Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Dreamliner, gata de zbor

Boeing efectuează marţi primul test de zbor al aeronavei 787 Dreamliner.

Articol de Bogdan Mihai, 15 Decembrie 2009, 18:33

Boeing efectuează primul test de zbor al aeronavei 787 Dreamliner, cu o întârziere de doi ani şi jumătate faţă de termenul stabilit iniţial, avionul eficient din punct de vedere energetic fiind considerat esenţial pentru viitorul financiar al grupului american.

Construcţia aparatului din fibră de carbon şi titan, care va permite economii de ordinul milioanelor de dolari prin consumul redus de carburanţi şi costurile mici de întreţinere, a fost întârziată de deficitul de componente, greşeli de proiectare şi o grevă de două luni.

"Acest prim zbor va crea percepţia necesară că programul a revenit la normal", a declarat Richard Aboulafia, analist la compania de cercetare a pieţei Teal Group, care a adăugat că rezultatul final este încă departe.

Transportatorii aerieni au primit bine conceptul unui avion de dimensiuni medii, care ar urma să transporte circa 250 de pasageri pe distanţe lungi.

Primul zbor al aeronavei este programat pentru astăzi la ora 21.00, ora României, dacă vremea va fi bună. "Dreamliner"-ul decolează de pe o pistă a aerodromului Plain Field, din apropiere de uzina Boeing, nu departe de Seattle.

Avionul de talie medie poate transporta între 210 şi 330 de pasageri pe distanţe de la 4.600 de kilometri la 15.750 şi oferă un mai bun confort călătorilor graţiei umidităţii mult mai ridicate.

Zborul inaugural trebuia să aibă loc în iunie anul trecut, dar s-a tot amânat în mai multe rânduri. Potrivit rezultatelor testelor existau probleme la fuselajul aparatului, care acum au fost remediate.

Între timp, compania Airbus, divizie a grupului european EADS, a atras cumpărători pentru aeronava concurentă A350, care va fi şi ea construită în principal din materiale care au în componenţă carbon.

Tot anul acesta, în noiembrie a fost inaugurat şi avionul gigant Airbus A380. Aeronava a decolat de pe Aeroportul parizian Roissy, cu destinaţia New York, cu peste 500 de pasageri la bord.

Boeing a anunţat că primul avion 787 va fi livrat companiei japoneze All Nippon Airways în trimestrul patru din 2010, cu o întârziere de peste doi ani faţă de termenul iniţial, luna mai 2008.

Majoritatea analiştilor consideră că testele de zbor efectuate de Boeing vor depăşi 12 luni, având în vedere că este vorba de un nou avion şi o nouă metodă de construcţie.

Boeing 787 Dreamliner

Avionul este construit în principal din materiale compozite - 80% după volum şi 50% după masă. Restul componentelor sunt din aluminiu (20% după masă), titan (15%), oţel (10%). Are o autonomie maximă de 14.800-15.700 km, la o viteză de croazieră de Mach 0.85.

Se pot instala scaune care să ofere 8 sau 9 locuri pe rând la clasa economic, în funcţie de specificaţiile liniilor aeriene. Se oferă formatul 2+4+2, 3+2+3, 3+3+3 şi 2+4+3.

Capacitate de 240 de locuri în format 3+2+3 cu două clase, 296 în format 3+2+3 cu două clase şi densitate ridicată respectiv 234 în sistem de 3 clase. Dacă se alege formatul cu 9 locuri pe rând capacitatea creşte cu aproximativ 35 de locuri.

Ferestre mai mari decât ale oricărui avion aflat în producţie (27 cm X 47 cm), aproape dublu faţă de modelele anterioare. Ferestrele sunt dotate cu un sistem electronic (bazat pe tehnologia LCD) care permite schimbarea culorii ferestrei în timpul zborului în locul parasolarului tradiţional, crescând confortul şi economisind greutate.

Iluminare a cabinei folosind tehnologia LED, permiţând până la 128 culori.

Presiune în cabină mai apropiată de cea de pe sol (1600 m faţă de 2400 m), şi umiditate crescută faţă de modelele tradiţionale, pentru confort suplimentar, lucruri posibile datorită materialelor compozite (mai rezistente şi imposibil de corodat) şi sistemelor electrice. Filtre de aer extrem de performante, care extrag ozonul, bacteriile, gazele nocive şi mirosurile din aer.

Sisteme de comandă şi control şi instrumente folosind panouri LCD şi standardul ARINC 661. Avionică controlată folosind tehnologia Ethernet

Sisteme de eliminare a turbulenţelor (Active Gust Alleviation), preluate de la bombardierul stealth B-2 Spirit.
Conturile online inactive, „magneți pentru hackeri”
Ştiinţă & Tehnologie 08 Iunie 2025, 13:49

Conturile online inactive, „magneți pentru hackeri”

Specialiștii ne recomandă să recugem periodic la așa-numite curăţenii digitale.

Conturile online inactive, „magneți pentru hackeri”
DNSC:Tentativă de fraudă propagată pe o pagina de Facebook cu milioane de urmăritori
Ştiinţă & Tehnologie 06 Iunie 2025, 08:01

DNSC:Tentativă de fraudă propagată pe o pagina de Facebook cu milioane de urmăritori

Pentru mai multă credibilitate, atacatorii folosesc o pagină de Facebook cu milioane de urmăritori și bifă de verificare, dar...

DNSC:Tentativă de fraudă propagată pe o pagina de Facebook cu milioane de urmăritori
Fetiță de 14 ani, beneficiară a unui nou transplant de cord efectuat la Târgu Mureș
Ştiinţă & Tehnologie 02 Iunie 2025, 13:39

Fetiță de 14 ani, beneficiară a unui nou transplant de cord efectuat la Târgu Mureș

O fetiță de 14 ani din Teleorman este beneficiara celui de-al treilea transplant de cord efectuat la IUBCvT.

Fetiță de 14 ani, beneficiară a unui nou transplant de cord efectuat la Târgu Mureș
Centru logistic al Crucii Roșii Române, în comuna Prejmer, Brașov
Ştiinţă & Tehnologie 02 Iunie 2025, 11:30

Centru logistic al Crucii Roșii Române, în comuna Prejmer, Brașov

Potrivit colegilor de la Radio România Brașov FM, comuna Prejmer a pus la dispoziție cu titlu gratuit, pentru 49 de ani, un...

Centru logistic al Crucii Roșii Române, în comuna Prejmer, Brașov
Dan Cîmpean/ DNSC: Inteligența artificială este folosită și în scop malefic
Ştiinţă & Tehnologie 02 Iunie 2025, 09:56

Dan Cîmpean/ DNSC: Inteligența artificială este folosită și în scop malefic

"Apel matinal" - Invitat: Dan Cîmpean, directorul DNSC.

Dan Cîmpean/ DNSC: Inteligența artificială este folosită și în scop malefic
Probă de Drum – Peugeot 5008 MHEV
Ştiinţă & Tehnologie 23 Mai 2025, 17:21

Probă de Drum – Peugeot 5008 MHEV

Constructorul francez Peugeot a încercat să revoluționeze segmentul SUV-urilor, odată cu lansarea celei de-a treia generații...

Probă de Drum – Peugeot 5008 MHEV
Auto: BYD Dolphin Surf intră pe piața din România
Ştiinţă & Tehnologie 22 Mai 2025, 11:04

Auto: BYD Dolphin Surf intră pe piața din România

Modelul electric al producătorului chinez vine cu un preț de pornire de 11.590 de EURO cu TVA inclus, preț valabil prin...

Auto: BYD Dolphin Surf intră pe piața din România
Probă de Drum cu Mazda3
Ştiinţă & Tehnologie 11 Mai 2025, 13:20

Probă de Drum cu Mazda3

Într-o lume în care multe mașini au renunțat la farmec și stil în favoarea eficienței și a ecranelor cât un televizor, Mazda3...

Probă de Drum cu Mazda3