Un vehicul spaţial rusesc s-a prăbuşit imediat după lansare

Lansat miercuri de pe cosmodromul Baikonur din Kazahstan, vehiculul spaţial rusesc Progress M12-M a eşuat în încercarea de a ajunge pe orbita corectă.

Un vehicul spaţial rusesc s-a prăbuşit imediat după lansare
Staţia spaţială internaţională. Foto: Arhivă Reuters.

Articol de Ionuţ Dragu, 24 August 2011, 20:13

Agenţia spaţială rusă, Roskosmos, a confirmat, într-un comunicat, că vehiculul spaţial Progress M12-M nu a ajuns pe orbita corectă, explicând că au apărut problemele tehnice la 325 de secunde de la lansare.

Agenţia spaţială a adăugat că "potrivit datelor preliminare, este vorba de o problemă tehnică la sistemul de motoare".

Vehiculul Progress M12-M era încărcat cu peste 3,5 tone de materiale şi echipamente pentru ISS, în momentul în care au apărut anumite probleme tehnice, potrivit agenţiilor de presă din Rusia.

Potrivit agenţiei oficială Itar -Tass, la aproximativ 350 de secunde după lansare, a fost înregistrată o scădere de presiune în rezervorul de carburant, iar apoi contactul cu vehiculul spaţial a fost întrerupt.

Vehiculul Progress M12-M urma să se conecteze la ISS în cursul zilei de vineri.

Fragmente din vehiculul spaţial au căzut în Republica Altai, la frontiera cu China, în Mongolia şi Kazahstan, a indicat o sursă din cadrul serviciilor de securitate pentru agenţia Ria Novosti, în timp ce o altă sursă a indicat anterior pentru agenţia Interfax că vehiculul a căzut, probabil, în Siberia.

Acest incident are loc la mai puţin de o săptămână după ce Rusia a pierdut contactul cu un puternic satelit de telecomunicaţii, lansat de pe cosmodromul Baikonur din Kazahstan de o rachetă Proton. Satelitul a fost ulterior descoperit pe o orbită greşită.

Satelitul, creat pe baza platformei Eurostar-300, în cadrul acordului de cooperare între centrul Krunitchev şi societatea europeană EADS Astrium, cântărea peste cinci tone şi avea un termen de valabilitate de 15 ani.

Satelitul trebuia să asigure servicii de comunicaţii şi difuzare în Rusia şi ţările din Comunitatea Statelor Independente (fosta URSS, cu excepţia ţărilor baltice şi a Georgiei).

Roskosmos a anunţat, marţi, suspendarea tuturor lansărilor de sateliţi cu ajutorul rachetelor Proton-M, până când cauzele exacte ale incidentului vor fi stabilite, iar problemele tehnice vor fi eliminate.

Pe 1 februarie anul acesta, Rusia a mai pierdut contactul cu un satelit, de tip militar, GEO-IK-2, conceput mai ales pentru a realiza o hartă detaliată 3D a Terrei. Satelitul a fost descoperit pe orbita sa după 24 de ore.

Agenţia spaţială rusă a fost aspru criticată după eşecul înregistrat pe 5 decembrie 2010 cu ocazia lansării pe orbită a trei sateliţi din sistemul Glonass - conceput de Rusia pentru a rivaliza cu sistemul de navigare american GPS şi cu viitorul sistem european Galileo.

Sateliţii au căzut în Oceanul Pacific după eşecul misiunii de plasare pe orbită, din cauza unei supraîncărcări cu carburant a lansatorului.

Acest eşec a întârziat cu cel puţin un an punerea în funcţiune a sistemului Glonass, iar preşedintele rus, Dmitri Medvedev, i-a concediat la sfârşitul lunii decembrie 2010 pe doi directori din industria spaţială rusă şi l-a criticat pe Anatoli Perminov, care, la rândul său, a fost concediat în aprilie.

Ştiinţă & Tehnologie 14 Iunie 2024, 11:48

În București începe Tech Expo

Peste 70 de expozanți vor prezenta vizitatorilor aproape 1.500 de produse și soluții, ultimele noutăți tehnologice de pe piață.