Pe scurt:
Ascultă Radio Romania ActualităţiAscultă Live Acum: PROBLEME LA ZI Vineri, 25 Septembrie

Cele mai citite

Articole recente

Ştiri

Autor

Radio România Actualităţi

12 August 2020
Vizualizari: 473
Comentează add

VIDEO și TEXT

Premierul Ludovic Orban, în Parlament Premierul Ludovic Orban, în Parlament - Conține video

radio-romania-actualitati

Foto: gov.ro

VIDEO: Premierul Ludovic Orban prezintă în Parlament măsurile pentru gestionarea epidemiei de coronavirus, deschiderea școlilor și organizarea alegerilor locale.

Realizator: Dăm acum legătura la Parlamentul, unde premierul Ludovic Orban prezintă măsurile pentru gestionarea epidemiei de coronavirus, deschierea şcolilor şi organizarea alegerilor locale.
Ludovic Orban: Domnilor senatori şi deputaţi, salut decizia Parlamentului de a avea această dezbatere pe trei teme fundamentale pentru societatea românească, atât pentru momentul actual, cât şi pentru viitorul României. Am înaintat preşedinţilor celor două Camere un raport, care urmărește măsurile pe care le-am luat și pe care continuăm să le luăm atât în privința combaterii epidemiei cu coronavirus, cât și în ceea ce privește organizarea alegerilor și, mai ales, începerea anului școlar. Mă voi referi, pentru început, la măsurile de combatere a răspândirii COVID-19. Încep prin a vă spune că ne-am confruntat cu o situație extrem de dificilă, pe care o știe toată lumea. S-a datorat faptului că pentru o perioadă de trei săptămâni autoritățile sanitare, guvernul au fost lipsite de instrumentele legale pentru a putea lupta în mod eficient împotriva răspândirii virusului. În Legea 55 s-au introdus două articole care au afectat negativ capacitatea Guvernului, a autorităților de sănătate publică în lupta contra coronavirusului. În Legea 55 ştim foarte bine că, practic, detașările care au fost efectuate în perioada stării de urgență fără acordul conducătorului instituției sau al angajatului care urma a fi detașat, detașările aproape au devenit imposibile. Am pierdut efective importante atât în cadrul DSP-urilor, cât și în cadrul Serviciilor de Ambulanță, cât şi în cadrul spitalelor, cât şi în cadrul altor structuri. A doua măsură care a avut un efect negativ a fost aceea a blocării concursurilor. Gândiţi-vă că, de la adoptarea Legii 55, sunt blocate concursurile în instituțiile publice, practic, nu am putut organiza concursuri nici în spitale, nici în Direcțiile de Sănătate Publică, nici în Serviciile de Ambulanță, nici în alte structuri implicate în prima linie a bătăliei - aici mă refer, de exemplu, la Poliție, Jandarmerie, instituții cu atribuții de control, Inspecțiile de Muncă, reprezentanții Autorității Naționale Sanitar-Veterinare și alte instituții care sunt implicate în efortul de combatere a răspândirii virusului. De asemenea, în perioada de după decizia Curții Constituționale.


Ludovic Orban: De asemenea, în perioada de după decizia Curții Constituționale, domnul Florin Roman, domnul deputat a încercat să vă spună câteva lucruri. Mai repet, că să se știe. Deci, noi am avut aproximativ 5.000 de persoane care au fost diagnosticate pozitiv pentru care nu am putut dispune nicio măsură pentru a împiedica transmiterea virusului de către aceste persoane care au fost diagnosticate pozitiv, deci, erau infectate, pentru a împiedica răspândirea de către aceste persoane a virusului. Mai mult decât atât, toate persoanele care au fost stabilite ca persoane de contact, prin anchetele epidemiologice realizate în cursul perioadei respective, de asemenea au fost libere, nu s-a putut dispune niciun fel de măsură de carantinare, de izolare. Acest lucru s-a suprapus și pe măsurile de relaxare care au fost luate gradual în baza evaluării riscului epidemiologic. Această suprapunere a dus la o creștere semnificativă a numărului de cazuri. Exact în perioada respectivă, dacă  o să vă uitați, vedeți că a fost cea mai mare creștere a numărului de cazuri. Am avut de la un număr, să spunem, în medie, de 500 de cazuri pe zi până la o medie de peste 1.00 de cazuri pe zi. Imediat ce Parlamentul a adoptat Legea 136, care din nou ne-a pus la dispoziție instrumente de care beneficiază toate țările europene, care nu reprezintă încălcări ale drepturilor omului și care reprezintă, de fapt, instrumente care sunt folosite de toate guvernele și de toate autoritățile celorlalte țări europene. Imediat am dispus toate măsurile de care avem nevoie. Gândiți-vă că într-o perioadă atât de scurtă de timp, de la adoptarea legii până astăzi, am ajuns la situația de a avea peste 10.000 de persoane instituționalizate, izolate instituționalizat, adică, practic, sunt tratate în secții de spital sau în secții exterioare ale spitalelor, organizate în diferite spații; deci, peste 10.000 de persoane. De asemenea, s-a dispus carantinarea, și aici mă refer la persoanele care au fost în contact cu persoanele infectate, rezultate în urma anchetelor epidemiologice, pentru aproape 40.000 de români care au fost în contact cu persoanele infectate.

Ludovic Orban:De asemenea, s-a dispus carantinarea, și aici mă refer la persoanele care au fost în contact cu persoanele infectate, rezultate în urma anchetelor epidemiologice, pentru aproape 40.000 de români care au fost în contact cu persoanele infectate./eradu/atataru/ De asemenea, s-a dispus izolarea la domiciliu, practic, tratarea la domiciliu sau la un spațiu declarat de persoana infectată pentru aproape 15.000 de români. Vă dați seama, puteți cuantifica ce s-ar fi întâmplat dacă nu s-ar fi adoptat legea. Din nou, asupra acestor persoane nu am fi avut niciun fel de posibilitate de a interveni şi de a-i determina să respecte anumite reguli, astfel încât să nu transmită virusul. De asemenea, în ceea ce privește detașările, odată cu acordarea din nou a posibilității de realizare a acestor detașări, sigur, după apelul la voluntariat, și aici vă dau așa numai o cifră, la un moment dat făcusem 4.000 de cereri de detașări voluntare, pentru care am primit în jur de 26 de acorduri pentru detașări, din 4.000 de cereri. Vă dau aceste date ca să vă daţi seama de dificultățile cu care ne-am cofruntat în toată această perioadă. Deci, s-au dispus peste 1.500 de detaşări, aceste detaşări erau fundamentale. Peste 1.100 de detaşări sunt la Direcţiile de Sănătate Publică, care sunt suprasolicitate, care, dacă nu puteam beneficia de aceşti angajaţi care au fost detaşaţi la Direcţiile de Sănătate Publică, efectiv, suprasolicitarea ar fi dus la o reducere a eficienţei în combaterea virusului. Gândiţi-vă că Direcţiile de Sănătate Publică duc o mare parte din greul bătăliei contra epidemiei. Direcțiile de Sănătate Publică trebuie să emită toate deciziile. Direcția de Sănătate Publică trebuie să supravegheze, sigur în colaborare cu ambulanțele, recoltarea țesutului exudatului nazo-faringian, recoltarea probelor pentru diagnosticare. DSP-urile trebuie să asigure inspecția de sănătate atât pentru spitale, pentru toate spațiile publice pentru care este necesară luarea măsurilor de protecție sanitară. Direcțiile de Sănătate Publică trebuie să efectueze anchetele epidemiologice și credeţi-mă că, în condițiile unui număr crescut de cazuri, viteza de derulare a anchetelor epidemiologice este vitală, pentru că ea permite ca persoane care au intrat în contact cu persoana infectată să poată să fie izolate, astfel încât să nu transmită virusul. Viteza este fundamentală în anchetele epidemiologice. De altfel, Ministerul Sănătății a și emis un ordin în care a stabilit niște proceduri clare, termenul în care trebuie să se dispună realizarea anchetei epidemiologice și, mai ales, termenul în care să se dispună măsurile aferente rezultate în urma anchetelor epidemiologice. Ludovic Orban: De asemenea, am avut nevoie de persoane detașate, pentru că a crescut numărul de pacienți care trebuie tratați în Secțiile de Terapie Intensivă. Putem vedea că sunt cred că 458 de români care sunt tratați astăzi în secțiile de Terapie Intensivă, iar problema Secțiilor de Terapie Intensivă este aceea că, deși avem o capacitate mai mare, infecția nu este unitar distribuită la nivelul țării, sunt județe, municipiul București, care sunt mai afectate și exista riscul suprasolicitării capacității de tratare în Secțiile ATI. În mod constant am avut ca obiectiv creșterea capacității de a trata în Secțiile de Terapie Intensivă, și după adoptarea Legii 136 am luat măsuri extrem de energice pentru a creștere numărul de paturi în Secțiile de Terapie Intensivă. Dar chiar și acolo unde am găsit paturi, fără detașarea medicilor anesteziști, asistenților medicali, care sunt necesari în tratare, degeaba ai paturi, degeaba ai ventilatoare dacă nu ai personal. Am avut dificultăți în deschiderea unor Secții de Terapie Intensivă noi, dificultăți care există în continuare. Cu toate astea, am crescut numărul de paturi în Secțiile de Terapie Intensivă cu aproape 130 de paturi și acest proces de creștere continuă, mai avem la Brașov, la "Matei Balș" posibilitatea de a crește numărul de paturi. De asemenea, sunt utilizate soluții pentru fiecare regiune, astfel încât să creștem capacitatea de tratare a pacienților în Secțiile de Terapie Intensivă. Vă repet că, și aici, detașarea a fost soluția care ne-a permis să facem funcționale foarte multe paturi de Terapie Intensivă, care altfel nu ar fi putut fi operaționalizate. Cred că ați remarcat că am crescut constant capacitatea de testare. De la 400-500 de teste, care se puteau face în prima fază a epidemiei, am ajuns să realizăm, sunt zile în care putem face și 25.000 de teste, iar obiectivul nostru este de creștere în continuare a capacității de testare, testare evident pe aparate de tip Real Time PCR, testare făcute în spații care să asigure biosecuritatea și cu personal care să aibă pregătirea necesară pentru a putea pune diagnostice corecte. Creșterea capacității de testare este foarte importantă, pentru că dacă ai capacitate mai mare poți să identifici mai ușor o persoană bolnavă și, cu cât identifici mai repede o persoană care este infectată cu coronavirus, cu atât mai repede poți să dispui măsurile, de tratare a persoanei respective, de realizare a anchetei epidemiologice, plus poţi să ai o analiză foarte serioasă, în care poți să îți dai seama cam care sunt zonele de risc cel mai mare, unde se infectează cei mai mulți români. Am să vă vorbesc despre un lucru care sigur că nu ne-a făcut plăcere să apelăm la el, dar a fost necesar. Deşi e perioadă de vară, am crescut intensitatea controalelor, atât pentru persoanele fizice, cât și pentru persoanele juridice. S-au dat extrem de multe amenzi, atât către operatorii economici, cât și către persoane fizice, pentru nerespectarea reglementărilor legale, nerespectarea normelor privind protecția sanitară. Iar lucrul acesta este extrem de important. Orice român trebuie să știe că, dacă nu respectă regulile, dacă nu respectă reglementările legale, poate să fie sancționat și este normal să fie sancționat. Pentru că, atunci când tu te expui riscului de infectare, tu, de fapt, nu te expui numai pe tine riscului de infectare, expui riscului de infectare în primul rând persoanele apropiate, familia, prietenii, colegii de birou și toți cei cu care interacţionezi. Atunci când dăm sancțiuni către persoane care nu respectă regulile le dăm strict cu obiectivul de a îi ajuta să respecte regulile şi să înțeleagă faptul că regulile trebuie respectate, și aici vă sunt foarte limpede, cu cât crește procentul românilor care respectă regulile, care se protejează, cu atât riscul de răspândire a virusului se diminuează. Asta este calea cea mai normală. Vedem în toate țările că virusul n-a dispărut natural pe perioada verii, așa cum așteptau foarte mulți, că, de fapt, aici nici nu poate fi vorba de valuri, așa cum se estima în primă fază. Virusul rămâne prezent în comunitate, virusul se răspândește în comunitate și, cu cât interacțiunile sunt mai numeroase, și este normal, că am dat drumul la marea majoritate a activităților, pentru că nu am vrut să blocăm economia, cu cât numărul interacțiunilor între oameni crește, cu atât riscul de transmitere crește cu atât riscul de transmitere crește și în aproape toate țările, odată cu măsurile de relaxare, a crescut numărul de persoane infectate. Deci, soluția este foarte limpede și foarte clară: respectarea regulilor, masca, nu înțeleg de ce există o asemenea opoziție față de mască. Masca este cel mai bun mijloc de a te proteja. Masca este, practic, garanția faptului că nu te infectezi atunci când interacționezi cu oamenii. Păstrarea unei distanțe fizice, de 1,5 m, regulile de igienă, sunt reguli simple, care pot să ne protejeze și să ducem o viață normală, să ne ducem la muncă, să ne petrecem concediul în condiții normale, activitatea economică să se desfășoare în cele mai bune condiții. Respectarea regulilor este fundamentală și aici fac un apel la dumneavoastră, în numele patriotismului pe care îl aveți, al responsabilității pe care o aveți față de românii care v-au acordat încrederea și v-au votat ca să fiți în organismul reprezentativ al României, fiți alături de noi în tot acest efort de comunicare publică și de convingere a îndărătnicilor și a celor care bagatelizează riscul acestui virus. Coronavirusul ucide, se vede clar, uitați-vă pe date și veți vedea că acest virus perfid provoacă moartea și nu numai pentru persoanele mai în vârstă sau pentru persoanele cu comorbidități, care au alte boli, ci și pentru persoane sănătoase. A respecta regulile înseamnă a ne proteja nu numai pe noi, ci a-i proteja și pe ceilalți, a le apăra sănătatea și viața. Toate măsurile pe care le luăm au doar acest obiectiv, obiectivul de a reduce numărul de persoane infectate, obiectivul de a reduce la maximum posibil numărul persoanelor care pot să fie afectate de acest virus
În ceea ce privește începerea anului școlar, decizia noastră este foarte clară, pe 14 septembrie va începe anul școlar. Sigur că începerea anului școlar trebuie să se facă în niște condiții care să țină cont de situația epidemiologică.
 

Ludovic Orban: Din acest motiv, am luat decizia ca să deschidem școala în mod diferențiat, pe baza deciziilor luate în primă fază de consiliile de administrație, inspectoratele școlare, direcțiile de sănătate publică și comitetelele județene de situații de urgență, în consiliile de administrație ale școlilor sunt reprezentate autoritățile locale, sunt reprezentați părinții, sunt reprezentanții Ministerului Educației, ai inspectoratelor școlare și ei pot să facă o evaluare. Există, practic, trei situații, situația, să spun, verde, situația galbenă și situația roșie. Aici e vorba de numărul de infectări, sub 1, între 1 și 3 și de peste 3, numărul de persoane infectate în ultimele 14 zile; așa se face calculul. În funcție de situația epidemiologică din fiecare comunitate locală, școala se poate deschide normal, cu elevi în clasă, școala, în situația între 1 și 3, se poate deschide cu prezență alternativă, adică jumătate din clasă cu prezență fizică în clase, jumătate online, și, evident, alternarea acestor jumătăți de clase. Și, în mod evident, acolo unde situația epidemiologică indică un risc epidemiologic mare școala va începe online. Sigur că începerea școlii presupune o serie de demersuri. Demersurile pe care le-am gândit sunt demersuri care sunt în derulare pe fiecare, să spun, direcție de acțiune pe care am stabilit-o. În primul rând, am constituit un comitet interministerial care pregătește deschiderea anului școlar, care este coordonat de doamna vicepremier Raluca Turcan și care are reprezentanți ai tuturor instituțiilor relevante în ceea ce privește deschiderea școlii. Este clar că pentru fiecare mod de începere a anului școlar trebuie luate măsurile specifice. În școli, acolo unde începe activitatea normal, este clar că va fi necesar portul măștii, atât pentru cadrele didactice, cât și pentru elevi, cât și pentru personalul auxiliar. Acolo unde este posibil să se asigure, să spun, separarea prin plafoane de plexiglas în cadrul acelorași bănci, cum s-au realizat deja în anumite școli, este important ca acest lucru să se realizeze, pentru a reduce contactul fizic.

(Știre în curs de actualizare)


Etichete ludovic orbanparlament(RS)

Articole cu teme similare:

Recomandarile editorului:

X

Candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene participã la o dezbatere Eurovision, la Parlamentul European - Video Live