Topul premiilor non-Nobel

Cercetătorii care au studiat de-a lungul timpului săritura puricilor sau influenţa bărbilor asupra sănătăţii au intrat şi ei în atenţia juriului care acordă premiile "Ig-Nobel".

Topul premiilor non-Nobel
Elena Bognar şi sutienul-mască de gaze. Foto: Reuters.

Articol de Sorin Solomon, 05 Octombrie 2010, 15:11

Universitatea Harvard decernează premiile Ig Nobel, cu câteva zile înainte de decernare premiilor Nobel, printr-o ceremonie în care se arată cum o parte din banii destinaţi cercetării sunt folosiţi pentru descoperiri care nu aduc nimic, sau aproape nimic nou în ştiinţă.

Cei care decerneză premiile spun că printre cei care participă la selectarea candidaţilor la Ig Nobel fac parte şi deţinători ai premiului Nobel.

Numele Ig Noble, pronunţat ig-no-bell, are sensul de josnic sau deprimat, a fost de-a lungul anilor subiect de satiră, organizatorii spunând chiar că acesta era numele "personalităţii" care a studiat "fâsâitul sifonului".

"Descoperirile" premiate prin Ig Nobel au consumat timp şi bani, iar concluziile nu vor revoluţiona ştiinţa, iar unele sunt de-a dreptul redundante sau hilare.

Astfel, anul acesta premiul pentru pace a fost decernat unui cercetător, bineînţeles din Marea Britanie, care în urma unor cercetări aprofundate a descoperit că înjurătura te face mai rezistent la durere.

Acesta a făcut experimente pe un grup de voluntari care trebuia să ţină mâna în apă rece.

Concluzia studiului a fost că participanţii care erau lăsaţi să înjure, rezistau mai mult cu mâna în apa rece decât cei cărora le era interzis acest lucru.

Tot anul acesta, un alt cercetător, de data asta american, a primit Ig Nobelul pentru sănătate publică după ce a "descoperit" că bărbile sunt un pericol pentru sănătate, din cauza microorganismelor care ramân în părul facial, chiar şi după o baie bună cu şampon.

Premiul pentru fizică a fost adjudecat de trei cercetătoare care au "demonstrat ştiinţific" că şosetele purtate peste încălţaminte previn alunecările pe gheaţa.

Şi bunica folosea această medodă.

În 2008, cercetători de la Şcoala Naţională de Medicină Veterinară din Toulouse, Franţa, au primit premiul pentru biologie pentru că au descoperit că puricii câinilor sar mai sus decât cei ai pisicilor.

În acelaşi an, premiul pentru economie a revenit unui cercetător care a făcut un studiu menit să arate modul în care ovulaţia afectează bacşişurile unei dansatoare la bară.

Love not war

În 2007, premiul Ig Nobel pentru chimie a revenit unui japonez: a reuşit să extragă vanilină din balega de vacă, fără a spune însă şi cine va fi dispus să o consume.

Premiul pentru pace a fost decernat în acelaşi an unor cercetători care au "lansat" bomba dragostei.

Odată aruncată, aceasta ar elibera în aer substanţe afodisiace care vor declanşa o atracţie sexuală între soldaţii taberelor opuse.

Şi astfel, câmpul de luptă se transforma într-o "orgie gay".

În 2009, o cercetătoare din Statele Unite a găsit o nouă utilitate sutienului: masca de gaze.

Doctorul Elena Bodnar, din Illinois, a creat şi a patentat un sutien, care în caz de urgenţă se tranformă urgent în două măşti de gaze.

Anul acesta, cercetătoarea a fost invitată de cei care decernează premiile Ig Nobel să -şi prezinte invenţia pentru care a fost "distinsă" în urmă cu un an.

De la Ig Nobel la Nobel

Premiul Nobel pentru fizică pe 2010 a fost decernat, marţi, cercetătorilor Andre Geim şi Konstantin Novoselov, ambii de la Universitatea din Manchester din Marea Britanie, pentru "lucrările lor revoluţionare asupra grafenului", a anunţat comitetul Nobel.

Grafenul este varianta bidimensională a grafitului şi este format dintr-un aranjament plan de atomi de carbon dispuşi într-o reţea hexagonală.

Cercetătorul Andre Geim a obţinut în 2000 premiul Ig Nobel, împreună cu Sir Michael Berrz de la Universitatea Bristol, pentru că a reuşit să facă o broască să leviteze.

Ig Nobel este o parodie a premiilor Nobel, oferit cercetărilor ştiinţifice inutile din 1991 de universitatea Harvard .

Astfel, Andre Geim este primul om de ştiinţă care a reuşit să treacă de la premiul Ig la prestigiosul şi realul premiu Nobel.

În lume 08 Octombrie 2009, 14:06

Herta Muller, premiul Nobel pentru literatură

Academia Regală Suedeză a anunţat că premiul Nobel pentru literatură a fost câştigat anul acesta de către Herta Muller,...

În lume 16 Septembrie 2010, 16:10

Topul mondial al universităţilor

Universitatea Harvard este situată pe primul loc al celor mai bune universităţi din întreaga lume, într-un clasament realizat...

Life & Style 24 Mai 2024, 21:50

Unii clienții Orange România nu au acces la internet fix

Orange România spune că a avut loc un incident de rețea petrecut în afara țării.

Unii clienții Orange România nu au acces la internet fix
Pe platforma guvernamentală #nofake poate fi raportat „conţinutul inadecvat” de pe reţelele de socializare
Life & Style 17 Mai 2024, 14:38

Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării a lansat Platforma #nofake.

Life & Style 17 Mai 2024, 09:54

Alpinistul Adrian Ahriţculesei a cucerit vârful Everest

Bărbatul de 40 de ani este optometrist la Petroșani și își dedică tot timpul liber și toate resursele acestei pasiuni.

Alpinistul Adrian Ahriţculesei a cucerit vârful Everest