Ascultă Radio România Actualitaţi Live

RCA-ul pentru biciclete electrice și trotinete ar trebui făcut pe CNP, consideră Titi Aur

"Apel matinal" - Invitat: Titi Aur, fost campion național la raliuri și expert în conducere defensivă.

RCA-ul pentru biciclete electrice și trotinete ar trebui făcut pe CNP, consideră Titi Aur
Foto: Arhivă / Agerpres.

Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 17 Noiembrie 2025, 09:21

Anul trecut au fost 4.200 de accidente rutiere grave, dintre care 699 provocate de tinerii șoferi cu experiență redusă. Conducătorilor cu permis categoria B, care au mai puțin de 2 ani experiență, li s-ar putea acum interzice să conducă mașini puternice.
Da, este doar una dintre inițiativele legislative aflate în acest moment în prim plan. Inițiatorii vor reducerea numărului tragediilor rutiere, cum a fost și în cazul accidentului mortal din localitatea 2 Mai, de acum vreo 2 ani și jumătate, provocat de tânărul Vlad Pascu, aflat drogat la volan. Sunt multe alte repere pe care le vom aminti în discuția pe care o purtăm acum cu invitatul 'Apelului matinal', Titi Aur, fost campion național la raliuri și expert în conducere defensivă. Bună dimineața!

Bună dimineața!
Încercăm să ne mișcăm, nu doar noi, dar și autoritățile. Sunt câteva reglementări interesante, vom vorbi și despre trotinete. Cum mai vedeți în toamna anului 2025 întâmplările de pe șoselele din România, coroborat cu toate inițiativele de care aminteam?
Aș începe cu o vorbă grea. Muncim, muncim, dar ce bine ar fi să și gândim. Și vă spun de ce. Orice interdicție, orice fel de coerciție și de interdicție nu poate să facă decât sau să te sperie sau să-ți creeze niște frustrări foarte mari. Din punctul meu de vedere, această măsură, interdicția sau interzicerea puterii sau a unor vehicule mai speciale, mai puternice, autovehicule mai puternice, unei categorii sociale, că sunt tineri, că sunt bătrâni, că sunt femei, că sunt bărbați, nu face altceva decât să creeze frustrări. Pentru că acel tânăr care nu va avea dreptul decât la o mașină de 70, de 80, de 100 de cai putere, dar fratele lui sau vecinul lui, care e cu 2 ani mai mare, are dreptul la o mașină mai puternică, nu va face altceva decât să creeze în acel tânăr acea frustrare și va spune, "mama ei de mașină, stau cu piciorul în radiator ca să-i arăt eu fratelui meu, în fine, vecinului, că merg eu mai tare ca el cu mașina mea mai puțin puternică". Este o măsură care nu va aduce rezultate, ba dimpotrivă, va crea un stil agresiv de conducere. De ce ajung la a crea un stil de conducere agresiv? Pentru că țările care chiar gândesc și care se gândesc înspre educație - și aici vreau să spun că autoritățile noastre sunt speriate de educație, să nu cumva să audă ceva de educație, că răspunsul e "nu se poate". Nu se poate să facem educație rutieră în școala generală, liceu sau chiar în grădiniță, că n-avem timp, că avem de făcut matematică, fizică, chimie, că programa e aglomerată și nu se poate, n-avem cum, dar toată Europa face educație în diferite forme în sistemul de educație ăla național al lor. Nu putem îmbunătăți școala de șoferi, pentru că avem făcut ordinul 733 de acum 10 ani, 20 de ani și nu mai muncim, că ne contestă sindicatele și nu mai schimbăm nimic, că nu vrem să schimbăm. Nu putem face cursuri de defensivă sau alte forme de pregătire, pentru că unii consideră că sunt periculoase, deși în toată Europa au dus la scăderea numărului de accidente. Singura meserie în care nu facem protecția muncii, care este tot o formă de educație, protecția muncii la conducătorii auto, indiferent ce fel, că sunt profesioniști, că sunt doar utilizatori de vehicule de serviciu, este singura meserie în care nu facem educație, adică nu facem protecția muncii, deci nu vrem să facem educație. Și acum vă spun ce au gândit alte țări - Elveția, Suedia, Austria și nu numai, toate țările nordice. Au colaborat în Consiliul interministerial pentru siguranță rutieră al lor, al nostru deja nu mai funcționează, dar al lor, în diferite formă, nu se numește așa, dar o instituție care se organizează și gândește siguranța rutieră, au colaborat cu psihologii și psihologii au spus așa: așa cum te formezi în primii 2 ani de condus, cam așa rămâi. Dacă te formezi agresiv, agresiv rămâi, dacă te formezi un șofer calm, civilizat, care respectă cele trei feluri de reguli - reguli de circulație, reguli de conducere defensivă și reguli de bun simț - așa vei rămâne în principiu. Și atunci au spus așa: în primii 2 ani, șoferii, indiferent la ce vârstă iau permisul, la 18, la 30, la 50 de ani, când ai luat permisul, doi ani ești într-un program de urmărire specială. În Elveția chiar ai un permis provizoriu în cei doi ani. Ce înseamnă permis provizoriu? Înseamnă că abia după doi ani vei avea permisul definitiv, doar dacă în cei doi ani nu ai niciun fel de abatere, sau nu ai abateri grave; dacă orice fel de abatere, ți se anulează permisul, mai mică sau mai mare, nu mai vorbim de droguri, alcool, ți se anulează permisul.
Sau vreun accident.
Şi după doi ani..., nu după doi ani, după ce ți se anulează, judecătorul hotărâște dacă mai ai dreptul, când mai ai dreptul. În Elveția trebuie să faci curs de defensivă, și în Austria, și în Suedia și în multe alte țări, deci te face să te construiască, să te educe, să te formeze așa, nu prin coerciție. Prin acest proiect de lege, această lege dacă va deveni lege, din punctul meu de vedere va crea o frustrare și încă o dată, tinerii vor spune, 'abia aștept să prind o mașină puternică, dar până atunci sunt cu piciorul în radiator'. Acesta este punctul meu de vedere cu analizele făcute, în ce au făcut sau în zonele în care alții au reușit, alții însemnând alte țări, să scadă cu adevărat numărul de accidente. Din păcate ai noştri nu se uită la educație, nu vor să audă, fug de educație, ca 'dracul de tămâie', ca să spun chiar aşa urât.
Am o altă curiozitate, apropo de instructorii auto, oare în România s-au făcut cercetări, nu știu, studii cam care este situația în momentul în care un elev, de exemplu, începe să învețe să conducă, nu știu, care e relația lui cu instructorul auto?
Păi nu s-au făcut cercetări, dar s-a făcut un reportaj făcut de cei de la Recorder, acum câteva luni, și s-a dovedit cu filmări, cu dovezi clare, cu declarații, cu tot, că instructorii în România, cel puțin în anumite locuri, în anumite centre de formare profesională, se fac, se produc, se dau acele atestate cu pregătire zero, zero, zero, zero, deși legea spune că trebuie să ai 90 de ore de teorie, trebuie să ai 30 de ore de practică în calitate, sau în fine, în calitate de cursant, ca să devii instructor, nu vorbim de școală de șoferi. În păcate, acest domeniu este scăpat cu control, din punctul meu de vedere. Un instructor, pentru a fi instructor bun, ar trebui să aibă trei calități principale, unul, să știe tehnic ce să-l învețe pe viitorul șofer; doi, să știe cel puțin, ar trebui puțină, chiar mai multă, psihologie, și puțină, sau chiar mai multă, pedagogie, ca să știi cum abordă fiecare cursant. Diferențele sunt foarte mari între oameni, unul e timid, unul e prea agitat, unul are curaj prea mare, unul nu înțelege ce-i spui, unul trebuie să te adaptezi. Instructorul are o muncă foarte grea; ca să faci din neșofer, să faci șofer, nu e ușor.
E ca la profesori.
Exact. Ca să obțină permisul, e ușor, adică să știe să semnalizeze, să plece de pe loc și dacă opriți şi roata la stop, gata, te descurci tu pe urmă. Nu te descurci, că se vede, suntem țara cu cei mai mulți morți, cei mai mulți răniţi, consumăm 7 miliarde de euro de la bugetul național, avem cele mai mari asigurări, consumăm 3 miliarde de euro...
Valoarea mașinilor este tot mai mare?
Da, aici sunt multe discuții. Mașina bună, mașina modernă, este extraordinară, dar faptul că este silenţioasă este deja un minus din acest punct de vedere, pentru că cel de la volan nu simte viteza, trebuie instruit ca să înțeleagă. Faptul că are sistem ABS, ESP, controlul tracțiunii care te ajută, e un mare plus, dar în același timp este și un mare minus, pentru că cel de la volan, dacă nu e instruit, nu știe că mașina l-a salvat dintr-un mic derapaj, dintr-o mică..., și atunci, trebuie neapărat educație la toate nivelurile, adică în toate variantele, nu doar așa puțin. Lasă că îl învățăm noi, indicatorul ăla e stop și ăla e cedează și gata, știe să se descurce. Aici avem mari probleme și, din păcate, nu avem dirijori. Faptul că apar anumite proiecte de lege, toate sunt bine intenționate, adică nimeni nu vine cu un proiect de lege rău intenționat, dar dacă nu avem o direcție, dacă cei care vin cu proiectele de lege, indiferent cine sunt, parlamentari, guvernul, indiferent cine, ministere, diferite ministeri, dacă nu există o consultare și cu un grup de specialiști, grupul de specialiști înseamnă specialiști în tot ce înseamnă pregătirea șoferilor, specialiști în defensivă, psihologi, pedagogi, ar trebui să fie..., acel consiliu interministerial ar trebui să funcționeze; nu funcționează, din păcate. De acolo ar trebui să plece, să zic, lumina, de acolo ar trebui să plece direcția și de acolo să plece acele proiecte de legi, acele ordine de ministru, acea ordonanță de urgență, acele schimbări de reguli care să ducă într-o direcție. Toate țările au reușit, inclusiv Bulgaria, Moldova. Mașinile de Moldova de peste Prut, adică în Republica Moldova, spui că sunt aliniați, merg toți frumos. Când intră la noi, sunt cei mai nebuni, fac tot felul de... se simt scăpați din zona de control.
Dar și noi, șoferii, mă rog, șoferii români, când ajung în străinătate, circulă foarte bine și frumos, respectă regulile.
Păi da, pentru că acolo este o circulație civilizată. Acolo și regulile de coerciție, indiferent de suspendare, de amendă, se aplică cu adevărat. Acolo, dacă te duci, începând din Ungaria, și toți merg cu 60 și te duci tu cu 80 și depășești, te anunță, vine poliția, vine elicopterul, te împușcă prima dată și pe urmă te întreabă cum te cheamă. La noi nu contează. Ba mai mult, mașinile venite de afară, cu numere străine, că sunt conduse de români plecați, că sunt conduse de străini, intră în România, intră în jungla asta. Eu am făcut diferite experimente. Am mers în spatele unei mașini de Anglia, de la intrare din țară, a mers foarte mult, 100 și ceva de km a mers perfect legal în România. Era cu englez la volan, nu cu român. Ei, la un moment dat a început să intre în ritmul circulației din România. De ce? Pentru că toată lumea îl împingea. Când reducea el la intrare în localitate, pe șosea națională, la 50 de km pe oră și venea tirul în spate și îl împingea, a început să meargă și el mai tare și mai tare și mai tare și l-am găsit după 200 de km, întâmplător, l-am găsit, nu mai era englezul ăla civilizat de la intrare în țară. De ce? Pentru că așa l-a obișnuit sau, în fine, l-a forțat traficul din România. Suntem într-o junglă, suntem într-o mișcare aproape browniană și nu facem nimic. Doar mici tendințe, tentative de anumite proiecte de lege. Acest proiect de care am discutat, din punctul meu de vedere, nu va aduce plus valoare, ba dimpotrivă, ar putea să dăuneze psihologic, eu știu, din punctul ăsta de vedere, pentru că frustrarea nu va crea altceva decât un stil agresiv. Dacă vă dau dumneavoastră o mașină de 20 de cai putere acum, veți fi în continuu cu piciorul la fund, adică veți încerca să recuperați, să mergeți și când vă veți urca într-o mașină puternică, veți fi deja construit agresiv și asta e foarte rău.
În momentul în care nu mă voi teme, o să-mi iau o mașinuță nou apărută acum, acele mici mașinuțele, le știți, electrice. Deocamdată recunosc că nu m-aș încumeta să circul prin București, dar am mai sesizat cu un aspect interesant. "Regula fermoarului" a început să se mai respecte, cel puțin la nivelul Capitalei.
Da, doar că există un proiect de lege în Parlament ca să devină lege și nu trece de diferite comisii, n-am nicio explicație, dar vreau să mai fac o completare din zona sportivă a ceea ce vrea să facă legea asta. Când vrei să creezi un pilot bun, e la școala de pilotaj și vrei să-l creezi, nu-i dai sub nicio formă mașină puternică, îi dai cea mai slabă mașină de competiție posibilă. De ce? Ca să-l antrenezi să meargă cu piciorul la fund, să meargă tare, să scoată mustul din mașină, cum s-ar spune, ca atunci când se va urca într-o mașină un pic mai puternică, să aibă acest stil, să zic, agresiv, dar în pilotaj nu agresiv, ăla e stilul care îți trebuie, să ataci maxim, maxim atac.
E mare lucru să fii pilot.
E o lege care va crea exact acest lucru pe șosea, din păcate, ce ne dorim noi în motorsport. Greșit total!
Dar apropo de legislație, un alt capitol supus recent reglementărilor este legat de RCA-ul pentru trotinete și biciclete electrice, o lege deja promulgată. Schimbă cu ceva?
Din nou greșit. Schimbă în rău, schimbă în rău. Este o directivă europeană care a fost aplicată, pur și simplu, ne obligă ăia, hai să facem. Schimbă în rău, pentru că, dacă până acum, cel care era cu trotineta - din nou, copilul, și aici mă refer la felul agresiv sau neagresiv, responsabil sau neresponsabil - dacă până acum nu avea RCA, avea undeva în subconștient "aoleu, să nu julesc o mașină, că mă omoară tata, că vine ăla și spune să o plătească, să-i repare mașina". Acum copilul zice "are RCA, și ce dacă?" Ei vorbesc între ei, comunică. "Nu-i, mai, nicio problemă dacă julești o mașină. De ce? Păi, ți-o plătește asigurarea". Și gata. Altceva ar fi fost dacă ar fi fost RCA-ul pe CNP. Adică cine se urcă pe trotinetă să fie obligat să plătească un RCA, să-i se spună, e 20 de lei pe an, dar atenție, dacă ai o mică pagubă, la anul vei avea de 10 ori mai mare RCA-ul. Și tot așa, până când nu te mai asigurăm dacă faci multe pagube, ca să-l responsabilizezi, să-l conștientizezi. Și ca să-ți facă RCA, ia treci tu și printr-un chestionar, să văd dacă știi minimul de reguli de circulație.
S-ar putea face chiar ușor.
Da, dar nu se vrea.
Nu se vrea, rămânem optimiști.
S-ar putea, dar nu se vrea. Nu se vrea. Sistemul nostru spune "nu". Ce ne spune directiva europeană, așa, așa facem și gata, orbește, băbește, nimeni nu gândește. De asta am spus, e bine să mâncim, dar ar fi bine să mai și gândim.
O să procesăm și noi și vom mai trage astfel de semnale de alarmă. Îi mulțumim invitatului de astăzi al 'Apelului matinal', Titi Aur, expert în conducere defensivă. Foarte multe mesaje pe care le-am primit de-a lungul acestui interviu. E o temă, care ne face să revenim cu alte și alte discuții.

Etichete : titi aur
De luni vremea se răceşte
România 17 Noiembrie 2025, 11:08

De luni vremea se răceşte

În noaptea de marți spre spre miercuri, va ninge în toată zona montană unde se va depune strat de zăpadă, iar în zonele mai...

De luni vremea se răceşte
Tulcea: Apeluri la 112, după noi atacuri asupra porturilor dunărene din Ucraina
România 17 Noiembrie 2025, 09:57

Tulcea: Apeluri la 112, după noi atacuri asupra porturilor dunărene din Ucraina

Populaţia din zonă a primit, la ora 2:30, un mesaj RO-Alert, după ce Statul Major al Forţelor Aeriene a notificat faptul că...

Tulcea: Apeluri la 112, după noi atacuri asupra porturilor dunărene din Ucraina
Percheziții în județele Giurgiu și Călărași într-un dosar de proxenetism și camătă
România 17 Noiembrie 2025, 09:24

Percheziții în județele Giurgiu și Călărași într-un dosar de proxenetism și camătă

Polițiștii de la Biroul de Investigații Criminale fac cinci percheziții luni dimineață la locuințele mai multor persoane din...

Percheziții în județele Giurgiu și Călărași într-un dosar de proxenetism și camătă
Infotrafic: Accident pe DN7 și avertizări de ceață în 10 județe
România 17 Noiembrie 2025, 09:09

Infotrafic: Accident pe DN7 și avertizări de ceață în 10 județe

Un TIR încărcat cu televizoare a blocat traficul pe DN7 în Vâlcea, în condiții de vizibilitate redusă din cauza ceții pe...

Infotrafic: Accident pe DN7 și avertizări de ceață în 10 județe
În Senat se votează eliminarea primei de final de mandat pentru judecătorii CCR
România 17 Noiembrie 2025, 08:22

În Senat se votează eliminarea primei de final de mandat pentru judecătorii CCR

Marți, parlamentul se va reuni în ședință comună pentru numirea șefului AEP și a membrilor consiliilor de administrație ale...

În Senat se votează eliminarea primei de final de mandat pentru judecătorii CCR
Trei apeluri la 112 după decesul fetiței de 2 ani la clinica stomatologică
România 17 Noiembrie 2025, 07:38

Trei apeluri la 112 după decesul fetiței de 2 ani la clinica stomatologică

Clinica stomatologică, în care a decedat fetița de 2 ani, spune că sediul în care a avut loc intervenția avea aviz de...

Trei apeluri la 112 după decesul fetiței de 2 ani la clinica stomatologică
Ultima zi de depunere a candidaturilor pentru alegerile din 7 decembrie
România 17 Noiembrie 2025, 07:31

Ultima zi de depunere a candidaturilor pentru alegerile din 7 decembrie

Campania electorală va începe pe 22 noiembrie.

Ultima zi de depunere a candidaturilor pentru alegerile din 7 decembrie
Transpunere în legislaţia română a sancţiunilor americane impuse Lukoil şi Rosneft
România 16 Noiembrie 2025, 16:55

Transpunere în legislaţia română a sancţiunilor americane impuse Lukoil şi Rosneft

Ministrul energiei, Bogdan Ivan, a estimat că varianta finală a actului normativ va fi prezentată cel mai probabil săptămâna...

Transpunere în legislaţia română a sancţiunilor americane impuse Lukoil şi Rosneft

Radio România

Un sat de pe malul românesc al Dunării, evacuat după ce o dronă rusească a lovit o navă care transportă GPL

Un sat de pe malul românesc al Dunării, evacuat după ce o dronă rusească a lovit o navă care transportă GPL

Un sat de pe malul românesc al Dunării, evacuat după ce o dronă rusească a lovit o navă care transportă GPL
NEAMȚ: Un fals preot care colecta bani la Mănăstirea Secu, anchetat pentru înşelăciune

NEAMȚ: Un fals preot care colecta bani la Mănăstirea Secu, anchetat pentru înşelăciune

NEAMȚ: Un fals preot care colecta bani la Mănăstirea Secu, anchetat pentru înşelăciune
INS: Sporul natural al populaţiei României s-a menţinut negativ şi în septembrie

INS: Sporul natural al populaţiei României s-a menţinut negativ şi în septembrie

INS: Sporul natural al populaţiei României s-a menţinut negativ şi în septembrie
Ultima zi pentru depunerea candidaturilor la Primăria Capitalei

Ultima zi pentru depunerea candidaturilor la Primăria Capitalei

Ultima zi pentru depunerea candidaturilor la Primăria Capitalei