Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Radio România, implicare dinamică în proiecte culturale europene

SRR, în parteneriat cu Asociaţia Culturală “ARIPI” din Spania, au finalizat proiectul pentru plasament pe piaţa muncii europene intitulat Managementul cultural în mass media.

Radio România, implicare dinamică în proiecte culturale europene

Articol de Radio România, 04 Septembrie 2013, 14:31

Prin proiect s-a urmărit crearea unui mediu care să favorizeze dezvoltarea competenţelor, acumularea şi utilizarea de cunoştinţe, abilităţi şi calificări privind managementul cultural în mass media. Plasamentul a avut în atenţie un grup ţintă constituit din 10 jurnalişti şi alte tipuri de angajaţi în sectorul media digitale audiovizuale de la Societatea Română de Radiodifuziune. Timp de două săptămâni, în perioada 21 iunie – 4 iulie 2013, participanţii au beneficiat de condiţiile unui program de lucru integrat în structura şcolii de vară de la Universitatea din Alicante, având la dispoziţie infrastructura necesară studiului şi practicii.

Inovaţia în formarea profesională şi atractivitatea mobilităţii au fost punctele de plecare care au oferit participanţilor oportunităţi de dialog pe teme concrete privind managementul cultural şi producţia digitală în mass media.

Sesiunile de lucru au prilejuit dobândirea de cunoştinţe şi informaţii în domeniul managementul de proiect cultural. Jurnaliştii şi experţii în domeniul producţiei media digitale împreună cu personalităţi din Comunitatea Valenciană, au urmărit dinamica schimbărilor în domeniul industriilor creative şi culturale în perioada de criză economică prelungită. Subiectul a fost abordat în repetate rânduri, cu prilejul vizitelor de documentare sau la evenimentele cu tradiţie în această zonă a Spaniei. Studiul de caz s-a realizat în perioada de desfăşurare a unei manifestări de amploare, “Serbările de vară dedicate focului”, şi le-a oferit participanţilor datele necesare pentru a aprecia punctele tari, punctele slabe, oportunităţile sau nereuşitele efortului de a elabora şi realiza un proiect cultural de anvergură, care a transformat o sărbătoare de vară într-o tradiţie cu valoare artistică indiscutabilă.

Parteneriatul public/privat – suport pentru dezvoltarea industriilor creative şi culturale în Alicante şi în Comunitatea Valenciană – a fost subiectul central al acestui studiu de caz pe care participanţii l-au făcut în timpul mobilităţii. Serbările focului au reprezentat un bun prilej pentru o analiză, din interiorul fenomenului, a categoriilor de public vizate şi a creşterii sau scăderii audienţei la spectacole. Publicul larg, publicul specializat, publicul de nişă, publicul fidel, publicul atras, publicul nehotărât sunt sub influenţa canalelor media în promovarea actului cultural. Experienţa culturală spaniolă din Comunitatea Valenciană a oferit un model, pe care, participanţii la plasament l-au avut ca reper în timpul elaborării propriului proiect cultural.

Rolul MEDIA în promovarea culturii şi a diversităţii culturale, pe suportul tehnologiilor digitale, orientarea către public şi evaluarea acestuia pentru a-i conferi identitate, profilul audienţei, marketingul şi cercetarea media, utilizarea noilor tehnologii pentru managementul cultural în mass media atrag atenţia instituţiilor de presă din zona care se confruntă cu situaţii, uneori dramatice, privind scăderea interesului publicului faţă de produsele mass media actuale.

Jurnaliştii şi experţii în domeniul producţiei media digitale au analizat modalităţile de reinventare aplicate în domeniul culturii, atunci când forţa unei crize economice foarte puternice schimbă geografia societăţii, în ansamblu. Vechi structuri industriale sau terenuri utilizate o vreme ca spaţii de parcare au primit o altă destinaţie, devenind spaţii multiforme dedicate actului cultural de calitate. Intră în această categorie Centrul Cultural Las Cigarerras şi sala “AUDITORIO Diputacion Alicante” – Palatul Deputaţilor din Alicante, o clădire cu destinaţie polivalentă.

Participanţii la plasament au format un nucleu de lucru în domeniul managementului de proiect cultural, din perspectiva mass media, al cărui obiectiv este dinamizarea rolului SRR în educaţia culturală şi formarea unor echipe pluridisciplinare, care să elaboreze şi să gestioneze proiecte culturale, în cooperare cu experţii de la posturile regionale şi locale ale instituţiei.

În timpul plasamentului s-au format două echipe de lucru, care au elaborat două proiecte culturale. Proiectul intitulat “Descoperă România” a fost deja depus, a obţinut finanţare şi s-a derulat în perioada verii, la întoarcerea din plasament. Cel de-al doilea proiect, intitulat “Alchimie sonoră” va fi depus pentru obţinerea finanţării în anul 2014.

Comunicarea într-un spaţiu cultural diferit ar fi fost un obstacol dacă participanţii la mobilitate nu ar fi beneficiat de un program de pregătire pedagogică, lingvistică şi culturală, realizat anterior deplasării în Spania, pentru creşterea competenţei pe piaţa muncii europene.

Abilităţile şi competenţele dobândite de participanţii la plasament au fost certificate prin acordarea Certificatului Europass Mobility.

În perioada plasamentului de formare, jurnaliştii şi experţii în domeniul producţiei media digitale au avut sprijinul permanent al experţilor Asociaţiei Culturale ARIPI – organizaţia de primire, personal al conf. univ dr. Cătălina Iliescu Gheorghiu.

Activităţile proiectului s-au finalizat miercuri, 4 septembrie 2013, la sediul Societăţii Române de Radiodifuziune, prin organizarea seminarului cu tema „Managementul cultural în mass media” şi a unei conferinţe de presă.

Proiectul este finanţat de Comisia Europeană, prin Programul de Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii – Leonardo da Vinci – Mobilitate.

Multe dintre alimentele tradiționale precum ouăle, drobul, carnea de miel și cozonacul „sunt greu digerabile”
Life & Style 02 Mai 2024, 13:40

Multe dintre alimentele tradiționale precum ouăle, drobul, carnea de miel și cozonacul „sunt greu digerabile”

Medicii atrag atenția că digestia va fi pusă la grea încercare în perioada sărbătorilor pascale.

Multe dintre alimentele tradiționale precum ouăle, drobul, carnea de miel și cozonacul „sunt greu digerabile”
Explorând Parcul Natural Lunca Mureșului, copiii învață despre natură și prietenia cu animalele
Life & Style 02 Mai 2024, 08:42

Explorând Parcul Natural Lunca Mureșului, copiii învață despre natură și prietenia cu animalele

În timp ce copiii se plimbă prin pădurea umbroasă sau se opresc să se joace în aer liber, prezența unui câine prietenos le...

Explorând Parcul Natural Lunca Mureșului, copiii învață despre natură și prietenia cu animalele
„Prea târziu” pentru blocarea materialelor 'fake' în campaniile electorale din SUA și UK
Life & Style 02 Mai 2024, 08:31

„Prea târziu” pentru blocarea materialelor 'fake' în campaniile electorale din SUA și UK

Pe fondul progreselor în tehnologia inteligenței artificiale, conţinuturile fictive devin tot mai realiste.

„Prea târziu” pentru blocarea materialelor 'fake' în campaniile electorale din SUA și UK
STUDIU: Riscul de boli cardiovasculare poate fi redus cu 39% prin urcatul scărilor
Life & Style 01 Mai 2024, 11:22

STUDIU: Riscul de boli cardiovasculare poate fi redus cu 39% prin urcatul scărilor

Studiul recomandă oamenilor simpli ca, dacă au de ales între a lua liftul sau a urca scările, să nu ezite și să opteze pentru...

STUDIU: Riscul de boli cardiovasculare poate fi redus cu 39% prin urcatul scărilor
Taxă de stațiune pentru turiștii de la Băile Herculane
Life & Style 29 Aprilie 2024, 08:19

Taxă de stațiune pentru turiștii de la Băile Herculane

Taxa se pune pe sejur, nu pe fiecare zi de cazare.

Taxă de stațiune pentru turiștii de la Băile Herculane
Din cauza vremii călduroase, căpușele „au devenit active mult mai devreme în acest an”
Life & Style 29 Aprilie 2024, 08:07

Din cauza vremii călduroase, căpușele „au devenit active mult mai devreme în acest an”

Medicii din țară spun că anul acesta primii oameni mușcați de căpușe s-au prezentat la spitale sau cabinetele medicale încă...

Din cauza vremii călduroase, căpușele „au devenit active mult mai devreme în acest an”
Carnea de miel este la mare căutare în aceste zile, când se fac ultimele pregătiri pentru masa de Paște
Life & Style 29 Aprilie 2024, 08:00

Carnea de miel este la mare căutare în aceste zile, când se fac ultimele pregătiri pentru masa de Paște

În multe zone din țară, kilogramul de carne se vinde cu 50-55 de lei.

Carnea de miel este la mare căutare în aceste zile, când se fac ultimele pregătiri pentru masa de Paște
Călătorii gratis cu trenul prin Europa pentru o categorie restrânsă de tineri
Life & Style 27 Aprilie 2024, 16:30

Călătorii gratis cu trenul prin Europa pentru o categorie restrânsă de tineri

Mai sunt doar trei zile de înscriere la ediţia din acest an a programului DiscoverEU al Comisiei Europene, la care pot...

Călătorii gratis cu trenul prin Europa pentru o categorie restrânsă de tineri