ASF: Credem că nu ne așteptăm la modificări substanțiale
"Apel matinal" - Invitat: Sorin Mititelu, vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară.

Articol de Radio România Actualităţi, 27 Iunie 2025, 09:21
Emisiunea: "Matinal" - Rubrica: "Apel matinal" - Realizatori: Daniela Petrican şi Cătălin Cîrnu
Piața asigurărilor din țara noastră a înregistrat în primul trimestru al acestui an un volum total al primelor brute subscrise de aproximativ 6 miliarde de lei, în creștere cu 7% față de aceeași perioadă anului trecut, potrivit unui raport publicat de Autoritatea de Supraveghere Financiară. Datele indică o tendință de consolidare a pieței, cu rezultate pozitive la nivelul volumelor subscrise, al profitabilității, al rezervelor și al eficienței.
Creșterea volumului de prime brute subscrise, alături de scăderea ratei combinate și diversificarea pieței RCA reflectă consolidarea sectorului de asigurări din România, menționează documentul, asta după ce în urmă cu aproximativ doi ani a avut loc ultimul faliment, al celor de la Euroins. Ce se va întâmpla însă începând cu data de 1 iulie, odată cu încetarea oficială a plafonării tarifelor RCA, șoferii urmând să se confrunte cu actualizări de prețuri în funcție de politicile fiecărei companii asigurătoare, aflăm în continuare de la invitatul "Apelului matinal", Sorin Mititelu, vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară. Bună dimineața!
Bună dimineața! Şi mulțumesc pentru invitația de a participa la emisiunea dumneavoastră!
Mulțumim că ați fost de acord. Pe scurt, plafonarea tarifelor RCA a fost instituită în urmă cu doi ani, după falimentul Euroins. Cum a evoluat piața până în momentul de astăzi și la ce să ne așteptăm după 1 iulie?
Da, acel eveniment a produs la momentul respectiv o serie de dezechilibre și erau anticipate efecte negative asupra piaței și asupra consumatorului, motiv pentru care a fost introdus un sistem de control al prețurilor la produsul RCA, care s-a dovedit a fi unul și flexibil și eficient. Astfel că în perioada aceasta de doi ani de zile lucrurile s-au așezat, piața s-a normalizat, situația fiecărei companii ce oferă produsul RCA a ajuns la un nivel din perspectivă financiară, a rezultatele financiare normal și, prin urmare, putem spune că perioada aceasta a fost mai degrabă o perioadă de disciplinare, de normalizare. Așadar, de la 1 iulie, dată de la care se reintră într-un regim în care fiecare companie va putea să îşi actualizeze din nou tarifele, credem că nu ne așteptăm la modificări substanțiale, dat fiind faptul că în perioada celor doi ani de zile lucrurile au evoluat în direcția eficientizării și nu s-au acumulat tensiuni care să conducă la o presiune asupra tarifele.
Dar care este situația în acest moment privind campania DallBogg și ce urmează?
Da. Aceasta este o companie ce a intrat în piața RCA de la noi spre finalul anului trecut, în decembrie - mai exact în noiembrie, dar primele volume ale vânzării au fost semnificative începând cu decembrie - iar în decursul celor aproape șase luni de activitate la noi, dar și ținând cont de activitatea lor pe alte piețe, în Polonia, în Grecia, în Italia, în Spania, Autoritatea de Supraveghere din Bulgaria a luat decizia de a interzice pentru o perioadă de trei luni distribuția de produse de asigurări în afara Bulgariei. Așadar, începeând cu 1 iulie, timp de trei luni de zile, această companie nu mai poate vinde, nu mai poate distribui produsul RCA și nu numai pe piața noastră. Tot ceea ce a fost încheiat ca și poliță rămâne valabilă și în continuare compania este obligată să plătească dosarele de daună, conform termenilor contractuali.
Tot Bulgaria, sper că nu greșesc, și Euroins, dacă îmi amintesc bine, avea acționariat din Bulgaria. Asta așa, ca o paranteză.
Era în schimb companie înregistrată și autorizată în România, având o filială aici. Dar grupul, într-adevăr, era înregistrat în Bulgaria.
La nivelul PASF-urilor, autoritatea are valorile tehnice necesare care să confirme că nu mai există dezechilibre în piață pentru a justifica măsura plafonării?
În ce ne privește - și ne raportăm strict la piaţa noastră - da, avem asemenea informații, avem date, rapoate, analize și chiar putem să facem să prezentăm o clară imagine a acestei piețe. În perioada aceasta de doi ani de zile, să știți că s-a reușit o scădere a gradului de concentrare datorită și intrării în piață a trei noi jucători. De astfel, luna aceasta va mai intra încă unul. Mai mult decât atât, vedem și o ușoară creștere a gradului de cuprindere, adică mai mulți asigurați RCA și, nu în ultimul rând, am văzut o reducere a costurilor de operare a acestui sistem, ce a condus și la o îmbunătățire a rezultatelor financiare. Deci toate aceste elemente plus multe altele ne-au determinat să nu propunem prelungirea cu încă o perioadă de trei luni a acestui regim de control a tarifelor RCA.
Apropo de jucătorii de pe piață, toți sunt valizi?
Dacă n-ar fi valizi, n-ar mai fi în piața. Acesta ar fi răspunsul.
Nu, dar când am aflat de cei care s-au accidentat, au fost căderi bruște.
Nu. Uitați, e chiar raportul recent dat publicităţii și sunt multe date acolo privind solvabilitatea companiilor. E adevărat, nu sunt nume, dar sunt identificabile rezultatele lor ca și grup prin o serie de informații prezentate prin grafici și tabele şi valori agregate. În momentul de față, putem spune că suntem într-o situație bună.
Dar la capitolul daune cum mai stă țara noastră?
Acum...
Aţi oftat... aşa, un pic!
Da. O situație este în cazul asigurărilor generale în ansamblu, unde avem o performanță bună - practic, rata combinată a daunelor este la un nivel bun. Din acest motiv avem și rezultate pozitive financiare pe sector, pe industrie. În schimb, când ne raportăm la produsul care are ponderea cea mai mare, la RCA, daunele sunt acoperite cu veniturile din prime, însă, prin comparație cu pieţe similare, frecvența daunelor la noi este mare, foarte mare. Potrivit unui raport recent, pe care urmează să-l dăm publicității la începutul unui viitoare, privind tarife de referință, frecvența daunelor la noi are o valoare undeva la 5,4%. Sunt piețe oarecum similare cu noi, în apropiere, care au o valoare a acestei rate undeva în jur de 3%. Deci, practic, această frecvență mare a daunelor determină în bună măsură și nivelul primelor, și nivelul daunelor plătite. Dacă am avea o reducere semnificativă aici cu 30-50%, am avea un impact direct favorabil pentru toți.
Se vor menține cele două repere existente la un moment dat - bonus, respectiv malus?
Acest sistem este inclus ca prevedere legală în legea RCA; a fost, este și va rămâne. Este necesar pentru a motiva conducătorii auto în a avea un comportament responsabil, astfel încât nu doar o conștientizare a situației, a riscurilor să fie realizată, dar să existe și un impact financiar. Ceea ce avem în vedere este de a introduce mai multe criterii pentru a face o diferențiere mult mai justă între diferite categorii de asigurați, astfel încât cei care generează evenimente rutiere cu daune nu doar mari, dar în situații cu risc nu numai economic, dar și social ridicat, să fie penalizați mai mult, dar, de asemenea, cei cu un comportament adecvat să beneficieze de o reducere justă a primei pe care o plătește în final.
Dar ce este ghidul de conduită? Și cu ce ne ajută?
Este un instrument pe care îl folosesc în general autoritățile de supraveghere în relația lor cu societățile de asigurări, dar nu numai, și cu alte entități pe care le autorizează și supraveghează. Cuprinde un set de recomandări bazate pe cadrul de reglementare actuală și are ca obiectiv o îmbunătățire a performanței și individuale, dar mai ales a întregului sistem. Cu alte cuvinte, acest ghid este bazat pe practici, pe cele mai bune practici, și vine să îmbunătățească, practic, procesele și conduita jucătorilor în piață. În final, asta se va vedea și într-o servisare mai bună, și în costuri mai mici, și, în final, în prime mai mici.
Mulțumim pentru toate aceste precizări și pentru prezența la "Apel matinal"!/ editor Florin Lepadatu/