Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Trebuie crescută viteza de circulație pe calea ferată

"Apel matinal" - Invitat, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane, Grigore Mare. Realizatori: Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu.

Trebuie crescută viteza de circulație pe calea ferată
Foto: https://arf.gov.ro/web/.

Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 20 Noiembrie 2024, 09:48

Primul tren nou cumpărat de România în ultimii 20 de ani va intra oficial în circulație, pe ruta București-Brașov - anunță CFR Călători. Garnitura va avea șase vagoane și dispune de o capacitate totală de 351 de locuri pentru pasageri. Conform reprezentanților CFR, trenul are o podea joasă, ceea ce asigură și accesul facil mai ales pentru persoanele cu mobilitate redusă și poate circula cu o viteză maximă de aproximativ 160 de kilometri pe oră.
Da, vor mai veni și alte trenuri la fel de noi, dar care sunt urgențele pentru calea ferată în România, aflăm în continuare de la invitatul "Apelului matinal", Grigore Mare - președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane. Bună dimineața!

Bună dimineața dumneavoastră și ascultătorilor dumneavoastră!
Bun! Un tren nou, Coradia Stream. Ne bucurăm, evident! Abia așteptăm să-l vedem pe șine. Primul pas să zicem că a fost făcut. Ce urmează? Pentru că ne interesează să știm cât putem moderniza din materialul rulant de pe calea ferată.
Să știți, e fericire la noi, mare de tot! 30 de ani de zile nu s-a făcut absolut nimic.
Asta știm!
De doi ani de zile s-a început ceva și se mișcă ceva, dar, groapa e așa de adâncă, încât e greu de astupat.
Sau tunelul atât de lung încât luminița... dar important e să se vadă luminița.
Da, da, da. Important e că a început să facem. Noi trebuie să fim cât mai serioși, să înaintăm, nu să ne oprim, să depunem eforturi ca să, în special infrastructura, viteza, să creștem viteza de circulație, că aici avem problema cea mai mare. Dacă viteza de circulație va fi cu mult mai mare, atunci vom atrage spre noi alți beneficiari, și atât pentru transportul de marfă, cât și pentru transportul de călători.
Dar pentru a avea această viteză trebuie să avem și...Să ne mișcăm și noi măcar cu 160, nu cu 300, ca TGV-urile.
Doamne, dacă ne-am putea deplasa cu 100 de kilometri pe oră ar fi ceva nemaipomenit. Asta se întâmpla pe vremea cealaltă. Acum nu vreau să mă duc înainte de 1990, dar chiar ne deplasam cu peste 100 de kilometri la oră, și era destul de bine. Veneam de la Cluj la București în cinci ore, acum facem 12 ore. Deci vă dați seama ce am înaintat.
Păi, și cum stăm, până la urmă, la capitolul cale ferată?
Da, au început destul de multe investiții, de-aia acum și suferim un pic, datorită multor lucrări care se desfășoară la infrastructura feroviară. Avem foarte multe restricții de viteză, trenuri anulate și așa mai departe. Și suferim, suferim, e o perioadă de suferință, dar eu sper ca să treacă această perioadă și să se vadă luminița de la capătul tunelului.
Da, haideți să facem o paralelă, chiar vă invit, apropo de Master Planul Autostrăzilor, pe care îl știam de vreo 30 de ani. În ultimul timp, de fapt, s-a accelerat. Cred că recunoaștem cu toții asta. La nivelul infrastructurii feroviare, nu știu, lucrurile cum le simțiți? Ne mișcăm măcar mai bine? Vrem să facem, ne dorim?
Ne mișcăm, ne mișcăm un pic mai bine, dar tot nu-i suficient de mult. Trebuie să ne mișcăm mult, mult, mult mai bine, fiindcă, iar mă repet, 30 de ani nu am făcut. Și, atunci, au rămas foarte, foarte multe în urmă. La ora actuală, vă spuneam, avem parte de infrastructură care e deteriorată rău de tot. Dumneavoastră vedeți ce se întâmplă în fiecare zi. Avem accidente, avem deraieri, avem multe și multe altele care produc foarte, foarte bun mari cheltuieli în întreținerea infrastructurii și efort suplimentar al feroviarilor pentru a întreține această infrastructură și a o ține cât de cât în parametrii de siguranță a circulației.
Dar care ar fi prioritățile, în opinia dumneavoastră, a Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane?
Infrastructura, infrastructura, lucrări de infrastructură... s-au început și anumite... și de reînnoire a infrastructurii pe anumite coridoare, dar și de întreținere a celei vechi, adică de înlocuire a planșeului de rulare a trenului. Eu sper să continuăm tot așa și în maxim doi ani de zile să avem mulți, mulți kilometri în care să circulăm cu o viteză corespunzătoare și într-o deplină siguranță a circulației.
Dar vorbind de infrastructura feroviară, ce se va schimba în zona gărilor, a peroanelor, inclusiv la nivelul dotărilor și modernizării?
Sunt destul de multe proiecte avansate, dar știți că dintotdeauna ne îngropăm în multe, multe semnături, multe avize...
Hârtii.
..hârtii, da, da. Și unele din multele multe proiecte, vorbesc doar de Gara de Nord, care e poarta de intrare în țara asta pe calea ferată, e îngropată, /.../ în proiecte și tot felul de minuni și de avize ș.a.m.d. Și stăm, stăm, avem banii și nu putem să începem lucrările.
Și la nivelul gărilor din țară? Bine, unele s-au mai reparat...
Sunt destul de multe care sunt în programul de investiție.
Și acum, ca o curiozitate, tocmai ne-am uitat pe camera web din Gara de Nord, în acest moment, trenul care trebuia să ajungă în București de la Arad, la ora 7:45, are deja o întârziere de peste un ceas, mai exact 65 minute. Operatorul nu este CFR, dar cred că nu contează, nu?
Nu contează, că infrastructura la fel pentru toți. Această infrastructură, vă spuneam, trebuie să creștem viteza de circulație pe infrastructură, să o aducem la parametri cât de cât normali, măcar de 100km/h să circulăm pe ea, dar din păcate avem foarte multe restricții de viteză, foarte multe lucrări care se desfășoară și se întâmplă. Toți, toți operatorii, nu contează că e stat, că e privat, tot au același mers, toți merg la fel.
Dar din ce observați dumneavoastră, că bănuiesc că supravegheați aceste lucrări, avansează sau stagnează?
În unele locuri avansează, în unele locuri stagnează. Sunt anumite firme care au câștigat licitația care merg destul de greu, nu știu ce se întâmplă. Eu cred că trebuie să înăsprim și un pic legislația în domeniu, să nu mai poată accede oricine la aceste licitații. El trebuie să vină să demonstreze că are capacitatea de a lucra asemenea lucrări, că sunt lucrări de anvergură, lucrări mari, nu poate veni o firmă de apartament să facă aceste lucrări.
Bun, acum estimați că la 9:30 fix va pleca noul tren cu Coradia Stream spre Brașov?
Da, da, eu așa am informațiile, că va pleca. Acum...
Două ore și jumătate, nu? În 2024...
Da, da...
Cred că în urmă cu 35 de ani făceai mai puțin, nu? Dura mai puțin călătoria, aveți idee, să sunteți...?
Până până Predeal se merge foarte bine, dar din păcate noi avem zona aia Predeal-Brașov în care avem foarte multe restricții de viteză...
Dar e și frumoasă zona, treci pe la Timișude Sus, pe la Timișu de Jos și ajungi la Brașov și te bucuri.
Da. Eu cred că vedem fiecare weekend, în special, ce se întâmplă pe zona auto pe această zonă Valea Prahovei.
Da, cine călătorește cu trenul, călătorii le fac cu mâna celor din mașină.
Da, da. Deci e o zonă în care ne putem îndrepta spre calea ferată și cu multe, multe alte zone, și ar trebui să beneficiem de aceste servicii, care totuși sunt destul de confortabile și de sigure.
Așteptăm vești, vești bune legate de infrastructura feroviară. Cu mulțumiri pentru discuție...
Mulțumesc și eu.
Grigore Mare, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane.

DSP Prahova a ridicat în mai multe localități restricțiile privind apa potabilă
România 11 Decembrie 2025, 18:17

DSP Prahova a ridicat în mai multe localități restricțiile privind apa potabilă

Analizele de laborator au arătat că se încadrează în valorile admise apa potabilă din sistemele Brebu, Telega, Breaza,...

DSP Prahova a ridicat în mai multe localități restricțiile privind apa potabilă
Calitatea aerului, „monitorizată insuficient” în România
România 11 Decembrie 2025, 16:42

Calitatea aerului, „monitorizată insuficient” în România

Comisia Europeană trimite România în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene pentru că nu monitorizează calitatea aerului...

Calitatea aerului, „monitorizată insuficient” în România
Secția de procurori a CSM va verifica acuzațiile publicate într-un documentar realizat de Recorder
România 11 Decembrie 2025, 16:34

Secția de procurori a CSM va verifica acuzațiile publicate într-un documentar realizat de Recorder

Materialul de presă relevă fapte care, dacă ar fi adevărate, ar putea conduce la concluzia că sistemul judiciar - integral...

Secția de procurori a CSM va verifica acuzațiile publicate într-un documentar realizat de Recorder
O judecătoare a Curții de Apel București acuză conducerea instituției că păstorește un regim de teroare și amenințare
România 11 Decembrie 2025, 16:33

O judecătoare a Curții de Apel București acuză conducerea instituției că păstorește un regim de teroare și amenințare

Judecătoarea Raluca Moroșanu de la Secția 1 penală, cu 26 de ani de experiență în funcție, a criticat conducerea Curții de...

O judecătoare a Curții de Apel București acuză conducerea instituției că păstorește un regim de teroare și amenințare
Luna trecută a fost una dintre cele mai ploioase luni noiembrie din ultimele decenii
România 11 Decembrie 2025, 15:09

Luna trecută a fost una dintre cele mai ploioase luni noiembrie din ultimele decenii

Cea mai mare cantitate lunară de precipitații s-a înregistrat în munții Parâng, la stația meteorologică Rânca.

Luna trecută a fost una dintre cele mai ploioase luni noiembrie din ultimele decenii
Un medic și o asistentă de la Spitalul Județean Bacău au fost plasați sub control judiciar
România 11 Decembrie 2025, 14:48

Un medic și o asistentă de la Spitalul Județean Bacău au fost plasați sub control judiciar

Aceștia sunt cercetați pentru fals intelectual și luare de mită pentru acordarea unor concedii medicale necuvenite.

Un medic și o asistentă de la Spitalul Județean Bacău au fost plasați sub control judiciar
București: Cinci taximetriști reținuți pentru furt
România 11 Decembrie 2025, 14:47

București: Cinci taximetriști reținuți pentru furt

Taximetriștii profitau de neatenția clienților, memorau codurile de acces ale telefoanelor și ale aplicațiilor bancare, după...

București: Cinci taximetriști reținuți pentru furt
CNIR a semnat contractul pentru studiul de fezabilitate al șoselei rapide București-Giurgiu
România 11 Decembrie 2025, 14:43

CNIR a semnat contractul pentru studiul de fezabilitate al șoselei rapide București-Giurgiu

Studiul costă 33 milioane de lei și trebuie terminat în 18 luni.

CNIR a semnat contractul pentru studiul de fezabilitate al șoselei rapide București-Giurgiu

Radio România

Trei asociații din justiție: Orice încercare de a reduce la tăcere vocile critice din magistratură, atac la adresa statului de drept

Trei asociații din justiție: Orice încercare de a reduce la tăcere vocile critice din magistratură, atac la adresa statului de drept

Trei asociații din justiție: Orice încercare de a reduce la tăcere vocile critice din magistratură, atac la adresa statului de drept
MUREȘ: UMFST lansează în premieră națională un proiect pluridisciplinar de prevenţie şi diagnostic precoce

MUREȘ: UMFST lansează în premieră națională un proiect pluridisciplinar de prevenţie şi diagnostic precoce

MUREȘ: UMFST lansează în premieră națională un proiect pluridisciplinar de prevenţie şi diagnostic precoce
Facilităţile de transport pentru veteranii de război, văduvele de război şi pensionari, prelungite tot anul 2026

Facilităţile de transport pentru veteranii de război, văduvele de război şi pensionari, prelungite tot anul 2026

Facilităţile de transport pentru veteranii de război, văduvele de război şi pensionari, prelungite tot anul 2026
Avanpremiera și premiera spectacolului „Scriitoarea”, pe scena Teatrului „Andrei Mureşanu” din Sfântu Gheorghe

Avanpremiera și premiera spectacolului „Scriitoarea”, pe scena Teatrului „Andrei Mureşanu” din Sfântu Gheorghe

Avanpremiera și premiera spectacolului „Scriitoarea”, pe scena Teatrului „Andrei Mureşanu” din Sfântu Gheorghe