România participă la coridorul european de transport care va lega Marea Egee de Marea Neagră
Pentru România proiectul înseamnă modernizări sau segmente noi de transport de toate tipurile şi este relevant inclusiv pentru mobilitatea militară.
Articol de Bogdan Isopescu, 04 Decembrie 2025, 13:28
România intră într-unul din cele mai importante proiecte europene de transport, după ce ţara noastră, alături de Bulgaria, Grecia şi Comisia Europeană, au semnat un Memorandum de înţelegere şi un Plan de acţiune.
Coridorul multimodal va lega Marea Egee de Marea Neagră. Cele trei state trebuie să traseze planurile exacte până la sfârşitul anului viitor.
Pentru România proiectul înseamnă modernizări sau segmente noi de transport de toate tipurile şi este relevant inclusiv pentru mobilitatea militară, în discuţie, astăzi, la Consiliul miniştrilor transporturilor.
Este vorba de o întreagă hartă cu reţele şi puncte nodale, care cuprinde transport rutier, feroviar, naval, maritim, porturile de la Marea Neagră şi de pe Dunăre, inclusiv lucrări pentru a creşte navigabilitatea Dunării, un element care acum blochează utilizarea potenţialului fluviului.
Este o reţea complexă care ar trebui să facă transportul mai simplu şi mai rapid pentru oameni, mărfuri şi chiar echipamente militare grele.
România este importantă pe harta estică europeană, pentru că este punct de legătură al Uniunii cu Ucraina şi Moldova, cele care sunt în negocierile de aderare la spaţiul comunitar, ceea ce înseamnă că investiţiile vor fi mari, pentru că vorbim de lucrări şi proiecte pe un spaţiu mai mare al României, cel puţin în partea de sud-est.
Ionuţ-Cristian Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, participă astăzi la Consiliul miniştrilor europeni ai transportului.
"România joacă un rol vital în mobilitatea la graniţa de est şi trebuie să consolidăm transportul prin rutele de solidaritate, pentru a asigura transportul către Ucraina şi Moldova. Mulţumim şi apreciem poziţia preşedinţiei daneze în ceea ce priveşte prioritizarea investiţiilor europene în cadrul facilităţii de conectare a Europei, pentru că ajută România, care are o mulţime de proiecte de modernizare a infrastructurii actuale", spune Ionuţ-Cristian Săvoiu.
Tot până la finalul lui 2026, Comisia Europeană va elabora un plan de finanţare care să acopere proiectele convenite.
Banii ar urma să vină din instrumente europene, prin granturi sau fonduri structurale, apoi, de la Banca Europeană de Investiţii şi din bugetele naţionale ale celor trei state.












