Ascultă Radio România Actualitaţi Live

România nu e cunoscută cu adevărat pe plan internațional

"Apel matinal" - Invitat: vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism, Adrian Voican.

România nu e cunoscută cu adevărat pe plan internațional
Foto: Arhivă / anat.ro.

Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 05 Noiembrie 2025, 09:24

România este prezentă în aceste zile cu un stand propriu la World Travel Market London, unul dintre cele mai importante târguri internaționale de turism, desfășurat între 4 și 6 noiembrie în capitala Marii Britanii.
În ultimii ani, țara noastră a devenit o destinație mult mai atractivă pentru turiștii britanici, și nu doar pentru ei. Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, în primele opt luni ale acestui an, România a primit aproape 100.000 de vizitatori din Marea Britanie - o creștere de aproximativ 14% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Invitatul "Apelului matinal" este Adrian Voican - vicepreședinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România, în direct de la Londra. Bună dimineața!

Bună dimineața și mulțumesc mult pentru invitație!
Noi vă mulțumim că ați acceptat invitația noastră! Da, surprinzător, foarte mulți britanici au venit în România. Cum reacționează vizitatorii străini, poate chiar în special britanicii când descoperă România?
România nu e cunoscută cu adevărat pe plan internațional, având în vedere că peste 1,4 miliarde de oameni circulă în afara țării lor pe plan mondial, și există foarte, foarte multe acțiuni, bugete de promovare internațională pentru foarte multe destinații. Fiecare țară înțelege că potențialul său turistic e un cadou oferit de natură, de istorie, și încearcă să atragă bani din alte zone decât din propria țară. Iar Londra nu este doar despre turiștii britaniști, nici pe departe. Este capitala târgurilor de turism internațional, este cel mai mare târg de turism din lume și aici nu vin numai britanici. Sunt 180 de țări, mai mult de 180 de țări prezente expozante. Ba chiar, organizatorii ne-au anunțat că au mărit cu 25.000 de metri pătrați spațiul de expunere anul acesta. Este absolut impresionant. De fapt, cine nu este la Londra, nu există în lumea turismului și e bine că România e prezentă. Am avut niște emoții în toamna aceasta, când ministerul nostru se gândea dacă merită ca România să fie prezentă la târgurile internaționale din această toamnă. Vedea mai degrabă o cheltuială decât șansa, decât o investiție și șansa de a aduce bani în economia românească. Noi, cei în industria turismului, transmitem fiecărui nou ministru care vine la conducere: avem în vedere 10% din PIB, un obiectiv care se poate atinge dacă avem o activitate susținută pe mulți ani. Nu se întâmplă de pe azi, pe mâine. E o activitate pe mai mulți ani înainte. Putem să aducem 10% din PIB din turism și putem să ajungem la 10 milioane de turiști străini în România, aproximativ jumătate din populația țării. Nu e o cifră absurdă, pentru că sunt țări în Europa care atrag mult mai mulți turiști străini decât propria populație. Uite, Franța, de exemplu, a depășit 100 de milioane de turiști străini; la fel, 84 de milioane Spania, în timp ce România are în statistică 2,4 milioane de turiști străini.
Da, creștem, dar de foarte jos și foarte lent, și cred că e nevoie de viziune, de curaj și de a înțelege că turismul nu este o chestiune frivolă de vacanțe, ci este un business adevărat care poate să susțină și România, așa cum se întâmplă în foarte multe alte țări din Europa, mai ales că...
Viziune și curaj, spuneați dumneavoastră, și bani, pentru că mă raportez doar la un sponsor văzut pe tricourile celor de la Arsenal, echipă de fotbal din Premier League, Visit Rwanda, 30 de milioane de lire sterline plătesc cei din Rwanda pentru a-și face promovarea și mă întreb la nivelul României care ar fi valoarea, care ar fi suma de bani cheltuită de țara noastră pentru promovarea în exterior.
Sumele nu sunt atât de transparente pe cât am vrea noi, dar știm că bugetele se învârtesc undeva în 2 și 3, poate 4 milioane de euro promovare, ceea ce poate să sună destul de mult când auzi milioane pentru un ascultător obișnuit, dar când e vorba de bugete internaționale de promovare ar trebui să vedem țări nu din cele mai vestite, renumite, dar țări din, nu știu, Tunisia, Maroc, pe aici, care au planuri de promovare pe zece ani de sute de milioane de euro și, așa cum spuneați, doar ca să ai un banner sau doar ca să apari pe o alee care vine de la metrou prin care trec zilnic zeci de mii de oameni, probabil că trebuie să cheltuiești 10.000 de lire sterline sau ca să fii țara parteneră, aici, cum spuneam, sumele sunt fabuloase. România, de exemplu, e o picătură în acest ocean de turism de la Londra, deși standul României de 300 de metri pătrați, care e impresionant dacă ne gândim la nivelul halelor de la Romexpo, dar haideți să ne imaginăm că în loc de o hală sau două la Romexpo, aici sunt zeci de hale de felul acesta și e o picătură în ocean, nici nu ne vedem printre ceilalți de acolo, adică sunt hale întregi numai pentru Italia, Spania.
Ne mai facem loc din când în când, mai ales când avem și alți ambasadori și mă gândesc, în primul rând, că tot discutăm despre târgul de la Londra, de regele Charles, mare fan al zonelor rurale din România, și de Charles Ottley, cel care a promovat România mai bine decât toți ai noștri, corect?
Să spunem că avem noroc, de multe ori descoperim cu surprindere și uimire și bucurie prezența României în diferite topuri turistice internaționale sau destinații ale anului și ne bucurăm. Dar din păcate noi nu avem un PR internațional organizat astfel încât aceste apariții să fie gândite de noi, obținute de noi prin efortul nostru de promovare, ci ne descoperă alții ocazional. La fel se întâmplă, cum m-ați întrebat prima dată, cum ne descoperă britanicii sau alți turişti străini? Ne descoperă cu surprindere fiind plăcut impresionați de România, pentru că, așa cum spunem adeseori în Grecia, orice piatră are o poveste și e supralicitată în promovare, noi suntem sublicitați în promovare și probabil că oamenii își imaginează că dacă nu...
Dacă nu aud de noi, nu avem ce să le arătăm.
Da, în sensul bun al cuvântului, dacă nu există promovare, nici nu avem ce promova.
Da, e clar că avem nevoie de o campanie de brand de țară, o campanie nouă până la urmă. Nu știu, mă gândesc că poate ne puteți spune, dumneavoastră, cum ar trebui să arate și ce ar trebui să transmită?
În primul rând, eu sugerez oricărui conducător, vremelnic trecător la Ministerul Turismului și prim-miniștrilor când am avut ocazia, că România ar trebui să aibă trei contracte mari și puterice, unul de branding, rebranding, care să urmărească permanent percepția despre România în lumea turistică și să o ghideze acolo unde avem noi nevoie să fie, ce ne dorim să fim, o destinație istorică, o destinație de turism activ, de peisaje naturale, ca ultima țară cu peisaje sălbatice nealterate din Europa. Nu avem în momentul ăsta o viziune clară, aici avem de tot și de toate, sunt 35 de coexpozanți în standul României și poate nu e rău să fie așa. Avem de la folclor, muzică populară, dansuri populare, gastronomie românească, până la destinații de tip litoral sau balnear sau Delta Dunării sau circuite istorice, culturale în România. E bine să avem, dar ar trebui să avem o singură voce foarte puternică și cu campanii dedicate, concentrate, ca să putem să ne aliniem la marile trenduri internaționale de turism. Avem nevoie de un buget minim, 30 de milioane de euro, și singura soluție pe care o avem în acest moment este să avem o taxă de 1 euro pe noaptea de cazare în România, această taxă turistică pe care noi o plătim la cote mult mai înalte când mergem în alte țări, toată lumea strânge bani pentru promovare chiar din banii turiștilor, pentru că de la buget e aproape imposibil, bugetul este în deficit și să mai pui taxe pe business-urile din România e aproape insuportabil, deci singurul care poate să îţi plătească 1 euro și fără să aibă multă pretenție e chiar turistul. Fără 30 de milioane de euro nu avem șanse să contăm în lumea promovării internaționale. Ar trebui să avem o echipă de branding care să gestioneze brand-ul României, o echipă de marketing pentru toate aceste campanii și o echipă de PR care să lucreze cu marile publicații online, offline, televiziuni,
Influencer și așa mai departe. Dar ce mai face frunza, chiar?
Frunza nu e...
E toamnă acum.
Este una dintre cele mai reușite campanii, din păcate veche de mai mult de 15 ani, pentru că până la urmă e un semn. Povestea este care e personalitatea brandului României din spatele acestui semn. Şi steagurile sunt, nu, nişte semne? Noi avem roșu, galben, albastru, Franța are roșu, alb, albastru. Poate nu e atât de important cum sunt așezate cele trei culori, ci ce înțelegi, cultură, educație, civilizație, în spatele acestui semn instinctiv. Deci frunza verde, România e o destinație de landscape-uri, de peisaje naturale extraordinare. Nu mi se pare deloc rău că avem un semn. Îl recunoaște lumea, îl vede an de an acolo. Povestea este ce construiești ca personalitate în spatele acestei identități vizuale, pentru că brandul nu este un logo, ci este tot ce reprezintă România în mintea potențialului turist și vorbim deseori de turist, dar noi nu ajungem la turiștii internaționali în mod direct, să fie clar. Noi ajungem la niște parteneri, care promovează pe canalele lor, cu tehnicile lor de marketing în ţările respective. Noi la Londra ne întâlnim "b2b", business-to-business. Nu ne întâlnim cu turiștii englezi sau turiștii din lumea largă, ci cu profesioniști.
Adică suntem la mâna celorlalți un pic, nu?
Evident, ei cheltuiesc banii aceștia de promovare care sunt extrem de scumpi, e extrem de scump să ajungi la turist și ei nu cheltuiesc banii pentru România aşa, fără să fie convinși. Ei trebuie să, nu doar să treacă prin standul României de la Londra, trebuie să fie invitați în România, să facem cu ei press-trips, adică excursii și circuite pentru presă, dar nu numai pentru presă, ci și pentru tur operatori, ei trebuie invitați, convinşi să vină în România.
Nu vin, au treabă, au treabă în alte destinaţii unde duc milioane, zeci de milioane de turiști, iar România e și ea /.../, bine, e o țară membră UE, din 2025 suntem în Schengen, nu au bariere de călătorie spre România. E chiar un avantaj, dar nu știm să-l strigăm cu voce tare astfel încât să ne audă, nu știu, țările din estul îndepărtat sau din America de Sud. Hei, România este în Schengen, de acum puteți să vizitați România, plus Bulgaria și Ungaria într-o singură vacanță, e foarte departe de țara voastră. Și noi n-am construit acel OMD național, noi vedem OMD-uri, adică organizații de management al destinației la nivel local, ok, dar aici, în lumea mare, trebuie să fii cu România înainte, cu umbrela România înainte să te gândești că mergi, nu știu, la Sinaia sau la Tulcea sau la Magalia, e minunat, dar e prea puțin pentru lumea mare a turismului /.../.
E important să devină operațional, că tot aminteați de Tulcea și de Delta Dunării, și aeroportul de acolo. La un moment dat se vorbea despre o amiciție cu Bulgaria, să lansăm împreună destinații de vacanță. Mai este actuală?
E o idee extrem de bună, iar bulgarii ne-au luat-o înainte, ei vin către noi, noi nu ne-am dus încă către ei foarte mult, deși avem și noi, nu știu, vreo trei sau patru firme de incoming, adică care aduc turiști străini în România și care și-au deschis sedii și în Bulgaria. Normal că atunci când vii din Indonezia, când vii din India și destinații care cresc foarte mult ca țări sursă pentru România, vii să vizitezi mai multe țări din Balcani sau din țările estice.
Da, într-un circuit, nu? Înțeleg.
Da, e foarte important, noi nu avem, cum să zic, n-avem echipa națională. Noi avem în momentul ăsta echipe de turism la nivel de localități sau la nivel de județe, și acelea cu greu.
Ne trebuie o superligă. Doar o simplă curiozitate: cum decurge călătoria la Londra și mai ales după autorizația electronică de călătorie, cea de 16 lire sterline, cât de ușor se trece, practic, granița?
Granița se trece foarte ușor, viza se obține în câteva minute pe telefon, electronic. Mai complicat este cu costurile în roaming, deodată aici nu mai suntem ca și în Europa, unde puteam să ținem telefoanele deschise pe date și să ne uităm și pe aplicațiile de...
Păi atunci să nu vă mai reținem.
Pentru România, cu tot dragul să povestim, pentru că România merită mai mult și poate mai mult.
Mulțumim pentru această discuție! Invitatul "Apelului matinal" a fost Adrian Voican, vicepreședinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România.

Etichete : adrian voican
APEL MATINAL – Invitat, Adrian Voican, vicepreședinte ANAT
România 08 Noiembrie 2023, 19:07

APEL MATINAL – Invitat, Adrian Voican, vicepreședinte ANAT

Joi, 9 noiembrie, ora 8.30. APEL MATINAL – În direct cu Adrian Voican, vicepreședinte ANAT, despre târgul de turism care...

APEL MATINAL – Invitat, Adrian Voican, vicepreședinte ANAT
Joi începe o nouă sesiune a Programului Naţional Rabla
România 05 Noiembrie 2025, 11:26

Joi începe o nouă sesiune a Programului Naţional Rabla

Administrația Fondului pentru Mediu a suplimentat cu 45 de milioane de lei bugetul pentru autovehiculele termice şi hibride.

Joi începe o nouă sesiune a Programului Naţional Rabla
Peste 5.000 de militari participă la exerciţiul "Dacian Fall 2025"
România 05 Noiembrie 2025, 11:20

Peste 5.000 de militari participă la exerciţiul "Dacian Fall 2025"

Exerciţiul 'Dacian Fall 2025' se desfăşoară simultan în mai multe poligoane de instruire din România.

Peste 5.000 de militari participă la exerciţiul "Dacian Fall 2025"
CCR amână luarea unei decizii vizând legea pentru plata pensiilor private
România 05 Noiembrie 2025, 11:19

CCR amână luarea unei decizii vizând legea pentru plata pensiilor private

Judecătorii constituţionali ar urma să se pronunţe în 12 noiembrie.

CCR amână luarea unei decizii vizând legea pentru plata pensiilor private
Percheziții într-un dosar penal privind obţinerea unor specializări de către mai mulți medici
România 05 Noiembrie 2025, 09:40

Percheziții într-un dosar penal privind obţinerea unor specializări de către mai mulți medici

12 persoane vor fi ridicate pentru audieri, iar cercetările procurorilor vizează infracţiuni de înşelăciune, fals în...

Percheziții într-un dosar penal privind obţinerea unor specializări de către mai mulți medici
CCR analizează miercuri modificările la sistemul de plată al pensiilor private
România 05 Noiembrie 2025, 08:17

CCR analizează miercuri modificările la sistemul de plată al pensiilor private

Judecătorii de la Curtea Constituţională au termen miercuri, 5 noiembrie, pentru sesizările depuse separat de Înalta...

CCR analizează miercuri modificările la sistemul de plată al pensiilor private
Peste 250 de percheziții au loc în cadrul operațiunii Jupiter 4
România 05 Noiembrie 2025, 08:16

Peste 250 de percheziții au loc în cadrul operațiunii Jupiter 4

După încheierea descinderilor, peste 100 de persoane vor fi duse la audieri.

Peste 250 de percheziții au loc în cadrul operațiunii Jupiter 4
Mark Rutte vine la București: discuții despre suplimentarea trupelor NATO în România
România 05 Noiembrie 2025, 07:48

Mark Rutte vine la București: discuții despre suplimentarea trupelor NATO în România

Secretarul general al NATO, Mark Rutte, se află miercuri și joi la București pentru discuții privind flancul estic și...

Mark Rutte vine la București: discuții despre suplimentarea trupelor NATO în România

Radio România

Măsuri de accesibilizare pentru elevii cu deficiențe la Evaluarea Națională 2026

Măsuri de accesibilizare pentru elevii cu deficiențe la Evaluarea Națională 2026

Măsuri de accesibilizare pentru elevii cu deficiențe la Evaluarea Națională 2026
Csoma Botond (UDMR): Suntem de acord cu reducerea numărului de parlamentari, dar nu la 300

Csoma Botond (UDMR): Suntem de acord cu reducerea numărului de parlamentari, dar nu la 300

Csoma Botond (UDMR): Suntem de acord cu reducerea numărului de parlamentari, dar nu la 300
O nouă boală neurologică extrem de rară, descoperită de oamenii de știință. Sunt înregistrate doar 13 cazuri în lume

O nouă boală neurologică extrem de rară, descoperită de oamenii de știință. Sunt înregistrate doar 13 cazuri în lume

O nouă boală neurologică extrem de rară, descoperită de oamenii de știință. Sunt înregistrate doar 13 cazuri în lume
BUCUREȘTI: Administratorii unei societăți de protecție și gardă, bănuiți de evaziune fiscală de peste 450.000 de lei

BUCUREȘTI: Administratorii unei societăți de protecție și gardă, bănuiți de evaziune fiscală de peste 450.000 de lei

BUCUREȘTI: Administratorii unei societăți de protecție și gardă, bănuiți de evaziune fiscală de peste 450.000 de lei