Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Garanţiile, în topul reclamaţiilor la Protecţia consumatorilor

În România, consumatorul este obişnuit doar cu garanţia legală, iar conform noilor prevederi legislative, a apărut şi garanţia comercială.

Garanţiile, în topul reclamaţiilor la Protecţia consumatorilor
Tablet Pc. Foto: Reuters.

Articol de Florentina Varga, 19 Februarie 2013, 19:46

35% din numărul reclamaţiilor primite la Protecţia consumatorilor se referă la garanţii.

Cele mai multe sunt la telefoane mobile, peste 28%, la tablete, peste 10% sau la televizoare.

Şi asta, pentru că cei care le cumpără nu ştiu care este diferenţa între garanţia legală şi cea comercială.

La nivelul Uniunii Europene a existat doar garanţia comercială şi, astfel, europenii nu au putut face niciun fel de confuzie.

În România, consumatorul era învăţat doar cu garanţia legală, iar conform noilor prevederi legislative, a apărut şi garanţia comercială.

Confuzii între garanţia legală şi cea comercială

Diferenţa dintre cele două este atât de mică, încât se pot face uşor confuzii.

Mihail Meiu, director departament în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor explică diferenţele.

"În clipa în care un consumator are o problemă, el, practic, poate să meargă pe două căi.

"Poate să meargă pe garanţia comercială, deci cea pe care i-o dă comerciantul, şi în cazul ăsta, el trebuie să se prezinte cu produsul acolo unde îi zice comerciantul.

"De exemplu, la service, nu la el, la vânzător, pentru că aşa îi spune în contractul ei de garanţie - te duci la service-ul cutare şi două liste de service-uri.

"Dacă doreşte consumatorul, poate să meargă pe garanţia legală. Şi atunci se duce direct la vânzător şi i-l pune în braţe.

"Ceea ce este important este că atunci când se oferă o garanţie comercială, obligatoriu trebuie să fie trecut pe certificatul de garanţie şi dreptul legal pe care îl are consumatorul de a se întoarce împotriva vânzătorului în termen de doi ani", precizează Mihail Meiu.

Consumatorii, de multe ori, reclamă întrucât nu fac distincţie între cele două garanţii şi, implicit, se ajunge la procese.

Riscuri pentru comercianţi şi consumatori

Emanuela Roşu, reprezentantul unui retailer de electrocasnice, spune că lipsa de informaţii dar şi ambiguităţile legislative pot duce la pierderea încrederii în comercianţi dar şi la abuzuri din partea clienţilor.

"Acesta este ultimul lucru pe care ni-l dorim, deoarece duce la o pierdere a încrederii clientului raportat la noi.

"Nu ne dorim să devenim nişte procesomani, ci ne dorim să devenim nişte parteneri de încredere pentru clienţii noştri.

"Sunt foarte mulţi clienţi de bună credinţă care înţeleg acest drept de returnare a produsului în zece zile, dar, din păcate, avem şi clienţi care încearcă să forţeze mâna legiuitorului şi acest privilegiu, care le-a fost pus la îndemână de către el, în ideea de a beneficia de anumite produse pe care, în mod normal, probabil, că nu şi le-ar permite, de a le testa, de a le folosi şi, nu de puţine ori, de a le returna într-o stare nu tocmai bună.

"Aici, legea este oarecum neclară, înţelegând dreptul consumatorului dar, oarecum, nesocotind şi dreptul nostru de retailer care, să fim serioşi, până la urmă, mergem pe profit, nu să facem acte de caritate. Iar aici, dacă nu ajungem la un consens cu clientul, ne trezim într-o situaţie litigioasă pe care nu ne-am dori-o", a adăugat Emanuela Roşu.

Autorităţile în domeniu au lansat anul trecut campania "Este dreptul tău. Acţionează!", iar pe site-urile protecţia-consumatorilor.ro şi apc-românia.ro, găsim informaţii utile din toate domeniile.

Spitalul din Giurgiu, inclus în Programul de tratament al hepatitei C fără interferon
România 16 Iunie 2025, 14:39

Spitalul din Giurgiu, inclus în Programul de tratament al hepatitei C fără interferon

Pacienții pot beneficia în mod gratuit de un tratament cu o rată de vindecare de peste 90%.

Spitalul din Giurgiu, inclus în Programul de tratament al hepatitei C fără interferon
Finanţarea prin Programul naţional pentru reducerea abandonului şcolar a avut un impact pozitiv
România 16 Iunie 2025, 14:35

Finanţarea prin Programul naţional pentru reducerea abandonului şcolar a avut un impact pozitiv

Evoluţia indicatorilor arată că măsurile de sprijin implementate au condus la îmbunătăţiri semnificative în stabilirea...

Finanţarea prin Programul naţional pentru reducerea abandonului şcolar a avut un impact pozitiv
Oraşele Ştefăneşti şi Săveni şi peste 20 de comune din judeţul Botoşani nu vor avea apă caldă două zile
România 16 Iunie 2025, 14:32

Oraşele Ştefăneşti şi Săveni şi peste 20 de comune din judeţul Botoşani nu vor avea apă caldă două zile

Defecţiunea s-a produs la sistemul de alimentare cu energie electrică şi a condus la oprirea completă a pompării către staţia...

Oraşele Ştefăneşti şi Săveni şi peste 20 de comune din judeţul Botoşani nu vor avea apă caldă două zile
18 persoane au necesitat ajutorul Salvamont în ultimele 24 de ore
România 16 Iunie 2025, 14:29

18 persoane au necesitat ajutorul Salvamont în ultimele 24 de ore

La dispeceratul naţional s-au primit 17 apeluri prin care se solicită invenţia de urgenţă a salvatorilor, solicitările venind...

18 persoane au necesitat ajutorul Salvamont în ultimele 24 de ore
Festival Internațional de Teatru Radiofonic organizat de Radio România
România 16 Iunie 2025, 14:01

Festival Internațional de Teatru Radiofonic organizat de Radio România

Grand Prix Nova a ajuns la ediția a XIII-a.

Festival Internațional de Teatru Radiofonic organizat de Radio România
Ion Iliescu suferă de cancer pulmonar
România 16 Iunie 2025, 13:45

Ion Iliescu suferă de cancer pulmonar

Potrivit reprezentanților spitalului, starea generală a lui Ion Iliescu rămâne staționară.

Ion Iliescu suferă de cancer pulmonar
MAE: 385 de solicitări de asistență în zona de conflict dintre Israel și Iran
România 16 Iunie 2025, 13:25

MAE: 385 de solicitări de asistență în zona de conflict dintre Israel și Iran

Ministerul recomandă cu fermitate cetățenilor români să evite orice călătorie în Republica Islamică Iran și în Statul Israel.

MAE: 385 de solicitări de asistență în zona de conflict dintre Israel și Iran
Dispariția militarului de pe fregata Regele Ferdinand: „N-a mai apărut la apelul de ora 07:00”
România 16 Iunie 2025, 13:24

Dispariția militarului de pe fregata Regele Ferdinand: „N-a mai apărut la apelul de ora 07:00”

Fregata a efectuat o misiune de peste 40 de zile în Marea Mediterană, desfăşurată sub egida Uniunii Europene și s-a întors la...

Dispariția militarului de pe fregata Regele Ferdinand: „N-a mai apărut la apelul de ora 07:00”