeal-Brașov în care avem foarte multe restricții de viteză...
Dar e și frumoasă zona, treci pe la Timișude Sus, pe la Timișu de Jos și ajungi la Brașov și te bucuri.
Da. Eu cred că vedem fiecare weekend, în special, ce se întâmplă pe zona auto pe această zonă Valea Prahovei.
Da, cine călătorește cu trenul, călătorii le fac cu mâna celor din mașină.
Da, da. Deci e o zonă în care ne putem îndrepta spre calea ferată și cu multe, multe alte zone, și ar trebui să beneficiem de aceste servicii, care totuși sunt destul de confortabile și de sigure.
Așteptăm vești, vești bune legate de infrastructura feroviară. Cu mulțumiri pentru discuție...
Mulțumesc și eu.
Grigore Mare, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane.

Valoarea bursei pentru masteratul didactic acordată viitorilor profesori, educatori și învățători a scăzut
România 05 Noiembrie 2025, 17:56

Valoarea bursei pentru masteratul didactic acordată viitorilor profesori, educatori și învățători a scăzut

Sumele pentru bursele sociale și cele pentru doctorat au rămas la același nivel ca anul trecut.

Valoarea bursei pentru masteratul didactic acordată viitorilor profesori, educatori și învățători a scăzut
Premierul Ilie Bolojan a discutat cu secretarul general al NATO, Mark Rutte
România 05 Noiembrie 2025, 17:26

Premierul Ilie Bolojan a discutat cu secretarul general al NATO, Mark Rutte

Anterior, secretarul general al Alianţei a avut convorbiri cu preşedintele Nicuşor Dan.

Premierul Ilie Bolojan a discutat cu secretarul general al NATO, Mark Rutte
Discuţii la Palatul Cotroceni între preşedintele Nicuşor Dan şi secretarul general al NATO, Mark Rutte
România 05 Noiembrie 2025, 16:30

Discuţii la Palatul Cotroceni între preşedintele Nicuşor Dan şi secretarul general al NATO, Mark Rutte

Revigorarea industriei de apărare, colaborarea pentru asigurarea securității în spațiul euroatlantic, necesitatea majorării...

Discuţii la Palatul Cotroceni între preşedintele Nicuşor Dan şi secretarul general al NATO, Mark Rutte
Victimele violenţei domestice vor fi scutite de plata taxei judiciare de timbru
România 05 Noiembrie 2025, 15:33

Victimele violenţei domestice vor fi scutite de plata taxei judiciare de timbru

Ultimul vot a fost dat miercuri în Camera Deputaţilor, în contextul în care la noi în ţară au fost raportate peste 61.000 de...

Victimele violenţei domestice vor fi scutite de plata taxei judiciare de timbru
LIVE VIDEO: Declarații de presă comune ale președintelui Nicușor Dan cu Secretarul General al NATO, Mark Rutte
România 05 Noiembrie 2025, 15:30

LIVE VIDEO: Declarații de presă comune ale președintelui Nicușor Dan cu Secretarul General al NATO, Mark Rutte

Vizita șefului NATO are loc la scurt timp după ce Statele Unite au decis redimensionarea trupelor în zonă, inclusiv în țara...

LIVE VIDEO: Declarații de presă comune ale președintelui Nicușor Dan cu Secretarul General al NATO, Mark Rutte
DNA efectuează percheziţii într-un dosar care ar avea legatură cu afaceristul Fănel Bogos
România 05 Noiembrie 2025, 15:22

DNA efectuează percheziţii într-un dosar care ar avea legatură cu afaceristul Fănel Bogos

Generalul SIE în rezervă Nicolae Iană, fostul procuror militar DNA Vasile Doană şi şeful PNL Vaslui sunt - potrivit unor...

DNA efectuează percheziţii într-un dosar care ar avea legatură cu afaceristul Fănel Bogos
Continuă operaţiunea de amploare "Jupiter 4"
România 05 Noiembrie 2025, 15:19

Continuă operaţiunea de amploare "Jupiter 4"

Poliţiştii şi procurorii continuă miercuri operaţiunea de amploare la nivel naţional "Jupiter 4".

Continuă operaţiunea de amploare "Jupiter 4"
Birourile din Ministerul Sănătății unde au loc percheziţii au fost sigilate
România 05 Noiembrie 2025, 13:52

Birourile din Ministerul Sănătății unde au loc percheziţii au fost sigilate

Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rogobete, a anunţat că au fost sigilate birourile din minister unde au loc percheziţiile...

Birourile din Ministerul Sănătății unde au loc percheziţii au fost sigilate

Radio România

UE își menţine obiectivul de reducere a emisiilor de carbon cu 90% până în 2040

UE își menţine obiectivul de reducere a emisiilor de carbon cu 90% până în 2040

UE își menţine obiectivul de reducere a emisiilor de carbon cu 90% până în 2040
Proiect de lege: 21 de ani, vârsta minimă la care românii ar putea avea acces la jocurile de noroc

Proiect de lege: 21 de ani, vârsta minimă la care românii ar putea avea acces la jocurile de noroc

Proiect de lege: 21 de ani, vârsta minimă la care românii ar putea avea acces la jocurile de noroc
Președintele Nicușor Dan, după întâlnirea cu secretarul NATO: Avem aliați și suntem bine protejați față de orice potențială amenințare

Președintele Nicușor Dan, după întâlnirea cu secretarul NATO: Avem aliați și suntem bine protejați față de orice potențială amenințare

Președintele Nicușor Dan, după întâlnirea cu secretarul NATO: Avem aliați și suntem bine protejați față de orice potențială amenințare
SIBIU: Tânăr arestat pentru că și-a hărțuit fosta prietenă, telefonic și pe rețelele sociale

SIBIU: Tânăr arestat pentru că și-a hărțuit fosta prietenă, telefonic și pe rețelele sociale

SIBIU: Tânăr arestat pentru că și-a hărțuit fosta prietenă, telefonic și pe rețelele sociale