Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Contractele de servicii de comunicaţii, "pe maxim 24 de luni"

Drepturile consumatorilor: ANCOM precizează că pe parcursul perioadei contractuale furnizorii sunt obligaţi să îşi informeze clienţii despre modificările survenite.

Contractele de servicii de comunicaţii, "pe maxim 24 de luni"
Foto: Arhiva Reuters.

Articol de Florin Matei, 24 Octombrie 2012, 11:12

Durata maximă iniţială a unui contract este de 24 de luni, afirmă şeful departamentului Informare şi Petiţii din Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), Alina Antonescu.

Furnizorii sunt obligaţi însă să ofere clienţilor şi contracte pe o perioadă de 12 luni.

"Ideea este ca utilizatorii să nu rămână captivi în contract pe o perioadă mai mare de 12 luni dacă nu îşi doresc acest lucru", a declarat Alina Antonescu la Radio România Actualităţi în cadrul emisiunii Matinal.

În acest caz furnizorul tinde să ofere beneficii mai puţine decât în cazul unui contract pe doi ani, spune Alina Antonescu.

Audio: Interviul integral cu Alina Antonescu.

--fb1În perioada minimă contractuală de 12 luni utilizatorul trebuie să plătească despăgubiri dacă doreşte să rezilieze contractul.

Alina Antonescu spune că au existat situaţii în care unele companii au stabilit durata minimă contractuală la trei ani în funcţie de politicile lor comerciale.

Această practică a fost stopată însă de noua directivă europeană care a stabilit la 24 de luni perioada contractuală iniţială maximă.

Pe de altă parte, directiva europeană prevede că durata minimă contractuală de 12 luni reprezintă o perioadă rezonabilă în care furnizorul îşi poate recupera unele costuri pe care le-a făcut oferind nişte facilităţi iar utilizatorul nu este foarte dezavantajat.

Clienţii "trebuie informaţi despre drepturile lor"

Companiile care oferă servicii de comunicaţii pot modifica clauzele contractuale doar dacă au prevederi exprese în contract că pot modifica clauzele, afirmă Alina Antonescu.

--fb2O altă condiţie este ca furnizorii să notifice abonaţii despre modificări şi să le lase acestora o perioadă de 30 de zile în care clienţii pot decide dacă doresc să continue relaţia contractuală sau să renunţe la contract în noile condiţii propuse de furnizori.

Şeful departamentului Informare şi Petiţii din Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, Alina Antonescu, spune că au existat situaţii în care unele companii de comunicaţii "au uitat" să informeze utilizatorii despre drepturile legale pe care le au.

ANCOM a demarat o campanie pentru a identifca acele cazuri şi a obligat furnizorii să îşi respecte obligaţiile prevazute în directiva europeană.

Clienţii care doresc să îşi afle drepturile sau să sesizeze problemele pe care le identifică în relaţia cu furnizorii pot accesa pagina ANCOM.

Noi contracte pentru furnizarea de servicii de comunicaţii

Din 25 februarie 2012 au fost modificate contractele încheiate de consumatori cu furnizorii de servicii de comunicaţii electronice.

Conform noului cadru legal din domeniul telecom contractele conţin mai multe clauze minime obligatorii, în scopul protecţiei consumatorilor.

Potrivit comunicatului, noile dispoziţii legale stabilesc, printre altele, un prag maxim pentru durata iniţială a contractului şi aduc unele modificări referitoare la încheierea contractelor la distanţă ce au ca obiect furnizarea de servicii de comunicaţii electronice.


Comunicatul ANCOM

Potrivit noilor reglementări, operatorii au obligaţia de a include în contracte, printre altele, restricţiile pe care le impun în ceea ce priveşte utilizarea echipamentului terminal, categoriile de măsuri pe care le pot lua în cazul apariţiei unor incidente sau ameninţări de securitate, precum şi informaţii privind procedurile de gestionare a traficului în scopul de a evita congestionarea reţelei.

Aceste informaţii vor permite abonaţilor, de exemplu, să afle dacă furnizorul le va restricţiona accesul către anumite site-uri sau aplicaţii de pe internet, dacă le va coda telefonul în reţeaua sa sau dacă le va limita viteza de transfer după atingerea unui anumit volum al traficului.

Potrivit reglementărilor ANCOM, contractele încheiate pentru furnizarea de servicii de acces la internet trebuie să conţină clauze referitoare la parametri de calitate precum: viteza nominală/maximă de transfer a datelor, viteza minim garantată, dacă este cazul, întârzierea şi variaţia întârzierii de transfer, rata pierderii de pachete, termenul de la care va începe furnizarea accesului la internet, exprimat în zile calendaristice, precum şi termenele de remediere a deranjamentelor şi de soluţionare a reclamaţiilor utilizatorilor, exprimate în ore.

DNSC: Parolele lungi nu garantează siguranţa online
Ştiinţă & Tehnologie 22 Aprilie 2025, 09:54

DNSC: Parolele lungi nu garantează siguranţa online

Conform DNSC, securitatea reală nu depinde doar de o parola puternică, ci de o combinaţie de practici inteligente şi...

DNSC: Parolele lungi nu garantează siguranţa online
Premieră în UE: Autorizarea unui medicament pentru Alzheimer precoce
Ştiinţă & Tehnologie 17 Aprilie 2025, 13:16

Premieră în UE: Autorizarea unui medicament pentru Alzheimer precoce

Este un medicament pentru deficienţe cognitive uşoare, în stadiile incipiente ale bolii Alzheimer, dar tratamentul se face în...

Premieră în UE: Autorizarea unui medicament pentru Alzheimer precoce
Şase femei au zburat până la marginea spațiului
Ştiinţă & Tehnologie 14 Aprilie 2025, 19:31

Şase femei au zburat până la marginea spațiului

Vehiculul Blue Origin este complet automatizat, deci nu a existat un pilot la bord.

Şase femei au zburat până la marginea spațiului
Probă de Drum – Opel Grandland MHEV
Ştiinţă & Tehnologie 14 Aprilie 2025, 10:14

Probă de Drum – Opel Grandland MHEV

Noua generație a SUV-ului Grandland propusă de constructorul german Opel, este construită pe platforma nouă preluată din...

Probă de Drum – Opel Grandland MHEV
Probă de drum: Renault 5 e-Tech electric
Ştiinţă & Tehnologie 13 Aprilie 2025, 11:54

Probă de drum: Renault 5 e-Tech electric

Deși turbulențele continuă pe piața automobilelor electrificate, unde Tesla a înregistrat scăderi semnificative, grupul...

Probă de drum: Renault 5 e-Tech electric
Summit-ul Inovației Digitale
Ştiinţă & Tehnologie 08 Aprilie 2025, 14:45

Summit-ul Inovației Digitale

Patru zile de conferințe, forumuri și planuri ambițioase pentru transformarea digitală a României.

Summit-ul Inovației Digitale
Auto. Allview intră pe piaţa mobilităţii electrice
Ştiinţă & Tehnologie 08 Aprilie 2025, 14:01

Auto. Allview intră pe piaţa mobilităţii electrice

Compania românească a prezentat pe piaţa autohtonă primele vehicule electrice utilitare

Auto. Allview intră pe piaţa mobilităţii electrice
O specie de lup dispărută în urmă cu 12.500 de ani a fost readusă la viaţă
Ştiinţă & Tehnologie 08 Aprilie 2025, 11:27

O specie de lup dispărută în urmă cu 12.500 de ani a fost readusă la viaţă

O companie americană de biotehnologie a obţinut trei pui de lupi preistorici, care erau mai mari decât descendenţii lor moderni.

O specie de lup dispărută în urmă cu 12.500 de ani a fost readusă la viaţă