Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Casa memorială "Henri Coandă", "un lucru firesc"

În țara unde cel mai mare aeroport internațional îi poartă numele, nu are o casă memorială. Asociaţia "Henri Coandă" se luptă pentru a deschide un astfel de aşezământ.

Henri Coandă în 1967. Foto: wikipedia.org

Articol de Andreea Marin, 12 Ianuarie 2014, 08:18

Asociația „Henri Coandă” se chinuie la propriu să i se permită să deschidă o casă memorială cu numele inventatorului.

Familia marelui om de ştiinţă român a donat, în 1969, Academiei Române casa în care acesta a locuit pentru a fi tranformată în Muzeu, dar până acum toate demersurile pare să fi fost zădărnicite.

În ultimii trei ani ai vieţii, revenit în ţară, Henri Coandă chiar a locuit în partea din casă care nu fusese, incă, amenajată ca muzeu.

La 5 ani după moartea marelui inventator, Academia Română a fost deposedată de Casa Coandă de statul comunist.

Toate obiectele din ea, au fost transferate la Muzeul Tehnic Dimitrie Leonida, unde au rămas fără a fi însă expuse...

Este vorba de brevete, machete, tablouri, medalii, diplome, fotografii, sau scrisori.

Casa Coandă a devenit sediu de ambasadă – mai intâi a Thailandei şi apoi a Algerului.

După 1990, Academia Română a încercat sa recupereze o parte din imobil, insă a pierdut procesele cu RAAPPS, proprietarul de atunci.

Ulterior, imobilul a făcut obiectul mai multor tranzacţii imobiliare, ascunzându-se faptul ca este monument istoric.

Şi mă-ntreb cum a fost posibil, într-o ţară în care oricine ştie de Henri Coandă, chiar şi pentru că cel mai mare aeroport internaţional – cel din apropierea Capitalei - îi poartă numele.

Cine este Henri Coandă?

Henri Coandă s-a născut la București în 7 iunie 1886, ca al doilea copil al unei familii numeroase.

Tatăl lui a fost generalul Constantin Coandă, fost profesor de matematică la Școala națională de poduri și șosele din acelaşi oraş și fost prim-ministru al României pentru o scurtă perioadă de timp în 1918, iar mama sa, Aida Danet, a fost fiica medicului francez Gustave Danet, originar din Bretania.

Henri Coandă a fost mai întâi elev al Școlii Petrache Poenaru din București, apoi al Liceului Sf. Sava 1896 unde a urmat primele 3 clase, după care, la 13 ani, a fost trimis de tatăl său, care voia să-l îndrume spre cariera militară, la Liceul Militar din Iași 1899.

Termină liceul în 1903 primind gradul de sergent major și își continuă studiile la Școala de ofițeri de artilerie, geniu și marină din București.

Pasionat de probleme tehnice și mai ales de tehnica aviaticii, Henri Coandă construiește n 1905 un avion-rachetă pentru armata română.

Mai târziu, cu sprijinul inginerului Gustave Eiffel și al savantului Paul Painlevé, Henri Coandă a efectuat experimentele aerodinamice prealabile și a construit în atelierul de carosaj al lui Joachim Caproni primul avion cu propulsie reactivă, de fapt un avion cu reacție, fără elice, numit convențional Coandă-1910, pe care l-a şi prezentat la al doilea Salon internațional aeronautic de la Paris 1910.


Avionul Coandă 1910, la Salonul Aeronautic de la Paris. Foto: wikipedia.org

În timpul unei încercări de zbor din decembrie 1910, pe aeroportul Issy-les-Moulineaux de lângă Paris, aparatul pilotat de Henri Coandă a scăpat de sub control din cauza lipsei lui de experiență, s-a lovit de un zid de la marginea terenului de decolare și a luat foc.

Din fericire, el a scăpat cu viaţă, dar pentru o perioadă de timp a abandonat experimentele.
Henri Coandă a lucrat pentru ani începâd cu 1911, ca director tehnic la Uzinele de aviație din Bristol, Anglia și a construit avioane cu elice de mare performanță, de concepție proprie.

În următorii ani, a creat în Franţa un avion de recunoaștere foarte apreciat la acea vreme, prima sanie-automobil propulsată de un motor cu reacție, dar şi primul tren aerodinamic.

În 1934 obține un brevet de invenție francez pentru ceea ce astăzi cunoaştem drept „Efectul Coandă" şi care constă de fapt în devierea unui jet de fluid care curge de-a lungul unui perete convex.

Henri Coandă revine definitiv în țară în 1969 ca director al Institutului de creație științifică și tehnică (INCREST), iar anul următor, devine membru al Academiei Române.

Henri Coandă moare la București, în 25 noiembrie 1972, la vârsta de 86 de ani.

Audio: interviu cu Sorin Dinea, preşedintele Asociaţiei „Henri Coandă”, despre marele inventator român - şi el un copil mare – şi necesitatea dschiderii unei case memoriale „Henri Coandă”!

Echipa emisiunii "Bună dimineaţa, România!" aduce, de 8 martie, o melodie în primă audiție
Bună dimineaţa, România! 07 Martie 2024, 15:18

Echipa emisiunii "Bună dimineaţa, România!" aduce, de 8 martie, o melodie în primă audiție

Cântecul ,,Bună dimineaţa, România!" este încă o dovadă că ascultătorii noștri nu sunt niciodată singuri.

Echipa emisiunii "Bună dimineaţa, România!" aduce, de 8 martie, o melodie în primă audiție
Poluare în nordul Capitalei
Bună dimineaţa, România! 08 Aprilie 2020, 08:45

Poluare în nordul Capitalei

Capitala înregistrează un nou episod de poluare în zona de nord şi centru, potrivit datelor furnizate de aerlive.ro, o...

Poluare în nordul Capitalei
Apa Serv Valea Jiului, exemplu de bune practici
Bună dimineaţa, România! 29 Ianuarie 2018, 06:27

Apa Serv Valea Jiului, exemplu de bune practici

Operatorii de apă din 30 de județe au venit la Petroșani să afle mai multe despre accesarea fondurilor europene pentru...

Apa Serv Valea Jiului, exemplu de bune practici
Bună dimineaţa, România! 04 Iunie 2017, 16:40

Atracţii asiatice: Hong Kong

O călătorie în viitor, aşa aş defini întâlnirea cu metropola chineză Hong-Kong.

Atracţii asiatice: Hong Kong
Bună dimineaţa, România! 04 Iunie 2017, 16:34

Atracţii europene: Acasă la Rudyard Kipling

Într-un sat din Anglia, în conacul lui Rudyard Kipling, răsfoim „Cartea junglei”.

Atracţii europene: Acasă la Rudyard Kipling
Să facem mișcare sau cum să ne salvăm inima
Bună dimineaţa, România! 23 Martie 2017, 18:27

Să facem mișcare sau cum să ne salvăm inima

Bolile cardiovasculare reprezintă principala cauza a mortalităţii nu doar în România, ci în întreaga lume.

Să facem mișcare sau cum să ne salvăm inima
Bună dimineaţa, România! 23 Martie 2017, 18:14

Fibrilația atrială sau când inima bate haotic

Fibrilaţia atrială este pasul care duce direct la accidentul vascular cerebral, avertizează medicii.

Fibrilația atrială sau când inima bate haotic
Medicamentele pe bază de statine - bune sau rele?
Bună dimineaţa, România! 23 Martie 2017, 18:02

Medicamentele pe bază de statine - bune sau rele?

Medicamentele pe bază de statine, recomandate pentru scăderea colesterolului sunt, pe cât de populare, pe atât de controversate.

Medicamentele pe bază de statine - bune sau rele?