Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Încă şase mii de angajaţi CFR şi-ar putea pierde slujba

Considerat domeniu strategic în Germania sau Austria, transportul de marfă pe calea ferată s-a dovedit, de ceva vreme, o afacere păguboasă pentru România.

Încă şase mii de angajaţi CFR şi-ar putea pierde slujba
Foto: Arhivă Agerpres.

Articol de Diana Domenico, 17 Februarie 2011, 18:52

În scurt timp, încă şase mii se angajaţi ai companiilor feroviare ar putea să-şi piardă slujbele, ţinând cont de intenţiile executivului de restructurare a domeniului şi privatizarea, cel puţin, parţială, a unor structuri.

De exemplu, în cazul CFR Marfă, strategia de privatizare a fost pusă la punct de ministerul transporturilor, încă de acum câteva luni, iar statul are de gând să vândă în întregime compania, metoda aleasă fiind cea a licitaţiei cu strigare.

Rămâne de văzut, însă, cine va dori să şi cumpere, în condiţiile în care CFR Marfă a încheiat, anul trecut, cu pierderi mai mari de 350 de milioane de lei.

Considerat domeniu strategic în ţări ca Germania sau Austria, transportul de marfă pe calea ferată s-a dovedit, de ceva vreme, o afacere păguboasă pentru România, ultima dată când CFR Marfă a avut profit fiind anul 2007.

Între timp, o bună parte dintre foştii şefi, care ar fi trebuit să pună lucrurile la punct, au ales să plece la firme private cu acelaşi obiect de activitate şi, totuşi, actualul ministru al transporturilor, Anca Boagiu, vede un succes în planul de redresare a CFR Marfă, chiar dacă Executivul a respins proiectul de buget al companiei.

Toate cele trei companii CFR au planuri de redresare, care ar putea conduce la eficientizarea activităţii, susţine ministrul transporturilor, Anca Boagiu.

Dintre acestea, CFR Marfă are cel mai bun plan, chiar dacă a fost respins miercuri de premier, conducerea companiei reuşind, în câteva luni, să reducă pierderile cu aproape 75%.

"Fiecare dintre cele trei companii are în spate, în momentul acesta, un plan de redresare. Cel pe care l-a propus CFR Călători, practic, conduce la pierderi zero", a declarat Anca Boagiu.

CFR Infrastructură şi-a prezentat şi el planul de restructurare şi aici cea mai importantă componentă este aceea de a închiria liniile neinteroperabile, iar planul lui CFR Marfă este cel mai bine realizat, pentru că numai pierderea pe care CFR Marfă o înregistrează în perioada anterioară, noi am reuşit s-o reducem cu 74%.

Strategiile de redresare economică "nu au fost finalizate"

Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, declară că disponibilizările vor avea loc şi în acest an, întrucât planurile de redresare economică au existat întotdeauna, dar nu s-au finalizat niciodată.

"Întotdeauna au existat strategii, au existat promisiuni, dar niciodată n-au fost finalizate şi n-au fost puse în practică şi eu mă îndoiesc acum că vor fi puse în practică. Vor fi puse în practică numai disponibilizările.

"După ce fac disponibilizarea, stau bine merci, stau liniştiţi, pentru că două, trei luni de zile se redresează societatea, dar peste cinci, şase luni de zile constatăm că am ajuns de unde am plecat. Suntem din nou pe pierderi, avem din nou probleme cu veniturile", a declarat Iulian Măntescu.

Şi Otilia Nuţu, expert în cadrul Societăţii Academice Române, consideră că disponibilizările sunt inevitabile, iar în cazul Societăţii CFR Marfă, redresarea ei ar fi posibilă în cazul privatizării.

"Ea ar putea să fie eficientă şi acum, însă probabil că stimulentele pentru a o face cu adevărat profitabilă nu ar fi decât în situaţia în care ar fi privată şi în condiţiile în care ar avea un management care să aibă ca obiectiv maximizarea profiturilor lui CFR Marfă", a declarat Otilia Nuţu.

CFR Marfă a încheiat, anul trecut, cu pierderi de aproximativ 355 de milioane de lei, în creştere cu 3,5%, faţă de 2009, în condiţiile în care a transportat un volum de marfă mai mare cu 4,1%.

Negocieri eşuate între sindicatele CFR şi administraţie
România 25 August 2010, 19:06

Negocieri eşuate între sindicatele CFR şi administraţie

La întâlnirile de miercuri dintre sindicate şi administraţiile CFR nu s-a găsit nicio soluţie care să conducă la echilibrarea...

Negocieri eşuate între sindicatele CFR şi administraţie
15 iunie - Ziua Banatului Montan
România 16 Iunie 2025, 19:50

15 iunie - Ziua Banatului Montan

La Palatul Parlamentului, au avut loc expoziții de costume și obiecte populare, dar și momente artistice.

15 iunie - Ziua Banatului Montan
Proiect de lege privind eliminarea de pe marile platforme online a conținutului care incită la ură și dezinformează
România 16 Iunie 2025, 19:47

Proiect de lege privind eliminarea de pe marile platforme online a conținutului care incită la ură și dezinformează

Actul normativ a trecut tacit de Senat.

Proiect de lege privind eliminarea de pe marile platforme online a conținutului care incită la ură și dezinformează
Deputaţii AUR şi SOS România au solicitat înfiinţarea unei comisii de anchetă privind Salina Praid
România 16 Iunie 2025, 18:23

Deputaţii AUR şi SOS România au solicitat înfiinţarea unei comisii de anchetă privind Salina Praid

Grupurile parlamentare AUR şi SOS România din Camera Deputaţilor au solicitat Biroului Permanent înfiinţarea unei comisii de...

Deputaţii AUR şi SOS România au solicitat înfiinţarea unei comisii de anchetă privind Salina Praid
În toate localitățile afectate de creșterea salinității râului Târnava Mică a fost reluată alimentarea cu apă menajeră
România 16 Iunie 2025, 18:13

În toate localitățile afectate de creșterea salinității râului Târnava Mică a fost reluată alimentarea cu apă menajeră

Apa de la robinet poate fi folosită doar pentru igienă și curățenie.

În toate localitățile afectate de creșterea salinității râului Târnava Mică a fost reluată alimentarea cu apă menajeră
PSD susține că apără interesul românilor cu venituri mici şi medii
România 16 Iunie 2025, 17:20

PSD susține că apără interesul românilor cu venituri mici şi medii

Deputatul Voicu Vuşcan anunţă că PSD nu va fi de acord cu stoparea investiţiilor.

PSD susține că apără interesul românilor cu venituri mici şi medii
Senatorul USR Cristian Ghinea: Viitorul premier trebuie nominalizat cât mai rapid
România 16 Iunie 2025, 17:16

Senatorul USR Cristian Ghinea: Viitorul premier trebuie nominalizat cât mai rapid

În opinia sa, negocierile privind reducerea deficitului bugetar pot continua și după desemnarea primului-ministru.

Senatorul USR Cristian Ghinea: Viitorul premier trebuie nominalizat cât mai rapid
Unele măsuri care trebuie luate pentru reducerea cheltuielilor bugetare
România 16 Iunie 2025, 16:22

Unele măsuri care trebuie luate pentru reducerea cheltuielilor bugetare

Primăriile ar trebui să se asocieze în consorţii administrative pentru a gestiona centralizat unele servicii, este de părere...

Unele măsuri care trebuie luate pentru reducerea cheltuielilor bugetare