Pe scurt:
Ascultă Radio Romania ActualităţiAscultă Live Acum: REPORTERII ACTUALITATII (CONTINUARE) Miercuri, 08 Decembrie

Cele mai citite

Articole recente

Ştiri

Autor

31 August 2021
Vizualizari: 423
Comentează add

„Apel matinal” - Invitat: Virgil Popescu, ministrul Energiei.

Legea consumatorului vulnerabil „trebuie devansată”

-

Virgil Popescu. Foto: gov.ro.

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (31 august, ora 8:27) - Emisiunea: "Matinal" - Rubrica: "Apel matinal" - Realizator: Daniela Petrican - Autorităţile anunță controale la furnizorii de gaze naturale care vor să majoreze tarifele, deși contractele au fost încheiate anterior la un preț fix. Verificările vor fi făcute de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei și de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, conform ministrului energiei, care a precizat că dacă vor fi găsite nereguli amenzile pot ajunge la procente importante din cifra de afaceri a companiilor furnizoare.

De altfel, executivul are în vedere o compensare importantă din factura la energie pentru lunile noiembrie, decembrie, ianuarie și februarie, a mai spus ministrul Energiei, Virgil Popescu, cel care este astăzi invitatul "Apelului matinal". Când vor începe, domnule ministru, aceste controale și pe cine, respectiv, ce vor viza inspectorii?
Virgil Popescu: Începând de astăzi ANRE împreună cu ANPC vor începe controalele la furnizorii de gaz, dar ce mai trebuie ştiut este că ANPC a început deja controalele la toţi furnizorii, fie că vorbim de energie electrică, fie că vorbim de gaze naturale. Pe controlul acesta tematic al ANRE-ului în principal discutăm de furnizorii de gaze, să vedem dacă respectă Legea energiei electrice, dacă ofertele cu preţ fix pe o perioadă de un an de zile pe care le-au făcut şi în urma cărora au fost încheiate contracte sunt respectate. Avem clar articole în Legea energie electrice şi a gazelor naturale că orice ofertă înșelătoare în dauna unui client poate fi sancţinată cu amendă din cifra de afaceri între cinci şi 10%.

Realizator: Aveți o estimare privind creșterea valorii facturilor la gaze?
Virgil Popescu: Haideţi să vedem, vis-à-vis de acest control să vedem ce rezultate sunt și după aceea... Nu noi, Ministerul Energiei, facem acest control. Eu mă bucur că în sfârşit ANRE şi-a luat rolul în serios şi a pornit aceste controale în piață, dar aș vrea să aștept rezultatul acestui control, să vedem cu ce finalitate se încheie. Referitor la preţul la gaze, aici lucrurile sunt, să zicem aşa, mai simple din punctul meu de vedere. Prețul la gaze este dictat de cei care fac piață în Europa la gaze.

Realizator: Şi la ce să ne așteptăm în această iarnă atunci?
Virgil Popescu: La modul că Europa este dependentă de gazul rusesc. Evident, Gazprom a ridicat preţul la gaze până la acest nivel la care se vinde pe bursele din Europa şi, evident, nici România nu poate fi scutită de acest lucru, dar nu prețul este atât de important, ci faptul că guvernele, şi Guvernul României, şi asta ne preocupă, să intervină şi să ajute oamenii care au nevoie de ajutor în această iarnă. Deci, practic, faptul că a crescut preţul la gaze fără să existe, normal, o justificare economică din acest punct de vedere aduce nişte profituri şi nişte impozite pe venituri suplimentare la bugetul de stat şi parte din aceste încasări la bugetul de stat trebuie să se întoarcă şi să fie redirecţionate către consumatorul vulnerabil, către consumatorul mediu, aşa cum gândim noi acum, pentru a putea ajuta să trecem cu bine această iarnă. 

Realizator: Apropo de asta, veţi putea determina aprobarea mai rapidă în Parlament a legii consumatorului vulnerabil?
Virgil Popescu: Eu am văzut că toate forţele politice din Parlament, şi am zis acest lucru cred că în urmă cu trei săptămâni de zile, am intrat pe un post de televiziune şi am spus, după părerea mea, că legea consumatorului vulnerabil trebuie devansată. Trebuie aprobată în septembrie şi să intre în vigoare începând cu această iarnă. Am văzut că toate forţele politice din Parlament îşi doresc asta şi sunt foarte optimist că în cursul lunii septembrie va fi adoptată. Dar, mai mult, în guvern, noi la Ministerul Energiei, doamna Turcan la Ministerul Muncii, lucrăm pe două scenarii. Noi lucrăm pe un scenariu de compensare a facturilor românilor şi vorbim de câteva milioane bune de români. Pentru cei care consumă mediu, un consum mediu, ceea ce s-ar traduce cu un venit mediu, doamna Turcan lucrează pe o compensare la nivelul venitului  mediu al românilor, o compensare suplimentară ţintită pentru această iarnă, şi vorbim de la 1 noiembrie până la 31 martie, iarna se termină la 31 martie, nu în februarie din punctul nostru de vedere, deci, practic, vorbim de cinci luni de compensare şi, în funcţie de scenariile pe care le facem, o să le prezint în guvern primului ministru şi după ce le luăm le vom aproba împreună cu primul ministru putem ieşi public cu ele. Vorbim de compensare pe factura atât la energie electrică, cât şi la gaze naturale. 

Realizator: Ce pot face consumatorii casnici care au avut o ofertă pe care furnizorul nu o mai respectă?
Virgil Popescu: Există ANPC-ul, special, care face aceste verificări, se pot adresa ANPC-ului, precum şi ANRE-ului, dar cred că în urma acestui control, eu cred că furnizorii îşi vor reveni şi încercarea pe care au avut-o de a mări preţurile va eşua. Eu nu cred că şi niciodată nu o să fiu de acord ca riscul unui furnizor, riscul de piaţă pe care îl are un furnizor să îl transfere sută la sută clientului. Nu este normal acest lucru, ai făcut o ofertă cu un preţ fix, te ţii de această ofertă cu un preţ fix. 

Realizator: Odată cu liberalizarea pieţei de energie electrică, la ce să ne aşteptăm şi în cazul facturilor la electricitate?
Virgil Popescu: După părerea mea la electricitate s-a ajuns la un palier. Prețul certificatului de CO2 în cursul acestui an a ajuns la 55 de euro, cu peste 33-34 de euro mai mult decât anul trecut și cred că aproape 40 de euro mai mult decât acum doi ani de zile, iar cu toate acestea prețul pe piața spot, că până la urmă de acela vorbim, preţul pe piaţa spot mediu în România este la media europeană, este la 70 de euro, față de 40 de euro, cât a fost anul trecut. Dar dacă anul trecut a fost un preț, să zicem, impus de pandemie foarte mic sau 50 şi ceva de euro, cât a fost în urmă cu doi ani, când am avut o economie în toată Europa funcţională, deci, cu toate că preţul certificatului de CO2, care împinge piaţa de energie electrică în sus, a crescut cu peste 30 de euro, preţul pe piaţa spot nu s-a mărit decât în jur de 20, 20 şi ceva de euro. Canicula din această vară, faptul că nu a bătut vântul, deci, practic, nu am avut energie eoliană şi producţia de energie eoliană şi în România şi în Europa a scăzut foarte mult au fost factori care au cauzat această creştere de preţ, dar, cum am spus, eu zic că preţul energiei electrice a ajuns pe un palier şi în momentul de faţă nu cred că va mai creşte.

Realizator: Domnule ministru, în ultima perioadă tot auzim de persoane care au primit facturi cu sume uriaşe la energie electrică. Ce pot face aceşti oameni?
Virgil Popescu: Primul lucru pe care trebuie să-l facă este să reclame această factură la furnizorul de energie. Dacă stăm pasivi și nu reclamăm acest lucru nici nu se poate rezolva. Primesc și eu pe pagina mea de Facebook, pe Messenger, primesc în privat tot felul de reclamații de la oameni și cum le primesc să ştiţi că oamenii mei le și transmite direct către furnizori, dar trebuie să o facă automat. Clienţii trebuie să facă reclamația la furnizor, în primul rând, pentru că - na - să zicem că pot fi greşeli. Acea factură de 27.000 de euro a unui client din Alba este mai mult decât o greșeală, este în investigare în momentul de față. A fost o regularizare pe un an de zile, dar chiar şi aşa suma este foarte mare. Acolo sunt şi eu foarte curios să văd rezultatul investigației interne a companiei, pentru că 27.000 de lei este o sumă foarte mare. Atrăgeam atenția în ianuarie anul trecut, în ianuarie anul acesta că inclusiv eu am primit o factură de 1.900 de lei pe o estimare de consum care s-a dovedit că a fost o greșeală a unui operator. Eu aş sfătui furnizorii să nu mai facă astfel de greșeli şi aş mai sfătui distribuitorii care citesc contoarele, care sunt diferiți de către furnizori, să nu încerce să facă citiri eronate sau să facă șicane de acest fel în momentul în care un client dorește să plece de la furnizorul care întâmplător deţine şi distribuția către un alt furnizor care nu are acea distribuţie în acea zonă sau nu are distribuție deloc, pentru că din piață să știți că mai sunt, se mai întâmplă și astfel de lucruri. Sunt companii care dețin și distribuție și furnizare și, încercând să îşi ţină clientul să nu plece de la un furnizor la altul, fac tot felul de şicane, inclusiv în call center li se spune oamenilor că dacă vă mutaţi să ştiţi că nu o să vă mai facă nimeni deranjamentele, nu o să vă mai repare. Este cu totul fals. Fiecare cetăţean, fiecare român în factura de energie electrică pe care o plăteşte plăteşte şi un tarif de distribuţie şi este obligaţia distribuitorului, indiferent cine vinde energia electrică sau gazul natural, să zicem aşa, pe româneşte, pe sârmele de energie electrică şi pe conductele de gaz din zona respectivă are obligaţia distribuitorul să facă intervenţiile în caz de defect.


Etichete (ii)Apel matinalVirgil Popescuministrul Energiei

Articole cu teme similare:

Recomandarile editorului:

X

Candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene participã la o dezbatere Eurovision, la Parlamentul European - Video Live