Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF: Ne dorim tarife juste, ne dorim un comportament mai responsabil al celor care sunt implicați în sistemul RCA

"Apel matinal" - Invitat: vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară, Sorin Mititelu

Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF: Ne dorim tarife juste, ne dorim un comportament mai responsabil al celor care sunt implicați în sistemul RCA
Foto: pixabay.com

29 Februarie 2024, 09:15

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂȚI (29 februarie, ora 8:30) - "Apel matinal" - Realizatori: Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu
Cătălin Cîrnu: Piața românească de asigurări se stabilizează și va evolua, conform conducerii Autorității Supraveghere Financiară, care consideră că afară de zona RCA sunt și alte sectoare în asigurări care merită atenție, întrucât există mari oportunități de afaceri. În perioada următoare, piața de asigurări din România va parcurge un proces de normalizare în sectorul asigurărilor de răspundere civilă și un proces de dezvoltare în celelalte sectoare. Iar pe lângă obiectivul eliberării de capital, este și acela de a avea în piață prime juste pentru tot ecosistemul RCA.

Daniela Petrican: ASF are în procedură de aprobare parlamentară un set de amendamente la Legea 132 a răspunderii civile auto, mai spune Sorin Mititelu, vicepreședinte al Autorității de Supraveghere Financiară și invitatul de astăzi al Apelului matinal. Bună dimineața!

Sorin Mititelu: Bună dimineața!

Daniela Petrican: Se vorbește deja de cea mai amplă modificare legislativă din domeniul RCA. Ce vizează aceste amendamente trimise parlamentului?

Sorin Mititelu: Într-adevăr, este un set de amendamente pe care l-am transmis parlamentului, toate aceste propuneri aflându-se un proces decizional la nivelul parlamentului, și ceea ce ne dorim prin realizarea, prin aprobarea acestora și apoi prin implementarea lor este faptul că ne dorim tarife juste, ne dorim un comportament mai responsabil al celor care sunt implicați în sistemul RCA, un grad de cuprindere în asigurare mai mare, și, nu în ultimul rând, ne dorim ca sistemele ce operează cu date despre șoferi, polițe, mașini și toate celelalte aferente să fie interoperabile, astfel încât să le fie mai utile decât în prezent.

Cătălin Cârnu: Ce înseamnă tarife juste?

Sorin Mititelu: Da, este cât se poate de binevenită și necesară o asemenea întrebare. Tariful RCA, prețul asigurării de răspundere civilă, nu este un preț unic pentru tot și pentru toate. Și trebuie menționat de la bun început că acest tip de asigurare este o protecție pentru cel care deține o mașină și pentru un șofer, atunci când, din vina lui, are loc un eveniment rutier. Și nu sunt mici limitele de acoperire. Practic, pentru daune materiale, limita este până la 6,5 milioane de lei, iar pentru vătămări corporale limita ajunge până la aproape la 32 de milioane de lei. De avut în vedere că astfel de evenimente se pot întâmpla și în țară, când suntem în trafic la noi în țară, și în spațiul Economic European. Așadar, practic, trebuie să fie un echilibru între prețul asigurării RCA și costurile aferente, din care cea mai mare parte dintre aceste costuri avem costurile cu cheltuielile cu daunele; restul vin, și celelalte, aferente distribuției, părții administrative și, bineînțeles, o mică majă de profit pentru asigurători. Așadar, trebui să fie această corelație încât costurile să fie acoperite de primă.

Daniela Petrican: Și cum se va schimba sistemul bonus-malus?

Sorin Mititelu: Da, sistemul bonus-malus are un are un efect pe mai multe planuri: este şi asupra tarifului /just/, și asupra comportamentului, și asupra creșterii gradului de cuprindere în asigurare. Deci, cu asemenea instrument, practic, reușim să influențăm mai multe elemente ale acestui sistem. Ceea ce ne dorim prin acest sistem, întâi de toate, este ca el în sine să fie just, adică rezultatul final, rezultatul financiar al acestui sistem în integralitate să aibă un impact cât mai mic asupra încărcării primei de risc, cea care face parte din tariful de asigurare. Cu alte cuvinte, ponderea rezultatului sistemului bonus-malus să nu fie mai mult de 10-15% din total primă de risc. Iar pentru aceasta avem în vedere o serie de modificări pe care dorim să le luăm în calcul, spre exemplu, față de data prezentă, când e un singur criteriu prin care îl diferențiem încadrarea într-o clasă de bonus-malus, respectiv a existat sau nu a existat un dosar de daună deschis, urmare a unui eveniment rutier, dorim să avem în vedere, pactic, și severitatea evenimentului, dacă este vătămare corporală sau doar o daună materială, dorim să avem în vedere comportamentul în trafic al șoferilor, dorim să avem în vedere continuitatea în asigurare, dorim să avem în vedere dacă acel eveniment a avut loc, să spunem, într-o zonă în țară sau în străinătate, că și aici impactul este destul de mare asupra valorii daunei. Deci astfel de elemente ne dorim să le luăm în calcul, astfel încât să reușim să obținem o diferențiere mai clară între cei care sunt în diverse clase de bonus.

Cătălin Cîrnu: Da, aminteaţi de bonus-malus, ca o constatare proprie, deși n-am avut niciun incident auto, prețul RCA-ului este un pic mai mare decât cel de anul trecut. La ce să ne așteptăm în acest an 2024? Cum vor evolua prețurile polițelor RCA?

Sorin Mititelu: Deci, este mai mare, în primul rând datorită faptului că există și un element de inflație. Noi, pe parcursul anului 2023, mai exact începând cu luna martie a anului trecut, aveam o înghețare a tarifelor la nivelul celor care erau în vigoare la finalul lunii februarie, urmare a unui eveniment important în piaţa de asigurări, şi nefericit, în același timp. Și, prin urmare, acea creștere de care spuneți este rezultat, întâi, al renunțării de către asigurători la asigurarea la a mai oferi reduceri, discounturi la acele tarife, astfel încât să poată acoperi creșterea de preț la cheltuielile cu daunele. Așadar, ceea ce avem în vedere din toate aceste elemente pe care le aducem ca modificări la sistemul actual este de a influența în final, cum spuneam, anumite elemente de cost din tarif, în sensul reducerii lor, un comportament mai responsabil și evenimente cât mai puține rutiere.

Cătălin Cîrnu: De ce este nevoie de introducerea în polițele de asigurare RCA de decontarea directă?

Sorin Mititelu: Decontarea directă este un mecanism care funcționează de ceva ani, este deja în sistem, are deja un nivel de utilizare ridicat. Mai bine de 30% dintre cei care au încheiat o asigurare RCA au solicitat și beneficiază de această funcționalitate. Și ceea ce aduce ca beneficiu este o simplificare a procesului de accesare a despăgubirii în cazul în care ești victima unui accident în care cel care l-a produs și este vinovat are o asigurare RCA. Practic se formează o relație mai stabilă între cel care a fost victima accidentului și propriul său asigurat, prin intermediul propriei sale asigurări de tip RCA, astfel că procesul este mai simplu, mai rapid și, prin urmare, o experiență mai bună pentru orice deținător de asigurare RCA, ce, /din fericire/, are un eveniment în care el nu este cel vinovat.

Daniela Petrican: Dar se va mai putea circula fără o poliță valabilă RCA așa cum se mai întâmplă acum?

Sorin Mititelu: De fapt nu trebuie să se circule fără o poliță RCA. În fapt, cerința, regula este ca orice mașină înmatriculată din momentul unu al înmatriculării trebuie să aibă asigurare RCA pe toată perioada de înmatriculare a mașinii. Prin urmare, aceasta e regula generală. Mai departe, era necesar, și cu această ocazie avem un amendament ce introduce și suspendarea temporară și voluntară a asigurării RCA, și, implicit, practic este suspendarea certificatului de înmatriculare a mașinii pe acea perioadă. Este o suspendare care poate avea loc pentru o perioadă minimă de o lună de zile și pe o perioadă maximă egală cu perioada rămasă din valabilitatea contractului de asigurare pe care o are încheiată proprietarul mașinii.

Cătălin Cîrnu: Cred că am priceput despre ce este vorba. Pe final de interviu însă trebuie să vă întrebăm: ASF va fi mai atentă la ceea ce se întâmplă pe piața asigurătorilor? Și mă gândesc, evident, la câteva falimente celebre, să le spunem așa, cu ghilimele de rigoare.

Sorin Mititelu: /.../ întrebare de la un reprezentant al ASF-ului /.../ este așteptarea să fie un răspuns de confirmare. Aș adăuga că este mai mult decât... răspunsul meu este întărit și de alte elemente. Întâi de toate, în momentul de față în piață avem o situație mult mai bună, avem jucători cu o capitalizare foarte bună, cu o expertiză și experiență nu numai în piața noastră, ci și pe alte piețe regionale extinse și, prin urmare, riscul de a avea evenimente similare precum cele din trecut este extrem de redus. Și, totodată, ASF devine din ce în ce mai activ nu numai în acțiuni de control, simplu control, ci prin acțiuni de supraveghere prudențială și de conduită mult mai numeroase și mai active. De altfel, avem în vedere introducerea și utilizarea unui instrument care până acum nu a fost prea folosit, cel al ghidului de conduită, prin care devenim ca instituții în relația cu asigurătorii în principal mult mai mai activi și ne dorim să evităm, să prevenim problemele, nu să urmărim rezolvarea unor probleme care deja au apărut.

Cătălin Cîrnu: Da, noi rămânem optimiști. Să sperăm că nu vor mai fi turbulențe pe această piață. Cu mulțumiri pentru discuția pe care am purtat-o la "Apel matinal".

Sorin Mititelu: Mulțumesc, de asemenea! Și oricând, cu plăcere, suntem disponibili pentru a oferi informațiile necesare.

Cătălin Cîrnu: Iar tuturor șoferilor care au încheiat, evident, polițele RCA să aibă drumuri bune, curate și fără incidente în trafic. Invitatul de astăzi al "Apelului matinal" a fost Sorin Mititelu, vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară.

Legea „păcănelelor” care interzice sălile de jocuri de noroc în localităţile mici, a intrat în vigoare
România 28 Aprilie 2024, 14:03

Legea „păcănelelor” care interzice sălile de jocuri de noroc în localităţile mici, a intrat în vigoare

Însă criticii actului normativ spun că este insuficient în condiţiile în care marea majoritate a dependenţilor ar fi în...

Legea „păcănelelor” care interzice sălile de jocuri de noroc în localităţile mici, a intrat în vigoare
Carnea de miel, comercializată la prețuri din ce în ce mai mari
România 28 Aprilie 2024, 13:45

Carnea de miel, comercializată la prețuri din ce în ce mai mari

În multe zone din ţară kilogramul de carne de miel se vinde cu 50-55 de lei, dar poate ajunge chiar şi la 60 de lei.

Carnea de miel, comercializată la prețuri din ce în ce mai mari
Semnificaţia ramurilor de salcie în satul tradiţional românesc
România 28 Aprilie 2024, 13:13

Semnificaţia ramurilor de salcie în satul tradiţional românesc

Credincioşii care au participat astăzi la Liturghie au primit ramuri de salcie sfinţite printr-o rugăciune specială, rostită...

Semnificaţia ramurilor de salcie în satul tradiţional românesc
CJ Prahova cere studiile geotehnice şi geologice ale localității Slănic Prahova
România 28 Aprilie 2024, 12:44

CJ Prahova cere studiile geotehnice şi geologice ale localității Slănic Prahova

În urma surpării de teren care a afectat o stradă din Slănic Prahova autorităţile au decis evacuarea a 42 de persoane.

CJ Prahova cere studiile geotehnice şi geologice ale localității Slănic Prahova
Preţul motorinei a continuat să scadă
România 28 Aprilie 2024, 12:37

Preţul motorinei a continuat să scadă

În București motorina a ajuns să coste mai puţin decât benzina.

Preţul motorinei a continuat să scadă
Aeroportul Tuzla, redeschis după modernizare I FOTO
România 28 Aprilie 2024, 11:46

Aeroportul Tuzla, redeschis după modernizare I FOTO

Adrian Vasilache, comandantul aeroportului "Alexandru Podgoreanu": În primă fază sperăm să devenim un paradis al avioanelor...

Aeroportul Tuzla, redeschis după modernizare I FOTO
Târgul de Paşti de la Braşov
România 28 Aprilie 2024, 11:23

Târgul de Paşti de la Braşov

Toți producătorii sunt din Brașov sau din împrejurimi, iar toate produsele sunt făcute artizanal.

Târgul de Paşti de la Braşov
Turnu Măgurele: Trecerea Dunării cu bacul între România şi Bulgaria, suspendată
România 28 Aprilie 2024, 10:16

Turnu Măgurele: Trecerea Dunării cu bacul între România şi Bulgaria, suspendată

Şoferii sunt deviaţi pe la Zimnicea sau Bechet, unde bacul funcţionează normal, şi pe la Podul Prieteniei Giurgiu-Ruse.

Turnu Măgurele: Trecerea Dunării cu bacul între România şi Bulgaria, suspendată