Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Președintele Autorității pentru Reforma Feroviară, Ștefan Roșeanu: ”Este în aproape toată țara un program de reparații, de modernizare a infrastructurii”

"Apel matinal" - Invitat: Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reforma Feroviară.

Foto: arhiva/ CFR Infrastructură

Articol de Radio România Actualităţi, 12 Noiembrie 2024, 09:25

Realizatori: Daniela Petrican şi Cătălin Cîrnu

Lăsăm taxiul şi luăm primul tren cumpărat de România în ultimii 20 de ani, care va circula în curând pe ruta București Brașov. Trenul Coradia Stream a început să efectueze probele de anduranță, iar dacă testele sunt bune, garnitura va intra în circulație. Conform Autorității pentru Reformă Feroviară, aceasta face parte dintr-un lot extins de rame electrice produse în Polonia, printr-un contract de achiziție încheiat în luna martie 2022.

Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 37 de unități electrice și serviciile de mentenanță aferente acestora, pentru o perioadă de 15 ani, se ridică la peste 2 miliarde de lei. Aflăm mai multe detalii de la invitatul 'Apelului matinal' Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reforma Feroviară. Bună dimineața.

Sărut mâinile, bună dimineața.

Ne reauzim, cred că la vreo două luni de la ultima noastră discuție. Suntem pe ultima 100 de metri, din câte înțelegem, până când călătorii vor putea circula cu acest tren. Cum s-a descurcat în teste?

Deci, până acuma trenul a mers foarte bine. Chiar în acest moment este din nou în parcurs între București și Brașov și va continua și în zilele următoare, atât pe Bucureşti- Brașov, cât și pe București-Constanța, fiind două rute modernizate și semnificative pentru traficul din România. La finalul acestor teste, care se încheie la sfârșitul acestei săptămâni, vor mai urma parcursuri pe care mecanicii de locomotivă le vor face, pentru că au nevoie să se familiarizeze cât mai bine cu acest tren și cu parcursul, şi, în condiţiile în care şi următoarele zile rămânem pe același palier pozitiv, înseamnă că data de 20 rămâne ziua în care circulă prima zi cu călători.

L-am văzut, scuze, l-am văzut duminică la Predeal, era arătos, frumos, au fost protejate - ştiți că la un moment dat ne temeam și vă temeaţi că din când în când se mai aruncă pietre pe traseu.

Deocamdată în aceste zile de probe n-au mai fost astfel de surprize neplăcute. Sper că și în perioada următoare joaca unora să nu se mai materializeze prin a arunca pietele după acest tren sau după alte trenuri noi.

Dar pe ce trase vor funcționa noile rame?

În prima etapă vor circula pe București-Brașov, iar din primăvară vor începe să se extindă pe toate celelalte rute electrificate din țară. Deci vom ajunge atât în vestul țării prin Ardeal, pe la Brașov, Sighișoara, Alba Iulia, până la Arad şi Timișoara, prin sud, prin Craiova, Drobeta, Timișoara, Arad, pe Valea Jiului, și în cursul verii vom extinde serviciile și către Suceava, Iași, și prin nordul țării prin ruta montană dintre Suceava și /.../. Deci astfel majoritatea reședințelor de județ, cele care sunt amplasate pe liniile electrificate în cursul anului 2024 și 2025 vor începe să aibă servicii de mediu lung parcurs cu trenuri de ultimă generație produse în Europa.

Din câte știu, mai sunt deja în teste alte două trenuri, dar vorbim de trenuri aduse din Polonia, ramele de metrou din Brazilia, tramvaiele produse la Arad. Industria românească producătoare de material rulant nu poate oferi și o alternativă?

Sperăm ca industria românească să vină la licitațiile pe care le avem. Este și /.../ aproximativ 20 de trenuri, astfel încât referințele să fie mai reduse. E adevărat, după o pauză atât de mare în care...

Domnule Roșeanu, vă întrerupem puțin pentru că... Ne auzim?

Și expertiza, referințele lipsesc probabil pentru...

Avem o rugăminte. Domnule Roșeanu, ne auziți?

Am văzut în ultima perioadă că producătorul de la Craiova de locomotive își manifestă interesul de a veni la licitația noastră de locomotive. La Pașcani se produc automotoare în...

Haideți să încercăm să reluăm legătura.

Sunt informații că și cei de la Arad, din nou, doresc să dezvolte, să fie implicați în producția de trenuri electrice. Deci, sperăm ca aceste informații să se materializeze prin participarea lor la licitațiile noastre.

Dar este luată în calcul și refacerea infrastructurii de transport pe calea ferată?

Alo.

Ne auzim? Nu ne auzim, o să refacem legătura telefonică.

Da, probabil este ecranată încăperea în care se află invitatul nostru astăzi la Apel matinal, Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reforma Feroviară. Să punctăm repede. Avem trenuri din Polonia, rame de metrou din Brazilia și tramvaiele care circulă nu doar în București, produse la Arad. Sunt ceva speranțe că industria românească producătoare de material rulant va putea oferi și alternative, în condițiile în care, la un moment dat, locomotivele de la Electroputere Craiova și vagoanele de tren de la Arad nu doar că circulau pe calea ferată din țară, dar împânziseră calea ferată din Europa și nu numai. Să încercăm încă o dată. Cred că vom afla și alte detalii de la invitatul Apelului matinal, Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reforma Feroviară. Ieri am postat pe pagina noastră de Facebook o fotografie cu noul tren Coradia Stream. Gata, bună dimineața! Reluăm legătura.

Ne auzim?

Da. Alo, sărut mâinile!

Vă rugăm să vă îndreptați, cumva, poate către o fereastră, să ne auzim mult mai bine. Se aude cu întreruperi și poate tocmai de aceea nu ne-am auzit foarte bine. Voiam să vă întrebăm dacă este luată în calcul și refacerea infrastructurii de transport pe calea ferată, poate inclusiv a gărilor, despre care am tot citit că intră și ele în reabilitare.

Bineînțeles, colegii noștri de la Compania de Infrastructură și echipele din Ministerul Transporturilor lucrează la acest lucru și pentru a asigura finanțarea, avem o serie întreagă de programe cu fonduri europene care vizează modernizarea infrastructurii. În PNRR, pe lângă marile proiecte de modernizare precum reconstrucția liniei de la Cluj la Oradea, avem și acel program de refacție. Deci este în aproape toată țara un program de reparații, de modernizare a infrastructurii, de care vor beneficia atât trenurile noi, cât și trenurile existente în parcul operatorilor feroviari.

Și vom vedea oare, la un moment dat, și trenuri de mare viteză circulând în România?

Deja, în urmă cu aproximativ o lună, colegii noștri de la Fonduri europene au dat startul oficial la studiul pentru introducerea liniei de mare viteză. Este o firmă de consultanță internațională, Atktins, care a fost selectată de către Banca Europeană de Investiții. Dar trebuie să ne așteptăm cu toții că este un proiect de anvergură care își va vedea viața sigur în anii 2030.

Mare viteză ce înseamnă pentru România?

Vorbim de viteze clar peste 250 km/h. Deci, ori câte câte ori se vorbește de linie de mare viteză în acest moment în Europa, obligatoriu trebuie să fie viteză peste 250 km/h.

Da, să fim optimiști, vom avea alte trenuri, nu? Mă gândesc Coradia Stream, 160 viteza maximă?

Exact. Deci trenurile pe care le cumpărăm acum, atât de la producătorul Alstom, cât și de la PESA, cât și de la ceilalţi producători care vor veni la licitațiile noastre sunt deocamdată trenuri pentru așa-numita linie convențională, de maximum 160-200 km/h. Trenul de mare viteză este, repet, un proiect de țară, este exact proiectul pe care-l vedem și pe partea de infrastructură rutieră prin marele proiect de construcții de autostrăzi. Deci este o schimbare fundamentală a transportului pe calea ferată şi în România.

Da, s-o luăm pas cu pas, să circulăm noi întâi cu 160 km/h și mai vedem cum sunt cele de mare viteză. O singură curiozitate mai avem: marinarilor li se spune vânt din pupa, mecanicilor de locomotivă li se urează ceva când pleacă la drum?

Drum bun!

Drum bun! Drumuri bune atunci tuturor! Cu mulțumiri și succes în continuare!

Mulțumim mult, mulțumim. Să fie într-un ceas bun!

Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reforma Feroviară. Dacă sunteți curioși, dar mai ales dacă aveți drum la Brașov, în 20 noiembrie veți putea călători cu noul tren Coradia Stream./editor Florin Lepadatu/

Toate blocurile de trei sau patru etaje construite înainte de 1990 “ar urma să fie dotate cu lifturi”
România 27 Decembrie 2025, 14:02

Toate blocurile de trei sau patru etaje construite înainte de 1990 “ar urma să fie dotate cu lifturi”

Aproape patru milioane de oameni locuiesc în astfel de blocuri.

Toate blocurile de trei sau patru etaje construite înainte de 1990 “ar urma să fie dotate cu lifturi”
Termen până la finalul anului de stabilire a impozitelor și taxelor locale pe 2026
România 27 Decembrie 2025, 13:56

Termen până la finalul anului de stabilire a impozitelor și taxelor locale pe 2026

În capitală, majorarea ar putea ajunge la aproximativ 80%.

Termen până la finalul anului de stabilire a impozitelor și taxelor locale pe 2026
Incendiu în municipiul Giurgiu
România 27 Decembrie 2025, 11:24

Incendiu în municipiul Giurgiu

Incendiul a izbucnit intr-un bloc de locuințe.

Incendiu în municipiul Giurgiu
Judecătorii CCR, pronunțare pe cel de-al doilea proiect privind pensiile magistraților
România 27 Decembrie 2025, 09:42

Judecătorii CCR, pronunțare pe cel de-al doilea proiect privind pensiile magistraților

Prin acest proiect, magistrații consideră că ar fi discriminați față de alte categorii de beneficiari de pensii de serviciu.

Judecătorii CCR, pronunțare pe cel de-al doilea proiect privind pensiile magistraților
Cetățenii Republicii Moldova vor putea călători în continuare fără vize în Spațiul Schengen
România 26 Decembrie 2025, 17:37

Cetățenii Republicii Moldova vor putea călători în continuare fără vize în Spațiul Schengen

Comisia Europeană a adoptat recent al optulea raport privind mecanismul Uniunii de suspendare a regimului de vize.

Cetățenii Republicii Moldova vor putea călători în continuare fără vize în Spațiul Schengen
Ultimele zile în care mai pot fi vizitate unele dintre târgurile de Crăciun din București
România 26 Decembrie 2025, 16:52

Ultimele zile în care mai pot fi vizitate unele dintre târgurile de Crăciun din București

Până la finalul acestei săptămâni mai sunt deschise cele din Piața Constituției, Universitate,Opera Națională și cel din...

Ultimele zile în care mai pot fi vizitate unele dintre târgurile de Crăciun din București
Atenționare de călătorie pentru Bulgaria
România 26 Decembrie 2025, 16:48

Atenționare de călătorie pentru Bulgaria

Sunt restricții temporare pentru traficul greu, peste 12 tone, pe trei autostrăzi.

Atenționare de călătorie pentru Bulgaria
Valori mari de trafic de marfă la două vămi către Republica Moldova și Ucraina
România 26 Decembrie 2025, 15:39

Valori mari de trafic de marfă la două vămi către Republica Moldova și Ucraina

La Siret, pe frontiera de nord a României cu Ucraina, se așteaptă aproximativ două ore.

Valori mari de trafic de marfă la două vămi către Republica Moldova și Ucraina

Radio România

VASLUI: Doi frați adolescenți, înecați în acumularea Tăcuta

VASLUI: Doi frați adolescenți, înecați în acumularea Tăcuta

VASLUI: Doi frați adolescenți, înecați în acumularea Tăcuta
Cutremur de 7 grade, în largul coastelor estice ale Taiwanului

Cutremur de 7 grade, în largul coastelor estice ale Taiwanului

Cutremur de 7 grade, în largul coastelor estice ale Taiwanului
Doi pacienţi cu arsuri, transferați în Belgia

Doi pacienţi cu arsuri, transferați în Belgia

Doi pacienţi cu arsuri, transferați în Belgia
Germania: Zboruri perturbate pe aeroportul din Hanovra, din cauza prezenței unor drone neidentificate

Germania: Zboruri perturbate pe aeroportul din Hanovra, din cauza prezenței unor drone neidentificate

Germania: Zboruri perturbate pe aeroportul din Hanovra, din cauza prezenței unor drone neidentificate