Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Coborârea limitei de vârstă pentru șoferii profesioniști, „o gură de oxigen” pentru companiile de transport românești

„Apel matinal” - Invitat: Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri.

Coborârea limitei de vârstă pentru șoferii profesioniști, „o gură de oxigen” pentru companiile de transport românești
Foto: Arhivă/ Maria Măndiță

Articol de Cătălin Cîrnu, 26 Decembrie 2022, 13:17

Realizator: Cătălin Cîrnu - Permis pentru camioane de la 18 ani și pentru autocare de la 21 de ani. Transportatorii rutieri îi solicită președintelui României să promulge legea care scade limitele de vârstă pentru șoferii profesioniști. Unii dintre ascultătorii noștri se pot întreba de ce la o vârstă atât de apropiată de adolescență. E drept că această solicitare e practic o revenire a transportatorilor legată de o criză. Ce fel de criză, însă vom discuta chiar acum cu Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România pe această temă. Bună dimineața!
Radu Dinescu: Bună dimineața!
Realizator: Înainte de toate, un scurt exercițiu de memorie. Ne aducem aminte de momentul când Marea Britanie a ieșit din Uniunea Europeană, pentru că, la scurt timp, lipsa șoferilor profesioniști a fost o adevărată problemă care s-a acutizat. Ce rezolvă această revenire, apropo de scăderea vârstei pentru conducerea unui camion de marfă pe distanțe lungi, așa-numitele TIR-uri, cum le spunem cu toții?
Radu Dinescu: Mă bucur foarte tare că ați făcut această paralelă, pentru că România este una din țările cele mai afectate de această criză a șoferilor profesioniști. Potrivit studiului făcut de Uniunea Internațională a Transporturilor Rutieri, anul acesta, în 2022, în România lipsesc circa 71 mii de șoferi profesioniști din cei aproape 300 de mii care sunt angajați la nivel național și practic această măsură de revenire la 18 ani pentru șoferii de categoria C+E camion dă o speranță și o gură de oxigen pentru companiile de transport din România, România fiind al 18-lea stat în Uniunea Europeană care ia această măsură, în conformitate cu prevederile directivei europene legate de permisul de conducere, care va permite obținerea permisului pentru această categorie la 18 ani și conducerea unui camion doar pe teritoriul național, așa este acum la nivel european. 18 state fac lucrul acesta, dar în câțiva ani estimăm că se va reveni la nivel european și se va permite utilizarea acestor conducători auto în traficul internațional. Trebuie știut că are un impact și social și economic extraordinar de bun, în sensul că la 18 ani majoritatea tinerilor, chiar dacă erau absolvenți ai unor licee tehnice sau auto, unde aveau posibilitatea să-și obțină permisul de conducere categoria C+E gratuit, n-o făceau pentru că n-ar fi putut să dea examenul, să-și ia permis de conducere sau profeseze această meserie și majoritatea plecau în afară, pe post de, nu știu, chelner, barman și așa mai departe. Acum au această oportunitate să rămână în România, deci retenția cred că e extraordinar de importantă, pentru că una e să-i lași să plece și pe urmă să te chinui cu programe costisitoare să-i aduci înapoi acasă. Deci, practic, le dai șansa să aibă o meserie atractivă la nivel național, cu perspectiva ca în câțiva ani de zile ei vor putea deja să meargă la internațional la 21 de ani sau, dacă Europa va adopta această prevedere, e chiar mai repede. Adică, cei care-și obțin anul ăsta, la 18 ani, dacă Europa la anul sau anul următor va permite mersul în trafic internațional, atunci sigur că ei putea beneficia de această prevedere. Trebuie spus că pentru firmele de transport este o gură de oxigen. De ce? Industria de transportul rutier din România este destul de performantă. E primul contributor la exportul de servicii al României, cu peste șase miliarde de euro anual, în ultimii 4-5 ani, într-o țară în care exporturile sunt deficitare, fără să aibă vreun stimulent sau vreo facilitate așa cum au alte industrii, să zic IT-ul, care e pe locul doi după serviciile furnizate de transportul rutier internațional. Dacă firmele de transport astăzi au contracte, au expertiză, pot să-și cumpere și camioane, mai repede sau mai încet, locul îngust era dat și este în continuare de șoferii profesioniști. Practic, această lege, dacă e promulgată în acest moment, va da oportunitatea companiilor de transport să se apropie de formele de învățământ la nivel național și să promoveze această meserie, să zic, și să îi atragă pe absolvenții de liceu în această zonă.
Sigur că următoarea dumneavoastră întrebare probabil că va fi legată de siguranță rutieră.

Realizator: Da, și nu întâmplător vă întreb, pentru că aici, ca o constatare proprie, în ultimii ani șoferii de camioane parcă nu te mai sprijină. Și mă gândesc, că mai ales pe Valea Oltului, de exemplu, pe vremuri, ei, dacă rulai în spatele lor, îți dădeau chiar semnal, ajutându-te să îi poți depăși. N-aș numi o rivalitate, ci mai degrabă poate o carență de educație și conduită, şi de o parte, și de cealaltă, mă gândesc și la șoferii amatori, cei care de multe ori îi acuză pe cei profesioniști că sunt agresivi în stilul de conducere, profesioniștii spun că amatorii nu sunt prevăzători, dilentantismul la volan și toate celelalte sunt de vină pentru accidentele produse. Până la urmă, ce garanții avem că șoferii profesioniști și angajatorii lor fac o selecție riguroasă în momentul în care sunt angajați profesioniștii de 18 ani, de exemplu?
Radu Dinescu: Întrebarea este absolut legitimă. Și, într-adevăr, pe lângă faptul că se revine la această prevedere care a existat până în 2013, sunt unele țări din Uniunea Europeană care practic n-au renunțat niciodată să dea permisul de conducere categoria C+E de la 18 ani, desigur, în condițiile cerute de legislația europeană din 2013. Aceste cerințe spuneau că pot să dai permisul pentru camion cu remorcă la 18 ani numai dacă acest deținător al permisului va avea și un atestat de competență profesională. Și în aceleași condiții funcționează și la noi această revenire, practic cine vrea să-și ia permisul de conducere C+E doar ca să meargă să se plimbe el cu camionul, și nu să lucrez în scop profesionist, nu va putea decât tot la 21 de ani. Cine merge și îşi ia şi un atestat, care înseamnă școală suplimentară, 140 de ore și examinare, atunci acela poate să conducă. Dar mai departe, dincolo de asta, vă dau două elemente. În Olanda, deci care tot timpul ăsta a ținut vârsta la 18 ani, există niște statistici clare care arată că cei care au permisul obținut la 18 ani nu sunt implicați sau nu generează mai multe accidente decât cei care obțin permisul de conducere la 21 de ani, ca în toate celelalte țări. Ăsta este un aspect. Al doilea aspect este acela că în România firmele de transport, toate care angajează astfel de șoferi tineri sau fără experiență, că poți să obții și la 30 de ani și nu ai experiență, toate aceste firme formează șoferii în cadrul companiilor, în sensul că de la parte teoretică și la parte de adaptare cu procedurile și partea de documente specifice ale firmei până la a te asigura că știe să plătească taxe de drum, să respecte timpii de conducere și odihnă și așa mai departe, în partea de practică unele companii mai mari au chiar și camioane cu care verifică aptitudinile și îi instruiesc mai bine și pentru conducerea ecologică și așa mai departe. Mai mult decât atât, ele practică conducea în echipaj, adică practic un șofer nou va conduce alături de un șofer experimentat, pe o anumită rută, și pe urmă acel șofer nou conduce el și șoferul experimentat va asista, astfel încât companiile să se asigure de performanțele acestor conducători și auto noi. Deci, nu mă refer numai la cei de 18 ani, chiar și dacă își obțin permisul mai târziu, pentru că este un risc de siguranță rutieră. Altfel, dacă nu-s bine pregătiţi rişti să strici un camion care e foarte scump, marfă și până la urmă să pericliteze existența unor contracte. Deci, companiile vă dați seama că își doresc foarte mult să aibă performanță cu conducătorii auto noi și atunci își iau toate măsurile ca să se asigure că ei sunt intuiți și performează cât se poate de bine la un nivel cât se poate de înalt, alături de cei care există în flota lor.

Realizator: Profesionist sau amator, șoferul trebuie să dea dovadă de prudență și de bun simț, până la urmă, pentru că totul se reduce la civilizație și la educție. Pentru că aminteam ceva mai devreme de circulația pe Valea Oltului, dumneavoastră personal, ați întâlnit camionagii, și n-o spun cu sens peiorativ, care să dea semnal dreapta, că poți să depășești, în ultima vreme, așa, cam câți?
Radu Dinescu: Sunt, dar pe de altă parte, astea sunt dincolo de regulamentul rutier.
Realizator: Evident. Nu, vorbeam de bunul simț și de educație.
Radu Dinescu: Da, da, sunt, sunt. Ce să vă spun! Este evident că sunt de toate categoriile. Pe de altă parte, să știți că și camioanele din ziua de azi au evoluat extraordinar de mult. Sunt foarte multe care au sistem de menținere a distanței automat, inclusiv între ele pot să aibă /.../, și așa mai departe. Nu toate sunt aplicabile sau utilizabile pe o infrastructură de genul segmentului pe care îl amintiți dumneavastră, Valea Oltului.
Realizator: Nu, doar de curiozitate vă întrebam. Iar ca să conchidem, e nevoie de...
Radu Dinescu: Da, pot să vă spun că am întâlnit conducători auto profesioniști care și-au dovedit, să zic, bunul simț sau spiritul de într-ajutorare dincolo de cerințele legale, pot să spun și în România, și în străinătate.

Realizator: Și ca să conchidem, e nevoie de promulgarea legii sau nu?
Radu Dinescu: Da, absolut ne dorim acest lucru și credem că va aduce un plus, repet, și social, și economic pentru România. Industria de transporturi rutiere se clasează pe locul trei /.../, la exportul de servicii, după Polonia și Lituania, transportul /.../ industrie pe piața pe locul opt, în timp ce economia României este undeva pe locul 13, ceea ce se arată că această industrie a transporturilor rutiere din România performează mult mai bine decât ce face în România în ansamblu.

Realizator: Mai sunt câteva momente interesante, că tot suntem în a doua zi de Crăciun. Cam câte camioane sunt înmatriculate în România, aproximativ?
Radu Dinescu: 175 de mii de camioane a peste 3,5 tone. Ele sunt foarte puține, dacă vă uitați la flota de peste opt milioane de vehicule. Ceea ce-i nou anul acesta este faptul că prin regulament european s-a dispus licențierea vehiculelor între 2,5 şi 3,5 tone, care până acum erau autoturisme, chiar dacă ele transportau marfă, acele van-uri sau dubițe, pentru transport internațional, iar fiecare stat membru a avut posibilitatea să aleagă dacă le licențiază pe acestea și la nivel național, ceea ce România a și făcut, şi din luna mai vehiculele care efectuează transport internațional sau național contra cost trebuie să dețină licență de transport. Practic, aici au apărut vreo 10.000 de firme cu circa 50.000 de vehicule până acuma, dar în România sunt înmatriculate peste 800.000 de van-uri...
Radu Dinescu: Şi la nivelul șoferilor profesioniști, ca procentaj, câte femei conduc tiruri?
Radu Dinescu: În România procentul cred că e undeva până în 5%, dar este un domeniu în care nu numai în România, ci la nivel internațional, pot să vă zic că există o preocupare pentru atragerea tinerilor și a femeilor în această meserie, pentru că ratele de neangajare, să zic așa, în rândul tinerilor, în general, sunt destul de mari, mai mari decât pentru celelalte segmente de vârstă. Și într-adevăr, pot să spun că în America stau cel mai bine. Au undeva 8% femeie angajate, dar în general, la nivel global, cred că 3% este procentul de femei angajate în domeniul transportul rutier ca șofer profesionist.

Etichete : limita varsta soferi
Operaţiune de salvare a trei cetăţeni ucraineni în Munţii Maramureşului
România 18 Aprilie 2024, 10:32

Operaţiune de salvare a trei cetăţeni ucraineni în Munţii Maramureşului

O operaţiune de salvare a trei cetăţeni ucraineni este în curs în Munţii Maramureşului, la care participă salvamontişti şi...

Operaţiune de salvare a trei cetăţeni ucraineni în Munţii Maramureşului
„Peste 90% dintre profesorii și cercetătorii universitari” se declară mulțumiți de locul de muncă
România 18 Aprilie 2024, 10:27

„Peste 90% dintre profesorii și cercetătorii universitari” se declară mulțumiți de locul de muncă

Datele reies dintr-un studiu făcut de Asociația Europeană pentru Internaționalizarea Educației.

„Peste 90% dintre profesorii și cercetătorii universitari” se declară mulțumiți de locul de muncă
5 persoane reținute în județul Vrancea pentru deținere și trafic de droguri de risc și mare risc
România 18 Aprilie 2024, 09:24

5 persoane reținute în județul Vrancea pentru deținere și trafic de droguri de risc și mare risc

Cinci persoane au fost reținute de polițiștii din județul Vrancea pentru deținere și trafic de droguri de risc și mare risc.

5 persoane reținute în județul Vrancea pentru deținere și trafic de droguri de risc și mare risc
Echipajele de intervenţie reiau acţiunile de căutare-salvare la un bloc din Craiova, unde s-a produs o explozie
România 18 Aprilie 2024, 08:40

Echipajele de intervenţie reiau acţiunile de căutare-salvare la un bloc din Craiova, unde s-a produs o explozie

Echipajele de intervenţie reiau în această dimineaţă acţiunile de căutare-salvare la blocul din municipiul Craiova unde...

Echipajele de intervenţie reiau acţiunile de căutare-salvare la un bloc din Craiova, unde s-a produs o explozie
La Cluj-Napoca se vor putea face transplanturi de ficat de luna viitoare
România 18 Aprilie 2024, 08:36

La Cluj-Napoca se vor putea face transplanturi de ficat de luna viitoare

Institutul de Gastroenterologie şi Hepatologie "Octavian Fodor" din Cluj-Napoca a intrat în programul naţional de transplant...

La Cluj-Napoca se vor putea face transplanturi de ficat de luna viitoare
Un nou termen de judecată în dosarul 2 Mai
România 18 Aprilie 2024, 08:21

Un nou termen de judecată în dosarul 2 Mai

Un nou termen de judecată în dosarul lui Vlad Pascu, şoferul drogat care anul trecut a produs un accident rutier soldat cu...

Un nou termen de judecată în dosarul 2 Mai
Sălile de jocuri de noroc sunt interzise în localităţile cu mai puţin de 15.000 de locuitori
România 18 Aprilie 2024, 08:18

Sălile de jocuri de noroc sunt interzise în localităţile cu mai puţin de 15.000 de locuitori

Sălile de jocuri de noroc sunt interzise de acum în localităţile mici cu mai puţin de 15.000 de locuitori.

Sălile de jocuri de noroc sunt interzise în localităţile cu mai puţin de 15.000 de locuitori
Protocoalele şi procedurile terapeutice au fost respectate la Spitalul "Sfântul Pantelimon" din Capitală
România 18 Aprilie 2024, 07:44

Protocoalele şi procedurile terapeutice au fost respectate la Spitalul "Sfântul Pantelimon" din Capitală

Corpul de Control al Ministrului şănătăţii şi Comisia internă a Spitalului "Sfântul Pantelimon" din Capitală au încheiat...

Protocoalele şi procedurile terapeutice au fost respectate la Spitalul "Sfântul Pantelimon" din Capitală