Industria ospitalităţii, în scădere
Mai mult de jumătate dintre antreprenorii din industria ospitalităţii înregistrează scăderi semnificative în acest an, potrivit studiilor făcute de Confederaţia Patronală IMM România.

Articol de Radio România Actualităţi, 05 Septembrie 2025, 08:39
Mai mult de jumătate dintre antreprenorii din industria ospitalităţii înregistrează scăderi semnificative în acest an, potrivit studiilor făcute de Confederaţia Patronală IMM România, care a lansat la Constanţa "Carta Albă a Turismului". Documentul evidenţiază impactul pe care l-a avut reducerea la jumătate a voucherelor de vacanţă şi avertizează că o eventuală creştere a TVA în sectorul HoReCa ar putea agrava şi mai mult situaţia.
Corespondentul Radio România Actualităţi, Sorin Cealera explică: ”Dacă după pandemie, operatorii din turism au raportat an de an în proporţie de 50-60% creşteri privind veniturile şi gradul de ocupare, situaţia se schimbă dramatic în 2025. Pe fondul reducerii sau întârzierii acordării voucherelor de vacanţă, scăderii puterii de cumpărare a populaţiei sau lipsei unei campanii de promovare eficiente la nivel naţional.
Florin Jianu, preşedinte de onoare al IMM România: Faptul că au fost diminuate voucherele de vacanţă a avut un impact devastator. Eventuala mărire a TVA-ului, la fel, va avea un impact extrem de dur pentru că statul, dintr-un potenţial calcul de a aduna aproximativ două miliarde de lei, va pierde pe de altă parte - din calculele noastre - aproximativ 10 miliarde din ceea ce înseamnă cifra de afaceri. Dintr-o iluzorie creşterea încasărilor la bugetul de stat, să nu băgăm în criză turismul românesc.
La eveniment a fost prezent Gabriel Bogdan Şteţco, secretar de stat în Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului.
Bogdan Şteţco: Cred că nu este cazul azi să discutăm despre o creştere a TVA-ului în această zonă. Evident că pentru industria ospitalităţii o creştere a TVA-ului ar putea să îi afecteze imediat.
Ministerul lucrează la o corelare a bazei de date privind înregistrarea turistilor în România, între Institutul Naţional de Statistică şi platformele de rezervări, pentru a putea elabora strategii de promovare a turismului.” /editor Florin Lepadatu/