Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Accidentele rutiere, "pierderi de 1,5% din PIB"

Estimarea pierderilor economice şi sociale cauzate de accidentele rutiere indică o valoare de aproximativ 1,5% din Produsul Intern Brut, se arată în proiectul strategiei de siguranţă rutieră 2011-2020.

Accidentele rutiere, "pierderi de 1,5% din PIB"
Foto: Arhivă Agerpres.

Articol de Paul Poteraşi, 24 Februarie 2012, 18:47

Directorul general al autorităţii rutiere române, Florian Coman, a declarat pentru Radio România Actualităţi că prin sintagma "şofer cu experienţă însoţitor al minorului de la volan" se înţelege conducătorul auto care nu este începător şi care nu are abateri rutiere grave precum consumul de alcool sau amenzi pentru viteză cu mult peste limita legală.

Cât priveşte posibilitatea de a conduce fără carnet pe anumite drumuri publice, Florian Coman susţine că strategia de siguranţă rutieră 2011-2020 nu va permite circulaţia pe şoselele cu grad ridicat de accidente, dar şi pe autostrăzi.

Directorul general al autorităţii rutiere române a precizat că prin expresia anumite intervale orare se înţeleg orele când traficul nu este foarte aglomerat, dar în niciun caz pe timpul nopţii.

Florian Coman susţine că strategia de siguranţă rutieră 2011-2020 reprezintă doar o propunere şi este supusă dezbaterii publice.

Directorul general al autorităţii rutiere române a precizat că pe baza stategiei fiecare entitate îşi poate crea propriile acte normative.

Audio: Florian Coman explică modul în care s-a ajuns la strategia de siguranţă rutieră 2011-2020.


Ce aduce nou strategia naţională pentru siguranţă rutieră 2011-2020

Citiţi şi:
Strategia naţională pentru siguranţă rutieră 2011-2020.

În proiectul strategiei naţionale pentru siguranţă rutieră 2011-2020, guvernul interzice dispozitivele de detectare a aparatelor radar, permite şoferilor să conducă vehicule şi fără permis, pe anumite drumuri, la ore speciale şi cu însoţitor, creşte taxele pentru proprietarii de mai multe maşini şi condiţionează obţinerea permisului auto de învăţământul minim obligatoriu.

Procedura de a conduce fără permis pe anumite drumuri publice este permisă după ce şoferul este supus unui proces de instruire şi testare şi impune prezenţa unui însoţitor cu experienţă, care va răspunde juridic solidar cu şoferul pentru corectitudinea cu care este condus autovehiculul.

--fb1În paralel, în strategie este introdus şi termenul de "permis provizoriu de conducere", premergător obţinerii permisului auto şi valabil numai pe teritoriul României, cu anumite restricţii pentru şofer.

Tot prin aplicarea noii strategii, se va impune finalizarea învăţământului minim obligatoriu pentru obţinerea permisului de conducere.

Conform noii Legi a educaţiei, învăţământul general obligatoriu este de 10 clase şi cuprinde învăţământul primar şi pe cel gimnazial.

În acelaşi timp va fi introdusă posibilitatea plăţii pe loc a amenzii, pe bază de chitanţă eliberată de agentul de poliţie şi cu eliminarea prescrierii proceselor verbale.

O parte din încasările obţinute din amenzi vor fi vărsate la buget, fără ca sumele să fie cedate integral la bugetele locale, ca în prezent.

Totodată, va fi introdus "tichetul de contravenţie", anexat permisului de conducere şi care va evidenţia amenzile plătite.

Lipsa acestui tichet va însemna că şoferul nu a achitat amenda şi va atrage după sine suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule până la plata sumei respective, conform sursei citate.

Şoferii tineri, vinovaţi de o treime din accidente

Procedura de examinare pentru acordarea permisului de conducere va fi modificată în sensul unei evaluări "mai ample", inclusiv medico-psihologice, a abilităţilor de conducere, nu doar cu verificarea cunoaşterii legislaţiei şi a abilităţii de a efectua anumite manevre în trafic.

În document se atenţionează că, deşi la data aderării la UE România a preluat obiectivul comunitar de reducere cu 50%, până în 2010, a numărului de victime ale accidentelor rutiere, acest indicator a crescut anual, proporţional cu creşterea parcului auto în condiţiile unei infrastructuri învechite şi în lipsa unei politici coerente în domeniu.

"În momentul actual, estimarea pierderilor economice şi sociale cauzate de accidentele rutiere ne indică o valoare de aproximativ 1,5% din Produsul Intern Brut", se arată în acelaşi document.

Pentru o treime dintre accidentele grave, vinovaţi sunt şoferii tineri, cu vârste cuprinse între 18-25 ani, în principal din cauza vitezei.

Un sfert dintre toţi conducătorii auto au fost de altfel amendaţi cel puţin o dată în ultimii trei ani pentru depăşirea limitei de viteză.

Amenzile aplicate conform regimului circulaţiei sunt estimate la peste 450 milioane lei anual, cu un grad de încasare de doar 40% faţă de peste 90% în alte state UE.

Ajutorul de stat pentru TAROM de peste 95 de milioane de euro, aprobat
România 29 Aprilie 2024, 17:08

Ajutorul de stat pentru TAROM de peste 95 de milioane de euro, aprobat

Subvenţiile vor permite companiei TAROM să îşi restabilească viabilitatea pe termen lung.

Ajutorul de stat pentru TAROM de peste 95 de milioane de euro, aprobat
Cei mai mulți dintre părinţii români care lucrează în străinătate nu vor ajunge acasă de Paşti
România 29 Aprilie 2024, 16:37

Cei mai mulți dintre părinţii români care lucrează în străinătate nu vor ajunge acasă de Paşti

Cele mai invocate motive sunt lipsa banilor pentru drum şi faptul că nu reuşesc să îşi ia zile libere sau concediu în această...

Cei mai mulți dintre părinţii români care lucrează în străinătate nu vor ajunge acasă de Paşti
Recomandări pentru cei care vor participa la concertele de la mare
România 29 Aprilie 2024, 16:27

Recomandări pentru cei care vor participa la concertele de la mare

Pe litoral sunt programate numeroase evenimente în minivacanţa de 1 mai şi Paşti, iar în zonă vor fi şi comisarii...

Recomandări pentru cei care vor participa la concertele de la mare
Măsuri pentru asigurarea ordinii publice în următoarele zile
România 29 Aprilie 2024, 14:42

Măsuri pentru asigurarea ordinii publice în următoarele zile

Ministerul de Interne ia măsuri suplimentare pentru asigurarea ordinii şi siguranţei publice în minivacanţa prilejuită...

Măsuri pentru asigurarea ordinii publice în următoarele zile
Seceta afectează suprafețe extinse din Moldova, Dobrogea și Oltenia
România 29 Aprilie 2024, 14:34

Seceta afectează suprafețe extinse din Moldova, Dobrogea și Oltenia

Sunt afectate culturile de grâu de toamnă.

Seceta afectează suprafețe extinse din Moldova, Dobrogea și Oltenia
În al doilea an de la implementarea programului de împădurire prin PNRR, doar 20% din ţinta asumată a fost îndeplinită
România 29 Aprilie 2024, 13:34

În al doilea an de la implementarea programului de împădurire prin PNRR, doar 20% din ţinta asumată a fost îndeplinită

Prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), România și-a propus să împădurească 27.000 de hectare.

În al doilea an de la implementarea programului de împădurire prin PNRR, doar 20% din ţinta asumată a fost îndeplinită
Modernizarea reţelei de monitorizare meteorologică „a fost finalizată”
România 29 Aprilie 2024, 13:24

Modernizarea reţelei de monitorizare meteorologică „a fost finalizată”

Cu ajutorul noilor radere vom ști din timp dacă avem fenomene meteo extreme, susțin autoritățile.

Modernizarea reţelei de monitorizare meteorologică „a fost finalizată”
Poliţia Rutieră Bucureşti le explică regulile de circulaţie curierilor din Asia
România 29 Aprilie 2024, 13:19

Poliţia Rutieră Bucureşti le explică regulile de circulaţie curierilor din Asia

Livratorii din Bangladesh, India, Nepal, Pakistan și Sri Lanka lucrează 10 ore pe zi și fac 20-30 de curse, în funcție de...

Poliţia Rutieră Bucureşti le explică regulile de circulaţie curierilor din Asia