Pe scurt:
Ascultă Radio Romania ActualităţiAscultă Live Acum: ŞTIRILE DIMINETII Sâmbătă, 07 Decembrie

Cele mai citite

Articole recente

Ştiri

Autor

Ionuţ Iamandi

7 Noiembrie 2013
Vizualizari: 3540
Comentează add

Consiliul Concurenţei face astăzi publică o analiză a pieţei concurenţiale din economie în 2012, şi remarcă faptul că importurile sunt în creştere la produsele alimentare de bază.

Trei din patru roşii de la supermarket, "din import"

ionut-iamandi

Supermaket în Bucureşti. Foto: Ionuţ Iamandi.

Potrivit datelor prelucrate de Consiliul Concurenţei, în 2012 în hipermarketurile din România produsele de import din categoria legume-fructe le depăşesc cu mult pe cele din producţia autohtonă.

Astfel, 86% din merele din rafturile marilor retaileri provin din import; în cazul perelor, 95 la sută sunt din import; la struguri, 85%, iar la roşii 75%.

Din legumele şi fructele luate în calcul de Consiliul Concurenţei, numai cireşele şi varza provin în proporţie de peste 50% din producţia internă.

Consiliul publică astăzi un raport privind "Concurenţa în sectoarele cheie ale economiei româneşti". Raportul se ocupă de mai multe domenii (auto, bancar, gaze naturale, profesii liberale), dar şi de cel de retail alimentar.

Autorii raportului fac distincţia între "comerţul modern alimentar", reprezentat de cel din supermarketuri, şi cel tradiţional, despre care spun că domină în continuare în România.

Grafic privind provenienţa unor legume şi fructe de pe rafturile supermarketurilor, 2012. Sursa: Consiliul Concurenţei (click pe imagine pentru mărire).

"Mai multe importuri" la lapte şi ulei

În schimb, la produsele animaliere din magazinele mari provenienţa românească domină piaţa.

Astfel, la lapte, carne de porc, carne de pui sau mezeluri, producţia românească este de cel puţin două ori mai mare decât cea de import.

Consiliul Concurenţei remarcă însă că între 2009 şi 2012, tendinţa de majorare a importurilor şi în acest sector este sesizabilă.

În acest tabel, Consiliul Concurenţei ilustrează evoluția ponderii produselor alimentare de bază provenite din România în totalul vânzărilor supermarketurilor, 2009-2012. Dati click pe imagine pentru mărire.

Cu excepţia cărnii de porc, remarcă autorii, pentru toate celelalte categorii de produse prezentate în grafic, produsele din import câştigă teren.

Top retaileri după vânzările naţionale în 2012
  • Kaufland
  • Carrefour 
  • Lidl 
  • Real 
  • Auchan 
  • Penny&XXL 
  • Mega Image 
  • Cora 
  • Profi 
  • Billa 
Sursa: Consiliul Concurenţei.

"Laptele dulce de consum şi uleiul de floarea soarelui au înregistrat cele mai mari modificări în această direcţie, în perioada analizată", se arată în raport.

O gospodărie cheltuie aproape 50% din venituri pe alimente şi băuturi

Consiliul Concurenţei notează că ponderea cea mai ridicată în totalul cheltuielilor de consum este reprezentată de consumul de alimente.

Conform Institutului Naţional de Statistică, în 2012, cheltuielile pentru alimente şi băuturi nealcoolice au reprezentat aproximativ 42% din totalul cheltuielilor de consum ale gospodăriilor. 

Comparativ cu alte state membre UE, nivelul de concentrare a sectorului de retail alimentar din România nu ar trebui să ridice îngrijorări concurenţiale majore, susţine Consiliul Concurenţei.
 
Primii 5 retaileri "cumulează o cotă de piaţă de aproximativ 30% din vânzările totale" ale celor mai importanţi actori de profil din piaţă, susţine raportul citat.
 
Raportul complet al Consiliului Concurenţei poate fi accesat aici.
 
Un interviu despre raportul de astăzi cu preşedintele Consiliului Concurenţei Bogdan Chiriţoiu poate fi ascultat pe pagina emisiunii Matinal.

Etichete fructelegumeimporturisupermarketuriconcurenţăConsiliul Concurenţei

Articole cu teme similare:

Recomandarile editorului:

X

Candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene participã la o dezbatere Eurovision, la Parlamentul European - Video Live