Creştere a infracţiunilor, odată cu apropierea sărbătorilor de iarnă
Comisarii în protecţia consumatorilor şi oamenii legii spun că s-au intensificat tentativele de înşelăciune cu oferte de creditare de la falşi operatori bancari sau de la firme-fantomă de împrumut.
Articol de Radio România Actualităţi, 05 Decembrie 2025, 15:55
Pe măsură ce ne apropiem de sărbătorile de iarnă, se observă o creştere a infracţiunilor. Comisarii în protecţia consumatorilor şi oamenii legii spun că s-au intensificat tentativele de înşelăciune cu oferte de creditare de la falşi operatori bancari sau de la firme-fantomă de împrumut.
Ei ne sfătuiesc să nu divulgăm telefonic datele personale sau bancare, să nu trimitem coduri şi combinaţii numerice, pentru că ne-am putea trezi cu conturile blocate sau chiar golite de bani.
Din judeţul Sălaj, relatează corespondentul RRA Adrian Lungu: ”Infractorii folosesc metode tot mai diversificate pentru a avea acces la conturi bancare. Unii utilizează o voce generată de inteligenţa artificială şi se prezintă ca fiind angajaţi unor bănci, iar scopul apelului este actualizarea datelor personale.
Dorel Fechete, comisarul în protecţia consumatorilor: O familie tânără voia să introducă pe telefon o aplicaţie de la o anumită bancă. Au văzut că cei care supravegheau telefonul au blocat aplicaţia, l-a sunat un număr necunoscut şi a fost întrebat: doriţi să introduceţi aplicaţia? Da, dar nu reuşesc. Vă rog să ne trimiteţi cartea de identitate pe WhatsApp. I-au trimis datele şi în câteva minute a fost golit cardul şi a semnat un contract cu datele personale ale perspectivului cu dobândă de 20% pe 20 de ani.
Alte persoane sunt sunate că li s-a aprobat creditul, iar pentru a refuza banii trebuie să introducă pe telefon diferite coduri. Speriaţi că cineva a împrumutat bani în numele lor, unii introduc codurile cerute, iar contul bancar le este golit.
Dorel Fechete: Din păcate, oameni de afaceri cu o anumită experienţă au căzut în capcana celor care practică asemenea metode şi au suportat, normal, consecinţele.
Primul şi cel mai important îndemn pentru consumator este, potrivit autorităţilor din domeniul protecţiei consumatorilor, de a nu divulga telefonic nimănui datele bancare, coduri PIN sau alte informaţii personale.”/editor Florin Lepadatu/












