Pavel Năstase, expert în digitalizare: Reforma administrativă ar trebui să înceapă cu reorganizarea administrativă
"Apel matinal" - Invitat: Pavel Năstase, profesor ASE, expert în domeniul digitalizării și formării continue, fost președinte al INA.

Articol de Radio România Actualităţi, 04 Septembrie 2025, 09:35
Emisiunea: "Matinal" - Rubrica: "Apel matinal" - Realizator: Daniela Petrican şi Cătălin Cîrnu
Premierul Ilie Bolojan a vorbit zilele trecute despre reforma în administrația publică locală, care a stârnit tensiuni în coaliția de guvernare din cauza reducerilor de posturi. Acesta a explicat că proiectul de reformă nu a fost depus încă, deoarece partidele din coaliție nu au ajuns la un consens asupra măsurilor privind reducerea numărului de angajați din administrație.
Tot premierul a adăugat că dacă statul nu reușește să micșoreze cheltuielile de personal, există riscul ca toate veniturile suplimentare la buget să fie direcționate către aceste cheltuieli, iar România să se regăsească și anul viitor în aceiaşi situație în care se află și acum. Despre această reformă discutăm și noi cu invitatul "Apelului matinal", Pavel Năstase, profesor universitar la Academia de Studii Economice, expert în domeniul digitalizării și formării continue, fost președinte al Institutului Național de Administrație. Bună dimineața!
Bună dimineața, dumneavoastră și ascultatorilor dumneavoastră!
Domnule profesor, este necesară pentru România o reformă consistentă, să-i spunem, în administrație?
Este absolut necesară, iar această reformă nu este un proces de campanie, nu trebuie să se desfășoare așa cum se întâmplă de obicei în România, după ce au loc alegerile, nu ai echipă de conducere, vin și spun, sau chiar din campanie, spun, domnule, vom reforma administrația publică. Eu cred că reforma administrației publice este un proces continu, care trebuie să țină seama de noile instrumente pe care le oferă, spre exemplu, digitalizarea și trendurile care sunt în momentul de față la nivel mondial. Ori, acest lucru la noi se întâmplă din când în când. După ce ajungem într-o situație dezastruasă, cum se află România în momentul de față, venim și spunem, vrem să facem reforma administrației publice, vrem să facem reforma administrației publice printr-un instrument foarte clar, să tăiem posturile și să dăm oamenii afară din administrația publică centrală și locală. E şi aceasta o componentă, dar reforma administrației publice, în sensul corect al cuvântului, înseamnă foarte, foarte multe lucruri. Şi nu este o lecție pe care eu vreau să v-o spun acum. Este un lucru constatat și în alte țări, din exemplele multor țări de pe mapamond care vorbesc de reforma administrației publice. Deci procesul acesta implică mai multe componente. În primul rând trebuie să avem o proceduralizare foarte clară a tot ceea ce se întâmplă în administrația publică. Lucrul aceasta s-a mai făcut de-a lungul timpului. Plecând de aici trebuie să avem politicile publice adecvate care să transpună aceste proceduri în acte decizionale. Lucrurile acestea... Se vorbește foarte mult, în momentul de față, de digitalizare. În mod normal, digitalizarea ar trebui să ducă la reducerea automată a numărului de posturi. Nu trebuie să dea Guvernul o hotărâre de guvern sau cum este acum cu răspunderea în Parlament ca să facă acest lucru. Deci această reducere de personal ar trebui să vină de la sine, plecând de la fiecare unitate administrativ teritorială, pe baza unei analize foarte clare, amănunțite, plecând de la aceste proceduri și pe baza unor indicatori de performanță care, din păcate, noi îi mai vehiculăm din când în când, dar nimeni nu-i respectă.
Dată fiind situația în acest moment, credeți că acest proces poate fi finalizat până la sfârșitul acestui an?
E greu de spus. Am spus mai înainte un lucru foarte important, că este un proces continuu, toate administrațiile din lume așa procedează. Adică dacă noi spunem: vrem să tăiem posturile și se va rezolva problema, părerea mea personală este că nu se va întâmpla acest lucru.
Dar procesul a început măcar?
Păi, eu ce să vă spun. Asta ştiu decidenții. Pentru că un alt lucru foarte important, spuneam mai înainte de proceduri, de indicatori de performanță, de digitalizare, dar fără depolitizarea administrației publice până la un anumit nivel nu se va face nimic, pentru că dumneavoastră... Vă dau un exemplu foarte concludent. În Singapore există o administrație care a adus Singapore într-o poziție foarte favorabilă lor din punct de vedere economic, din punct de vedere social. Cum s-a întâmplat acolo? A fost foarte clar. Au venit din start niște oameni care se pricep să facă administrație, niște profesioniști. Noi avem politizarea aceasta care încurcă foarte mult, pentru că în momentul când se schimbă puterea după alegeri, asistăm la o schimbare de personal. Și ce este foarte grav, că se ajunge până la nivelul unor oameni care chiar își fac treaba foarte bine în locurile lor, sunt foarte bine pregătiți, dar intervine factorul politic care spune: "domnule, aici trebuie să fie X sau dincolo trebuie să fie Y". Deci fără depolitizare, iarăși nu se poate face o reformă a administrației publice. De asemenea, asistăm în ultima vreme la ceea ce se numește democrație participativă. Mă refer la unitățile administrativ teritoriale. Și sunt începuturi, am văzut la Cluj și la Timișoara și în alte orașe importante din țară. Și chiar domnul prim-ministru Bolojan este un om care știe foarte bine cum trebuie făcute aceste lucruri, pentru că are o experiență în spate. Deci ce înseamnă acest lucru? Că între cele două tururi de scutin, oamenii trebuie să știe cum se cheltuiesc banii publici. Pentru asta, autoritățile, unitățile administrativ teritoriale pot face consultări pentru fiecare ban care este cheltuit, pentru fiecare investiție importantă care este în favoarea lor care, de fapt, se face din banii lor. Și atunci, în felul acesta, participarea oamenilor pe parcursul în timp, în dinamica proceselor administrative ar aduce un un plus important, ce înseamnă reforma administrației publice.
Dar se întâmplă? Putem vorbi de democrație semi-directă, participativă, cum spuneați?
Participativă, știți ce se întâmplă? Sunt începuturi. Eu știu câteva, spre exemplu, la Cluj, domnul primar Emil Boc face aceste lucruri și mai sunt și alte orașe. Eu nu cunosc acum toată situația, dar o componentă importantă este, de asemenea, formarea continuă. Pentru că dacă nu-i pregătești pe oameni degeaba ai proceduri, degeaba ai digitalizare, dacă oamenii nu știu să folosească aceste sisteme. Și vin cu încă un exemplu, vedeți dumneavoastră, se vorbește de foarte mult despre digitalizare. Acum e o altă componentă importantă - inteligența artificială - care ajută foarte mult, dar dacă ne uităm la ce s-a întâmplat la noi, avem niște sisteme informatice cum ar fi pensiile, partea de sănătate, evidența populației și așa mai departe, care au fost create de-a lungul timpului cu bani foarte mulți. După ce au fost create, ele nu mai sunt finanțate din punct de vedere al întreținerilor. Și atunci, aceste sisteme cad, noi suntem nemulțumiți ca cetățeni când accesăm serviciile respective pentru că stăm din nou la cozi, iarăși, depunem dosare peste dosare în loc ca lucrul ăsta să se întâmple online. Nu s-a făcut o integrare a acestor sisteme, iarăși o problemă foarte importantă la nivel național. Adică iei date, te duci la un sistem, introduci datele, dar când te duci la ghișeul.ro, acolo îți mai cere încă o dată să mai introduci CNP.
Cum se întâmplă acum cu asiguraţii şi cu plata...
Cu asiguraţii. Deci, domnule, dacă nu există coerență, repet, oamenii politici dacă nu înțeleg aceste lucruri că avem nevoie de specialiști, specialiști sunt cei care, ei trebuie să ia decizii, la nivel politic, de acord, că așa este democrația, dar aceste decizii trebuie să fie transpuse în practică de niște specialiști. E, lucrul ăsta nu se întâmplă și atunci apar tot felul de probleme, iar un alt aspect foarte important, deci spuneam formarea continuă, păi, aceste instrumente noi, dacă nu-i formez pe oamenii, la momentul potrivit, nu ai făcut nimic. Sunt niște atitudini, să spunem așa, am observat, în ultimul timp s-au mai redus, ca în perioada de vară, formarea asta continuă să se facă ba la Mamaia, ba în străinătate, am văzut chiar ieri niște anunțuri în mass media. Deci nu se poate așa ceva. Acest Institut Național de Administrație, la care eu am lucrat și care, vreau să vă spun, că mi-am consumat foarte mult timp din viața mea să-l pun în funcțiune așa cum trebuie ... E, nu se folosesc aceste facilități. Am digitalizat programele când a fost cu pandemia, am pus la punct, făceam cursurile acestea online. Îmi aduc aminte după alegeri, la momentul respectiv, cu 1.000 de oameni din administrația publică centrală și locală. Lucrurile astea sunt date la o parte și venim cu niște atitudini de genul acesta de a cheltui banul public în mod ineficient. Este clar că lucrul ăsta nu trebuie să mai întâmple, dar nu este o nouătate, ceea ce vă spun eu acum.
Și cum poate fi asigurată transparența și controlul public asupra acestui proces de reformă?
Deci, revin. Avem nevoie de ceea ce se întâmplă în zona de business, atâta timp cât o primărie, o unitate administrativ-teritorială nu va fi gestionată și condusă după niște principii sănătoase care sunt aplicate în zona de business, care se numesc guvernanță corporativă, acest lucru nu se va întâmpla, pentru că acolo lucrurile sunt foarte clare, avem indicatori de performanță, oamenii care sunt puși să conducă aceste unități, trebuie să își atingă indicatorii respectiv. Altfel, nu trebuie să-i dea guvernul afară, pleacă ei singuri conform contractului de management. Lucrul ăsta nu se întâmplă. Adică avem pe hârtia, avem toate lucrurile astea scrise, aprobate, dar nu se întâmplă în practică.
Practic doar decizia lipsește, nu? Din câte înțelegem noi.
Decizia și ce este mai grav în zilele noastre, că asistăm... foarte mult timp, se consumă pe aceste certuri care se întâmplă în coaliția de guvernare, pentru că oricât vrem noi să înțelegem că într-adevăr, trecem printr-o perioadă dificilă și este necesară această coaliție de guvernare. Ei în continuare îşi menţin direcțiile politice din partidele de unde vin. Și atunci se consumă foarte mult timp cu aceste dispute, nu vedeți? Această reformă este ba introdusă, ba scoasă. Ba se mai face acum și o comisie, atenție, comisie la nivel național, care nu știu ce va face...
Comisii, comitete și comiții...
Deci, în momentul ăsta, eu personal nu am nicio speranță că se va face ceva, pentru că se îngroapă lucrurile. Adică România avea nevoie rapid de niște decizii foarte clare și de niște oameni foarte competenți, pe care îi avem, să știți, dar nu-i scoate nimeni în față, care să pună în aplicare aceste decizii pe care coaliția le-a luat.
Noi, la matinal, suntem mai optimiști. O singură întrebare, nu vă mai ținem mult: reforma administrativă ar putea duce și la reorganizarea administrativă?
Reforma administrativă ar trebui să înceapă cu această reorganizare administrativă, că și aici o problemă. Dacă la nivel național, structura aceasta organizatorică nu este potrivită pentru ceea ce vrem să facem, acesta ar fi trebuit să fie primul pas, dar lucrul ăsta, iarăși, s-a mai început cândva, s-a întrerupt tot datorită deciziilor politice. Cetățeanul de rând își dorește să aibă o administrație eficientă, o administrație care să-l coste mai puțin când plătește taxe și impozite și care să-i răspundă cerințelor lui, să spunem, la nivel social, la nivel personal, atunci când accesează aceste servicii.
Mulțumim pentru această discuție. Invitatul "Apelului matinal" a fost Pavel Năstase, profesor universitar la Academia de Studii Economice, expert în domeniul digitalizării și formării continue, fost președinte al Institutului Național de Administrație./editor Florin Lepadatu/