Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Raportul anual al Ombudsmanului European

Cele mai multe anchete din 2012 au vizat lipsa de transparenţă, inclusiv refuzul de a elibera documente sau de a pune la dispoziţie informaţii.

EuranetPlus.

Articol de Victor Gheorghe, 28 Mai 2013, 15:01

Instituţia Ombudsmanului European şi-a publicat luni raportul anual de activitate.

Conform datelor oficiale, cele mai multe plângeri au vizat lipsa de transparenţă a instituţiilor europene.

În 2012, instituţia a primit peste 2.400 de plângeri şi a deschis 465 de anchete, cu 69 mai multe decât în anul precedent, ceea ce înseamnă un record anual.

Cele mai multe anchete din 2012 au vizat lipsa de transparenţă, inclusiv refuzul de a elibera documente sau de a pune la dispoziţie informaţii.

Audio: Ombudsmanul European.

În alte cazuri, anchetele s-au declanşat pentru probleme în derularea unor contracte sau licitaţii, dar şi pentru conflicte de interese, incorectitudine, întârzieri şi discriminare.

Anul trecut, Ombudsmanul European a primit cel mai mare număr de plângeri din partea Spaniei, respectiv 340, aceasta fiind urmată de Polonia (235) şi Belgia (182).

După ce au fost analizate, aproape 1.500 de plângeri au fost trimise mai departe avocaţilor poporului din ţările membre sau unor instituţii europene abilitate.

Raportul pe anul 2012 poate fi descărcat din link-ul de mai jos inserat în mesajul postat de pe contul oficial de twitter al Ombudsmanului European.

The full annual report will be available in 24 languages in July. In the meantime you can download the overview here bit.ly/RY3eOo

— European Ombudsman (@EUombudsman) May 28, 2013

Printre cazurile transferate unui avocat al poporului naţional , raportul menţionează dosarul unei fetiţe românce de 12 ani care trăia în Franţa împreună cu mama ei şi cu două surori mai mici, în timp ce tatăl ei era încarcerat în România.

În condiţiile în care mama ei era foarte bolnavă, plângerea întocmită în numele fetiţei îi solicită Ombudsmanului European asistenţă pentru transferarea executării pedepsei tatălui ei în Franţa, pentru ca acesta să poată fi mai aproape de familie, sau reducerea pedepsei.

Cazul a fost transferat avocatului poporului din Franţa, care l-a încredinţat mai departe departamentului din cadrul biroului său care se ocupă de drepturile copilului.

Pe de altă parte, potrivit raportului, doar 58 de plângeri înregistrate de Ombudsmanul European în 2012 au sosit din România, ţara noastră având unul dintre cei mai scăzuţi coeficienţi din acest punct de vedere, alături de Marea Britanie, Franţa şi Italia.

Să mai amintim că Ombudsmanul European investighează numai plângerile formulate împotriva instituţiilor, organismelor, birourilor şi agenţiilor europene.

Această instituţie nu se ocupă cu plângeri formulate împotriva autorităţilor naţionale, regionale sau locale din statele membre, chiar dacă plângerile vizează aspecte europene.

De asemenea Ombudsmanul European nu primeşte plângeri privind activităţile tribunalelor şi avocaţilor poporului de la nivel naţional şi nici împotriva întreprinderilor sau persoanelor fizice.

Ombudsmanul este ales de Parlamentul European pentru un mandat de 5 ani, care poate fi reînnoit.

Nikiforos Diamandouros, fost avocat al poporului în Grecia, a fost reales în funcţia de Ombudsman European în ianuarie 2010.

Citiţi şi ce face Ombudsmanul European.