Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Reșița: Muzeul de locomotive cu abur "nu va fi înstrăinat"

Muzeul de locomotive nu va fi înstrăinat, chiar dacă este pus sub sechestru.

Reșița: Muzeul de locomotive cu abur "nu va fi înstrăinat"
Foto: Mario Balint.

Articol de Mario Balint, 29 Martie 2016, 19:39

Muzeul de locomotive nu va fi înstrăinat, chiar dacă este pus sub sechestru. Dacă se va ajunge la licitaţie, nu se pune problema să nu intervenim. Noi avem drept de preemţiune, a declarat astăzi, în cadrul ședinței Consiliului Local Reșița, viceprimarul cu atribuții de primar al municipiului, Ioan Crina. Muzeul de locomotive cu abur din Reşiţa, monument istoric, a fost pus sub sechestru după ce Fundaţia Uzinele de Fier şi Domeniile Reşiţa a pierdut în instanţă, un proces cu societatea HYDRO-ENGINEERING.

Muzeul, în care sînt expuse 16 locomotive cu abur din diverse epoci de construcţie, 14 produse la Reşiţa, s-a aflat pînă la privatizarea din 2003, în patrimoniul și administrarea Uzinei Constructoare de Mașini din Reșița, uzină fanion a economiei românești cu o vechime de peste 200 de ani. În anii 70, UCM Reșița producea orice, mai putin sateliți. Întreprindrea avea în componență secții de echipamente navale, de motoare grele, de locomotive, de hidroagregate energetice, de echipamente pentru termocentrale, institut de cercetare unic în Estul Europei și obiecte de patrimoniu. Era un parc industrial de dimensiuni impresionante, întins pe 130 de hectare, cu utilaje unice în sud-estul Continentului.

După privatizare, acest conglomerat industrial a fost împărțit în centre de profit și, ulterior, în companii private distincte. Toate avînd ca acționari familiile Chebuțiu sau Buzăianu. Așa s-a ajuns ca Institutul de Proiectări – deținătorul planurilor tehnice ale tuturor hidrocentralelor din România, dar și a Porților de Fier I, să fie redenumit HYDRO-ENGINEERING, al cărui acționar majoritar a devenit Adrian Chebuțiu. Patrimoniul istoric, în care sînt incluse și locomotivele cu abur din muzeul reșițean a fost cedat Fundaţiei Uzinele de Fier şi Domeniile Reşiţa, al cărei fondator este, nimeni alta, decît soția lui Adrian Chebuțiu, Lăcrămioara Chebuțiu. Relația între firmele desprinse din UCM Reșița era de tip suveică, sume uriașe de bani fiind spălate prin inginerii financiare. După arestarea familiei Chebuțiu, firmale au dat faliment, iar cercetările organelor de anchetă scot la iveală tot mai multe nereguli. La fel și justiția.

În 2015, Curtea de Apel Timişoara a anulat un contract de sponsorizare şi unul de donaţie între Hydro- Engineering și Fundația UDR. Documentele au fost catalogate ca fiind “frauduloase”, iar fundaţia trebuia să restituie sumele respective, respectiv 185.000 de lei, din două contracte, lucru ce nu s-a întîmplat. Astfel, în acest moment, Muzeul de Locomotive nu este al reşiţenilor, nici al administraţiei locale, nici al Fundaţiei UDR, administrate de Lăcărmioara Chebuţiu. Muzeul este pus sub sechestru şi, dacă Fundaţia UDR nu-şi plăteşte datoria, poate fi scos la vînzare de către executorul judecătoresc, pentru recuperarea banilor.

Muzeul Locomotivelor cu Abur, unic în Estul Europei, s-a înfiinţat în anul 1972, iar din anul 2004 se află pe Lista Monumentelor Istorice. Muzeul a fost amenajat la aniversarea unui secol de fabricare a locomotivelor cu abur la Reşiţa, prin eforturile inginerului Mircea Popa, fost primimar al urbei. Aici sînt expuse 16 locomotive din diverse epoci de construcţie, 14 produse la Reşiţa, cea mai importantă fiind locomotiva „Resicza”, prima din cele trei locomotive cu aburi construite în spaţiul sud-est european, la Reşiţa, între anii 1872-1873. Proiectată de John Haswell, piesa are 4.48 m lungime și o greutate în serviciu de 11,5 tone. A fost recuperată în anul 1961 de la Câmpia Turzii, unde fusese garată pe o linie de manevră. Este o locomotivă tender cu două roți cuplate, care se poate înscrie în curbe cu raza de maxim 45 m, are o forță de tracțiune de 1125 kg și 45 CP la viteza de 11 km/h. Este expusă pe un piedestal chiar la intrarea în muzeu, suferind puține modificări de-a lungul vremii. Aceste prime trei locomotive au fost reproduse după un prototip construit la Viena în anul 1871 şi numit „Szekul”, întrucît era destinat liniei Reşiţa-Secu (Secul). În epocă, vedeta incontestabilă a locomotivelor reșițene a fost HUNGARIA, care a fost expusă în 1873 la Expoziția Universală de la Viena. De altfel, ea a refăcut în sens invers drumul parcurs de SZEKUL doi ani mai devreme: pe apă, pe calea ferată şi pe o platformă trasă de boi. În plus, revenită acasă, s-a aflat în serviciu pînă în anul 1937.

Un alt exponat deosebit este Locomotiva 230.516, fabricată în 1936, clasată în Tezaurul Patrimoniului Național Cultural. Aceasta a oprit în spatele Muzeului de Locomotive cu Abur din municipiu, tractînd o garnitură nu mai puțin valoroasă din punct de vedere istoric — Trenul Regal. Locomotiva a fost comandată, de către Regele Ferdinand, societății Ernesto Breda, din Milano, cu specificația ca vagoanele sale să-i poată oferi tot confortul pe parcursul călătoriilor sale oficiale. Garnitura a fost finalizată după moartea Regelui, dar în vagoanele sale au călătorit, de-a lungul timpului, Carol al II-lea, Mihai I, Gheorghe Gheorghiu-Dej și Nicolae Ceaușescu, dar și demnitari străini, precum Gerald Ford, Henry Kissinger, Leonid Brejnev, Erich Honecker și Todor Jivkov.

Fabricația locomotivelor cu aburi la Reșița s-a încheiat cu 10 locomotive de ecartament normal, din seria 150.000, destinate exportului. Cu două excepții, cele 16 piese din Muzeul de astăzi, concentrează istoria de aproape un secol al acestei componente a industriei reșițene, printe exponate numărîndu-se: ''HUNGARIA 4'' — vedeta incontestabilă a locomotivelor reșițene din acea epocă, ce a fost expusă în 1873 la Expoziția mondială de la Viena; Locomotiva forestieră CFF 704.209, fabricație StEG Viena (1909); Locomotiva de ecartament normal, seria 50.025, fabricație Henschel-Kassel (1921); Locomotiva forestieră CFF 704.404 (1944); Locomotiva tender uzinală CFU 28 (1960).

În total la Reşiţa au fost fabricate 1.491 de locomotive cu aburi, pînă în anul 1964, cînd se va trece la producerea de locomotive Diesel şi mai apoi electrice.

Peste 50.000 de turiști sunt așteptați pe litoralul românesc în următoarele patru zile
Life & Style 30 Aprilie 2025, 18:46

Peste 50.000 de turiști sunt așteptați pe litoralul românesc în următoarele patru zile

Corina Martin, preşedinta Asociaţiei patronale Resto Constanţa, spune că cele mai căutate staţiuni sunt, ca în fiecare an,...

Peste 50.000 de turiști sunt așteptați pe litoralul românesc în următoarele patru zile
România și Bulgaria, în continuare pe primele locuri la accidente rutiere în UE
Life & Style 30 Aprilie 2025, 17:18

România și Bulgaria, în continuare pe primele locuri la accidente rutiere în UE

România și Bulgaria nu au reușit în ultimii 20 de ani să schimbe situația accidentelor rutiere mortale, astfel că se mențin...

România și Bulgaria, în continuare pe primele locuri la accidente rutiere în UE
Delta Dunării, destinaţie de tradiţie pentru minivacanţa de 1 Mai
Life & Style 30 Aprilie 2025, 10:32

Delta Dunării, destinaţie de tradiţie pentru minivacanţa de 1 Mai

Gradul de rezervare a pensiunilor acolo este în prezent de circa 80%, similar celui din perioada sărbătorilor pascale.

Delta Dunării, destinaţie de tradiţie pentru minivacanţa de 1 Mai
Elevii români impresionează din nou la competiţii internaţionale
Life & Style 29 Aprilie 2025, 08:17

Elevii români impresionează din nou la competiţii internaţionale

O echipă din Timişoara a câştigat trei medalii la Campionatul Mondial de Robotică din Statele Unite.

Elevii români impresionează din nou la competiţii internaţionale
Sălajul este un județ cu o populație din ce în ce mai îmbătrânită
Life & Style 28 Aprilie 2025, 10:25

Sălajul este un județ cu o populație din ce în ce mai îmbătrânită

Sunt localităţi unde căsătorii sau naşteri n-au mai fost înregistrate de două sau trei decenii, iar unele oraşe au o...

Sălajul este un județ cu o populație din ce în ce mai îmbătrânită
Comic Con - ultima zi
Life & Style 27 Aprilie 2025, 13:56

Comic Con - ultima zi

Vizitatorii pot explora zeci de standuri, pot intra în diverse competiții sau se pot relaxa în zona de jocuri.

Comic Con - ultima zi
La Brașov încep Zilele Orașului
Life & Style 25 Aprilie 2025, 18:34

La Brașov încep Zilele Orașului

Pe lângă momentele tradiționale ale Coborârii celor șapte cete de Juni, până duminică se organizează concerte și târguri...

La Brașov încep Zilele Orașului
Porți deschise la Palatul Cotroceni în acest weekend
Life & Style 25 Aprilie 2025, 14:32

Porți deschise la Palatul Cotroceni în acest weekend

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a pregătit mai multe acţiuni pentru publicul care vizitează Palatul Cotroceni în acest...

Porți deschise la Palatul Cotroceni în acest weekend