Mădălin Roşu, preşedintele Biroului Asiguratorilor de Autovehicule: Costul de despăgubire e format din mai multe elemente
"Apel matinal" - Invitat: Mădălin Roşu, preşedintele Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din România.
Articol de Radio România Actualităţi, 14 Noiembrie 2025, 09:49
Emisiunea: "Matinal" - Rubrica: "Apel matinal" - Realizator: Daniela Petrican
Tarifele de referinţă pentru poliţele RCA destinate persoanelor fizice au crescut în medie cu 5,4% pentru autoturisme şi cu 5,2% pentru vehiculele de transport marfă, faţă de nivelul din decembrie anul trecut, după cum arată cele mai recente date publicate de ASF. Există însă şi categorii unde tarifele scad. De pildă, un şofer din Bucureşti-Ilfov cu vârsta între 51 şi 60 de ani şi o maşină de peste 200 de cai putere are o reducere de aproximativ 3,5%, la fel şi şoferii sub 30 de ani care conduc maşini de peste 270 de cai putere, în cazul lor scăderea este de 0,4%. Trebuie reţinut că tarifele de referinţă sunt doar un indicator orientativ, nu preţuri de vânzare, ele sunt calculate de o companie independentă, pe baza unei metodologii care analizează două elemente cheie, frecvenţa accidentelor şi costurile generate de acestea. Invitatul "Apelului matinal" este Mădălin Roşu, preşedintele Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din România. Bună dimineaţa!
Bună dimineaţa! Bine v-am găsit!
Haideţi să aflăm de la bun început ce a determinat această creştere medie a tarifelor de referinţă RCA.
E complicat de explicat. Dacă ar trebui să intrăm în detalii, lucrurile nu se rezumă doar la două elemente, aşa cum spuneaţi mai devreme, ci este un întreg set de date, discutăm de distribuţii, de probabilitate pentru frecvenţă, pentru severitate. Acum, dacă vreţi să intrăm foarte tehnic în subiect, s-ar putea să...
Mă gândesc, aşa cumva pe înţelesul ascultătorilor, să înţelegem, nu atât de tehnic să fie.
Aşa este, partea cea mai ciudată este că toate discuţiile în spaţiul public, în media, în social media, se simplifică foarte mult discuţia. Haideţi să discutăm simplist. Partea ciudată, că atunci când vorbim de preluarea unui risc în asigurare nu vorbim doar de a construi un preţ. Pentru că trebuie să ţinem cont de foarte multe lucruri. Vă dau un exemplu simplu, în preţul pe care noi îl plătim, fiecare asigurător trebuie să ţină cont de un concept care se numeşte Lex loci delicti. Lex loci delicti, de fapt, spune că oriunde s-ar întâmpla accidentul în afara României, trebuie să ţin cont de specificul legislaţiei din ţara respectivă. Cu alte cuvinte, în tarifare, în procesul de formare a preţului, dacă vreţi, trebuie să ţin cont de multitudinea de legislaţii la nivel european. Pentru că în momentul în care o poliţiă se vinde, eu nu ştiu, ca asigurător, la momentul vânzării, sigur, pe baze statistice pot să identific lucrul ăsta, nu ştiu dacă acel client, acel şofer, va merge cu maşina în afara României, va produce un accident şi aşa mai departe. Statistic, ştiu, observ că undeva în jur de 8-9% din daunele pe care le avem sunt plătite în afara României. Sigur că ştim, iarăşi, că majoritatea sunt pentru vehicule comerciale care transportă bunuri şi ştim, iarăşi, că aproape 40% din total despăgubirilor pe care le plăteşte industria se plătesc pentru accidente întâmplate în afară ţării.
Putem spune că frecvenţa accidentelor sau costul reparaţiilor cântăresc mai greu în această creştere?
Întotdeauna preţul, dacă vreţi să simplificăm, preţul este un efect al inflaţiei în costul de despăgubire. Costul de despăgubire e format iarăşi din mai multe elemente: sunt costuri cu reparaţii, dar nu sunt doar reparaţii, avem costul cu vătămări corporale, daune morale şi tocmai ce vorbeaţi mai devreme despre un accident cu victime pe Centura Bucureştiului, dacă nu mă înşel. Toate costurile acestea în ultimii ani au avut o inflaţie fantastică şi ele sunt în creştere. Iarăşi, dacă separăm vătămările corporale întâmplate în România faţă de vătămări corporale în alte state, unde legislaţia e diferită, modalitatea de calcul e diferită, observăm din nou un impact major. Dincolo de asta, cred că la, cum spunem în engleză, la common sense, dacă ne uităm inclusiv pe stradă, vedem că în ultimii ani comportamentul s-a schimbat, comportamentul la volan vorbim, da? Vedem din ce în ce mai... Şi, iarăşi, noi ca asigurători observăm foarte multe accidente datorate, nu ştiu, folosirii telefonului, dar nu telefonul ca şi dispozitiv de vorbit şi de, nu ştiu, ci pur şi simplu de filmări în timpul... a intrat pe social media, da? Lipsa atenţiei la volan este una din problemele care în ultima perioadă generează nişte accidente destul de ciudate, cu vătămări şi aşa mai departe.
Mulţi se întreabă cum explicaţi faptul că unele categorii de şoferi au tarife mai mici, în timp ce media generală este în creştere?
Pentru că, cu siguranţă, există alte categorii unde au o creştere mai mare decât scăderile pe anumite segmente. Ce este important, iarăşi, e că fiecare asigurător are o anumită structură de date. Sau, dacă vreţi să vorbim acum de tariful de referinţă, putem vorbi de referinţă, dar cred că cel mai bine haideţi să ne uităm puţin în practică cum funcţionează lucrurile. Nu ştiu cum să vă dau un exemplu, dacă asigurătorul x, nu contează tare, pe categoria de şoferi de, să zicem, 40-50 de ani din Satu Mare, da, pe o anumită categorie de vehicul, identifică că are un comportament... adică acea structură de clienţi are un comportament bun şi o frecvenţă scăzută de accidente, cu siguranţă va avea un preţ mai redus, pe când o altă categorie de clienţi, fără să mai exemplificăm, are un comportament diferit, da, statistic vorbind, poate pe acelaşi judeţ sau pe altul, va avea un preţ normal mai mare. De ce? Pentru că ştie de la bun început că se va aştepta la un număr crescut de accidente.
De aceea, şoferii cu maşini înmatriculate în Bucureşti-Ilfov au tarife mai mari decât cei din alte zone ale ţării?
Frecvenţa în Bucureşti este mult mai mare decât în orice alt judeţ al ţării, dacă vreţi. Şi nu este doar vorba de, cum îi spune, de frecvenţă, adică de... şi de severitate, adică, de valoarea despăgubirilor pe care le plăteşte asigurătorul în zona Bucureşti şi Ilfov. Cu tot ce înseamnă, adică, nu doar reparaţii, vătămări corporale, daune morale. La fel, poate că în acest interval sunt foarte mulţi clienţi care pleacă din România, pleacă din Bucureşti şi produc accidente în alte state, dar, încă o dată, plecăm la... cum îi spune... la locul, nu ştiu, înmatriculării, să spunem, da?
Cum vedeţi evoluţia pieţei RCA pe termen scurt? Există riscuri sau presiuni suplimentare?
Nu ştiu din ce perspectivă mă întrebaţi, în principiu pare că se încearcă o stabilizare, adică, se văd foarte multe eforturi făcute din partea Autorităţii de Supraveghere în direcţia asta. Ce putem observa este că începe ca piaţa să funcţioneze. Ştiţi că a fost o lungă perioadă sub un sistem de plafonare, şi într-o plafonare piaţa nu are cum să se autoregleze. În momentul de faţă este într-un proces de autoreglare. Încă există o grămadă de dosare pe care trebuie să le plătim, ca şi industrie, şi, sigur, ca şi cetăţeni, dacă vreţi, pentru că toate costurile astea tot noi le suportăm, noi ca români, în preţul poliţei RCA, şi cred că e bine de menţionat asta, pentru falimentele trecute, adică, City, Euroins, Carpatica şi Astra, încă plătim pentru daunele în afara României şi cred că mai avem câteva sute de milioane de euro - nu ştiu să vă dau cifra exactă acum, dar putem reveni pe subiect. Deci, piaţa este într-un moment de reglaj, spunem că este stabilă din toate punctele de vedere, nu cred că există motive să ne îngrijorăm de ceva. Aţi văzut că a fost şi un asigurător bulgar care funcţiona pe Freedom of Service în România; Autoritatea a intervenit aici, i s-a retras dreptul de a mai vinde - adică, lucrurile funcţionează, şi pare că funcţionează mult mai rapid, mult mai adecvat.
Alături de mine în studio este şi Cosmin Covei, parte din trupa Ţapinarii. Nu ştiu cât de mult cunoaşteţi trupa, dar ar dori să vă întrebe şi el ceva.
Bună dimineaţa! Voiam să vă întreb, pentru că planul nostru pe termen foarte scurt este să ne îmbogăţim din muzică, dacă aveţi ceva veşti bune pentru noi, şi anume, dacă se scumpesc pentru iahturi RCA-urile...
O să râdeţi, dar să ştiţi că trebuie răspundere civilă şi pentru astfel de ambarcaţiuni.
Păi nu râd, e o întrebare foarte serioasă.
Eu aş recomanda şi CASCO, mai ales CASCO.
Da, că îl mai zgârie oamenii invidioşi...
Da... Depinde de... cum îi spune? Nu e şofer acolo, se numeşte altfel; skipper, parcă, sau depinde de...
Mă gândeam că, aşa cum spunea colega, dacă se scumpesc un pic cele de maşini, poate venea şi vestea bună că, pe filieră, se ieftinesc cele pentru iahturi. Şi atunci, probabil...
Evident că acum acum, pe perioada iernii, s-ar putea să fie nişte preţuri mai mici, că na...
Se circulă pe Dâmboviţa perfect din ambele sensuri. Vă mulţumesc foarte-foarte mult!
Cu mare drag!
Mulţumim şi noi pentru această discuţie, mulţumim pentru toate detaliile!/editor Florin Lepadatu/












