Sorin Minea, Romalimenta: Este o diminuare accentuată a consumului care se repercutează peste tot
"Apel matinal" - invitat: Sorin Minea, președintele Federaţiei Patronale Romalimenta.

Articol de Radio România Actualităţi, 04 August 2025, 09:10
"Apel matinal" - Realizator: Cătălin Cîrnu
"Hai acasă", alături de Gil Dobrică, un cântec pe care toți românii ce muncesc și trăiesc în diaspora îl adoră și îl ascultă foarte des. 8:29 de minute. Au intrat deja în vigoare măsurile din primul pachet fiscal, iar efectul majorării simultane a TVA și accizelor a adus scumpiri la aproape toate produsele și serviciile. A crescut impozitul indirect pentru carburanți, băuturi alcoolice, țigări și răcoritoare cu zahăr adăugat, prețurile carburanților s-au actualizat deja, iar românii ajung să plătească în medie cu 20 de lei în plus pentru un plin. De la alimente și medicamente până la locuințe și mașini vom plăti mai mult pentru toate, iar cei mai afectați rămân cei cu venituri mici. La alimente, scumpirile nu ar trebui să dăpășească 2%, însă comercianții spun că la creșterea TVA se va adăuga și eliminarea plafonării la energie, iar efectele se vor simți spre finalul lunii viitoare când se așteaptă ca prețurile la raft să fie mai mari cu cel puțin 5%, majorările fiind deja vizibile în magazine. Discutăm pe această tema alături de invitatul "Apelului matinal", Sorin Minea, președintele Federaţiei Patronale Romalimenta, bună dimineața!
Bună dimineața!
În marile magazine, că tot am ieșit și eu în weekend, scumpirile la raft sunt deja vizibile la multe dintre produsele alimentare. Sunt justificate până la urmă, mai ales că multe au sări de 2% în plus?
Deci eu n-am văzut acest lucru decât la tarabă în piață. În marile magazine, la unele dintre produse n-am văzut nici măcar cei 2%, sincer. Cei 2% în general merg automat, sunt băgați în program, ăia îi ia statul, nu îi ia comerciantul sau producătorul. Dacă nu l-aș pune în preț, ar trebui să dau eu 2% statului.
Era o reactualizare, nu o să dau nume de supermarket, era o reactualizare a prețurilor, multe dintre ele nici măcar n-aveau prețul vizibil. Dar, în fine, credeți că există și riscuri, printre care, de exemplu, diminuarea consumului?
Diminuarea consumului există în România la ora actuală. A fost un început de an și un sfârșit de an, anul trecut, cu consumul mult redus față de cel cu care eram obişnuiţi, toată lumea știe acest lucru. În continuare, consumul are o tendință de scădere, mai ales că este perioada de vacanță, românii sunt în vacanță, în vacanță mănâncă puțin mai puțin sau mănâncă altceva. Deci este o diminuare accentuată a consumului care se repercutează peste tot. De aceea nu cred că vom asista la majorări dramatice de preț, tocmai datorită consumului.
Care ar fi estimările pentru această toamnă, după ce se vor întoarce toți românii din concedii?
Deci, orice firmă, cât de cât serioasă... Firmele se împart totdeauna în două: cei care profită de această chestie și aruncă prețul în neștire... Poate merge! În general sunt cei care nici măcar nu încasează TVA, și celelalte firme care încep să-și facă calcul, iar calculul e legat de totalul cheltuielilor, și totalul cheltuielilor este mai mare de 2%, dar și de piață, de consum. Deci, va fi o tatonare de piață undeva, în toamnă. Nu cred că va fi o creștere mare de preț, cel puțin până spre sfârșitul anului.
Să rămânem optimiști, dar să nu uităm că s-au scumpit și carburanții, și energia. Vor fi implicații?
Asta este o problemă, într-adevăr. Ai independență de voința oricui. Fiecare procesator și retail are consum și în energie. Aud în fiecare zi dublarea prețului energiei. Nu este adevărat, este în funcție de consum. O firmă, un retail, are un consum mare, deci nu plătea preț subvenționat. Consumul nu este foarte mare, dar este și se simte. Acei bani trebuie luați de undeva, pentru că nimeni nu o să vină cu bani de acasă, decât dacă dorește să dea faliment. Vom asista și la retrageri din piață și la chestii de genul ăsta. Dar, de aceea, mai devreme sau mai târziu, absolut toată cheltuielile se văd în preț. Este singura soluție într-o economie de piață. Nu subvenționează nimeni.
Dar, de exemplu, dacă se va ieftini gazul, în perspectiva anului viitor, credeți că prețurile vor scădea? Apropo de economia de piață?
Foarte puține șanse, pentru că v-am explicat că nimeni nu poate acum să bage un preț corect, să-și calculeze toate cheltuielile plus o marjă de profit. Și atunci, dacă acum ar fi o scumpire de 3% și mâine ar fi o ieftinire de 0,5%, nu o să o vedeți în preț. Va compensa tocmai pierderile datorită vânzărilor și faptului că nimeni nu și-a permis să-și bage toate costurile în preț de frica pieții. Tocmai de aceea, v-am spus, că creșterea va fi treptată. Dar o scădere, pe anumite perioade, sigur, vedeți în toate unitățile de vânzare mari, există discount-uri și există discount-uri majore. Asta tocmai indică că piața este slabă și indică dorința de a vinde. Ăsta va fi jocul /.../: promoții și prețuri.
Bun, e interesant. Va fi o perioadă de adaptare, de ajustare, din câte înțeleg.
Cred că vreo 20, 30, 40, 50 de ani, la cum ne mișcăm.
Da, dar dacă scade consumul, sunt și alte implicații. Ce facem cu producția?
Aici este o problemă și este o problemă majoră. Am văzut, pe ultimele statistici, că a scăzut importul, a crescut exportul. Mie asta îmi arată că a scăzut consumul.
Ceea ce nu-i rău, apropo de deficit.
Dar faptul că a scăzut consumul este rău. Deci va fi o așezare de piață, fără nicio exagerare, dramatică. Există o piață gri şi o piață neagră, care există în România de când o știu eu. Va crește, se va diminua... Foarte greu de făcut o prognoză pentru că, la ora actuală, de ani de zile cei care conduc nu sunt în stare să facă o prognoză. Dacă nimic nu-i previzibil, nici eu nu pot să a, un preț și o evoluție previzibilă. Vor dispărea, vor apărea firme, vor exploda unele... Mie mi-e frică de o scădere, vedeți, în preț intră și calitatea. Mie întotdeauna mi-a fost frică de o scădere a calității pentru a păstra prețul. Asta e singura mea problemă. Iar în cazul acesta, există un risc ca marfa de calitate foarte bună să vină din alte țari comunitare. Asta este singura chestie care o văd riscantă la ora actuală şi faptul că nu știu ce se va întâmpla mâine, habar n-am.
Mda... În aşteptarea planului de măsuri numărul doi. Dar vorbeați de o piață gri, o piață neagră, care ar fi diferența?
Cei din piața gri mai văd și la alb. Păi, când vând la negru să-şi scoată banii și vând la alb, să-şi facă reclamă.
Apropo, să spunem, comercianții sau ca un comerciant, de când cu digitalizarea și cu e-factura, lucrurile credeți că au stat mai bine, apropo de încasarea TVA-ului, de exemplu?
Deci totdeauna cei mari, mai ales retail-ul, a fost foarte corect în plata TVA-ului. În rest, nu uitați că o mare parte din ceea ce se vinde în România, să vindea în piață la tarabă, deci n-avem ce povesti despre TVA, iar în rest, cei mici încearcă să supraviețuiască și TVA-ul e o chestie care, dacă te prinde, îl dai, dacă nu te prinde, nu-l dai. Cam ăsta e modul lui de a gândi.
Aici vă combat un pic, pentru că din Piața Obor, de exemplu, poate mulți or să râdă, dar am cumpărat râme pentru pescuit, plătind cu cardul.
Asta ar fi soluția ideală. Noi am propus-o cred că acum vreo cinci ani de zile, nu știu cine era ministrul de finanțe în perioada respectivă, și am venit cu această propunere. La toate plățile făcute cu cardul, un discount de 1-2%. În clipa în care plătesc cu cardul și știu că am un discount de 2%, voi plăti cu cardul. Plata cu cardul este mult mai ușor de controlat. Ar fi o soluție dacă s-ar fi dorit acest lucru. Țineți minte că a fost o discuție și a fost o revoltă generală, că noi vrem cash. Eu asta aş face în locul guvernului. Aş spune, toată lumea care plătește cu cardul beneficiază de un discount de 1% la preț. Îl dă banca, îl dă statul, îl dă Dumnezeu, nu știu cine, și în cazul ăsta aş albi o parte din vânzările de piață.
Da, e o discuție interesantă. Spuneați de mari retaileri, că, evident, acolo se taxează totul, numai că profitul lor este de fiecare dată nesemnificativ sau pe minus. E greu de găsit o soluție pentru ca toată lumea să fie mulțumită, iar economia să fie cât mai albă, nu neapărat gri, nici măcar /.../.
Anul trecut a fost primul an în care marii retaileri au fost pe minus. Înainte au fost totdeauna pe plus, nu un plus mare. Faptul că au fost pe minus îmi arată exact scăderea consumului. Au mers pe discounturi majore, au preferat să vândă și să piardă decât să nu vândă și tot să piardă.
Adică au fost atât de buni cu noi încât au preferat să piardă, ca să punctăm.
Nu, nu. Sunt negustori. Asta e piața. Și aveau bani ca să-și permită o pierdere. Sunt firme care funcționează de sute de ani, au bani. Problema e pentru firmele mici sau firmele noi, care nu au capital în spate și care supraviețuiesc dintr-un rulaj de capital. Scăderea volumului duce la un rulaj mic și la lipsă de bani, scăderea vânzărilor duce la un dezastru. Deci ei sunt în situație foarte proastă. Ei nu au cheag, să spunem românește, ca să reziste.
Da, să așteptăm să vedem ce se întâmplă după acest plan de măsuri. Cu mulțumiri, poate ne vom auzi, să tragem și concluzii undeva spre finalul toamnei. Sorin Minea, președinte al Federației Patronale Romalimenta, a fost invitatul de astăzi al "Apelului matinal" și am pregătit și o provocare pentru toți cei care ne ascultă pentru Matinal, suntem curioși și noi să știm dacă ați descoperit produse alimentare al căror preț a urcat în aceste zile. Tocmai de aceea vă așteptăm mesajele pe WhatsApp la 0748.88.77.66./editor Florin Lepadatu/